Största tävlingen någonsin utanför USA.... 13 anmälda i Top Fuel bla. I publikfavvoklassen Pro Mod runt 25 bilar, plus alla hojjar mm mm.
Har du aldrig vart på Drag Racing och bor någorlunda i närheten, åk dit! Det är en adrenalin kick utan like. Var där första gången -80. I år verkar det bli bättre väder, ifjol regnade det mesta bort. Elimineringarna på söndag startar 09.30, finalerna startar runt 15 om inte väder och för många motorskott drar ut på det. Men vad jag hörde så har arrangören i år fått tillstånd att hålla på till 20-21 på söndagkväll och inte 17.00 som ifjol då det inte hann köras klart. Men alla vi som var där fick 100 spänn tillbaka på inträdet till 2006. Heder åt arr!!
Men kom ihåg! Är det första gången var förberedd, dvs hörselskydd och nån att hålla i, när 2x7000 hk släpps loss.... Vi pratar inte om nåt fjösigt 3-4 sek, 0-100.... snarare 0,6 - 0.7 sek...
Tog med min brorsa (som är datanörd och aldrig vart på motorsport) dit för några år sen. Han lyssnade inte på mig, utan satte sig glad i hågen på läktar'n utan hörselskydd och en mugg kaffe i knät, lagom till första kvalrundan Top Fuel.... Ni kanske kan räkna ut resten ....Han fick lomma ner från läktarn, efter första repan och köpa ett par fula reklamshorts... kalsongerna fick slängas i bajamajan.... ...men han var fast sen, har hängt med flera ggr sen dess....
Kvaletta hitills i Top Fuel (fredag) är Tommy Möller 5.000 sek/423.28 km/h. Snabbast över mål var dock Lex Joon med dryga 448 km.
Banrekorden har Andy Carter, England från 2004: 4,760 sekunder och 497,07 kmh sluthastighet....
http://www.eurodragster.com/live/2006veidecfestival/
bilder från Fredagens kval: http://www.eurodragster.com/live/2006ve ... /index.htm
Officiella sidan: http://www.veidecfestival.com/
Veidec Festival - Mantorp i helgen
-
Veidec Festival - Mantorp i helgen
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"
Murray Walker
Murray Walker
-
Man bara måste älska när dessa typer av trådar kommer upp samma helg som aktiviteten är så att det inte finns någon chans att planera in det och hänga med. Man vet liksom att man lever när man blir helt upprymd över hur bra det verkar vara och sedan inser att det inte finns någon chans att åka.
Hoppas att ni andra får det roligt iaf. Jag såg (kände?) top fuel i Tullinge för några år sedan och det är en upplevelse.
/Anders
Hoppas att ni andra får det roligt iaf. Jag såg (kände?) top fuel i Tullinge för några år sedan och det är en upplevelse.
/Anders
-
Veidec Festival (Tidigare Sko-Uno DragFestival) har gått sen-73 tror jag och ALLTID sista helgen i Juli..... Så det är bara o boka in 2007, 2008, 2009.... *ler*jAsO skrev:Man bara måste älska när dessa typer av trådar kommer upp samma helg som aktiviteten är så att det inte finns någon chans att planera in det och hänga med. Man vet liksom att man lever när man blir helt upprymd över hur bra det verkar vara och sedan inser att det inte finns någon chans att åka.
/Anders
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"
Murray Walker
Murray Walker