OJ Oj OJ kolla Ronnie!!

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Jacob

OJ Oj OJ kolla Ronnie!!

Inlägg av Jacob »

http://www.youtube.com/watch?v=RrQWDj8j ... 20Peterson

Njut av denna länk vilken racer vi haft!!
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Hade det där varit tjugo år senare hade han aldrig tagit sig förbi Depallier, och då inte för att ingen av dem levde då, utan helt enkelt för att Depallier hade blockat Ronnie av banan om så hade krävts.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Ricky

Inlägg av Ricky »

"I always said that to become champion when Michael is still on track gives it more value"
"It has for us been pleasure for us to race with him."
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Snygg omkörnin men förr hade dom inte råd ringla som en huggorm när någon försökte sig på en omkörning. Men jag tycker dagens F1 kan vara lika bra. Japans GP förra året med Räikkönens och Alonsos omkörningar på Schumacher och Fisichella var ju fantastiska. Hela det loppet var fantastiskt bra.

Men hur vanligt var det med sådana här omkörningar som Ronnie och Gilles gjorde egentligen. Blir det inte lätt lite skevt och vinklat när man ser och minns guldkornen :quest:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Varför hade de mindre råd att ringla omkring som ormar förr, än i dag?

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Sami skrev:
Men hur vanligt var det med sådana här omkörningar som Ronnie och Gilles gjorde egentligen. Blir det inte lätt lite skevt och vinklat när man ser och minns guldkornen :quest:
Hyfsat vanligt var det, vad jag minns. Dels för att det inte förekom så särskilt mycket stängningar av dagens modell innan Senna och Schumacher införde det, men också för att aerodynamiken funkade sämre då, så de kunde ligga nära varandra genom snabba kurvor. Dessutom hade inte F1 samma typ av precision på den tiden, utan bilarnas prestanda kunde skilja en hel del under loppet och likadant misslyckades de nog helt med inställningarna då och då.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

JTarnstrom skrev:Varför hade de mindre råd att ringla omkring som ormar förr, än i dag?

Tärnström
det var flummigt och obegripligt skrivet av mig.

Det jag menade var att bilarna på den tiden var ju inte lika krocksäkra som idag. Så det berodde nog inte enbart på att dom förr var större gentlemän med mer sportsmannaanda för renare racing.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Fint klipp. Försöker samla på mig rätt mycket gammal racing och gärna då 70-tal men det mesta man får tag i är filmklipp vilket gör att det ser "äldre" ut än TV-sändningar vilket är lite synd.

Det finns en sekvens från slutet av Silverstone 1973 när Ronnie kör om i sista snabba kurvan med ett eller två hjul ute på gräset som är rätt imponerande - minst sagt.

För de som är intresserade - Duke Video har en del men det bästa är de Season Reviews som börjar med 1981. Före det är samlingarna inte av samma kvalitet. Lite synd - de reviews som handlar om 70-tal är inte alls av samma kvalitet.

När kommer en F1-kanal som visar gamla lopp? Jag tror det skulle kunna fungera rätt OK;-)

Eller så är det jag som är freak...

Läste en intervju med Ronnie på www.ronniepeterson.se när han skulle instruera bankörning och blev djupt imponerad av hur taktisk han var när det gäller omkörningar. Inte bara naturbegåvning skulle jag vilja sammanfatta det utan mer beräknande än vad den vanliga bilden av honom är.
9 polepositions 1973 - Ronnie Peterson
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

El Scorcho skrev:När kommer en F1-kanal som visar gamla lopp? Jag tror det skulle kunna fungera rätt OK;-)
Den avsomnade kabelkananlen "Screensport" visade ofta gamla race från bl.a. 70-talet, mycket sportvagnsracing och även en del F1-klipp från 60-talet om jag inte minns helt fel.

Sen köpte Eurosport upp SS, men vart allt det materialet tagit vägen är ju frågan...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Det enda jag minns av Screensport är att de visade obskyr wrestling och att de hade en fantastisk vinjett till sina NHL-sändningar.
Användarens profilbild
PC:

Vi har alla olika preferenser, minnet är selektivt... :D
HASSE

Inlägg av HASSE »

Den svettigaste omkröningen gorde nog Ronnie på Andertorrp 1978 då han efter en punktering tiigt i loppet körde upp sg från nästan sista plats to
ill 3dje och då tog han två bilar i samma kurva en på utsidan och den andra på insidan.Tyvärrr så blockerade sedan Patrese honom i 10varv så han kom inte förbi honom och blev brara 3a. Segraren Niki Laudas bil blev senare underkänd och betraktades som regelvidrig då den hade fläktar på vingen om sög bort luften under bilen men Niki fick behålla segern på aNDERTORP.
Användarens profilbild
Boxerman

Inlägg av Boxerman »

HASSE skrev:Den svettigaste omkröningen gorde nog Ronnie på Andertorrp 1978 då han efter en punktering tiigt i loppet körde upp sg från nästan sista plats to
ill 3dje och då tog han två bilar i samma kurva en på utsidan och den andra på insidan.Tyvärrr så blockerade sedan Patrese honom i 10varv så han kom inte förbi honom och blev brara 3a. Segraren Niki Laudas bil blev senare underkänd och betraktades som regelvidrig då den hade fläktar på vingen om sög bort luften under bilen men Niki fick behålla segern på aNDERTORP.
Hadde du brotom när du skrev detta :D
Användarens profilbild
PC:

Han är helt enkelt inte skrivkunig...