Montoyas insats

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Montoyas insats

Inlägg av JTarnstrom »

Tydligen problem med mappningarna som bidrog till Montoyas svaga insats i helgen. Kanske inte så konstigt om han inte heller fick till inställningarna. Låter som om de jagade fel grejer. McLaren räknar med att lösa mjukvaruproblemet till nästa lopp.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
westerberg

Inlägg av westerberg »

Ja det förklarar ju helgens problem,men 2005 då? ingen förklaring till det??
"Pit Board? What the f**k do I need a pit board for? If theres bikes in front of me then I'm not going fast enough!"

Richard Britton. Macau GP 2004
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Till varje dålig insats inom racing hör en bortförklaring, dålig eller trovärdig, till. Om vi ska köpa denna förklaring från JPm's läger kommer visa sig i dom närmaste loppen.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Nja - nåt problem var det för Montoya - eller så var han desperat angelägen att få bilen i mål. Jag hörde något om 7km/h saktare än Kimi på raksträckorna.

När det gäller Kimi vs Montoya så tappade Montoya lite av sitt rykte som snabb förare under fjolåret. Hur som helst - så tror jag ändå att Montoya kan ta igen lite av det i år när han är mer van vid McLaren. Han är fortfarande en extraordinär förare - tycker jag. Han är alltså ingen Coulthard. Inget ont om David, men Montoya är något extra.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Jag kan säga så här. Jag tror Montoyas chanser att bli världsmästare någon gång är dubbelt så stora som Kimis.
Användarens profilbild
Palle

Inlägg av Palle »

Personligen så anser jag Montoya vara den mest överskattade föraren på gridden. Han gör ett och annat bra lopp, men den mesta energin lägger han ner på bortförklaringar, talar om för alla andra hur dom ska köra och ser till att sumpa ev. mästerskapsvinster för sin teamkompis...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Hur och när har han sumpat någon mästerskapsvinst för sin stallkamrat?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
kanotisten

Inlägg av kanotisten »

El Scorcho skrev:Jag kan säga så här. Jag tror Montoyas chanser att bli världsmästare någon gång är dubbelt så stora som Kimis.
Tro kan man ju alltid göra... Men vad är det som talar för det scenariot? Hittills har ju JPM varit oerhört blek i jämförelse med Kimi.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Tycker att Montoyas fjolårssäsong var ganska typisk för honom. Men potential finns. Frågan är bara hur han ska realisera den. Kimi är inte ofelbar och jag tror att Montoya mycket väl kan slå Kimi över en säsong.

Tärnström

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

OK - tanken var att väcka en viss debatt. Kimi har sett mer imponerande ut under fjolåret, men då tycker jag man kan tänka på att han har suttit flera år i stallet och att en stor del av fjolårets säsong för Montoya förstördes när han var borta stor del av våren.

Montoya behöver motivation - han borde ha motivation.

Tittar man på erfarenhet/vinnarskalle så har Montoya vunnit serier med hård konkurrens F3000, CART (när den serien var något att ha och där gjorde han mycket bra grejer), Indy500.

Han var väldigt nära 2003. Montoya har rävar bakom öronen och är snabb vid vissa tillfällen. Helgen gjorde att jag blev väldigt fundersam - typ - är han slut, men jag tror han fortfarande har en hel del i sig och då kan han visst slå Kimi över en säsong.

I mina ögon har Kimi mycket kvar att bevisa. Han är snabb under lopp men strular till det för sig på något sätt väldigt ofta. Saker går sönder oftare för honom helt enkelt och det är inte bara otur.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Tror knappast att Montoya är slut. Alla rapporter tyder på att han har varit väldigt fokuseread över vintern. Att han hade problem i Bahrein tror jag inte att vi behöver tvivla på. McLaren brukar inte gå ut med dimridåer, åtminstone inte om förarna har gjort bort sig.

Tärnström

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Med det sagt - Kimi är en fantastisk förare, men en Montoya i form kan visst slå Kimi över en säsong. Det är först i år vi kommer se om Montoya verkligen trivs i McLaren.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Han kanske funderade på McLarens hjulupphängning...Han var väl inte med i Bahrain förra året heller?

Hur som helst - det blir intressant att se hur trenden är på söndag.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Får McLaren ordning på motorerna kommer de att ha en fantastisk säsong. Det verkar som om chassit fungerar extremt bra tillsammans med däcken och jag tror, som sagt, att det inte är sista gången vi får se dem på en enstoppare i år. Men det vill till att det funkar. Både Kimi och Montoya är känsliga för störningar. Kimi måste få chansen att vara med och slåss utan att hela tiden behöva jaga. I det läget är han som sämst enligt min mening - han har bara ett läge - full fart, och ibland är han mer betjänt av att ta ett djupt andetag och minska eventuella skadeverkningar av ett mediokert reusltat, snarare än att sätta allt på ett kort och förlora i slutänden.. Det läget är i och för sig en tillgång jämfört med Montoya när han får en taskig start på säsongen. Colombianen har ju en tendens att tappa motivationen väl mycket. SKulle vara kul att se dessa båda göra upp i internfajten i McLaren under bra förutsättningar.

Tärnström

Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Montoya kommer att gnistra till ibland. Problemet med Montoya är att han har sina formtoppar då han kör ifrån alla i F1 fyra-fem lopp om året. För att sedan dippa och kör ungefär som dom medelbra i F1 under hälften av loppen. Sedan brukar han ha några lopp där han inblandad i lite väl konstiga situationer.

Kollar man på kvalet från Bahrain så var Montoya den som gjorde det bästa och mest imponerande kvalet. Femma med så mycket soppa i en bil som lär vara mycket motorsvagare än konkurenternas.

Han kommer igen i Malaysia!
Användarens profilbild
Freddan

Inlägg av Freddan »

Svårt att dra slutsatser efter ett lopp. Ge gubben några lopp i början sen kan vi snacka om han har något att göra i F1.

Det är trots allt lite konstigt att han inte kan komma in på en bättre plats än Kimi. Han starta från sista platsen och lyckas bli trea. Montoya blir femma :-?
-Red Bull Racing
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Han får inte vinna. :roll:
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Freddan skrev:Det är trots allt lite konstigt att han inte kan komma in på en bättre plats än Kimi. Han starta från sista platsen och lyckas bli trea. Montoya blir femma :-?
Fast å andra sidan hade väl Montoya någon form av motorproblem? Det kan kanske ha bidragit till att han inte kunde köra fortare?
Ferrari.
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Aldrig gillat montoya.
Användarens profilbild
Freddan

Inlägg av Freddan »

Jo det är klart. Hade han det så fattar man ju varför det inte gick bättre.
-Red Bull Racing
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Vadå?
Montoya gjorde väl ett hyfsat race?
Han blev ju bara omkörd av en kille, sin stallkamrat SOM STARTADE FRÅN RUTA 22!
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Kimi gjorde nog en finfin insats i helgen (såg inte loppet, så jag antar det bara) men det är inte fullt samma nackdel nu förtiden, att starta sist, som det var med det gamla tolvvarvskvalet och fria bränslemängder.
Det förtar inte Kimis insats, men han hade nog inte kommit trea om det var de gamla kvalreglerna som gällde.

Angående Montoyas insats så kan jag inte säga så mycket där heller, av samma anledning som angavs ovan... McLaren har däremot själva sagt att det var något mankemang med motormappningen i Montoyas bil och det kan kanske förklara en del.

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hade det varit hos Ferrari hade nog alla som här sågar Montoya, istället dragit slutsatsen att det utan tvekan var stallorder ....

McLaren har sagt att det var problem med Montoyas bil.
Montoya har sagt att han inte hittade inställningar som fungerade.
Fakta är att det var inte en tillräcklig bra prestation - av stall och förare.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Hade det varit hos Ferrari hade nog alla som här sågar Montoya, istället dragit slutsatsen att det utan tvekan var stallorder ....
Det är ju en av grundsatserna i F1:
  • Ferrari tillåter inte att någon annan än Schumacher vinner och är de enda som använder stallorder;
  • Montoya är en usel förare som har för heta känslor;
  • Massa och Sato kör mer brevid banan än på densamma, under ett lopp;
  • Alonso fiskör och är dryg som visar ett finger för varje seger;
  • Kimi har bara otur, så mycket otur har ingen annan människa någonsin haft.

Äntligen!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Inte helt orimligt att anta att Montoya aldrig fick ordning på inställningarna just på grund av motorproblemen. Men jag tror också att McLaren hittade själva moderådern när de la Kimi på en enstoppare. Allt tyder på att McLaren har ett fenomenalt chassi som är utomordentligt snällt mot däcken. Förmodligen ska de vara tacksamma för att de kör på Michelin och inte Bridgestone som ju har ett betydligt snävare arbetsområde vad avser temperaturen. Den skillnad som vi såg mellan Montoya och Räikkönen kan ju inte avspegla skillnaden mellan dem som förare, det inser ju vem som helst.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Razor skrev:
LuckyStrike1 skrev:Hade det varit hos Ferrari hade nog alla som här sågar Montoya, istället dragit slutsatsen att det utan tvekan var stallorder ....
Det är ju en av grundsatserna i F1:
  • Ferrari tillåter inte att någon annan än Schumacher vinner och är de enda som använder stallorder;
  • Montoya är en usel förare som har för heta känslor;
  • Massa och Sato kör mer brevid banan än på densamma, under ett lopp;
  • Alonso fiskör och är dryg som visar ett finger för varje seger;
  • Kimi har bara otur, så mycket otur har ingen annan människa någonsin haft.
Japp - huvudet på spiken. Sådan är "sanningen" Du glömde lägga till att Alonso bara har haft tur.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

JTarnstrom skrev:Den skillnad som vi såg mellan Montoya och Räikkönen kan ju inte avspegla skillnaden mellan dem som förare, det inser ju vem som helst.
Inte riktigt "vem som helst", men nära nog.

Äntligen!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Japp - huvudet på spiken. Sådan är "sanningen" Du glömde lägga till att Alonso bara har haft tur.
Just det ja... det glömde jag.

Äntligen!