4WD
-
4WD
Jag och min sambo går i 4WD-tankar och vad passar väl bättre då än att fråga forumets alla bilexperter vad som kan anses vara bra modeller att fundera på?
Vi är inte ute efter någon SUV, utan mer något i stil med Volvo XC70 eller Subaru Outback; d v s en mer normal kombi med 4WD och något förhöjd markfrigång.
Andra kriterier är god last- och dragförmåga (helst 1450 kg eller mer med B-kort) och helst en diesel.
Jag är medveten om att Subarun inte finns med diesel än, men enligt uppgift ska de komma med en diesel under det här året.
Vi är inte ute efter någon SUV, utan mer något i stil med Volvo XC70 eller Subaru Outback; d v s en mer normal kombi med 4WD och något förhöjd markfrigång.
Andra kriterier är god last- och dragförmåga (helst 1450 kg eller mer med B-kort) och helst en diesel.
Jag är medveten om att Subarun inte finns med diesel än, men enligt uppgift ska de komma med en diesel under det här året.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
-
Jaaa ... bildiskussion. En som snart övergår till arga inlägg och pajkastande
Mina två cent: Det låter som de två bästa alternativen...
Volvon är ju beprövad, och Enzo kommer ju bara att ha gott att säga om den. Dessutom en i alla avseenden förbannat fin bil med XC70 och diesel. Om jag bodde på landet, behövde dra och hade en sambo som inte hade ett stort motstånd mot kombis så skulle jag välja den.
MEN ...
Subarun är ju ett annorlunda val. Dessutom med den fördelen att den är ett mera annorlunda val man blir lite mer ensam om, utan att för den sakens skull vara ett dåligt kvalitetsalternativ. Jag har bara hört gott om Subaru, kvalitetsmässigt. Suerän japansk kvalitet är sammanfattningen av vad jag har hört. Jag har aldrig kört en själv, men de ska vara väldigt trevliga att gåka i och roliga att köra. I och med att Kindwalls har börjat sälja Subaru i Sthlm nu, så tror jag dessutom andrahandsvärdet kommer att bli bättre. Jag tror också att Subarun är billigare än Volvon, med motsvarande utrustning?
Det trygga valet är Volvon.
Det lite mer annorlunda, men bra, valet är Subarun.
För egen del tror jag att jag hade funderat länge, länge på Subarun som jag skulle vara mer sugen på men att jag till sist ändå skulle stå där med Volvon undrandes om hur Subarun hade varit att äga ...
Mina två cent: Det låter som de två bästa alternativen...
Volvon är ju beprövad, och Enzo kommer ju bara att ha gott att säga om den. Dessutom en i alla avseenden förbannat fin bil med XC70 och diesel. Om jag bodde på landet, behövde dra och hade en sambo som inte hade ett stort motstånd mot kombis så skulle jag välja den.
MEN ...
Subarun är ju ett annorlunda val. Dessutom med den fördelen att den är ett mera annorlunda val man blir lite mer ensam om, utan att för den sakens skull vara ett dåligt kvalitetsalternativ. Jag har bara hört gott om Subaru, kvalitetsmässigt. Suerän japansk kvalitet är sammanfattningen av vad jag har hört. Jag har aldrig kört en själv, men de ska vara väldigt trevliga att gåka i och roliga att köra. I och med att Kindwalls har börjat sälja Subaru i Sthlm nu, så tror jag dessutom andrahandsvärdet kommer att bli bättre. Jag tror också att Subarun är billigare än Volvon, med motsvarande utrustning?
Det trygga valet är Volvon.
Det lite mer annorlunda, men bra, valet är Subarun.
För egen del tror jag att jag hade funderat länge, länge på Subarun som jag skulle vara mer sugen på men att jag till sist ändå skulle stå där med Volvon undrandes om hur Subarun hade varit att äga ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
Jag är inne på din linje, men min sambo är lite anti-Volvo... hon var å andra sidan anti-diesel men det gick över så fort hon fick provköra en modern diesel.LuckyStrike1 skrev:För egen del tror jag att jag hade funderat länge, länge på Subarun som jag skulle vara mer sugen på men att jag till sist ändå skulle stå där med Volvon undrandes om hur Subarun hade varit att äga ...
Det som talar mot Subarun är avsaknaden av diesel och att lastutrymmet nog är i minsta laget. Forestern skulle kunna vara ett alternativ, men Outback är den som tilltalar mig mest. Subaruns fördel är den goda dragförmågan (>1 500 kg för 2,5 litersmotorn, med B-kort).
Fler idéer? Jag har lite halvtaskig koll på vilka som gör vettiga 4WD-bilar idag.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
- Varnad
-
-
Jag tror att mitt förslag tar sig fram bättre i tärräng än vilken BMW som helst! Var Hummer med i testet??? Var Niva med? Var Landrover Discoverer med?Jari skrev:Ett bra sätt att infektera vilken diskussion som helst är att nämna Teknikens världs test av fyrhjulsdrivna bilar i förra numret.
BMWns system vann.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
-
Jag tror att en Outback eller en XC70 är bra alternativ, om du inte vill ha SUV men vill ha lite högre markfrigång och personbilskomfort.
BMW har inte tillräcklig markfrigång. Audi AllRoad är ett alternativ, men jag misstänker att den blir alltför dyr.
Jag skulle som sagt fundera länge, länge på Subarun och helst vilja ha den men till slut slå till på Volvon ändå. Men om din sambo inte gillar Volvo ... tja, då är ju valet lätt för dig: En Subaru alltså
BMW har inte tillräcklig markfrigång. Audi AllRoad är ett alternativ, men jag misstänker att den blir alltför dyr.
Jag skulle som sagt fundera länge, länge på Subarun och helst vilja ha den men till slut slå till på Volvon ändå. Men om din sambo inte gillar Volvo ... tja, då är ju valet lätt för dig: En Subaru alltså
-
Hon går nog att övertala att ta en Volvo, det funkade ju när det gällde diesel.
Nackdelen med Volvon är den låga dragvikten med B-kort, men å andra sidan så har vi testat den vid ett par tillfällen då den verkligen kom till sin rätt så vi har ju sett vad den mäktar med... ett E-kort skulle inte vara fel, hur som helst.
Audin ser också ut att passa bra, men den är kanske lite väl dyr. Jag har dessutom bra erfarenheter av Audi sedan tidigare.
Nackdelen med Volvon är den låga dragvikten med B-kort, men å andra sidan så har vi testat den vid ett par tillfällen då den verkligen kom till sin rätt så vi har ju sett vad den mäktar med... ett E-kort skulle inte vara fel, hur som helst.
Audin ser också ut att passa bra, men den är kanske lite väl dyr. Jag har dessutom bra erfarenheter av Audi sedan tidigare.
Äntligen!
Äntligen!
-
- Varnad
-
Den, liksom Mercedes M-klass, har fel modell på karossen för att passa oss.
Just den höga, men kortare karossmodellen passar oss ganska dåligt och det är bl a därför som vi kör en traditionell kombi just nu.
Just den höga, men kortare karossmodellen passar oss ganska dåligt och det är bl a därför som vi kör en traditionell kombi just nu.
Äntligen!
Äntligen!
-
En vän till mig, vi kan kalla honom Enok, som förresten är skyldig mig en hel del pengar sedan några år tillbaka, skulle handla ut ett undervisningspaket för E-kort som vi skulle dela på. Det har väl gått 3 år, eller nåt sånt, men ännu har inget undervisningspaket dykt upp. Men han var förstås rädd att min pengainsats skulle dras ifrån den aktuella pengaskulden.Razor skrev:Hon går nog att övertala att ta en Volvo, det funkade ju när det gällde diesel.
Nu har jag dessutom hört att han tillbringar kvällarna i en ökänd spelhåla i Solna, spelandes poker för sina sista slantar, inkl. barnens barnbidrag. Så går det när man ger sig i lag med allehanda skumma element. Om han ändå hade haft en riktig bil som t.ex. en BMW, så att det hade varit lönt att driva in skulden, men nu åker han nån gammal Volvo, som inte ens den hjärtlöse korthajen i Solna vill ha nåt att göra med.
Sicken otur man har när det gäller vänner, synd att man inte är trevlig och social, så kanske man sluppit att i ren desperation umgås med bottenskrapet...
Som en tröst har jag dock förstått av vissa inlägg att vi är många här som är i samma situation och får ta vad som bjuds. Känns skönt att inte vara ensam i träsket.
-
-
-
AndersF1 skrev: En vän till mig, vi kan kalla honom Enok, som förresten är skyldig mig en hel del pengar sedan några år tillbaka,
Så går det när man ger sig i lag med allehanda skumma element. Om han ändå hade haft en riktig bil som t.ex. en BMW, så att det hade varit lönt att driva in skulden, men nu åker han nån gammal Volvo, som inte ens den hjärtlöse korthajen i Solna vill ha nåt att göra med.
Vore din vän skyldig mig pengar skulle jag slå honom på käfften!!!
Hoppas att "den hjärtlöse korthajen i Solna" spelar av honomalla pengarna!!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
-
Jag har en XC70 D5 -03 helt kanonbil! Drar husvagn som väger 1800 kgRazor skrev:Hon går nog att övertala att ta en Volvo, det funkade ju när det gällde diesel.
går mkt stadigt o fint. Kan rekomenderas!
http://www.husvagnsforum.com/album_pic.php?pic_id=1080
-
- Utvisad
Jag är också, högst oväntat, nöjd med min XC70 D5 -06. Visst, den är inte så stor som man kanske önskat säg, men för två mindre barn och två hundar räcker den gott. Komforten och motorn är väl paradgrenarna och stereon (Premium Sound) är riktigt riktigt bra. Har faktiskt inte hört nån bättre standardmonterad även om det säkert finns.
Jag efterlyser en rymligare kupe som främsta förbättring för kommande V70-modeller. Stolarna kan de behålla en generation till.
Men nästa gång blir det kanske en Subaru Outback, tycker de är riktigt fina. Även nya Passaten är fin...
Men den jag egentligen vill ha är en 320Cdi men det är för tokmycket pengar...
Jag efterlyser en rymligare kupe som främsta förbättring för kommande V70-modeller. Stolarna kan de behålla en generation till.
Men nästa gång blir det kanske en Subaru Outback, tycker de är riktigt fina. Även nya Passaten är fin...
Men den jag egentligen vill ha är en 320Cdi men det är för tokmycket pengar...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Varnad
-
- Utvisad
Ja det är knappast en sportbil, det är faktiskt en d-a skillnad mot XC90 som var riktigt styv i jämförelse. Men man åker faktiskt fantastiskt mjukt och fint i XC70... det är skillnad mot en vanlig V70. Och med AWD så är det inga problem att köra "bakhjulsdrivet", dvs man hänger ut bakvagnen med gaspådrag, fast skillnaden mot en vanlig bakhjulsdriven bil är att man får bra driv ut ur kurvorna. Mycket kul att köra på vintern...Jari skrev:Crosscountryn är en gunghäst men beter sig betydligt bättre under press.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
-
Jag måste ha en bil med fyrhjulsdrift till nästa år. V90n känns jävligt bakhjulsdriven när grusvägen är oplogad och det har hänt mer än en gång den här vintern att jag varit nära på att fastna i snödrevet. En SUV är inte att tänka på för mig, jag kräver något mer lämpligt för min person och har sett att Land Rover Discovery verkar vara ett lämpligt fordon. Finns någon människa här som kan delge mig erfarneheter om de senaste årsmodellerna?
/Jan
/Jan
-
- Utvisad
Jag tycker nog en Discovery klassar in som SUV jag. Men annars ska väl den senaste dieseln vara fin...jajo skrev:Jag måste ha en bil med fyrhjulsdrift till nästa år. V90n känns jävligt bakhjulsdriven när grusvägen är oplogad och det har hänt mer än en gång den här vintern att jag varit nära på att fastna i snödrevet. En SUV är inte att tänka på för mig, jag kräver något mer lämpligt för min person och har sett att Land Rover Discovery verkar vara ett lämpligt fordon. Finns någon människa här som kan delge mig erfarneheter om de senaste årsmodellerna?
/Jan
-
-
100% av de Discovery jag har kört (1) stängde av sig helt själv i farter över 110 km/t då och då - att ligga i intensiv trafik på E4:an mellan Arlanda och Stockholm i dryga 110 när allting bara slocknar i bilen, inkl. servobromsar och servostyrning är ganska spännande kan jag meddela.jajo skrev:Jag måste ha en bil med fyrhjulsdrift till nästa år. V90n känns jävligt bakhjulsdriven när grusvägen är oplogad och det har hänt mer än en gång den här vintern att jag varit nära på att fastna i snödrevet. En SUV är inte att tänka på för mig, jag kräver något mer lämpligt för min person och har sett att Land Rover Discovery verkar vara ett lämpligt fordon. Finns någon människa här som kan delge mig erfarneheter om de senaste årsmodellerna?
/Jan
-
-
-
-
Ja, det var mycket spännande och intressant. Den startade dock ganska så omgående när man vred om nyckeln.
Men på en resa Sthlm-Arlanda t.o.r. stängde den av sig fyra gånger på motorvägen. Resan ner var rätt spännande eftersom man ju aldrig visste när man helt plötsligt skulle tappa servo och allt annat.
Men på en resa Sthlm-Arlanda t.o.r. stängde den av sig fyra gånger på motorvägen. Resan ner var rätt spännande eftersom man ju aldrig visste när man helt plötsligt skulle tappa servo och allt annat.