Det ser ut som om organisatörerna inte får till stånd de förändringar som krävs och en Belgisk tidning rapporterade i går att Spa är kört för i år.
Bara för några dagar sen lovade Bernie att Spa skall bli kvar.
Kan vi följa den utvecklingen i den här topiken?
(Spa är ett av loppen jag tänkt se i år)
Monday, January 23, 2006
Reports that formula one supremo Bernie Ecclestone has called off the 2006 Belgian GP may have been premature.
Adding to the governing FIA's refusal to confirm the claims of local opposition politician Serge Kubla, minister Michel Daerden says the French speaking Wallonian government is still in talks with 75-year-old Bernie.
However, the news that Ecclestone is demanding some $18m in renovations to the ageing Spa Francorchamps circuit is less disputed, as is speculation that time is running out for the new paddock complex to be ready in time for the race on September 17.
Senast redigerad av Jari den tis jan 24, 2006 06:16, redigerad totalt 1 gång.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Jari skrev:Bara för några dagar sen lovade Bernie att Spa skall bli kvar.
Det är fr o m nästa år.
F1Racing.Net 20.01.2006:
Belgian Grand Prix is off - report
According to reports breaking this morning in the Belgian press, the Belgian Grand Prix will not take place this year. The former minister of economy, Serge Kubla is reported as saying he has received confirmation the race is off from Bernie Ecclestone's people.
The negotiations between Ecclestone and the group of Walloon organizers are still going on. Top of the demand list is improving and extending the paddock area. According to Kubla, there is not enough time to build a new paddock ahead of this summer's race and that is the main reason the Grand Prix will not be held.
Kubla thinks the government reacted too late. "They left the it until the last moment. They made things worse and started negotiations for a new contract, while that was not the main problem."
Kubla also said the government should start working now, to make sure the Belgian Grand Prix is back on the calendar in 2007.
Så står det inte här...
Nej, men så står det här (även det från F1Racing.net)
22 January 2006
Ecclestone organising Belgian race himself?
According to Belgian reports Bernie Ecclestone will be organising the Belgian Grand Prix himself starting from 2007. It more and more looks like it that we will not have a race this year at the famous and loved Spa-Francorchamps track.
The Walloon government and Ecclestone are apparently not talking about 2006 anymore, but about the period 2007-2012. Ecclestone would be organising the race himself, without interference of the Walloon government. All the government has to do is pay back a damage fee of 18 million euro and invest 15 million euro in the track.
The problems around the Belgian race started when the promoter of the race went bankrupt. After that a Belgian politician signed a deal with Ecclestone without actually being able to read the contract.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Jari skrev:Ja, och då återstår frågan:
Håller man på att dumpa Spa 2006?
Jag tror inte att det blir något lopp på Spa i år, även om jag hoppas att det blir av.
Det ser alltså ut att bli en liknande situation som -03, fast av andra orsaker.
Jsg hoppas att jag har fel.
Spa är f ö en bana som jag rekommenderar alla som är det minsa intresserade av F1, att besöka.
Det går t ex inte att föreställa sig hur brant backen vid Eau Rouge är, utan att se det med egna ögon, eller hur häftigt det är att se bilarna bottna nere vid ån för att sedan nästan lätta vid krönet vid Raidillon.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Som sagt, detta var ett av loppen på årets kalender.
(Födelsedagspresent till sonen)
Nu får det bli Monza i stället för Spa i år.
De(t) andra loppe(-n?)(-t?) blir kanske min personliga favorit ringen och sen möjligen ett till under själva sommaren, typ Silverstone.
Tyvärr blir det ingenting på någon annan kontinent i år, men nästa så...
Monaco passar mycket bättre för VIP-gästerna och champagneborden för bilfirmornas VIP-gäster. Sen är ju vädret bättre. Alltså är det inte ett lika stort problem.
Dessutom byggde man om depåområdet i Monaco för något år sen så det blev bättre plats.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
EnzoF1 skrev: Jag kan inte leva med att man lägger ned en lopp som Jari besökt och som jag ännu inte besökt...
Så alla bråk, gräl, dyngspridning Er emellan är ert sätt att visa hur mycket ni egentligen älskar varandra!
Här har vi trott att ni menade lite allvar och allting är bara ett sätt att dölja Er beundran för varandra!!
Du vill gå och se de lopp Jari varit på och Jari vet jag har sett de lopp du varit på!!!!
Om ni skulle ta och åka på ett lopp tilsammans? En lite F1 kärleksresa bara ni två!! Då föreslår jag att ni åker till Canada! Där är man liberal med synen på kärlek mellan vuxna män! Ni kan promenera hållandes om varandra och behöver inte som ni gör här försöka dölja Er beundran för varandra.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
EnzoF1 skrev: Jag kan inte leva med att man lägger ned en lopp som Jari besökt och som jag ännu inte besökt...
Så alla bråk, gräl, dyngspridning Er emellan är ert sätt att visa hur mycket ni egentligen älskar varandra!
Här har vi trott att ni menade lite allvar och allting är bara ett sätt att dölja Er beundran för varandra!!
Du vill gå och se de lopp Jari varit på och Jari vet jag har sett de lopp du varit på!!!!
Om ni skulle ta och åka på ett lopp tilsammans? En lite F1 kärleksresa bara ni två!! Då föreslår jag att ni åker till Canada! Där är man liberal med synen på kärlek mellan vuxna män! Ni kan promenera hållandes om varandra och behöver inte som ni gör här försöka dölja Er beundran för varandra.
Jag har sett A1-ring (som jag inte tror Jari varit på) och Jari har ju sett Monaco.
Jag får se till att pallra mig iväg till Monaco då...
VAd jag vet är det du som brukar åka på F1-resor med Jari, och för min del får ni böga loss... jag har inga fördomar.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.