Hej!
Jag satt och spånade på vilket nummer respektive förare får under nästa år. Alonso får 1 och Fisichella 2, Kimi och Montoya 3 resp 4, så långt är allt okej. Men när jag jämför förra årets slutställning (föraremästerskapet) med vilka nummer förarna har i år får jag inte ihop det. Man verkar utgå från teamets placering OCKSÅ. Eftersom t ex både Ralf och Trulli bytte till Toyota förra året så fick de nummer efter hur stallet placerade sig 2004, inte hur Trulli placerade sig i Renault eller Ralf i Williams. Och det är kanske logiskt med tanke på att Alonso var kvar i Renault, men båda förarna byttes ju ut i Williams och ändå har de nummer 7 och 8 efter Williams fjärdeplats 2004. (Webber kom 14 och Heidfelt 16 det året)
Men vad skulle hända om årets världsmästare bytte stall inför nästa säsong? Jag har för mig att han tar med sig sin 1:a till det nya stallet, och därmed får andreföraren nummer 2. Då har inte teamets placering inverkan.
Det känns som att teamets placering kommer i första hand såvida man inte är världsmästare, för då tar man med sig sin "1:a" dit man går.
Är det så det är? Någon som vet? Har inte lyckats hitta något svar bland FIAs regler.
/Robert
Förarnummer nästa år?
-
Re: Förarnummer nästa år?
Ja, precis så är det. Det stall där den regerande världsmästaren kör har 1-2 på bilarna. Därefter tilldelas stallen nummer utifrån placeringen i konstruktörsmästerskapet. Så det blir alltså Ferrari som får 5-6 nästa år.rtr skrev:Det känns som att teamets placering kommer i första hand såvida man inte är världsmästare, för då tar man med sig sin "1:a" dit man går.
Om jag minns rätt infördes det här systemet 1997. Dessförinnan hade man (antar jag) en fri fördelning av numren. Även om jag tycker det var bättre förr är det skönt att Alesi fick äran att pensionera 27:an hos Ferrari...
-
-
Re: Förarnummer nästa år?
Det infördes -96.ANFRAN skrev:Om jag minns rätt infördes det här systemet 1997.
Värt att nämnas är också att startnummer 13 inte används.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!