Finsk dominans i racing... eller?
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Finsk dominans i racing... eller?
Man säger ju ofta att finnarna dominerar i racing men häromdagen så började jag fundera lite på hur det egentligen ligger till med detta.
Det är ju nu ganska många år sedan det var en finsk mästare i F1 men hur ligger det till i övriga klasser egentligen.
Var det inte Göransson som vann nåt i år. Häkkinen rosar ju inte DTM utan snarare är det svenskt i topp där. Hur är det med övriga klasser då? GP, ja där kom ju Kovalainen tvåa.
Vore kul att verkligen få lite kött på benen om huruvida finnarna egentligen är så bra som ryktet eller om det mest är en hypning.
Razor eller nån annan autistisk kan säkert tabellerna som rinnande vatten och kan hjälpa till.
Det är ju nu ganska många år sedan det var en finsk mästare i F1 men hur ligger det till i övriga klasser egentligen.
Var det inte Göransson som vann nåt i år. Häkkinen rosar ju inte DTM utan snarare är det svenskt i topp där. Hur är det med övriga klasser då? GP, ja där kom ju Kovalainen tvåa.
Vore kul att verkligen få lite kött på benen om huruvida finnarna egentligen är så bra som ryktet eller om det mest är en hypning.
Razor eller nån annan autistisk kan säkert tabellerna som rinnande vatten och kan hjälpa till.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Var ser du den??? Bli inte paranoid nu! Detta är en fullt legitim fråga anser jag.Jari skrev:finnbashing igen?
Vi har två finska tvåor i "stora" klasser (F1 och GP2), men hur ser det ut i övrigt? Jag känner till DTM och där ligger sopar en svensk förare banan med den f.d. världsmästaren i F1. Så det finns en del svenska framgångar som jag vet. Osså Göransson som väl vinner storstilat.
Men hur är det i övrigt?
Hur får du detta till finnbashning???
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
F1:
Sverige 0 förrare - Finland 1 förare, VM-tvåa:
GP2:
Sverige 0 förare - Finland 1 förare, mästerskapstvåa + en inhoppare.
DTM:
Sverige regerande mästare och tvåa - Finland en toppförare
WTCC:
Sverige en förare hyfsat i toppen - Finland ingen.
F3:
hmmm minnet sviker mig för båda nationerna
CART:
Sverige hade en förare med längst ner i fältet - Finland ingen
Tja, jag skulle nog påstå att det är klar ledning Finland, utan tvekan. Enda serien där de svenska farmgångarna just nu är större än de finska är i DTM. F1/GP2 är Finland klart bättre med i just nu. Men kanske kan det bli ett par svenska GP2 förare snart
Sverige 0 förrare - Finland 1 förare, VM-tvåa:
GP2:
Sverige 0 förare - Finland 1 förare, mästerskapstvåa + en inhoppare.
DTM:
Sverige regerande mästare och tvåa - Finland en toppförare
WTCC:
Sverige en förare hyfsat i toppen - Finland ingen.
F3:
hmmm minnet sviker mig för båda nationerna
CART:
Sverige hade en förare med längst ner i fältet - Finland ingen
Tja, jag skulle nog påstå att det är klar ledning Finland, utan tvekan. Enda serien där de svenska farmgångarna just nu är större än de finska är i DTM. F1/GP2 är Finland klart bättre med i just nu. Men kanske kan det bli ett par svenska GP2 förare snart
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 176
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 18:38
Och snackar vi "Stjärnor" inom motorsporten så lär vi nog se oss slagna av alla nordiska länder utom möjligen Island. Häkkinen,Räikkönen,Kovalainen,Sohlberg och Christensen nämns internationellt med betydligt större respekt än t.e.x Rydell och Ekström idag.
"Pit Board? What the f**k do I need a pit board for? If theres bikes in front of me then I'm not going fast enough!"
Richard Britton. Macau GP 2004
Richard Britton. Macau GP 2004
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Var det inte nåt år sedan som en svensk var betydligt bättre än Kovalainen? Vilken klass var det? Och var det inte nåt med att svensken satt i en betydligt sämre bil. Mitt minne kanske sviker mig.westerberg skrev:Och snackar vi "Stjärnor" inom motorsporten så lär vi nog se oss slagna av alla nordiska länder utom möjligen Island. Häkkinen,Räikkönen,Kovalainen,Sohlberg och Christensen nämns internationellt med betydligt större respekt än t.e.x Rydell och Ekström idag.
Nu följer jag som sagt inte DTM men nog trodde jag att Mika skulle klara sig bättre än att bara vara jämbördig med Alesi (sorry Woodi).
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Självklart gör dom det! Dom häller Hemohes i tanken.FerrariF1 skrev:Grannen i öst fifflar säkert...
Det tråkiga med Sverige (motorsportens bananrepublik nr 1) är att här satsar inte våra politiker på motorsportanläggningar. Det är nästan lite kriminellt att syssla med motorsport. Någon Svensk jeppe är 4 eller 5 eller om det till och med är 6 faldig världsmästare i grussprut med tvåhjulingar. Inte fan fick han något bragdguld. Att en tönt skuttar 3 steg några centimeter längre än någon annan blir förstasidestoff i hela bananrepublikens dagspress.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Hur är det med motorsportanläggningarna i Finland? Har de växt upp som svampar i marken och håller en fantastisk klass i kölvattnet av alla finska racingframgångar?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tor apr 21, 2005 15:40
-
- Inlägg: 317
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ni har väl glömt den viktiga grenen Gokart....
(Och då menar jag inte Sport2000 på Ös-We Ring .....)
Där har vi haft en del riktigt duktiga svenskar i eliten.... och det är väl bara sverige som haft en världsmästare i gokart... förvisso inte i år... då jag har taskig koll på senaste årens virtuoser där.
(Och då menar jag inte Sport2000 på Ös-We Ring .....)
Där har vi haft en del riktigt duktiga svenskar i eliten.... och det är väl bara sverige som haft en världsmästare i gokart... förvisso inte i år... då jag har taskig koll på senaste årens virtuoser där.
Moderator-polis
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag tror Dr Anders har koll på det där faktiskt...SLC skrev:Ni har väl glömt den viktiga grenen Gokart....
(Och då menar jag inte Sport2000 på Ös-We Ring .....)
Där har vi haft en del riktigt duktiga svenskar i eliten.... och det är väl bara sverige som haft en världsmästare i gokart... förvisso inte i år... då jag har taskig koll på senaste årens virtuoser där.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Klipper in Dr AndersF1's eminenta sammanställning från en tidigare topic. Sammanställningen gäller nordska mästerskapet i karting som körs varje år i något av dom nordiska länderna. Från och med 2006 ersätts nordiska mästerskapet av ett NEZ-mästerskap. I ett NEZ-mästerskap är även dom baltiska länderna och Ryssland med. Kartingen har för övrigt vuxit sig rätt stark i Östeuropa på senare tid.
De fyra bästa de sex(Edit: tre i originalinlägget) senaste åren i de olika klasserna:
2005:
ICC: 1. Anders Krohn (N), 2. Mathias Bergh (S), 3. David Söderlund (S), 4. Martin Muszkowski (S)
FA: 1. Philip Forsman (S), 2. Nikolaj Böllingtoft (DK), 3. Anders Karlén (S), 4. Martin Jessing (DK)
ICA: 1. Jimmy Lindberg (S), 2. Joel Johansson (S), 3. Sonny Persson (S), 4. Andreas Fasberg (DK)
ICAj: 1. Marcus Ericsson (S), 2. Felix Rosenqvist (S), 3. Johan Jokinen (DK), 4. Jesper Rossler (S)
2004:
ICC: 1. Mattias Ekman (S), 2. Daniel Johansson (S), 3. David Söderlund (S), 4. Stefan Karlsson (S)
FA: 1. Jimmy Lindberg (S), 2. Rasmus Haugaard (DK), 3. Christoffer Nygaard (DK), 4. Stian Paulsen (N)
ICA: 1. Philip Forsman (S), 2. Tommy Prosi (S), 3. Miika Hirsimäki (SF), 4. Dennis Petersen (DK)
ICAj: 1. Michael Christensen (DK), 2. Jaakko Kainulainen (SF), 3. Valtteri Bottas (SF), 4. Jenni Kurki-Suonio (SF)
2003:
ICC: 1. Jonas Norrman (S), 2. Kalle Ahonen (SF), 3. Victor Herling (S), 4. Tero Tomppo (SF)
FA: 1. Stian A. Sørlie (N), 2. Patrik Styf (SF), 3. Juho Annala (SF), 4. Juha Putz (SF)
ICA: 1. Sami Erkkilä (SF), 2. Tommy Prosi (S), 3. Aleksi Mustonen (SF), 4. Anders Krohn (N)
ICAj: 1. Robin Andersson (S), 2. Daniel Roos (S), 3. Tuomas Leino (SF), 4. Philip Forsman (S)
2002:
ICC: 1. Kjelle Zetterström (S), 2. Einar Lie (N), 3. Stefan Olsson (S), 4. Hasse Zetterström (S)
FA: 1. Stian A. Sørlie (N), 2. Martin Svendsen (S), 3. Christian Jørgensen (DK), 4. Sonny Persson (S)
ICA: 1. Micke Ohlsson (S), 2. Dennis Petersen (DK), 3. Erik Kristiansen (N), 4. Stefan Wass (S)
ICAJ: 1. Christian Kronegård (S), 2. Marcus Offason (S), 3. Philip Forsman (S), 4. Nichlas Severin (S)
2001:
ICC: 1. Stefan Olsson (S), 2. Rikard Bengtsson (S), 3. Daniel Johansson (S), 4. Robert Lindström (S)
FA: 1. Jussi Kohtala (SF), 2. Sonny Persson (S), 3. Marko Asmer (SF), 4. Christian Bakkerud (DK)
ICA: 1. Christian Jörgensen (DK), 2. Martin Svendsen (S), 3. Tommy Herou (S), 4. Rene Hoff (DK)
ICAJ: 1. Jimmy Lindberg (S), 2. Nikolaj Böllingtoft (DK), 3. Mikael Granberg (S), 4. Rasmus Haugaard (DK)
2000:
ICC: 1. Stefan Karlsson (S), 2. Rickard Bengtsson (S), 3. Stefan Olsson (S), 4. John Stambäck (S)
FA: 1. Heikki Kovalainen (SF), 2. Ronnie Bremer (DK), 3. Mikko Marjosalmi (SF), 4. Alexander Storckenfeldt (S)
ICA: 1. Rikard Svensson (S), 2. Sören Pedersen (DK), 3. Martin Henriksson (S), 4. Joakim Andersson (S)
ICAJ: 1. Sebastian Hohenthal (S), 2. Johnny Back (S), 3. Dennis Petersen (DK), 4. Christoffer Nygaard (DK)
Nationsfördelning:
1a: 16 (S), 3 (SF), 3 (N), 2 (DK)
2a: 14 (S), 3 (SF), 1 (N), 6 (DK)
3a: 12 (S), 7 (SF), 1 (N), 4 (DK)
4a: 12 (S), 3 (SF), 2 (N), 7 (DK)
To: 54 (S), 16 (SF), 7 (N), 19 (DK)
De fyra bästa de sex(Edit: tre i originalinlägget) senaste åren i de olika klasserna:
2005:
ICC: 1. Anders Krohn (N), 2. Mathias Bergh (S), 3. David Söderlund (S), 4. Martin Muszkowski (S)
FA: 1. Philip Forsman (S), 2. Nikolaj Böllingtoft (DK), 3. Anders Karlén (S), 4. Martin Jessing (DK)
ICA: 1. Jimmy Lindberg (S), 2. Joel Johansson (S), 3. Sonny Persson (S), 4. Andreas Fasberg (DK)
ICAj: 1. Marcus Ericsson (S), 2. Felix Rosenqvist (S), 3. Johan Jokinen (DK), 4. Jesper Rossler (S)
2004:
ICC: 1. Mattias Ekman (S), 2. Daniel Johansson (S), 3. David Söderlund (S), 4. Stefan Karlsson (S)
FA: 1. Jimmy Lindberg (S), 2. Rasmus Haugaard (DK), 3. Christoffer Nygaard (DK), 4. Stian Paulsen (N)
ICA: 1. Philip Forsman (S), 2. Tommy Prosi (S), 3. Miika Hirsimäki (SF), 4. Dennis Petersen (DK)
ICAj: 1. Michael Christensen (DK), 2. Jaakko Kainulainen (SF), 3. Valtteri Bottas (SF), 4. Jenni Kurki-Suonio (SF)
2003:
ICC: 1. Jonas Norrman (S), 2. Kalle Ahonen (SF), 3. Victor Herling (S), 4. Tero Tomppo (SF)
FA: 1. Stian A. Sørlie (N), 2. Patrik Styf (SF), 3. Juho Annala (SF), 4. Juha Putz (SF)
ICA: 1. Sami Erkkilä (SF), 2. Tommy Prosi (S), 3. Aleksi Mustonen (SF), 4. Anders Krohn (N)
ICAj: 1. Robin Andersson (S), 2. Daniel Roos (S), 3. Tuomas Leino (SF), 4. Philip Forsman (S)
2002:
ICC: 1. Kjelle Zetterström (S), 2. Einar Lie (N), 3. Stefan Olsson (S), 4. Hasse Zetterström (S)
FA: 1. Stian A. Sørlie (N), 2. Martin Svendsen (S), 3. Christian Jørgensen (DK), 4. Sonny Persson (S)
ICA: 1. Micke Ohlsson (S), 2. Dennis Petersen (DK), 3. Erik Kristiansen (N), 4. Stefan Wass (S)
ICAJ: 1. Christian Kronegård (S), 2. Marcus Offason (S), 3. Philip Forsman (S), 4. Nichlas Severin (S)
2001:
ICC: 1. Stefan Olsson (S), 2. Rikard Bengtsson (S), 3. Daniel Johansson (S), 4. Robert Lindström (S)
FA: 1. Jussi Kohtala (SF), 2. Sonny Persson (S), 3. Marko Asmer (SF), 4. Christian Bakkerud (DK)
ICA: 1. Christian Jörgensen (DK), 2. Martin Svendsen (S), 3. Tommy Herou (S), 4. Rene Hoff (DK)
ICAJ: 1. Jimmy Lindberg (S), 2. Nikolaj Böllingtoft (DK), 3. Mikael Granberg (S), 4. Rasmus Haugaard (DK)
2000:
ICC: 1. Stefan Karlsson (S), 2. Rickard Bengtsson (S), 3. Stefan Olsson (S), 4. John Stambäck (S)
FA: 1. Heikki Kovalainen (SF), 2. Ronnie Bremer (DK), 3. Mikko Marjosalmi (SF), 4. Alexander Storckenfeldt (S)
ICA: 1. Rikard Svensson (S), 2. Sören Pedersen (DK), 3. Martin Henriksson (S), 4. Joakim Andersson (S)
ICAJ: 1. Sebastian Hohenthal (S), 2. Johnny Back (S), 3. Dennis Petersen (DK), 4. Christoffer Nygaard (DK)
Nationsfördelning:
1a: 16 (S), 3 (SF), 3 (N), 2 (DK)
2a: 14 (S), 3 (SF), 1 (N), 6 (DK)
3a: 12 (S), 7 (SF), 1 (N), 4 (DK)
4a: 12 (S), 3 (SF), 2 (N), 7 (DK)
To: 54 (S), 16 (SF), 7 (N), 19 (DK)
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Tyvärr har väl inte svenskarna råd att hosta upp den kosing som krävs för en internationell satsning i karting. Verkar vara lättare att skramla ihop pengar i Finland. Räknade till hela sex finnar som körde årets VM i formel A.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Att köra för ett fabrikstall är ett måste om du vill nå framgångar i internationell karting, åtminstone i dom högsta klasserna.
Undrar hur mycket finnarna får pröjsa för att köra för PDB-teamet? Verkar för övrigt poppis att köra där om man är från Finland. Räkan var väl den förste har jag för mig.
Undrar hur mycket finnarna får pröjsa för att köra för PDB-teamet? Verkar för övrigt poppis att köra där om man är från Finland. Räkan var väl den förste har jag för mig.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad menar du med antingen? Som du ser så har Kovalainen och andra som idag anses som internationellt bra förare kört NoM också. Det finns ingen motsättning mellan att köra VM och NoM, då man säkert har råd att köra NoM om man har råd att köra VM. I år var det väl bara en(?) svensk som körde VM och han fick dessutom betalt av Vega, om jag inte har fel.Jari skrev:Antingen det eller så väljer man "safe&sound" för att hellre vinna än köra fullt spjäll i en toppliga.
Jag tror inte att en säsong i FA är oöverkomlig finansiellt och de flesta kör väl fabriksstall redan där?
Som kan ses i NoM-resultaten så håller svenskarna betydligt högre kvalite och därmed den svenska serien, så det är kanske en extra motivation till att söka sig utomlands för finnarna, men jag tvivlar på att det har någon betydelse. På nåt sätt verkar de ha råd att i högre grad tävla internationellt både i karting och i formelbilsracing. Dessutom inte enbart de rikaste, utan som det ser ut även de bästa. Om det nu inte är så att det sammanfaller.
Senast redigerad av AndersF1 den lör okt 22, 2005 00:18, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nej, de finska banorna är billigare än i Sverige och färre. Dessutom anser väl de flesta att den inhemska finska racingen är av sämre klass än den svenska.LuckyStrike1 skrev:Hur är det med motorsportanläggningarna i Finland? Har de växt upp som svampar i marken och håller en fantastisk klass i kölvattnet av alla finska racingframgångar?
Finsk racing har väl inte heller särskilt stor publik?
FF är finnarna bra med, även om det var en svensk som vann NEZ-serien i år. Men i andra nordiska serier, som t.ex. FR och Carrera Cup ser det inte lika bra ut, även om det kanske delvis förklaras av att de seriernas fokus inte ligger på Finland.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Dahlgren slog ju Kovalianen både i kval och i lopp i BrF3 när Dahlgren hoppade in och körde en Scholarship-bil under andra halvan av 2002, som han t.o.m. lyckades placera i pole, vilket ingen hade lyckats med innan. Tyvärr hade han ju inte i närheten lika bra uppbackning som t.ex. Kovalainen, som redan då var Renault-förare, om jag inte missminner mig. Dessutom hade Dahlgren vunnit BrFF året innan, det år som Göransson vann Europaserien i FF. Vad hade Kovalainen för meriter? Fyra i BrFR. Nu är ju Kovalainen en klart bra förare och sämre förare har fått stöd, men varför inte t.ex. Göransson, Dahlgren eller någon av de andra svenska förare som gjort bra ifrån sig?EnzoF1 skrev:Var det inte nåt år sedan som en svensk var betydligt bättre än Kovalainen? Vilken klass var det? Och var det inte nåt med att svensken satt i en betydligt sämre bil. Mitt minne kanske sviker mig.westerberg skrev:Och snackar vi "Stjärnor" inom motorsporten så lär vi nog se oss slagna av alla nordiska länder utom möjligen Island. Häkkinen,Räikkönen,Kovalainen,Sohlberg och Christensen nämns internationellt med betydligt större respekt än t.e.x Rydell och Ekström idag.
Nu följer jag som sagt inte DTM men nog trodde jag att Mika skulle klara sig bättre än att bara vara jämbördig med Alesi (sorry Woodi).
En finne, Teemu Nyman, ingår även i RedBull junior driver team och kom i år 8:a i tyska FR.
Så vad gör finnarna rätt och svenskarna fel? Det är ju uppenbart inte förartalangen som skiljer. Intrycket är att den absoluta toppen är ungefär samma, men Sverige har en bredare topp.
En sak är väl att finnarna helt enkelt har mycket bättre kontakter och på något sätt lättare att få ihop pengar, samt att det säkert också blir en del uppkörda spår efter de andra som lyckats bra innan.
Men jag tycker nog att svenskarna kanske skulle försöka tävla mer internationellt i karting och därmed få lite uppmärksamhet. Då räcker det inte att göra bra ifrån sig i nordeuropa-semifinalerna och spöa alla finnar, danskar, holländare, etc., om man sedan inte har råd att åka till EM-finalen, eller om man möjligen har råd att åka dit så har man inte råd med en rejäl satsning. För att lyckas vill det nästan till att man tävlar i t.ex. italienska öppna och andra tävlingar med bra uppbackning och inte åker på en tävling per år. Men kostar det 50 000:- och däröver för en enda tävling så är det förstås inte enkelt att få ihop de pengarna. Speciellt inte om man skall köra nåt 10-tal tävlingar internationellt, plus ett antal på hemmaplan för kanske halva den summan per tävling. Så en 6-700 000:-/år snyter de flesta inte ur näsan.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Göransson vann ETC också.LuckyStrike1 skrev:F1:
Sverige 0 förrare - Finland 1 förare, VM-tvåa:
GP2:
Sverige 0 förare - Finland 1 förare, mästerskapstvåa + en inhoppare.
DTM:
Sverige regerande mästare och tvåa - Finland en toppförare
WTCC:
Sverige en förare hyfsat i toppen - Finland ingen.
F3:
hmmm minnet sviker mig för båda nationerna
CART:
Sverige hade en förare med längst ner i fältet - Finland ingen
Tja, jag skulle nog påstå att det är klar ledning Finland, utan tvekan. Enda serien där de svenska farmgångarna just nu är större än de finska är i DTM. F1/GP2 är Finland klart bättre med i just nu. Men kanske kan det bli ett par svenska GP2 förare snart
Så just nu svenska regerande mästare i ETC och DTM.
Alx gjorde bra ifrån sig i ett par race i WSBR, men hade ju annars uppenbara problem med bil och stall.
I F3 så är det rätt knapert ifrån båda håll just nu, åtminstone i de europeiska, brittiska, italienska, tyska och spanska mästerskapen. Fjolårets skandinaviska(eller var det nordiska?) FF-mästare. Juho Annala, hamnade någonstans i mitten i BrF3:s B-klass och var den ende förare ifrån Sverige eller Finland som körde i någon av de serierna, förutom nåt tillfälligt inhopp.
FR har fler representanter ifrån Finland och Sverige. I europaserien ligger Atte Mustonen (utmärkt kartingförare) 18:e och RedBull-föraren Teemu Nyman 21:a. Inga svenskar i europaserien. I den brittiska serien blev Hohenthal 4:a och Storckenfeldt 6:a. Inge finnar i den serien.
Stryker man en person, Kimi, så är det inte alls uppenbart att Finland ligger speciellt före Sverige. Kovalainen är möjligen närmare F1 än någon svensk, men Ekström är en större stjärna.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ende svenske föraren och ende föraren som körde på Vega-däck. Om Philip får betalt av Vega för att köra på deras däck är det begripligt, men ändå synd. I formel A EM och VM kör 95% på Bridgestone för det är bästa däcken.AndersF1 skrev:I år var det väl bara en(?) svensk som körde VM och han fick dessutom betalt av Vega, om jag inte har fel.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo, visst är det synd eftersom han är slagen på förhand. Han körde visst nån tävling i nån portugisisk serie på samma bana och testade senare en himla massa däck, så han kunde nog banan. Men det hjälper ju inte om däcken inte hänger med...Lemon skrev:Ende svenske föraren och ende föraren som körde på Vega-däck. Om Philip får betalt av Vega för att köra på deras däck är det begripligt, men ändå synd. I formel A EM och VM kör 95% på Bridgestone för det är bästa däcken.AndersF1 skrev:I år var det väl bara en(?) svensk som körde VM och han fick dessutom betalt av Vega, om jag inte har fel.
Angående karting så har britterna en hel del bra förare på gång, så de kan nog bli att räkna med i högre serier framöver.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jari skrev:Det är aldrig de svenska förarna som inte håller måttet utan det är ömsom däck, ömsom ohörsamhet, ömsom brist på pengar.
Personligen tror jag att det mesta av det där hänger ihop.
Är man bra nog får man de bästa prylarna till slut.
Gäller detta även F1??
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Mig veterligen är varken någon finne eller svensk kartingförare betald förare hos dom stora fabriksstallen utan det är hosta upp egna pengar eller sponsorer som gäller.Jari skrev:Är man bra nog får man de bästa prylarna till slut.
Som vi redan har konstaterat så är det knappast i talang svenskarna brister. Sverige spöar ju Finland med hästlängder i NM. Och i dom internationella instegsklasserna ICA-J och ICA har det inte varit någon större skillnad mellan Sverige och Finland när det gäller resultaten dom senaste åren. Men i den största, dyraste och mest prestigefyllda klassen, formel A, dyker finnarna plötsligt upp som svampar ur jorden. Uppenbarligen är finnarna bättre på att skrapa fram pengarna åt sina talanger.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 437
- Blev medlem: lör sep 18, 2004 15:25
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Alldeles säkert. Till och med Fisichella fick chansen att köra årets bästa bil, men inte vann han för det?Gösta skrev:Gäller detta även F1??Jari skrev:Det är aldrig de svenska förarna som inte håller måttet utan det är ömsom däck, ömsom ohörsamhet, ömsom brist på pengar.
Personligen tror jag att det mesta av det där hänger ihop.
Är man bra nog får man de bästa prylarna till slut.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Som ett svar på att pengarna kommer flygande om man bara är duktiga. Så är finska bilsportförbundet betydligt duktigare än motsvarande svenska förbund. Jag har inga aktuella siffror men de jag minns visade att svenskarna hade typ en tiondel av finnarnas budget till elitsatsningar bland juniorer. Typexempel är den tjusiga satsningen som heter SMSC, är det nån som på fullt allvar tror att man kan få ihop pengar för en elitsatsning i F1, WRC osv. genom att sälja lotter? Genomgående för de flesta klasser där kostnaderna är överkommliga visar inget övertag för finnar men så fort ekonomin börjar göra sig gällande så halkar svenskarna efter.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Någon som har påstått det?
Jag hävdar att pengar gör att bättre förare får möjlighet att komma ut i Europa, och få ännu bättre förutsättningar.
Tror det är poängen Nisse gör. Finska förare kan dra fördel av en större och proffsigare satsning från sitt nationella bilsportförbund än vad svenska förare kan göra från sitt lite amatörmässigt skötta nationella bilsportförbund.
Jag tror inte finska förare generellt är bättre än svenska förare. Jag tro däremot att finska bilsportförbundet är tusen resor bättre än det svenska, vilket ger finska förare bättre ekonomiska förutsättningar att lyckas.
Jag hävdar att pengar gör att bättre förare får möjlighet att komma ut i Europa, och få ännu bättre förutsättningar.
Tror det är poängen Nisse gör. Finska förare kan dra fördel av en större och proffsigare satsning från sitt nationella bilsportförbund än vad svenska förare kan göra från sitt lite amatörmässigt skötta nationella bilsportförbund.
Jag tror inte finska förare generellt är bättre än svenska förare. Jag tro däremot att finska bilsportförbundet är tusen resor bättre än det svenska, vilket ger finska förare bättre ekonomiska förutsättningar att lyckas.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag skulle nog bestämt hävda motsatsen. Har själv med egna ögon sett hur förutsättningarna kan skilja sig radikalt mellan svenska kartingförare som tävlar här i Sverige. Dom med mycket pengar har råd att testa/träna mycket mer och kan köra fler tävlingar. Dom med bästa resurserna tränar i Italien på vintrarna och kör några tävlingar där innan den svenska säsongen går igång. Dom med minst resurser har bara råd att testa/träna lite på våren och sen inför dom få tävlingar dom har råd att köra.Jari skrev:Jag tror inte pengar gör någon till en bättre förare, om nu det har nå't med den här saken att göra.
En hel dags testning/träning i ICA och ICA-J går på ca 4-5000 kronor. En tävling går på från 12000 till 20000 kr beroende på hur mycket delar som går åt. Karting på elitnivå är dyrt så att pengarna inte spelar roll är skitsnack.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det var nog bland det dummare jag läst. I alla teknisksporter, typ slalom, etc. blir man ju bättre av att träna och testa, varför skulle det vara annorunda med just motorsport? Talangen ändra inte, men ingen blir världsmästare på enbart talang och de främsta körtalangerna kör garanterat inte i F1.Jari skrev:Jag tror inte pengar gör någon till en bättre förare, om nu det har nå't med den här saken att göra.
Varför ägnar sig då de finska förarna åt att köra i de internationella tävlingarna om det inte har någon betydelse när det är så väldigt mycket dyrare än att göra som svenskarna och hålla sig på hemmaplan? För att de tycker att det är kul att bränna pengar i onödan? Varför inte helt enkelt sitta och vänta tills man blir 20 och får F1-erbjudandet?
Alla jag pratat med som provat säger att det är en betydande skillnad mellan att köra på banorna i t.ex. Italien än i Sverige, bl.a. eftersom de banorna har ett tjockt lager mjukt gummi på de släta och snabba beläggningarna. Inte så lätt att vara så snabb på det om man inte har gjort omfattande tester och träningar. Det kan även vara ett plus att vänja sig vid sina motståndare och känna deras trix och körstil.
Det är bara att titta på karting-NM så konstaterar man raskt att Sverige har bättre och fler toppförare i den åldern än Finland, men Finland är sedan betydligt bättre på att ta vara på de färre stora talanger som de har. Där ligger skillnaden.
Av dina inlägg så antar jag att du inte håller med, så vad menar du, Jari, att skillnaden ligger i?
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jari skrev:Jag tror inte pengar gör någon till en bättre förare, om nu det har nå't med den här saken att göra.
Det enda som spelar roll är de genetiska förutsättningarna.
det där med att träna, testa, mm mm är bara tramms.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Allt det här med att träna, testa och ha råd med resor och dyligt är självklart oerhört viktigt, men inte fan försöker ni väl intala mig eller någon annan att det finska bilsportförbundet sitter och pungar ut så mycket som krävs för varenda snorvalp i Finland som har lust att tävla i Italien.
Precis som här handlar det om att hitta sina sponsorer och jaga ihop degen själv. Kolla bara på historien om Mika Häkkinen, som väl ändå kan kallas ganska modern, eller om det faktum att Kimi Räikkönens föräldrar gick på utedass fortfarande för 10 år sedan för att pengarna gick åt till sonens "hobby".
För dem slutade historien lyckligt och varken Mikas eller Kimis släktingar behöver kräma av något i minus 25 grader längre så länge de lever. Mig veterligt går Allun Grilli ganska bra också tack vare det lilla bidraget för några år sen.
Skulle det då inte lika gärna kunna gå 10 000 finska ungdomar som inte nådde ända fram på dessa två?
Och vem fan sa att inte de var de bästa av dessa 10 002 förarna?
Tror AndersF1 gissar med bergsäkert tonfall nu...
Det finns något som globalt brukar kallas det finska motorsportundret. Har ni alltså löst gåtan nu?
Det är alltså det finska motorsportförbundet som är hemligheten?
Precis som här handlar det om att hitta sina sponsorer och jaga ihop degen själv. Kolla bara på historien om Mika Häkkinen, som väl ändå kan kallas ganska modern, eller om det faktum att Kimi Räikkönens föräldrar gick på utedass fortfarande för 10 år sedan för att pengarna gick åt till sonens "hobby".
För dem slutade historien lyckligt och varken Mikas eller Kimis släktingar behöver kräma av något i minus 25 grader längre så länge de lever. Mig veterligt går Allun Grilli ganska bra också tack vare det lilla bidraget för några år sen.
Skulle det då inte lika gärna kunna gå 10 000 finska ungdomar som inte nådde ända fram på dessa två?
Och vem fan sa att inte de var de bästa av dessa 10 002 förarna?
Tror AndersF1 gissar med bergsäkert tonfall nu...
Det finns något som globalt brukar kallas det finska motorsportundret. Har ni alltså löst gåtan nu?
Det är alltså det finska motorsportförbundet som är hemligheten?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Ibland har du en förmåga att göra dig riktigt dum!Jari skrev: Kolla bara på historien om Mika Häkkinen, som väl ändå kan kallas ganska modern, eller om det faktum att Kimi Räikkönens föräldrar gick på utedass fortfarande för 10 år sedan för att pengarna gick åt till sonens "hobby".
Det finns något som globalt brukar kallas det finska motorsportundret. Har ni alltså löst gåtan nu?
Finska undret ligger i att ha torrdass och gärna torka sig med tummen
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Vadå, var den svår att säga emot eller?Nisse skrev:Ibland har du en förmåga att göra dig riktigt dum!Jari skrev: Kolla bara på historien om Mika Häkkinen, som väl ändå kan kallas ganska modern, eller om det faktum att Kimi Räikkönens föräldrar gick på utedass fortfarande för 10 år sedan för att pengarna gick åt till sonens "hobby".
Det finns något som globalt brukar kallas det finska motorsportundret. Har ni alltså löst gåtan nu?
Finska undret ligger i att ha torrdass och gärna torka sig med tummen
Det är ingen hemlighet att Harri Häkkinen hade tre jobb för att försörja Mika åkande tills han fick dels Allun Grilli som sponsor, men också Finnkart och några till.
Efter den nivån började han "upptäckas" av kunniga killar som drog i lite strängar och vips så satt han med Dragon Motorsport, Marlborosponsrad och med Keke som manager.
Före det gällde samma för honom som för vilken svenneballe som helst.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Kanske inte helt och fullt, dock...Jari skrev:Jag tror inte pengar gör någon till en bättre förare, om nu det har nå't med den här saken att göra.
Redan för 25 (!) år sen fanns det en del habila gokart-chaufförer som hostade upp 100 000 SKR/säsong för att bli servade med snabba motorer och vips så var de med och fajtades om lite bättre placeringar.
Med bättre material slåss man mot bättre motstånd.
Bättre motstånd resulterar i att man lär sig mer och får mer rutin att kubbas om de första platserna.
Detta leder i förlängningen till att man får ögonen på sig i från de som ställer och styr och bestämmer att "honom-skall-vi-ha... Jippi!"
Jodå, visst hjälper det med en fet plånbok, fast ofta blir det som med tjuren Ferdinand - inget att ha...
P.S. Ja´ e´ int´ bitter. Inte nu längre... D.S.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Och det är ju det jag sagt hela tiden. Att här i Sverige kommer inga och vips ordnar fram förutsätningarna när de behöver satsas ordentligt. Inga pengar ingen framgång sen spelar det ingen roll hur duktig du är. Och jag har alltid påtalat hur duktiga finska bilsportförbundet varit på att organisera upp det hela jämfört med Sverige.Jari skrev:Vadå, var den svår att säga emot eller?Nisse skrev:Ibland har du en förmåga att göra dig riktigt dum!Jari skrev: Kolla bara på historien om Mika Häkkinen, som väl ändå kan kallas ganska modern, eller om det faktum att Kimi Räikkönens föräldrar gick på utedass fortfarande för 10 år sedan för att pengarna gick åt till sonens "hobby".
Det finns något som globalt brukar kallas det finska motorsportundret. Har ni alltså löst gåtan nu?
Finska undret ligger i att ha torrdass och gärna torka sig med tummen
Det är ingen hemlighet att Harri Häkkinen hade tre jobb för att försörja Mika åkande tills han fick dels Allun Grilli som sponsor, men också Finnkart och några till.
Efter den nivån började han "upptäckas" av kunniga killar som drog i lite strängar och vips så satt han med Dragon Motorsport, Marlborosponsrad och med Keke som manager.Före det gällde samma för honom som för vilken svenneballe som helst.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Den är fortfarande inget svar på det finska motorsportundret?
Jag tror att framgång föder framgång och så länge motorsport har en hög status i ett finskt samhälle medan Sverige dränks i fotboll till alla spyr, så finns det nog sponsorpengar och företag som letar fotbollsprofiler (förlåt, sätt att sponsra Zlatan, för någon egen har man varken tid eller lust att hitta) i Sverige, medan det finns företag i Finland som gärna har ett finger med i spelet om nästa Mika Häkkinen.
Jag tror att framgång föder framgång och så länge motorsport har en hög status i ett finskt samhälle medan Sverige dränks i fotboll till alla spyr, så finns det nog sponsorpengar och företag som letar fotbollsprofiler (förlåt, sätt att sponsra Zlatan, för någon egen har man varken tid eller lust att hitta) i Sverige, medan det finns företag i Finland som gärna har ett finger med i spelet om nästa Mika Häkkinen.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Jari skrev:Jari skrev:Den är fortfarande inget svar på det finska motorsportundret?
Jag tror att framgång föder framgång och så länge motorsport har en hög status i ett finskt samhälle medan Sverige dränks i fotboll till alla spyr, så finns det nog sponsorpengar och företag som letar fotbollsprofiler (förlåt, sätt att sponsra Zlatan, för någon egen har man varken tid eller lust att hitta) i Sverige, medan det finns företag i Finland som gärna har ett finger med i spelet om nästa Mika Häkkinen.
Jag tror inte pengar gör någon till en bättre förare, om nu det har nå't med den här saken att göra.
Hur får du ihop det här då?
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Ja, men fram tills du hittar den där sponsorn måste du ha råd att visa vad du går för för egna medel.Nisse skrev:Jari skrev:Jari skrev:Den är fortfarande inget svar på det finska motorsportundret?
Jag tror att framgång föder framgång och så länge motorsport har en hög status i ett finskt samhälle medan Sverige dränks i fotboll till alla spyr, så finns det nog sponsorpengar och företag som letar fotbollsprofiler (förlåt, sätt att sponsra Zlatan, för någon egen har man varken tid eller lust att hitta) i Sverige, medan det finns företag i Finland som gärna har ett finger med i spelet om nästa Mika Häkkinen.
Jag tror inte pengar gör någon till en bättre förare, om nu det har nå't med den här saken att göra.
Hur får du ihop det här då?
Pengarna gör sen inte föraren utan hjälper honom möjligen att komma nånvart.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
För att vara doktor är du inte särskilt nogrann med vilka svar du vill ha och på vilken frågeställning.AndersF1 skrev:
Ja, jävlar...
Ser det ut som rätt, eller åtminstone åt samma håll så verkar det duga för dig.
Seså, låt oss återgå till utrsprungsfrågan:
Är det det finska bilsportförbundet som är orsak till att finnarna skapar världsmästare i F1 och rally på löpande band?
Vem av dem är otvetydligt en bättre förare tack vare pengar som skjutits till av sponsorer?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!