Årets vinterdäck
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Årets vinterdäck
Sitter med det färska numret av AMS som har årets stora vinterdäckstest.
Där påstås det att en finsk undersökning nyligen slagit fast att dubbdäcken måste vara kvar för att trafikolyckorna annars kommer att öka.
Detta rimmar ju lite illa med tidigare åsikter på detta forum. Som tur är så finns det mer professionella tyckare som underbygger sina åsikter med faktiska testresultat.
Där påstås det att en finsk undersökning nyligen slagit fast att dubbdäcken måste vara kvar för att trafikolyckorna annars kommer att öka.
Detta rimmar ju lite illa med tidigare åsikter på detta forum. Som tur är så finns det mer professionella tyckare som underbygger sina åsikter med faktiska testresultat.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Hur mycket finskt vinterväglag har du kört i?
Måste jag verkligen köpa det där numret?
Vad sägs om jag bara skiter i ditt däckstjafs?
Jag kommer att behöva köpa tre uppsättningar vinterdäck den kommande vintern och kanske kan bilda min egen uppfattning?
(Vanligast är två uppsättningar, men nu finns det inga fräscha bakdäck att skifta fram)
Räknar med att köra mellan fem och sjutusen mil i vinter, medan däcken kommer att gå det dubbla.
Tror du inte att jag kommer få en hyfsad koll på vad som behövs?
Jag har dessutom kört yrkesmässigt från och till sen 1984 (blandat på lastbil, buss och taxi), men du kanske vill skriva mig nå't på näsan?
Faktiska testresultat?
HAH!!!
Måste jag verkligen köpa det där numret?
Vad sägs om jag bara skiter i ditt däckstjafs?
Jag kommer att behöva köpa tre uppsättningar vinterdäck den kommande vintern och kanske kan bilda min egen uppfattning?
(Vanligast är två uppsättningar, men nu finns det inga fräscha bakdäck att skifta fram)
Räknar med att köra mellan fem och sjutusen mil i vinter, medan däcken kommer att gå det dubbla.
Tror du inte att jag kommer få en hyfsad koll på vad som behövs?
Jag har dessutom kört yrkesmässigt från och till sen 1984 (blandat på lastbil, buss och taxi), men du kanske vill skriva mig nå't på näsan?
Faktiska testresultat?
HAH!!!
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Men Jari, jag kör ju säkert 100 ggr mer på vinterväglag än dig. Du säger ju själv att det bara är vinterväglag 3 timmar om året eller nåt i Stockholm. Jag tillbringar minst 2 månader varje vinter på riktigt vinterväglag i Norrbotten. Vill du verkligen skriva mig på näsan?Jari skrev:Hur mycket finskt vinterväglag har du kört i?
Måste jag verkligen köpa det där numret?
Vad sägs om jag bara skiter i ditt däckstjafs?
Jag kommer att behöva köpa tre uppsättningar vinterdäck den kommande vintern och kanske kan bilda min egen uppfattning?
(Vanligast är två uppsättningar, men nu finns det ingas fräscha bakdäck att skifta fram)
Räknar med att köra mellan fem och sjutusen mil i vinter, medan däcken kommer att gå det dubbla.
Tror du inte att jag kommer få en hyfsad koll på vad som behövs?
Jag har dessutom kört yrkesmässigt från och till sen 1986, men du kanske vill skriva mig nå't på näsan?
Köper du olika däck och testar, eller använder du samma typ varje gång du byter?
Hur bildar du dig en uppfattning om vilka däck du ska ha då? Läser du inga tester? Tror du att du kan mer än dem som utför dessa tester?
Jag har kört mycket i finskt vinterväglag, säkerligen mer än dig varje år.
Jag vet att du skiter i däckstjafs, du verkar uppriktigt sagt inte bry dig så mycket om trafiksäkerhet, men det är din sak. Det finns kanske andra som vill diskutera vilka vinterdäck man ska ha i år. Jag ska i alla fall beställa nya och jag vill helst ha så bra som möjligt.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Kan inte ni två för fan lägga ner ert förbaskade däcktjafs!?
Ni har olika syn på saken.
Ingen av er kommer att ändra åsikt om vems kuk som är störst, och vilka vinterdäck som är bäst.
Vi har alla redan läst dne här diskussionen, och den finns öppen fortfarande på BILFORUMET.
Vi vet allt det här redan.
Ni har olika syn på saken.
Ingen av er kommer att ändra åsikt om vems kuk som är störst, och vilka vinterdäck som är bäst.
Vi har alla redan läst dne här diskussionen, och den finns öppen fortfarande på BILFORUMET.
Vi vet allt det här redan.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag tror inte du kör mer än mig, varken på vinterväglag eller i Finland.
På vinterväglag i Finland har du inte en sportmössa och ja, jag tror mig lära mig betydligt mer om de däck jag provar än vad "proffstestarna" kommer fram till under några timmar i arktiska förhållanden på en testbana.
Jag diskuterar hellre däck med ett däcksproffs än läser vad t.ex R Collin tycker om däck. Jag diskuterar dessutom hellre däck med såna som har betydliggt större erfarenhet av däck i praktiken, dvs en nätt liten referensgrupp på 100 kollegor som byter däck lika ofta som jag.
Det handlar i det lilla prespektivet om de marginella skillnader som finns mellan dubb och dubbfritt i Sthlm ur säkerhetssynpunkt, i det stora får man även räkna in totalekonomi, arbetsmiljön pga upplevd säkerhet och t.ex buller, miljön och passagerarnas bekvämlighet.
På vinterväglag i Finland har du inte en sportmössa och ja, jag tror mig lära mig betydligt mer om de däck jag provar än vad "proffstestarna" kommer fram till under några timmar i arktiska förhållanden på en testbana.
Jag diskuterar hellre däck med ett däcksproffs än läser vad t.ex R Collin tycker om däck. Jag diskuterar dessutom hellre däck med såna som har betydliggt större erfarenhet av däck i praktiken, dvs en nätt liten referensgrupp på 100 kollegor som byter däck lika ofta som jag.
Det handlar i det lilla prespektivet om de marginella skillnader som finns mellan dubb och dubbfritt i Sthlm ur säkerhetssynpunkt, i det stora får man även räkna in totalekonomi, arbetsmiljön pga upplevd säkerhet och t.ex buller, miljön och passagerarnas bekvämlighet.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nej jag visste inte för numret kom ut idag. Jag vet att du också har en annan åsikt om vilka vinterdäck som är bäst, men när Sveriges och Finlands största vinterdäckstest nu publiceras är det väl helt OK att diskutera vilket däck man ska ha. Jag skiter fullständigt i vad JAri har på sin bil, men hoppas samtidigt att jag aldrig befinner mig i närheten då det uppenbarligen är förknippat med livsfara.LuckyStrike1 skrev:Kan inte ni två för fan lägga ner ert förbaskade däcktjafs!?
Ni har olika syn på saken.
Ingen av er kommer att ändra åsikt om vems kuk som är störst, och vilka vinterdäck som är bäst.
Vi har alla redan läst dne här diskussionen, och den finns öppen fortfarande på BILFORUMET.
Vi vet allt det här redan.
Får man nu inte diskutera däck längre. Jag skrev ett inlägg och blev genast påhoppad av världens bäste bilförare och en rabiat annan skribent (du) som ser troll överallt. Tagga ned nu Lucy och upplys mig om vad jag gjorde för fel i mitt första inlägg! Det finns ingen anledning för dig att bli oförskämd!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Men, du kör ju inte på riktig halka, det har du ju själv sagt? Jag är övertygad om att jag kör med på vintern på riktigt vinterväglag än vad du gör? Hur mycket är du där uppe och kör då egentligen? Kan du inte upplysa mig? Jag är där 8-9 veckor och du?Jari skrev:Jag tror inte du kör mer än mig, varken på vinterväglag eller i Finland.
På vinterväglag i Finland har du inte en sportmössa och ja, jag tror mig lära mig betydligt mer om de däck jag provar än vad "proffstestarna" kommer fram till under några timmar i arktiska förhållanden på en testbana.
Jag diskuterar hellre däck med ett däcksproffs än läser vad t.ex R Collin tycker om däck. Jag diskuterar dessutom hellre däck med såna som har betydliggt större erfarenhet av däck i praktiken, dvs en nätt liten referensgrupp på 100 kollegor som byter däck lika ofta som jag.
Det handlar i det lilla prespektivet om de marginella skillnader som finns mellan dubb och dubbfritt i Sthlm ur säkerhetssynpunkt, i det stora får man även räkna in totalekonomi, arbetsmiljön pga upplevd säkerhet och t.ex buller, miljön och passagerarnas bekvämlighet.
Vilka marginella skillnader? Menar du t.ex. bromsning på is där det spannet ligger mellan 38 meter för det bästa dubbdäcket till 69 meter för det sämsta dubbfria. Marginellt? En skillnad mellan liv och död skulle jag kalla det. Det bästa dubbfria stannar på 53,5 meter och inget dubbat däck är sämre än det. Marginellt? Kan du förklara det lite mer? Detta är från 50 km/h.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jasså? Vilka personskador har jag åsamkat då menar du?Jari skrev:Personangrepp och falsk beskyllning?
Enzo, jag har redan kört det du kommer att köra under fem av dina livstider och mitt scorecard är helt rent från personskador så du har mycket att leva upp till på den fronten.
Ja, du har kört mer i Stockholms innerstad än mig, men på annan väg då? T.ex. norrländskt vinterväglag? Hur mycket har du kört där?
Vad har detta med nordens bästa vinterdäckstest att göra då menar du?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
EnzoF1 skrev:38 meter till 69 meter .
Det där tror jag inte på. Visserligen har du både Finskt och Italienskt blod i dig, men så omänsklig är du bara inte!!!!
Det där vill jag se innan jag tror dig!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Du får fråga Kerstin!Gösta skrev:EnzoF1 skrev:38 meter till 69 meter .
Det där tror jag inte på. Visserligen har du både Finskt och Italienskt blod i dig, men så omänsklig är du bara inte!!!!
Det där vill jag se innan jag tror dig!!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
- Inlägg: 572
- Blev medlem: mån jan 24, 2005 21:37
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Nej Enzo, bara för att du är där 2 månader betyder det inte att du kör mer på vinterväglag än jag.
Känner jag dig rätt kör du mer skoter än bil när du är där uppe ändå.
Inte fan sitter du och harvar 40-50 mil per natt med bilen i alla fall.
Jag kör en minst lika lång sträcka som du varje vinter på riktiga vintervägar och var det inte du som påstod att det fanns vintervägar även i sthlm?
I så fall har du inte en chans.
Känner jag dig rätt kör du mer skoter än bil när du är där uppe ändå.
Inte fan sitter du och harvar 40-50 mil per natt med bilen i alla fall.
Jag kör en minst lika lång sträcka som du varje vinter på riktiga vintervägar och var det inte du som påstod att det fanns vintervägar även i sthlm?
I så fall har du inte en chans.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Det betyder att om du kan garantera att du aldrig under din livstid kommer åsamka en personskada så har du kommit en femtedel av "min väg".EnzoF1 skrev:Jasså? Vilka personskador har jag åsamkat då menar du?Jari skrev:Personangrepp och falsk beskyllning?
Enzo, jag har redan kört det du kommer att köra under fem av dina livstider och mitt scorecard är helt rent från personskador så du har mycket att leva upp till på den fronten.
Ja, du har kört mer i Stockholms innerstad än mig, men på annan väg då? T.ex. norrländskt vinterväglag? Hur mycket har du kört där?
Vad har detta med nordens bästa vinterdäckstest att göra då menar du?
Vill gärna upplysa dig om att vi kör utanför tullarna också. Så fort någon vill någon annanstans så kör vi dit. Malmö, Oslo och Göteborg t/r är de längsta jag kört, men det finns de som åkt över Haparanda till Finland osv. Det finns de som kört ner till Spanien också.
Vi åker dit folk vill åka helt enkelt.
Jag har kört yrkesmässigt i Finland och under ett par år körde jag mer än du kommer göra på väg till stugan under 20-30 år.
Jag åker också iväg till finland varje vinter sen dess och vår slinga då är minst 200 mil. De flesta år blir dessa resor både tre och fyra...
Senast redigerad av Jari den tis okt 18, 2005 16:18, redigerad totalt 1 gång.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Skryt som vanligt!!!!! Du måste verka trovärdig. Hade du sagt 40-50 cm, så ok. Men det måste ju se groteskt ut. Orkar hjärtat med det?Jari skrev: 40-50 mil
I så fall har du inte en chans.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Nej, på förekommen anledning tror jag inte vi skall diskutera detta då jag tror att Lucy vinner överlägset.Gösta skrev:Skryt som vanligt!!!!! Du måste verka trovärdig. Hade du sagt 40-50 cm, så ok. Men det måste ju se groteskt ut. Orkar hjärtat med det?Jari skrev: 40-50 mil
I så fall har du inte en chans.
Dessutom är jag vinterbadare vilket gör att den snart kryper in för att återses någon gång i månadskiftet april/maj igen.
(Det är alltså inte därför jag kör med dubbfritt under vintern)
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Det tror jag inte. Han är nog vinterbadare han med. Själv doppar jag mig inte om termometern visar under +24C.Jari skrev: tror jag inte vi skall diskutera detta då jag tror att Lucy vinner överlägset.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Apropå topiken:
Enzo glömmer att redovisa att BMWs image är bäst av alla märkens. (s. 54) OBS! Ohotad etta.
Sedan 1995 har de ökat sin försäljning med 330% samtidigt som man höjt sina priser mest i branschen.
BMW vinner sportkombijämförelsen mot SAAB och Audi. (s. 60)
Angående däckstestet då:
Jag ska läsa lite omdömen om de dubbfria först, så får vi se hur det rimmar med Enzos sammanfattning:
"Bästa däcket i testet på snö", "Inga svaga punkter", "Mycket bra på snö och is", Utmärkt friktionsdäck med jämnbra och trygga egenskaper", "Fantastiskt bra på snö och is" osv.
För rättvisans skull skall jag läsa lite omdömen om dubbdäcken också: (Noterar att de bästa dubbdäcken var de med mest dubbutstick, river upp mest damm och äter upp våra skattepengar varje vår i vägunderhåll ioch omasfaltering)
"Något orolig på asfalt", "Inga framträdande goda sidor", Dåligt grepp på snö och is", "Bullrigare än friktionsdäck", "Svårkört på gränsen, bullrigt", "Helt totalkass på snö. Farligt!".
Inte helt oväntat kom de största skillnaderna på ren is. Vid inbromsning från 50 km/h till 0 skiljde det 4,5 m mellan det sämsta dubbdäcket och det bästa dubbfria däcket. På snö var det bästa dubbfria däcket bättre än majoriteten av de dubbade däcket och skillnaden upp till det bästa dubbdäcket var ynka 2 meter. (55,5 mot 57,5 m)
Vid acceleration på is (hur nu det kan vara en säkerhetsfråga) från 5-30km/h var det bästa dubbdäcket (Nokian) 1,4s snabbare än det bästa dubbfria däcket (Nokian) och då spöade det dubbfria däcket från Nokian ett par dubbdäck på vägen.
Vid samma acceleration på snö var de tretton bästa däcken (6 dubbfria och 7 dubbade) inom en tiodels sekund med två dubbfria däck som bäst.
Cirkelbana på is förstår jag inte vitsen med (60 m i diameter) men det skiljer 3,1 s mellan de absolut bästa dubbdäcken mot de dubbfria och då är testet gjort med framhjulsdriven bil, dvs drivning och styrning på samma hjulpar.
Vid ABS-bromsning på våt asfalt är skillnaderna mycket marginella och inom felmarginalen. Mellan Gislaveds däck är det dubbfria däcket bättre med en tiondels meter medan det mellan Nokians däck är det dubbade däcket som är 0,4 meter bättre från 60 km/h till 0.
Vill man åka fort på isbana skall man ha dubbdäck, men vem är egentligen överraskad?
Skall man däremot slaskplana är skillnaderna igen ganska små.Michelins dubbade och dubbfria gick precis på ett ut liksom Gislaveds, medan Nokians dubbdäck var ett snäpp bättre än det dubbfria.
När de gör sin viktning av däckens egenskaper (hur viktiga skillnaderna är och procent på poängen sas.) så är de fullständigt ute och cyklar.
Jag hävdar att man skall utgå ifrån det underlag man kör på mest och observera att däcken kanske är mindre bra när man bryter mönstret och därför kör med lite marginal.
För den som kör flest mil i storstadsregionerna är ett dubbfritt däck bättre för miljön, tystare, bekvämare och tillräckligt säkert för de allra flesta underlag man möter.
Den dagen det verkligen ÄR blankis kan man skruva ner tempot med 5 kilometer i timmen och bibehålla samma säkerhet som de som kör 5 km/h fortare med dubbdäck.
De [dubbdäcken] är oftast ändå redan nerslitna när halkan väl kommer.
Då anser jag att det finns betydligt större problem i vinterföret här:
Man ligger för nära varandra och har ingen känsla för när det är halt och när det inte är det.
Man tappar fattningen i precis samma sekund som man tappar fästet vilket gör just den bilföraren precis livsfarlig då han/hon med säkerhet reagerar helt fel.
Detta är min åsikt och bland dem som verkligen kör mycket ökar stödet för mina teorier hellre än minskar.
Enzo glömmer att redovisa att BMWs image är bäst av alla märkens. (s. 54) OBS! Ohotad etta.
Sedan 1995 har de ökat sin försäljning med 330% samtidigt som man höjt sina priser mest i branschen.
BMW vinner sportkombijämförelsen mot SAAB och Audi. (s. 60)
Angående däckstestet då:
Jag ska läsa lite omdömen om de dubbfria först, så får vi se hur det rimmar med Enzos sammanfattning:
"Bästa däcket i testet på snö", "Inga svaga punkter", "Mycket bra på snö och is", Utmärkt friktionsdäck med jämnbra och trygga egenskaper", "Fantastiskt bra på snö och is" osv.
För rättvisans skull skall jag läsa lite omdömen om dubbdäcken också: (Noterar att de bästa dubbdäcken var de med mest dubbutstick, river upp mest damm och äter upp våra skattepengar varje vår i vägunderhåll ioch omasfaltering)
"Något orolig på asfalt", "Inga framträdande goda sidor", Dåligt grepp på snö och is", "Bullrigare än friktionsdäck", "Svårkört på gränsen, bullrigt", "Helt totalkass på snö. Farligt!".
Inte helt oväntat kom de största skillnaderna på ren is. Vid inbromsning från 50 km/h till 0 skiljde det 4,5 m mellan det sämsta dubbdäcket och det bästa dubbfria däcket. På snö var det bästa dubbfria däcket bättre än majoriteten av de dubbade däcket och skillnaden upp till det bästa dubbdäcket var ynka 2 meter. (55,5 mot 57,5 m)
Vid acceleration på is (hur nu det kan vara en säkerhetsfråga) från 5-30km/h var det bästa dubbdäcket (Nokian) 1,4s snabbare än det bästa dubbfria däcket (Nokian) och då spöade det dubbfria däcket från Nokian ett par dubbdäck på vägen.
Vid samma acceleration på snö var de tretton bästa däcken (6 dubbfria och 7 dubbade) inom en tiodels sekund med två dubbfria däck som bäst.
Cirkelbana på is förstår jag inte vitsen med (60 m i diameter) men det skiljer 3,1 s mellan de absolut bästa dubbdäcken mot de dubbfria och då är testet gjort med framhjulsdriven bil, dvs drivning och styrning på samma hjulpar.
Vid ABS-bromsning på våt asfalt är skillnaderna mycket marginella och inom felmarginalen. Mellan Gislaveds däck är det dubbfria däcket bättre med en tiondels meter medan det mellan Nokians däck är det dubbade däcket som är 0,4 meter bättre från 60 km/h till 0.
Vill man åka fort på isbana skall man ha dubbdäck, men vem är egentligen överraskad?
Skall man däremot slaskplana är skillnaderna igen ganska små.Michelins dubbade och dubbfria gick precis på ett ut liksom Gislaveds, medan Nokians dubbdäck var ett snäpp bättre än det dubbfria.
När de gör sin viktning av däckens egenskaper (hur viktiga skillnaderna är och procent på poängen sas.) så är de fullständigt ute och cyklar.
Jag hävdar att man skall utgå ifrån det underlag man kör på mest och observera att däcken kanske är mindre bra när man bryter mönstret och därför kör med lite marginal.
För den som kör flest mil i storstadsregionerna är ett dubbfritt däck bättre för miljön, tystare, bekvämare och tillräckligt säkert för de allra flesta underlag man möter.
Den dagen det verkligen ÄR blankis kan man skruva ner tempot med 5 kilometer i timmen och bibehålla samma säkerhet som de som kör 5 km/h fortare med dubbdäck.
De [dubbdäcken] är oftast ändå redan nerslitna när halkan väl kommer.
Då anser jag att det finns betydligt större problem i vinterföret här:
Man ligger för nära varandra och har ingen känsla för när det är halt och när det inte är det.
Man tappar fattningen i precis samma sekund som man tappar fästet vilket gör just den bilföraren precis livsfarlig då han/hon med säkerhet reagerar helt fel.
Detta är min åsikt och bland dem som verkligen kör mycket ökar stödet för mina teorier hellre än minskar.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Du har rätt. Och jag kräver straffskatt på odubbat i storstäderna. Låt de som envisas med att köra dubbfritt också betala för alla de personskador och dödsfall som deras längre stoppsträcka kräver varje vinter.Jari skrev:Jag vill ha straffskatt på dubbdäck i storstäderna!!!
Låt de som envisas med att köra på dubbdäck också betala för omasfalteringen som deras spår kräver varje år.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Du påstår det, men jag tvivlar mycket starkt på att du kan styrka det.Gösta skrev:Du har rätt. Och jag kräver straffskatt på odubbat i storstäderna. Låt de som envisas med att köra dubbfritt också betala för alla de personskador och dödsfall som deras längre stoppsträcka kräver varje vinter.Jari skrev:Jag vill ha straffskatt på dubbdäck i storstäderna!!!
Låt de som envisas med att köra på dubbdäck också betala för omasfalteringen som deras spår kräver varje år.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Sant, lika lite som att du kan styrka ditt påstående.Jari skrev:Du påstår det, men jag tvivlar mycket starkt på att du kan styrka det.Gösta skrev:Du har rätt. Och jag kräver straffskatt på odubbat i storstäderna. Låt de som envisas med att köra dubbfritt också betala för alla de personskador och dödsfall som deras längre stoppsträcka kräver varje vinter.Jari skrev:Jag vill ha straffskatt på dubbdäck i storstäderna!!!
Låt de som envisas med att köra på dubbdäck också betala för omasfalteringen som deras spår kräver varje år.
Om det blir en riktig vinter som det var här om året och det bildas riktiga iskakor vid rödljusens övergångsställen så hjälper inget annat än dubbdäck. Kan det spara 1 liv på bekostnad av att man måste reparera gatorna för 50 milioner så är det väl värt pengarna.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Men för helvete!Gösta skrev:Sant, lika lite som att du kan styrka ditt påstående.Jari skrev:Du påstår det, men jag tvivlar mycket starkt på att du kan styrka det.Gösta skrev: Du har rätt. Och jag kräver straffskatt på odubbat i storstäderna. Låt de som envisas med att köra dubbfritt också betala för alla de personskador och dödsfall som deras längre stoppsträcka kräver varje vinter.
Om det blir en riktig vinter som det var här om året och det bildas riktiga iskakor vid rödljusens övergångsställen så hjälper inget annat än dubbdäck. Kan det spara 1 liv på bekostnad av att man måste reparera gatorna för 50 milioner så är det väl värt pengarna.
Tror du jag missade den vintern?
De där iskakorna som är både saltade, gropiga och sandade är dubbfria däck lika bra som dubbdäck i, så försök inte. På en helt blank iskaka som den hypotetiska i Ivalo förra våren, när däcken testades, skiljer det fyra meter från en panikinbromsning från 50-0 mellan det sämsta dubbdäcket i testet och det bästa dubbfria.
Vem fan kör i 50 inne i stan vintertid (det är dessutom 30 som gäller nu) och väntar till sista stund med att bromsa?
Det är alltså inte däcken som är problemet utan inställningen hos förarna.
Vet man att ens däck är sämre på ett underlag får man anpassa sin fart till det. Du kör ibland nästan runt på vintern, som om det vore sommarväglag men så sitter du ju i diket ibland också. Men låt bli att skylla på däcken eller halkan. Det är alltid din sak att inte köra fortare än du klarar av.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jari skrev:Sen vet jag flera människor jag inte skulle rädda för 50 spänn. Fick jag välja mellan 50 millar och rädda ett liv är i alla fall inte jag helt bergsäker.
Och du har säkra transporter som yrke!!!!!!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Ställ upp Stella Fare med mörka kläder på en oupplyst gata med sin cykel och ge mig en 245:a utan skyltar så kan du höra skramlet flera kvarter bort...Gösta skrev:Jari skrev:Sen vet jag flera människor jag inte skulle rädda för 50 spänn. Fick jag välja mellan 50 millar och rädda ett liv är i alla fall inte jag helt bergsäker.
Och du har säkra transporter som yrke!!!!!!!
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jari skrev:Ställ upp Stella Fare med mörka kläder på en oupplyst gata med sin cykel och ge mig en 245:a utan skyltar så kan du höra skramlet flera kvarter bort...Gösta skrev:Jari skrev:Sen vet jag flera människor jag inte skulle rädda för 50 spänn. Fick jag välja mellan 50 millar och rädda ett liv är i alla fall inte jag helt bergsäker.
Och du har säkra transporter som yrke!!!!!!!
Ok, det köper jag.
Men nu har Stella emigrerat tillbaka till Indien och det kan springa ut en kompis till din son ut i gatan. Det är en annan sak.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jag som inte har din erfarenhet och skicklighet att köra på Råsundavägen där ungarna står som chickaner och kerbs behöver dubbdäcken för att inte köra på dom.Jari skrev:Min son springer inte ut i gatan utan att se sig om och hans kompisar väjer jag för nästan dagligen, sommar som vintertid. Det går alldeles utmärkt med dubbfria däck.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Nej det behöver du tammefaan inte!
När det blir vinter får du helt enkelt ställa om till vinterläge i din körning för det finns inga vinterdäck över huvudtaget som ger dig sommarväglag.Sen kan du få det här numret at Auto Motor & Sport och konstatera själv att de dubbfria däcken är lika bra som andra däck (eller bättre) på 99% av alla underlag du kör på.
När det blir vinter får du helt enkelt ställa om till vinterläge i din körning för det finns inga vinterdäck över huvudtaget som ger dig sommarväglag.Sen kan du få det här numret at Auto Motor & Sport och konstatera själv att de dubbfria däcken är lika bra som andra däck (eller bättre) på 99% av alla underlag du kör på.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tor apr 21, 2005 15:40
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Det börjar närma sig vinter, ja.
Nära 0 om nätterna nu flera dagar i sträck blandat med fuktiga/blöta vägbanor.
Tur att marktempen är såpass mycket varmare fortfarande att stockholmarna inte överraskats av halkan, för då kommer de sedvanliga rubrikerna som ett brev på posten och hela resten av landet garvar på sig.
Nära 0 om nätterna nu flera dagar i sträck blandat med fuktiga/blöta vägbanor.
Tur att marktempen är såpass mycket varmare fortfarande att stockholmarna inte överraskats av halkan, för då kommer de sedvanliga rubrikerna som ett brev på posten och hela resten av landet garvar på sig.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 7566
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Örebro
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Fick "släpp" flera ggr i morse. Bergshamraleden. Så, det är redan is på vägarna på morgonen, inte överallt men tillräckligt för att sula om till vinterdäck!Jari skrev:Det börjar närma sig vinter, ja.
Nära 0 om nätterna nu flera dagar i sträck blandat med fuktiga/blöta vägbanor.
Tur att marktempen är såpass mycket varmare fortfarande att stockholmarna inte överraskats av halkan, för då kommer de sedvanliga rubrikerna som ett brev på posten och hela resten av landet garvar på sig.
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tor apr 21, 2005 15:40
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Frost fläckvis i två timmar innan solen går upp räcker inte för att jag skall sula om och skulle jag göra det (bokad till fredag) så blir det dubbfritt.Gösta skrev:Fick "släpp" flera ggr i morse. Bergshamraleden. Så, det är redan is på vägarna på morgonen, inte överallt men tillräckligt för att sula om till vinterdäck!Jari skrev:Det börjar närma sig vinter, ja.
Nära 0 om nätterna nu flera dagar i sträck blandat med fuktiga/blöta vägbanor.
Tur att marktempen är såpass mycket varmare fortfarande att stockholmarna inte överraskats av halkan, för då kommer de sedvanliga rubrikerna som ett brev på posten och hela resten av landet garvar på sig.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
LysandeFerrariF1 skrev:Jag ska börja köra med dubbdäck året om för att få ny beläggning på vägen.Förövrigt så satt jag på däcken när det blev halt.Det finns idioter som kört på dubbdäck i flera veckor nu.
De började när temperaturen gick under 18 grader
Det ska jag också. Det är dags för ny beläggning, så det gäller att göra vad man kan för att slita ner den befintliga så asfaltsläggarna kommer ut igen.
Nu ska jag iväg och köpa däck.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Det räcker med 2 sek av halka för att skapa en olycka!Jari skrev:Frost fläckvis i två timmar innan solen går upp räcker inte för att jag skall sula om och skulle jag göra det (bokad till fredag) så blir det dubbfritt.Gösta skrev:Fick "släpp" flera ggr i morse. Bergshamraleden. Så, det är redan is på vägarna på morgonen, inte överallt men tillräckligt för att sula om till vinterdäck!Jari skrev:Det börjar närma sig vinter, ja.
Nära 0 om nätterna nu flera dagar i sträck blandat med fuktiga/blöta vägbanor.
Tur att marktempen är såpass mycket varmare fortfarande att stockholmarna inte överraskats av halkan, för då kommer de sedvanliga rubrikerna som ett brev på posten och hela resten av landet garvar på sig.
Får min nya Häkkineninspirerade Ford V70, Vecka45. Den levereras med Bridgestone dubbdäck på!!
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
XXXX
Det har varit fläckvis halt i flera nätter nu och jag har inte känt något särskilt behov eller någon panik efter vinterdäck ännu. Helt enkelt för att skillnaden på det här underlaget är för liten.
Det enda som hjälper på den halka vi har nu är omställningen till vinterväglag mentalt och tillräckligt stora avstånd, samt sänkt hastighet.
100 på Tranebergsbron skall du överlåta åt proffs from nu.
Förmodligen har jag kört på de allra flesta hala vägarna i stockholmstrakten redan.
Halast är broarna Traneberg och Västerbron, samt tunneln från Hägerstensvägen till Södertäljevägen.
Varken Värmdö , Solna eller Tullinge är lika halt.
Onödigt förolämpande fråga borttagen
/GPWC
Det har varit fläckvis halt i flera nätter nu och jag har inte känt något särskilt behov eller någon panik efter vinterdäck ännu. Helt enkelt för att skillnaden på det här underlaget är för liten.
Det enda som hjälper på den halka vi har nu är omställningen till vinterväglag mentalt och tillräckligt stora avstånd, samt sänkt hastighet.
100 på Tranebergsbron skall du överlåta åt proffs from nu.
Förmodligen har jag kört på de allra flesta hala vägarna i stockholmstrakten redan.
Halast är broarna Traneberg och Västerbron, samt tunneln från Hägerstensvägen till Södertäljevägen.
Varken Värmdö , Solna eller Tullinge är lika halt.
Onödigt förolämpande fråga borttagen
/GPWC
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Läs detta ang olika typer av vinterdäck:
http://www.automotorsport.se/specialmal ... sion=16880
Jag tröttnade på att halka omkring på mina Nokian WR friktionsdäck och köte nya Hakka-4 dubbdäck trots att jag bara hade kört drygt 1000 mil på de gamla däcken.
Jag ser ingen anledning (förutom möjligtvis miljön då) att köra dubbfritt. De s.k. "mellaneuropeiska" friktionsdäcken är helt värdelösa när det är halt (utan ESP skulle jag garanterat redan kört av vägen och man fastnar i minsta motlut) och de nordiska dubbfria däcken är sämre på barmark än dubbdäck pga att de är så mjuka. Dessutom så försämras egenskaperna på snö och is när däcket slits i mycket högre utsträckning än för ett dubbdäck (se länken ovan).
http://www.automotorsport.se/specialmal ... sion=16880
Jag tröttnade på att halka omkring på mina Nokian WR friktionsdäck och köte nya Hakka-4 dubbdäck trots att jag bara hade kört drygt 1000 mil på de gamla däcken.
Jag ser ingen anledning (förutom möjligtvis miljön då) att köra dubbfritt. De s.k. "mellaneuropeiska" friktionsdäcken är helt värdelösa när det är halt (utan ESP skulle jag garanterat redan kört av vägen och man fastnar i minsta motlut) och de nordiska dubbfria däcken är sämre på barmark än dubbdäck pga att de är så mjuka. Dessutom så försämras egenskaperna på snö och is när däcket slits i mycket högre utsträckning än för ett dubbdäck (se länken ovan).
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
I morse var det dags att bli förnedrad igen. Fastnade i en lien backe upp till dagis. Sen låste sig hjulen när jag skulle backa ner och jag höll så när på att glida ner i ett dike. Alla andra blir körde upp hur enkelt som helst. Kanske är det faktum att däcken är rätt så breda (235/45-17) en bidragande orsak, men vore jag Sverker i "Plus" så hade jag släng däcken i en soptunna! Dubbdäcken jag beställt var slut på lagret och skall levereras vecka 49, det är bara att hoppas att man kan hålla sig på vägen tills dess.
-
- Inlägg: 128
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jovisst om du monterar skidor (235) på bilen så...
Jag blir så trött på detta fåniga mode att ha extremt breda vinterdäck.
När jag köpte vinterdäck sist fick jag leta runt hela stan innan jag ens hittade ett acceptabelt smalt vinterdäck (185). Redan det är egentligen aldeles för brett enligt min smak.
Är det någon som vet om det finns rally däck som håller för lite längre vardags körning. Rally grabbarna har ju vinterdäck i bra dimensioner (men så gillar de ju också att köra fort)
Jag blir så trött på detta fåniga mode att ha extremt breda vinterdäck.
När jag köpte vinterdäck sist fick jag leta runt hela stan innan jag ens hittade ett acceptabelt smalt vinterdäck (185). Redan det är egentligen aldeles för brett enligt min smak.
Är det någon som vet om det finns rally däck som håller för lite längre vardags körning. Rally grabbarna har ju vinterdäck i bra dimensioner (men så gillar de ju också att köra fort)