Rykten har cirkulerat länge att Chip är trött på att besöka sina förare på sjukhuset. Toyota är på väg bort från IRL, kanske redan nästa år, definitivt från och med 2007. Chips huvudsponsor Target vill expandera utanför USAs gränser och är besviken på att IRL inte har lyckats etablera sig i Kanada och Mexico. Utöver det så noterar jag att Lexmark sponsrar stallet. Lexmark är huvudsponsor för Champ Car loppet i Australiensiska Surfers Paradise.
Bilden nedan ska vara tagen i Champ Cars lokaler den 30:e September i år.
Enligt en del forumdeltagare på en del amerikanska forum så är det fem motorer framför Targets trailer i sina respektive lådor samt en del annan utrustning som krävs för att köra i Champ Car. Ganassi körde Lola-chassin under ett par år och har ett antal chassin kvar som kan modifieras till modernt snitt.
Chip Ganassi said his Indianapolis-based team will not compete in the Champ Car World Series in 2006. He confirmed that he is talking with Honda about switching to that engine manufacturer for next season. Team Penske, another Toyota team, is doing likewise.
Hur är det nu - är Toyota kvar i IRL nästa år eller är det bara Honda osm är bekräftade?
Jag trodde Toyota också skulle lämna IRL efter årets säsong, och då är det ju naturligt för Toyotastallen att byta motor ... eller är det först efter 2006 som Toyota lämnar IRL?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nej, man ska inte vara alltför säker:
"Chip Ganassi said his Indianapolis-based team will not compete in the Champ Car World Series in 2006. He confirmed that he is talking with Honda about switching to that engine manufacturer for next season. Team Penske, another Toyota team, is doing likewise" http://www.indystar.com/apps/pbcs.dll/a ... /510170441
/Jan
Det finns ett ord som täcker mycket av det som champcarfans skriver om alla som ska lämna IRL. Ordet "bullshit" täcker in det mesta som skrivs på allehanda sidor och utan att dissa för mycket så är det rätt enkelt att konstatera var pengarna finns.
Jag önskar nu att IRL och Champcar går ihop på något sätt för jag har hellre en serie med en mästare - än två serier med halvdana mästare. Dessutom börjar det bli pinsamt att se sopan Bourdais åka åttor runt andra i Champcar bara för att han sitter i det enda stallet värt namnet i Champcar numera.
Pengarna finns det väl inte tillräckligt av i någon av serierna vilket är ett problem.
Båda serierna delar på en pott, som skulle behövas för en enda välmående amerikansk formelbilsserie.
Champ Car-stallen går på knäna och allt fler tvingas förlita sig på betalförare som är rena skämtet.
I IRL skenar kostnaderna, och fler av de ursprungliga stallen försvinner när "fabriksstallen" fortsätter pumpa in pengar.
Jag håller med - en ihopslagning av de två behövs, med en enda välmående serie med de bästa banorna (både oval, stad och riktiga banor) och de bästa förarna och stallen.
Idag kör de bästa förarna i IRL, där de bästa stallen finns - med några undantag för några få som är kvar i Champ Car.
Det som skulle behövas är att lägga ner båda serierna, skrota båda organisationerna och starta om från början med ett blankt papper. Tyvärr kommer det väl aldrig att ske.
Därför är jag glad att NASCAR finns, har sett många fantastiska NASCAR-race i år. Bästa formelbilsserien i USA tycker jag att IRL känns som det är, men därmed inte sagt att den är bra. För det är den inte.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Någon sammanslagning av serierna kommer inte att ske - de två står för långt ifrån varandra. Och båda kommer inte att försvinna samtidigt och någonting gemensamt uppstår ur askan. Den som serien som dör föder den som överlever med stall och förare.
Men vilket stall kommer att dö, och vilket kommer att överleva är min fråga?
En artikel i Indy Star som handlar om Ganassis utökade engagemang i Grand-Am och ett antagande av Curt Cavin att Ganassi inte kommer att ansluta sig till Champ Car förrän i bästa fall 2007.
Mer vet vi inte nu, i alla fall inte vad Curt Cavin får skriva för sin arbetsgivare.
/Jan