Straffvikter

All racing med "standardbilar".
Zolti
Inlägg: 51
Blev medlem: fre apr 29, 2005 08:39

Straffvikter

Inlägg av Zolti »

Rickard Pålsson som tar över STCC har en interesant kommentar angående straffvikter, gjorde en gämförelse om Kajsa måste ha blyvikter i skorna för att inte vara så överlägsen...

Är det egentligen rättvist att i en sportgren straffa den som vinner? Då är det inte sport längre utan någon sorts underhållning typ Robinson. Det enda som saknas är väl (som jag läste i en annan tråd) att publiken eller tv-tittarna röstar ur team eller förare.
Användarens profilbild
FerrariF1
Inlägg: 92
Blev medlem: tor apr 21, 2005 15:40

Inlägg av FerrariF1 »

Är det egentligen rättvist att i en sportgren straffa den som vinner? Då är det inte sport längre utan någon sorts underhållning typ Robinson. Det enda som saknas är väl (som jag läste i en annan tråd) att publiken eller tv-tittarna röstar ur team eller förare.
Jag tittar aldrig på lotto..
Användarens profilbild
Johan Meissner
Inlägg: 8
Blev medlem: tor aug 28, 2003 12:49

Inlägg av Johan Meissner »

Det beror lite på vad man är ute efter.

Jag gillar generellt inte straffvikter heller, bäste man skall vinna.

Men samtidigt ger det lokala stall i STCC chans mot de stora teamen med WTCC-utvecklade bilar.
"I'm not normally a religious man, but if you're up there, save me, Superman!" - Homer Simpson

Johan Meissner
Zolti
Inlägg: 51
Blev medlem: fre apr 29, 2005 08:39

Inlägg av Zolti »

Johan Meissner skrev:Det beror lite på vad man är ute efter.

Jag gillar generellt inte straffvikter heller, bäste man skall vinna.

Men samtidigt ger det lokala stall i STCC chans mot de stora teamen med WTCC-utvecklade bilar.

Bästa stall/bil/förare vinner ändå till slut. Privatteamen har väl oftast ett eget mästerskap som de kan kämpa om. Likaså bestraffas bakhjulsdrivna bilar med extra vikt för annars hade de lika gärna kunnat döpa om mästerkskapet till BMW Cup... Reglerna försöker jämna ut olika bilars aerodynamiska/mekaniska/ekonomiska samt personliga (förare, tekniker...) egenskaper med straffvikter så att publiken får se många täta fajter (rena rama rallycrossen ibland...) , men då satsar de stora teamen ännu mer pengar så de vinner ändå.

Publiken tycks gilla det, stallen är med på det för de deltager ju så varför tog jag upp frågan över huvud taget... :roll:
Användarens profilbild
Johan Meissner
Inlägg: 8
Blev medlem: tor aug 28, 2003 12:49

Inlägg av Johan Meissner »

Jag syftade ju mer på "lokala" stall så som Sturesons Peugeot, Simonsons Merca och så vidare.
"I'm not normally a religious man, but if you're up there, save me, Superman!" - Homer Simpson

Johan Meissner
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ett problem är väl att standardbilar är olika lämpade för racing från början, i de mer standardbetonade reglementena. Därför är straffvikter ett sätt att utjämna de skillnaderna i standardbilarnas set-up.

Jämför med Formelbilar som alla byggs utifrån samma förutsättningar. DTM-bilarna byggs också från samma förutsättningar. Att de där har börjat med straffvikter för att jämna ut fältet är än mer irriterande tycker jag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
FerrariF1
Inlägg: 92
Blev medlem: tor apr 21, 2005 15:40

Inlägg av FerrariF1 »

All sport tycker jag ska utgå från samma förutsättningar så det blir lite att det motsäger sig själv.
Det är inte samma förutsättning att få straffvikter men det är inte samma förutsättning med bakhjulsdrift eller att stallet satsar mycket pengar.
Henning
Inlägg: 3
Blev medlem: tor aug 17, 2006 20:21

Inlägg av Henning »

Värst är det nog ändå i WTCC, där skifftas ju mästerskaps-ledaren efter varje lopp i princip.