Coloni Motorsport was rocked by Gianmaria Bruni's decision to quit the team on the eve of its home GP2 Series round at Monza, but appears to have found a more-than-able reserve in the shape of Toni Vilander.
The team has yet to confirm Bruni's departure, so the reasons behind the split cannot be revealed as yet, but wasted little time in nominating Vilander to replace the Italian alongside Mathias Lauda for this weekend's Monza round and, presumably, the remaining weekends at Spa and Bahrain International.
Vilander is well-known to Coloni, having come close to taking last year's Italian F3 title with the team. Only a technicality prevented the Swede from snatching the crown from Matteo Cressoni, as an obscure rule stating that he needed to have contested a certain number of rounds rendered his better points - and wins - tally unusable.
Vilander made his name in international karting, where he ran at the front of the senior field for four years before moving into Formula Renault in late 2001. His junior single-seater career followed a similar path to many of those who find employment with the 'works' Italian kart teams, and he progressed through the national FRenault and F3 series, as well as contesting the FRenault Eurocup in 2003. Last season was something of a breakthrough year, however, with second place in the F3 series a highlight, despite also contesting the F3 Euroseries - the reason why he was unable to contest the requisite number of Italian national races.
He currently lies fourth in the Italian F3000 series, and should have no trouble in adapting to either the power of GP2 of the Monza layout, but will have just half an hour of practice to put both elements together before qualifying begins.
Kul att äntligen få se en ny svensk på en lite högre nivå i motorsporten. Motte han bara inte skämma ut svensk motorsport.
Det räcker med Wirdheim som mer eller mindre bara körde på säkerhet. Och därav drog föga god uppmärksamhet till sig.
Toni Vilander föddes i Finland, växte upp i Finland, är Finsk medborgare, tävlar under Finsk flagg och det skulle inte förvåna mig om han har ett Finskt pass också.
Intressant att se hur han klarar det i Gp2 jämfört med sina landsmän.
Det är tråkigt att motorsport är så finlands fixerat. Det räcker med att man har ett finskt namn, eller eventuellt att man hävt ett sexpack Koff för att man ska komma hur långt som helst inom open wheels.
Nej, något stjärnämne är han inte precis, Vilander, och jag tror inte att han kommer att få några rekommendationer ifrån Pantano - vilken klant...
Som Sami skrev så verkar det onekligen som att vilken sopa som helst kan ta sig långt i formelbilsracing bara man har finskt pass...
I övrigt ett kul GP2-lopp som vanligt, med massor av action.
Haha, killen körde 2 varv (TVÅ) i bilen på träningen innan det var dags för kval.
Så jag väntar med min bedömning för han kan ju knappast ha varit så snabb som han kan åka..
Nu är det upp till dom båda Finnarna om vem som vinner serien
Kuopio skrev:Haha, killen körde 2 varv (TVÅ) i bilen på träningen innan det var dags för kval.
Så jag väntar med min bedömning för han kan ju knappast ha varit så snabb som han kan åka..
Nu är det upp till dom båda Finnarna om vem som vinner serien
Nu var det inte direkt bara i snabbhet som Vilander missade...