Klenare hoj än Gösta?

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Klenare hoj än Gösta?

Inlägg av LuckyStrike1 »

Kära vänner,

Igår mognade det beslut hos mig som har legat och grott ett tag. Nu ska det till våren äntligen bli av med MC-kort och MC.

Valet av MC föll också på plats alltmer igår, efter ett besök tillsammans med två goda vänner från detta forum på ett av Stockholms bästa MC-butiker.

Tre på förhand tänkbara modeller blev klämda och provsuttna och sen lite överläggningar med mitt sällskap samt säljaren och ägaren av butiken.

Som MC-novis som inte vill betala 6-siffriga belopp för två hjul fastnade jag till slut för en utmärkt Honda Transalp. Bra, enkel, snygg, lättkörd och rimlig i pris - förnuftig helt enkelt och dessutom för mig som är lång väldigt bra att sitta på. Vill inte börja med en sporthoj på 10 kilo med 200 hk ... har en känsla av att jag inte har talang för att köra rullstol.

Nu är frågan:
1: Gösta visade mig igår ett test av denna Transalp, med mycket lovord. Men testet var utförd av en tjej. Kommer jag nu att bli retad för att ha en tjejhoj av elaka kamrater (vi kan kalla dem för Enok)?

2: Gösta började yra om den något större och framför allt mer effektstarka Honda Varadero för egen del - som kostar mer än Transalpen och klättrar över de sex siffrorna. Kan man/jag acceptera att åka klenare hoj än Gösta?

/Rådvill
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Bäste Rådvill,

Först måste jag gratulera dig till beslutet att ta MC-kort, något som jag själv funderar lite smått på att ta.
Vad det gäller ditt val av MC så är det som du redan sagt, mycket förnuftigt, kanske t o m mer förnuftigt än den förnuftiga, men med kjolskydd försedda MC som din vän Gösta innehar.

Om nu Gösta bestämmer sig för att köpa den mer motorstarka och i övrigt större Varaderon så säger det mer om hans problem än om dina.

Glöm inte bort att det finns inga genvägar till den perfekta MC:n.

Hälsningar, Tant Razor.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Transalpen är en suverän hoj och den är så pass mycket lättare än Götes tjejhoj att du kommer att acca ifrån honom.

Vore jag dig skulle jag nog dock gå på en av de mer retrostukbaserade gathojar som finns, dvs inte en rejshoj utan en kåplös hoj. Då får du massor av körglöädje och bra chassi för allmän väg. Du är dessutom rätt lång (fast du har liten kuk) så du bör ha en hoj med stort chassi.
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Gösta

Inlägg av Gösta »

När i HE-VETE skall ni sluta mobba mig? :cry:

Orsaken till att jag skulle föredra "Varadero" är att jag har kört MC i några år, tycker mig själv vara en medioker ansvarsfull MC åkare. Skulle förmodligen "tröttna" på den alldelles emminenta Transalpen som skulle kännas lite motorsvag. Har kört ett 10 tal mil med Varaderon och tycker det är en förbaskat bra MC. Transalpen (som kan sägas vara lillebror till Varadero) är en ytterst kompetent maskin och en utmärkt förstahoj.

Jag tycker att du skall köpa dig en Transalp och njuta av och med den. Jag har inget annat än lovord om Transalpen (har kört den ca 1 mil). Du kommer absolut inte bli mobbad av mig, det är inte min grej att mobba och förakta F1 fans. :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nää, men så heter du inte Enok heller som drömmer om "det hände absolut ingenting" som sådana som Enok gör. Ingen yxa har han Enok heller ...

Du ska inte mobba mig Gösta, du ska åka MC till Europa med mig istället. Fördelen med att du då har en Varadero är att du kan åka i förväg, boka hotell, beställa in mat och betala räkningen så kommer jag puttrande strax därefter och anländer när allt det där är klart ;)

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:Nää, men så heter du inte Enok heller som drömmer om "det hände absolut ingenting" som sådana som Enok gör. Ingen yxa har han Enok heller ...

Du ska inte mobba mig Gösta, du ska åka MC till Europa med mig istället. Fördelen med att du då har en Varadero är att du kan åka i förväg, boka hotell, beställa in mat och betala räkningen så kommer jag puttrande strax därefter och anländer när allt det där är klart ;)
Med en Transalp har du inga som helst problem med att hänga med i maklig och tillåten fart. Tror att Transalp är god för 170+ km / h, och så fort skall man inte köra. Jag skulle inte komma på tanken att köra så fort även om Varadero säkert toppar 200+. :up:

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:När i HE-VETE skall ni sluta mobba mig? :cry:
Vi mobbar dig inte, vi uppfostrar dig ;)
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Gösta skrev:
LuckyStrike1 skrev:Nää, men så heter du inte Enok heller som drömmer om "det hände absolut ingenting" som sådana som Enok gör. Ingen yxa har han Enok heller ...

Med en Transalp har du inga som helst problem med att hänga med i maklig och tillåten fart. Tror att Transalp är god för 170+ km / h, och så fort skall man inte köra. Jag skulle inte komma på tanken att köra så fort även om Varadero säkert toppar 200+. :up:

Jo, men när vi kommer in i byarna drar du nytta av den bättre accelerationen och det högre vridet och kommer snabbt fram till hotellet.

Så ordnar du upp det där med middagen, räkningarna och allt det andra så kommer jag in något efter när det hela är klart. Det bjuder jag på ;)

Gösta

Inlägg av Gösta »

Jag åker gärna bakom dig så att jag lär mig hur man skall köra. :up:

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag åker gärna bakom dig så jag lär mig både hur man kör och hur man betalar för sig på hotell, restauranger m.m :up:

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev:Jo, men när vi kommer in i byarna drar du nytta av den bättre accelerationen och det högre vridet och kommer snabbt fram till hotellet.
Han kan även stanna kvar lite längre när ni ska ge er därifrån, så han kan ordna upp med hotellräkningar och annat som måste fixas i efterhand, för att senare lätt hinna ifatt dig :up:

Nu blir t o m jag sugen på att ta MC-kort...

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Ni kommer att upptäcka att jag inte är någon fartdåre. Jag älskar köra MC och är en defensiv förare. Njuter gärna av en tur på landsväg i makliga 60-70 km / h. Jag är inte som Valentino "Jari" Rossi. :up:

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Gösta skrev:Ni kommer att upptäcka att jag inte är någon fartdåre.
Nej, det är ju inte någon K75:a du ska köra.

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Vilken hoj är det mest körglädje i?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Razor skrev:
LuckyStrike1 skrev:Jo, men när vi kommer in i byarna drar du nytta av den bättre accelerationen och det högre vridet och kommer snabbt fram till hotellet.
Han kan även stanna kvar lite längre när ni ska ge er därifrån, så han kan ordna upp med hotellräkningar och annat som måste fixas i efterhand, för att senare lätt hinna ifatt dig :up:

Nu blir t o m jag sugen på att ta MC-kort...

Jaaaaaa

Föreställ dig våren/försommaren.

Tre-fyra vackra, välbyggda män på Transalp/Varaderos på färd genom Sverige och Tyskland för att beskåda kungaklassen inom motorsport.

Tyska landsvägar avnjutes. Kvällarna spenderas i sällskap med Frau Müller, tyskt öl och stor Wienerschnitsel.

Kanske spenderar vi t id med Frau Yschenbleekenmoolen i Belgien, belgiskt öl och pommes frites med majonäs.

Kanske njuter vi av signorina Tortetelli, apperitivo och pasta.

Vi får på söndagen se silverfärgade poffar, svenska Felipe Massa klubben kan heja fram "Beyond Any Limit" till att flytta gränserna ytterligare¨, vi kan bli uppraggade av vackra svenska flickor på Imola som beundrar våra Alonso-kepsar.

Vi kan strutta fram i italienska berg och på italienska landsvägar.

Vi kan vinka till publiken. Vi kan ha det oerhört bra.

Klart vi måste göra detta någon gång.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

EnzoF1 skrev:Vilken hoj är det mest körglädje i?
Den bakhjuldrivna samt K75:an som kör runt Monza på 107% av F1:ornas tid .....

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

LuckyStrike1 skrev: Jaaaaaa

Föreställ dig våren/försommaren.

Tre-fyra vackra, välbyggda män på Transalp/Varaderos på färd genom Sverige och Tyskland för att beskåda kungaklassen inom motorsport.

Tyska landsvägar avnjutes. Kvällarna spenderas i sällskap med Frau Müller, tyskt öl och stor Wienerschnitsel.

Kanske spenderar vi t id med Frau Yschenbleekenmoolen i Belgien, belgiskt öl och pommes frites med majonäs.

Kanske njuter vi av signorina Tortetelli, apperitivo och pasta.

Vi får på söndagen se silverfärgade poffar, svenska Felipe Massa klubben kan heja fram "Beyond Any Limit" till att flytta gränserna ytterligare¨, vi kan bli uppraggade av vackra svenska flickor på Imola som beundrar våra Alonso-kepsar.

Vi kan strutta fram i italienska berg och på italienska landsvägar.

Vi kan vinka till publiken. Vi kan ha det oerhört bra.

Klart vi måste göra detta någon gång.
Nu blir jag ju än mer sugen på MC-kort.
Och jag som inte har råd med en MC nu :x

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

http://www.motorcyklisterna.org/pdf/mcf ... 25-404.pdf

Här hittar ni lite om skräpet LS1 vill köpa. :D

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Notera att testföraren inte ens med högklackat når ner till marken ...

Gösta

Inlägg av Gösta »

PS

Inlägg av PS »

Ja, en motorcykel hade varit kul! Det måste vara det ultimata sättet att åka runt i Europa och kolla på Formel 1. Som första motorcykel skulle jag själv i så fall vilja ha en Ducati Monster 620... 8)

http://www.ducati.com/bikes/my2005/mons ... ly=monster
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Angående vilken hojtyp man skall köpa, så kan man ju fundera på vilken typ av väg och åkning man troligtvis gillar att åka på. Samt fråga andra vad dem gillar samt vilken typ av hoj som gärna blior stående i garaget, resp används jämt. Vad andra tycker är lite svårt eftersom folk naturligtvis tycker olika och därför säljs även alla typer av hojar, men om folk kan motivera varför de tycker si eller så, så kan det kanske underlätta. Men om man köper en begagnad så förlorar man ju inte så mycket pengar om man inser att man valt fel.

Sedan är frågan exakt vilken hoj man skall köpa av en viss typ och där får man väl som vanligt läsa tester, fråga bekanta och testköra.

Även om det många ggr var ett antal år sedan så har jag kört de flesta hojtyper och här är min lista vad det gäller rolighetsfaktorn, dock inte nödvändigtvis inköpsrelaterat:

1. Enduro
2. Snabb sporthoj
3. Offroad
4. Glidarhoj
5. Brukshoj
99. Touringhoj

Enduro är oerhört kul, men dels är det kanske inte helt lätt om man vill ha riktigt kul, men framförallt skall man inte ha allt för dålig kondis eller övervikt, har jag upptäckt... Dessutom är det täta serviceintervaller och innebär gärna en del skruvande, så inte direkt något att åka till och från jobbet med.

Snabb sporthoj är också skitskoj och jag hade mycket kul med min vässade Suzuki GSX 1100 under drygt 10 år. Speciellt på våren kändes det verkligen som att den gick som tusan. Men det innebär dels en rätt jobbig åkställning i hastigheter under 150 km/h och dels är det ju rätt farligt om man skall använda den till det den är gjord för, samt dyrt nåt förbaskat. Man skall även kunna njuta av att köra med fotpinnesskrap, 0-100 på 2,5 s och hastigheter en bra bit över 200 km/h för att finna nåt nöje i det hela, så viss del av hjärndödhet kan kanske krävas...

Offroad betecknar jag som ett ganska brett begrepp som går ifrån Enduroliknande hojar till Touring. I mitt tycke det kanske bästa segmentet och troligen den hojtyp jag skulle köpa, om jag inte förföll till Enduroåkande igen. Kul att kunna köra på grusvägar likväl som kurviga asfaltsvägar och även motorvägar, samt ibland lite sämre vägar med snudd på snabb Enduokaraktär. Dessutom lättmanövrerad i stan, om den nu inte är så hög att man inte når ned. Dock mer ett problem för mig än för Lucy...

Glidarhoj är ju en kul glassätarhoj och inbjuder till lugnt bakåtlutat njutande. Men ändå lite begränsat om man vill ha lite kul och inte bara glida omkring. Skulle jag nog aldrig köpa.

Brukshoj. Lite samma som glidarhoj, men billigare och kanske lite mer svängvänlig. Kan jag tänka mig som till och från jobbet-hoj.

Touringhoj? Ehh, varför när det finns bil? Har testat en guldvinge av blymodell med luftintag, stereo och allt - nej, tack.

Så de jag själv skulle kunna tänka mig är Offroad och Brukshoj, samt Enduro förstås, men då känns det kanske mer som sportutövning än MC-åkande.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jag föreställer mig att en MC typ Hondas Varadero är buskul. Massor med kraft, trivs både på asfalt och grus, långa serviceintervall, bra pris, smidig i stadstrafik och stark nog för motorväg. :up:

Själv har jag en glidarhoj med hyffsade fartresurser. Lite förnuftig och den bejakar mina kvinliga sidor. (så, nu slipper både Enzo, Lucy och Ras ondgöra sig över min MC) Jag kompletterar MC parken med en Varadero till våren. :up:

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Egentligen är väl supermotard-stuket kanske den bästa kompromissen, särskilt om man kompletterar med två hårda sidoväskor. Då har man en hoj som är kul att köra även mer aktivt, samt en hoj som passar bra för pendling till och från jobbet - OK man kanske inte får 300+ men i ärlighetens namn är det väl bara nattetid på autobahn man kan utnyttja det någon längre tid.

Varaderon tycker i alla fall jag är för stor. Lite som att köpa glidarhojar på 2 liter och så - en transalp är väl mer förnuftig i så fall. Ducati har en bra modell, men jag kommer inte på vad den heter, men det är lite samma stuk samtidigt som den hänger med betydligt utseendemässigt sportigare moppar på kurvig väg.

Fast egentligen borde ju saken vara klar - en proffstyckare här på forumet har ju redan gjort klart hur en K75 med lätthet rastar R-hojar - och K75:orna står väl ganska lågt i kurs i dag så där har vi ju hojen ;)

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:Jag föreställer mig att en MC typ Hondas Varadero är buskul. Massor med kraft, trivs både på asfalt och grus, långa serviceintervall, bra pris, smidig i stadstrafik och stark nog för motorväg. :up:

Själv har jag en glidarhoj med hyffsade fartresurser. Lite förnuftig och den bejakar mina kvinliga sidor. (så, nu slipper både Enzo, Lucy och Ras ondgöra sig över min MC) Jag kompletterar MC parken med en Varadero till våren. :up:
Jag tror Varaderon är för tung för att man ska busa runt på grus...

Jag håller inte med dig: jag tycker inte din hoj är lite förnuftig. Den är MYCKET förnuftig och jag vet inte heller om den bejakar dina kvinnliga sidor, snarare undertrycker den dina manliga. Men jag inser ju varför män som Runar Sörgaard och Alcazar-Andreas lovordar Sportser. ;)

Men det är klart, det krävs en man för att hantera mer än 90 Nm - det inser man ju...

Gösta

Inlägg av Gösta »

Ducatin du babblar om heter "Multistrada"

Bild

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:Ducatin du babblar om heter "Multistrada"

Bild
babblar???

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

babblar!!!

PS

Inlägg av PS »

Gösta skrev:Ducatin du babblar om heter "Multistrada"

Bild
Det där var en trevlig Ducati-modell! :up: :D
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Lite väl "enkel" framtill va?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Lite väl "enkel" framtill va?
Om du pratar hojen så är det en upsidedowngaffel och brembobromsar så den biten räcker nog till...

Pratar du föraren på bilden så håller jag med...

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

EnzoF1 skrev:
Om du pratar hojen så är det en upsidedowngaffel och brembobromsar så den biten räcker nog till...
Men den är ju såklart inte jämförbar med en K75:a.

Äntligen!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Provkörde den när den kom för 2-3 år sedan. UNDERBAR. Bromsarna fram biter rejält. :up: Den inverterade "anti dive" framgaffeln är hightech. Sannslöst fin ballans, underbart drag, styv fackverksram, vackert uppdragna avgaspipor, enda nackdelen är priset. Den ligger på ca 150.000 SEK. :cry:

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:
Provkörde den när den kom för 2-3 år sedan. UNDERBAR. Bromsarna fram biter rejält. :up: Den inverterade "anti dive" framgaffeln är hightech. Sannslöst fin ballans, underbart drag, styv fackverksram, vackert uppdragna avgaspipor, enda nackdelen är priset. Den ligger på ca 150.000 SEK. :cry:
Var det körglädje då? Och framförallt, har man en chans mot en K75?

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Snygg hoj

Skaplig modell

Fult pris

Gösta

Inlägg av Gösta »

LuckyStrike1 skrev:Snygg hoj

Skaplig modell

Fult pris
Kan den vara ett alternativ till Transalp? :D Tro mig, den är i klass med transalpen i allroundkompetens men aningen vassare! Jag tror den skulle matcha din nagellack. :D

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:
Va, provkörde du henne?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
EnzoF1 skrev:
Vad handlar allt ditt K75-snack om?
Användarens profilbild
Tommi

Re: Klenare hoj än Gösta?

Inlägg av Tommi »

LuckyStrike1 skrev:Nu är frågan:
1: Gösta visade mig igår ett test av denna Transalp, med mycket lovord. Men testet var utförd av en tjej. Kommer jag nu att bli retad för att ha en tjejhoj av elaka kamrater (vi kan kalla dem för Enok)?

2: Gösta började yra om den något större och framför allt mer effektstarka Honda Varadero för egen del - som kostar mer än Transalpen och klättrar över de sex siffrorna. Kan man/jag acceptera att åka klenare hoj än Gösta?

/Rådvill

Du kommer att bli pikad för att du valde en TA istället för en "Affe" Africa Twin som är en betydligt rejälare pjäs.
När du ger dig ut på någon trevlig grusväg kommer du att svära över att du inte valde en XR istället..
Men åandra sidan så hamnar Vadärnerån lååångt efter på grusvägen iaf. ;)
Köp den här vettja http://www.blocket.se/view/5957399.htm? ... c=1&city=0
eller den här http://www.blocket.se/view/5929859.htm? ... c=1&city=0

/ Tommi
Häkkinen - Räikkönen - Kovalainen
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Vad handlar allt ditt K75-snack om?
K75:or, kanske?

Äntligen!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:
Razor skrev:
EnzoF1 skrev: Om du pratar hojen så är det en upsidedowngaffel och brembobromsar så den biten räcker nog till...
Vad handlar allt ditt K75-snack om?
Jämförelse med en K75, en gammal BMW-moppe... rak trecylindrig, hur så? Snutarna körde väl många såna tror jag...

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Razor skrev:
Jari skrev:Vad handlar allt ditt K75-snack om?
K75:or, kanske?
Ja?
Vad är poängen med att hänvisa till den hela tiden?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jag tycker kanske om K75:or, eller så gör jag det inte...

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jösses vad hemlig man ska vara då...
Jag gillar inte K75 särskilt...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Jösses vad hemlig man ska vara då...
Jag gillar inte K75 särskilt...
Jag trodde K75 var en bra hoj... men iofs är ju inte K-serien (alltså den generationen) så mycket att hänga i granen... schyssta touringhojar och bra driftssäkerhet, nästan i klass med japsar...

Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Jag gillar inte K75 särskilt...
Nej, de duger kanske bara till att skjutsa omkring frugan/sambon med; vad vet jag?

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

En K100 RS har jag däremot haft och kört ett skapligt antal mil på. Idag skulle jag nog snegla lite på en K1200 S, som provkördes i något av motorprogrammen häromdan...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:En K100 RS har jag däremot haft
Hur fort gick den?

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Tillräckligt.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Fel av mig... Jag menar; hur fort körde du med den?

Äntligen!