Försäkring

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Användarens profilbild
FerrariF1

Försäkring

Inlägg av FerrariF1 »

Jag tänkte köpa en motorcykel till nästa år, om jag betalar den men min far står på försäkringen och står som ägare för den, jag tänkte ett delat ägande.
Vad tycker försäkringsbolagne om det? och finns det någon försäkring för delat ägande kanske?
Hade ändå inte tänkt att krocka eller göra något olagligt som dom kan ha någon invändning mot... :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

En person kan bara stå som ägare av MC i bilregistret, och det är den personen som också kan stå för försäkringen.

Så om din far ska stå för försäkringen, ska också han stå som ägare av MV:n och tvärtom. Delat ägande i bilregistret går inte.

Försärkingsbolag är för övrigt väldigt vana vid att en förälder står som ägare för fordon som egentligen är barnens, just av försäkringsskäl.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gösta

Inlägg av Gösta »

Skall inte vara några som helst konstigheter!! :up:

(ni skall ha ett inbördes avtal som reglerar ägandet, bara en kan stå som ägare hos fordonsregistret)

Köp en Transalp eller en Varadero. :up:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
FerrariF1

Inlägg av FerrariF1 »

Tänkte inte köpa en sån, är 19 och får således bara köra effektsvaga hojjar (eller inte).
Kom ärna med andra förslag
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Ett problem är att många försäkringar för äldre har som klausul att ingen under 25 eller liknande får köra den, vilket kan leda till att du står där utan ersättning om nåt händer. Det finns till och med fall när de vägrar att betala ut nåt alls med hänvisning till felaktiga ägarförhållanden...

Just MC är de ganska griniga med... kolla ordentligt med försäkringsbolaget så att du vet vad som gäller... kan bli dyrt i slutänden...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.