BW
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Teamet är skit. Det är inget annat. Tyvärr tror jag att det nästan skadar hans karriär mer att köra under dessa förhållanden än om han inte hade kört alls. Ett sabbatsår kanske hade varit en bättre lösning.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Kasst eller inte - det finns fortfarande tre olika stallkamrater att slå...JTarnstrom skrev:Teamet är skit. Det är inget annat. Tyvärr tror jag att det nästan skadar hans karriär mer att köra under dessa förhållanden än om han inte hade kört alls. Ett sabbatsår kanske hade varit en bättre lösning.
Tärnström
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Visst är det så men precis som i alla små stall med klena finanser så är det inte säkert att de ens kör med samma grejer. Nu har Björn Lavin som stallkollega, en kille som ska köra för stallet nästa år, är mexikan (precis som stallets ene ägare) och som verkar ha bra backning. Att en förare får fördel genom att kanske få den bättre teampersonalen, eller få ett bättre underhåll på bilen, är inget ovanligt. Jag säger inte att jag vet att det ligger till så just i detta fallet men det skulle inte förvåna mig. Bara en så enkel grej att man kanske tvingas prioritera vems bil man måste jobba med först, om en växellåda måste tas i sär, kan ju göra att teamet får stressa och risken för att misstag sker är betydligt större.
Med detta vill jag bara säga att det finns en myriad med faktorer, som vi inte känner till (och som sällan kommer till kännedom) som kan påverka varför en förare inte lyckas.
Tärnström
Med detta vill jag bara säga att det finns en myriad med faktorer, som vi inte känner till (och som sällan kommer till kännedom) som kan påverka varför en förare inte lyckas.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, det är ett fenomen som jag har funderat mycket över. Och inte bara vi, utan även många andra, skriver betydligt mindre kritiskt när det gäller inhemska förare. Dels beror det nog på att insikten i de svenska förarnas situation är större, dels på att F1-förare är allmänt villebråd på något sätt. Men jag har många gånger sagt att det går alldeles för snabbt att avskriva förare och jag tror nog att jag själv aktar mig en aning mer för att göra det än många andra.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det finns massvis med exempel från enmärkesserier att förare åker omkring i material som är bättre eller sämre än motståndarnas. I bland uppdagas inte detta förrän långt in på säsongen. Kanske sätts motorerna i en dyno och det visar sig att den ena motorn levererar fem hästar mer, en skillnad som kan vara avgörande i en klass som exempelvis FOrmel Ford. När Fredrik Larsson dominerade i Barber-serien i USA fick han byta motor efter halva säsongen eftersom man misstänkte att han hade några hästar mer än motståndarna. I Formel Ford tillverkas alla motorer enligt samma specifikationer men självklart diffar det mellan enskilda exemplar. De bästa motorerna går till Duckhams, det är ingen hemlighet i branschen. "Likvärdigt material" ska tas med en nypa salt.
Tyvärr får förare sällan mer än en chans och framtiden kan avgöras av något som ligger helt utanför den egna kontrollen. Och ju mindre pengar man har bakom sig, desto lättare hamnar man i klistret.
Tärnström
Tyvärr får förare sällan mer än en chans och framtiden kan avgöras av något som ligger helt utanför den egna kontrollen. Och ju mindre pengar man har bakom sig, desto lättare hamnar man i klistret.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
Hmmm jag förstår problematiken men för mig kvarstår iallafall att jag tycker att BW är grymt överskattad här i Sverige och med det resonemanget som förs om hans stallkollegor så gör ju det hans seger i F3000 värd.....ingenting. Snacka om att han hade det bästa matrialet där!
Lite äldre, lite långsammare
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ronnie Bremer har ju ett kontrakt med HVM nästa säsong, och det sägs att Rodolfo Lavin också har ett kontrakt med stallet. Och stallet har bara två bilar ...
Så nästa säsong är väl än så länge oklar så vitt jag har läst ialla fall.
Så nästa säsong är väl än så länge oklar så vitt jag har läst ialla fall.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 814
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Leksand
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
En säsong till i HVM är ju ändå inget att hänga i julgran. Björn behöver en bättre styrning i ett stall med lite mer stabilitet. Det lär bli lite omsättning på förarmarknaden nästa år så förhoppningsvis blir det någon öppning för Björn. Vasser kanske lägger av och Tracy likaså.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
De kanske inte har mer talang än så?Jacob skrev:Ingen som vet vad han har på G inför nästa säsong eller ska han komentera STCC på Z tv som alla våra racingtalanger får göra??
Hur långt bort skall man leta ursäkter innan man inser det till slut oundvikliga?
Han har och får den position i stallet han förtjänar och slår han inte sina stallkamrater får han de sämre prylarna också.
Jag är helt övertygad om att det finns en logik inom alla stall som ser till att de snabbaste får de bästa chanserna och det kan lätt utökas till hela serien. Dvs de snabbaste får köra i de bästa stallen så småningom.
Man har inte hela livet på sig att visa att man är snabbast utan det skall man övertyga om hela tiden.
Jag är glad för Björns skull, att han har en styrning i en "nästan" toppserie. Förhoppningsvis får han också lite betalt för mödan att köra där. Hans öde är nog tyvärr att axla Bräcks roll "over there".
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
Fast nu verkar han ju inte längre ha någon styrning i en "nästan" toppserie.Jari skrev:Jag är glad för Björns skull, att han har en styrning i en "nästan" toppserie.
Fabrizio del Monte is set to complete the rest of the season with HVM.
The Italian, who made one Champ Car start this season with Jensen Motorsport at Long Beach, is in line to replace Bjorn Wirdheim in the team for the rest of the season.
Wirdheim is reportedly short of budget and missed out on a possible podium in last weekend's Las Vegas round following an air-jack failure during his first pitstop.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
#88
Äntligen!
#88
Äntligen!
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Att axla Bräcks roll på andra sidan är inte det sämsta:
IRL-mästare
Indy500 vinnare
Mångmiljonkontrakt med två toppstall i Champ Car: Rahal och Ganassi
Tvåa i Champ Car-mästerskapet bakom de Ferran
Flera Champ Car-segrar
En utmärkt meritlista, Björn idag tyvärr ser ut att vara väldigt långt ifrån.
Bräcks roll "over there" var att vara toppförare i båda serierna han körde i, både resultat och uppmärksamhetsmässigt.
IRL-mästare
Indy500 vinnare
Mångmiljonkontrakt med två toppstall i Champ Car: Rahal och Ganassi
Tvåa i Champ Car-mästerskapet bakom de Ferran
Flera Champ Car-segrar
En utmärkt meritlista, Björn idag tyvärr ser ut att vara väldigt långt ifrån.
Bräcks roll "over there" var att vara toppförare i båda serierna han körde i, både resultat och uppmärksamhetsmässigt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: mån nov 22, 2004 10:17
Tyvärr tycks inte F1 teamen kunna se mellan fingrarna, när en bra förare hämmas av ett dåligt team.Jari skrev:Som jag ser det nu finns det ett par öppningar till i F1 också, men de svenska företagen som skulle kunna göra det möjligt verkar bara vara så hemskt svenska.
Chanserna, tor jag, är minst sagt minimala att Björn kommer till F1 nästa år.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Det är många som gått från Minardi till bättre stall och så vidare, liksom man använt sig av Jordan och annat sunk för att komma upp.
Christian Horner som är Björns Mr 10% har ett eget stall nästa år och gillar han Björn så mycket som man på vissa håll vill ge sken av så hade han haft en styrning redan.
I det fallet är nog pengar egalt men på andra sidan, over there:
Om det inte vore för pengar så kunde man gått längre med fart, rätt ålder och massor av utvecklingspotential. Björn kanske nått sin peak?
Christian Horner som är Björns Mr 10% har ett eget stall nästa år och gillar han Björn så mycket som man på vissa håll vill ge sken av så hade han haft en styrning redan.
I det fallet är nog pengar egalt men på andra sidan, over there:
Om det inte vore för pengar så kunde man gått längre med fart, rätt ålder och massor av utvecklingspotential. Björn kanske nått sin peak?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Finns det inga sponsorer i Sverige som kan inse värdet av F1? Vi har ju storföretag så det räcker och blir över..det har vi faktiskt. Allt från Ericsson till Volvo - visst de har andra huvudägare, men till och med kungen kanske kunde avvara lite av sitt gage från staten och sponsra Wirdheim..?
Jag har under året delvis ändrat uppfattning. Det är bättre för Wirdheims karriär att köra för ett av de sämre teamen i F1 än att köra Champcar. Det är jag helt säker på.
Jag har under året delvis ändrat uppfattning. Det är bättre för Wirdheims karriär att köra för ett av de sämre teamen i F1 än att köra Champcar. Det är jag helt säker på.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom