BW

The American zone...
Användarens profilbild
Jacob

BW

Inlägg av Jacob »

Alltså vår egen Björn vad händer egentligen??

Han verkar inte vara så vass när allt kommer omkring!!
Lite äldre, lite långsammare :smash: :zz: :zz:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Teamet är skit. Det är inget annat. Tyvärr tror jag att det nästan skadar hans karriär mer att köra under dessa förhållanden än om han inte hade kört alls. Ett sabbatsår kanske hade varit en bättre lösning.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

Ok det må så vara men ingen kan väl anklaga honom för att högprestera!!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

JTarnstrom skrev:Teamet är skit. Det är inget annat. Tyvärr tror jag att det nästan skadar hans karriär mer att köra under dessa förhållanden än om han inte hade kört alls. Ett sabbatsår kanske hade varit en bättre lösning.

Tärnström
Kasst eller inte - det finns fortfarande tre olika stallkamrater att slå...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Visst är det så men precis som i alla små stall med klena finanser så är det inte säkert att de ens kör med samma grejer. Nu har Björn Lavin som stallkollega, en kille som ska köra för stallet nästa år, är mexikan (precis som stallets ene ägare) och som verkar ha bra backning. Att en förare får fördel genom att kanske få den bättre teampersonalen, eller få ett bättre underhåll på bilen, är inget ovanligt. Jag säger inte att jag vet att det ligger till så just i detta fallet men det skulle inte förvåna mig. Bara en så enkel grej att man kanske tvingas prioritera vems bil man måste jobba med först, om en växellåda måste tas i sär, kan ju göra att teamet får stressa och risken för att misstag sker är betydligt större.

Med detta vill jag bara säga att det finns en myriad med faktorer, som vi inte känner till (och som sällan kommer till kännedom) som kan påverka varför en förare inte lyckas.

Tärnström

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ändå är vi fantastiskt snabba på att skriva av andra förare efter ett par enstaka race - framför allt när det gäller F1-förare ....

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Ja, det är ett fenomen som jag har funderat mycket över. Och inte bara vi, utan även många andra, skriver betydligt mindre kritiskt när det gäller inhemska förare. Dels beror det nog på att insikten i de svenska förarnas situation är större, dels på att F1-förare är allmänt villebråd på något sätt. Men jag har många gånger sagt att det går alldeles för snabbt att avskriva förare och jag tror nog att jag själv aktar mig en aning mer för att göra det än många andra.

Tärnström

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Det finns massvis med exempel från enmärkesserier att förare åker omkring i material som är bättre eller sämre än motståndarnas. I bland uppdagas inte detta förrän långt in på säsongen. Kanske sätts motorerna i en dyno och det visar sig att den ena motorn levererar fem hästar mer, en skillnad som kan vara avgörande i en klass som exempelvis FOrmel Ford. När Fredrik Larsson dominerade i Barber-serien i USA fick han byta motor efter halva säsongen eftersom man misstänkte att han hade några hästar mer än motståndarna. I Formel Ford tillverkas alla motorer enligt samma specifikationer men självklart diffar det mellan enskilda exemplar. De bästa motorerna går till Duckhams, det är ingen hemlighet i branschen. "Likvärdigt material" ska tas med en nypa salt.

Tyvärr får förare sällan mer än en chans och framtiden kan avgöras av något som ligger helt utanför den egna kontrollen. Och ju mindre pengar man har bakom sig, desto lättare hamnar man i klistret.

Tärnström

Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

Hmmm jag förstår problematiken men för mig kvarstår iallafall att jag tycker att BW är grymt överskattad här i Sverige och med det resonemanget som förs om hans stallkollegor så gör ju det hans seger i F3000 värd.....ingenting. Snacka om att han hade det bästa matrialet där!
Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

Ingen som vet vad han har på G inför nästa säsong eller ska han komentera STCC på Z tv som alla våra racingtalanger får göra??
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ronnie Bremer har ju ett kontrakt med HVM nästa säsong, och det sägs att Rodolfo Lavin också har ett kontrakt med stallet. Och stallet har bara två bilar ...

Så nästa säsong är väl än så länge oklar så vitt jag har läst ialla fall.

Användarens profilbild
Jacob

Inlägg av Jacob »

ser inte bra ut med andra ord
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

En säsong till i HVM är ju ändå inget att hänga i julgran. Björn behöver en bättre styrning i ett stall med lite mer stabilitet. Det lär bli lite omsättning på förarmarknaden nästa år så förhoppningsvis blir det någon öppning för Björn. Vasser kanske lägger av och Tracy likaså.

Tärnström

Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Jag hade gett upp om Björn, men det var rent ut sagt fan vad bra han var i Las Vegas - ifall det hade fungerat i depån hade han kunnat vinna. Han körde skitbra - jag applåderar.

Jag hoppas han tar det här med sig och får bättre flyt på vanliga banor.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jacob skrev:Ingen som vet vad han har på G inför nästa säsong eller ska han komentera STCC på Z tv som alla våra racingtalanger får göra??
De kanske inte har mer talang än så?
Hur långt bort skall man leta ursäkter innan man inser det till slut oundvikliga?
Han har och får den position i stallet han förtjänar och slår han inte sina stallkamrater får han de sämre prylarna också.

Jag är helt övertygad om att det finns en logik inom alla stall som ser till att de snabbaste får de bästa chanserna och det kan lätt utökas till hela serien. Dvs de snabbaste får köra i de bästa stallen så småningom.
Man har inte hela livet på sig att visa att man är snabbast utan det skall man övertyga om hela tiden.

Jag är glad för Björns skull, att han har en styrning i en "nästan" toppserie. Förhoppningsvis får han också lite betalt för mödan att köra där. Hans öde är nog tyvärr att axla Bräcks roll "over there".
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Jag är glad för Björns skull, att han har en styrning i en "nästan" toppserie.
Fast nu verkar han ju inte längre ha någon styrning i en "nästan" toppserie.
Fabrizio del Monte is set to complete the rest of the season with HVM.

The Italian, who made one Champ Car start this season with Jensen Motorsport at Long Beach, is in line to replace Bjorn Wirdheim in the team for the rest of the season.

Wirdheim is reportedly short of budget and missed out on a possible podium in last weekend's Las Vegas round following an air-jack failure during his first pitstop.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det gäller att köra på när man har chansen.
Jag tror att Björn behöver en Mr 10% fort nu om han inte skall falla i glömska.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Att axla Bräcks roll på andra sidan är inte det sämsta:

IRL-mästare
Indy500 vinnare
Mångmiljonkontrakt med två toppstall i Champ Car: Rahal och Ganassi
Tvåa i Champ Car-mästerskapet bakom de Ferran
Flera Champ Car-segrar

En utmärkt meritlista, Björn idag tyvärr ser ut att vara väldigt långt ifrån.

Bräcks roll "over there" var att vara toppförare i båda serierna han körde i, både resultat och uppmärksamhetsmässigt.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Han blev inte toppförare över en natt han heller.
Som jag ser det nu finns det ett par öppningar till i F1 också, men de svenska företagen som skulle kunna göra det möjligt verkar bara vara så hemskt svenska.
schaki

Inlägg av schaki »

Jari skrev:Som jag ser det nu finns det ett par öppningar till i F1 också, men de svenska företagen som skulle kunna göra det möjligt verkar bara vara så hemskt svenska.
Tyvärr tycks inte F1 teamen kunna se mellan fingrarna, när en bra förare hämmas av ett dåligt team.

Chanserna, tor jag, är minst sagt minimala att Björn kommer till F1 nästa år.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det är många som gått från Minardi till bättre stall och så vidare, liksom man använt sig av Jordan och annat sunk för att komma upp.
Christian Horner som är Björns Mr 10% har ett eget stall nästa år och gillar han Björn så mycket som man på vissa håll vill ge sken av så hade han haft en styrning redan.
I det fallet är nog pengar egalt men på andra sidan, over there:
Om det inte vore för pengar så kunde man gått längre med fart, rätt ålder och massor av utvecklingspotential. Björn kanske nått sin peak?
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Finns det inga sponsorer i Sverige som kan inse värdet av F1? Vi har ju storföretag så det räcker och blir över..det har vi faktiskt. Allt från Ericsson till Volvo - visst de har andra huvudägare, men till och med kungen kanske kunde avvara lite av sitt gage från staten och sponsra Wirdheim..?

Jag har under året delvis ändrat uppfattning. Det är bättre för Wirdheims karriär att köra för ett av de sämre teamen i F1 än att köra Champcar. Det är jag helt säker på.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Och jag är ganska säker på att han skulle vara väldigt bra i F1. Han har mer av F1 i sig än att köra runt med manuell växellåda.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Du vet att de inte kör med automatlådor i F1, va?
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

hrm.. :D du förstår vad jag menar..