orolig..

Allmänt om bilar och motorcyklar.
Magy_

orolig..

Inlägg av Magy_ »

Jo, det är så att jag körde lite för fort på motorvägen! Och då när jag stannar vid trafikljusen märker jag att jag har kört om en civilpolis! Han satt ensam i bilen och han hade ingen kamera! Han surrade i kom radion såg ja! Jag han göra ett regelrätt filbyte när han hade precis smygit förbi mig. Och sen så undvek jag alla stora vägar på hela kvällen. Så frågan är! Kan en ensam civilpolis skicka ett brev om fortkörning eller ta körkortet när han inte hade en kamera eller stoppade mig? Och bilen är skriven på morsan. Vore synd för jag tog körkortet för en vecka sen..

tack på förhand
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nej.
Om han mätt upp dig och delgett dig på pkats kan du bli av med lappen. Nu har han inte brytt sig.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Om du tog körkort för en vecka sedan så vore det kanske en bra idé att börja ta det lite lugnt på vägarna...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Dessutom F1-världens störste fegis.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Det ryker väl direkt om man nyss tagit det, så Enzos råd kan nog vara bra, även om det kan vara jobbigt. Men om du inte blivit stoppad och de inte har nåt kort på dig, så blir det svårt för dem att sätta dit dig.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Japp, jag har för mig det är återkallning och sedan vänta 12 månader på ny uppkörning.

Som tur är håller jag efter nästan 20 år fortfarande hastighetsbegränsningarna... särskilt i Österrike...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.

Tomas_Boden

Inlägg av Tomas_Boden »

Ja dom är ju hårda på nykortstagare, men inte sådär överdrivet hårda.. Nu hann jag aldrig åka i nån fartkontroll under min ny period, jag menar, man ser ju polisen tydligt efter vägarna, bara att bromsa, man får ha ögonen med sig.. Och ändå levererade jag bilar från sthlm och övriga södra sverige till bilfirmor uppe i norr under hela den tiden..
Användarens profilbild
FerrariF1

Inlägg av FerrariF1 »

Jag tog det för drygt ett år sedan och har kvar ett år på "provtiden", är det samma hastighetsgränser som gäller.
T.ex: jag kör 20 km/h för fort på 90 väg så får jag bara böter men om jag kör 40 km/h så ryker det direkt medans en som haft körkort i 10 år bara får en stor bot?
Golfkillen

Inlägg av Golfkillen »

FerrariF1 skrev:Jag tog det för drygt ett år sedan och har kvar ett år på "provtiden", är det samma hastighetsgränser som gäller.
T.ex: jag kör 20 km/h för fort på 90 väg så får jag bara böter men om jag kör 40 km/h så ryker det direkt medans en som haft körkort i 10 år bara får en stor bot?
Ja, så var det innan i alla fall!

Oj, jag läste inte det sista. Det första stämda, men det andra stämmer inte, jag blir också av med kortet (som har påpekats ;-))
Senast redigerad av Golfkillen den tor sep 08, 2005 14:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

FerrariF1 skrev:Jag tog det för drygt ett år sedan och har kvar ett år på "provtiden", är det samma hastighetsgränser som gäller.
Nej det ryker för oss båda men vi "gamlingar" får tillbaka vårt igen efter en-tre månader beroende på omständigheterna, men du får vänta ett år (kan va sex månader) på nytt lämplighetsintyg och sen ta om körkortet inklusive nytt teoriprov.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Två i det där fallet med möjlighet att överklaga till en.
Användarens profilbild
Salo

Inlägg av Salo »

Ok ok men jag skrev beroende på omständigheterna och om du samtidigt gjorde t.ex en omkörning och trängde ut mötande på väggrenen så kan de plussa på med en månad.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Lyssna på Salo. Han är otroooooooooligt gammal och rutinerad.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Bonden på Saltarö tar 3 - 400 spänn... tänk på det.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

För vad?
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:För vad?

Han tog 300 för att dra upp mig ur diket 2002. Då hade jag oturligt nog i krypfart halkat ner med svärmors Audi A6, 2,4 Quattro försedd med odubbade vinterdäck. Gatan vid korsningen (avfarten vänster mod saltarö från bullandövägen) var av KLARIS. :down: :down:
"DET ÄR ALDRIG FÖRSENT ATT KÖPA SIG EN LYCKLIG BARNDOM"

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Okej, det kan ju vara bra att veta.
Personligen föredrar jag att veta hur min beter sig på vintern oavsett underlag, så att jag korrekt kan anpassa min hastighet.
Tomas_Boden

Inlägg av Tomas_Boden »

Gösta skrev:

Han tog 300 för att dra upp mig ur diket 2002. Då hade jag oturligt nog i krypfart halkat ner med svärmors Audi A6, 2,4 Quattro försedd med odubbade vinterdäck. Gatan vid korsningen (avfarten vänster mod saltarö från bullandövägen) var av KLARIS. :down: :down:
Hmm, mänskliga faktorn är orsak till mycket.. Var du inte medveten att du hade dåligt grepp då? Sånt ska man ta reda på innan olyckan sker.. Tycker jag i alla fall!
Gösta

Inlägg av Gösta »

Tomas_Boden skrev:
Gösta skrev:

Hmm, mänskliga faktorn är orsak till mycket.. Var du inte medveten att du hade dåligt grepp då? Sånt ska man ta reda på innan olyckan sker.. Tycker jag i alla fall!
Du har självfallet helt rätt. I detta fall fanns inga tecken på dåligt grepp förän jag blev passagerare sittandes bakom ratten. Greppet var noll. Det är en svacka just där. Som tur var så var farten väldigt låg. Jag vred ratten åt vänster för att svänga 90 grader, bilen tyckte att jag bara skulle svänga 45 grader. :D

(Hamilton ser lite svart ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör mig till rasist?)
Tomas_Boden

Inlägg av Tomas_Boden »

He he, svackor är förrädiska, jag kör ju väldigt tidigt på morgonen i yrket, man får snart börja bedöma hur mycket frost som ligger på biltaket, snart kommer de där isfläckarna och skuggpartierna! Än så länge regnar det bara...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Svackor, skuggiga partier och broar, samt nära vattendrag är alltid förrädiska vid kallväder och går att förutse.
Tomas_Boden

Inlägg av Tomas_Boden »

Jari skrev:Svackor, skuggiga partier och broar, samt nära vattendrag är alltid förrädiska vid kallväder och går att förutse.
Precis
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Gösta skrev:
Tomas_Boden skrev:
Gösta skrev:
Du har självfallet helt rätt. I detta fall fanns inga tecken på dåligt grepp förän jag blev passagerare sittandes bakom ratten. Greppet var noll. Det är en svacka just där. Som tur var så var farten väldigt låg. Jag vred ratten åt vänster för att svänga 90 grader, bilen tyckte att jag bara skulle svänga 45 grader. :D
Jag tycker du får skylla på bilen Gösta. Just den där bilen är oerhört framtung (dvs ej 50-50 fördelning). Med en BMW skodd med dubbfria däck hade du fixat det där galant! ;)

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Han körde för fort för omständigheterna och kunde varken förutse risken eller reagera rätt när det släppte.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:Han körde för fort för omständigheterna och kunde varken förutse risken eller reagera rätt när det släppte.

Jag körde ca 4-6 km / h, det fanns inget sätt att reagera på än att låta bilen gå i diket i stället för att leka hjälte och riskera frontalkrock. Jag var i alla fall nykter. :down:

Det finns folk som lever på att göra bilar, men ett människoliv är oersättligt. :down:

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hade du haft en BMW med exakt 50-50 i viktfördelning, dubbfria vinterdäck och kört på fyllan hade du inte bara fixat situationen utan också upplevt en jävla körglädje.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Gösta skrev:
Jari skrev:Han körde för fort för omständigheterna och kunde varken förutse risken eller reagera rätt när det släppte.
Jag körde ca 4-6 km / h, det fanns inget sätt att reagera på än att låta bilen gå i diket i stället för att leka hjälte och riskera frontalkrock. Jag var i alla fall nykter. :down:

Det finns folk som lever på att göra bilar, men ett människoliv är oersättligt. :down:
Visst finns det folk som tillverkar bilar på löpande band, men är det en ursäkt för att krascha dem för att man inte behärskar situationen?

Du kan lägga ner nyktersnacket. Jag har sett dig köra bil med öl i kroppen fler än en gång.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

LuckyStrike1 skrev:Hade du haft en BMW med exakt 50-50 i viktfördelning, dubbfria vinterdäck och kört på fyllan hade du inte bara fixat situationen utan också upplevt en jävla körglädje.
Säger du det?
Moget...
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Fakta.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:
Gösta skrev:

Visst finns det folk som tillverkar bilar på löpande band, men är det en ursäkt för att krascha dem för att man inte behärskar situationen?

Du kan lägga ner nyktersnacket. Jag har sett dig köra bil med öl i kroppen fler än en gång.
Jag kör med öl i kroppen dagligen. Senast idag. Drack ca 99 cl öl och körde bil. Min promillehalt bör ha kommit upp i ca 0,03 promolle. Efter en liter filmjölk ligger jag högre än så. Då brukar jag ligga på 0,06 promille. Inget av det räcker för att mitt körkort skall dras in. Inte ens min fortkörning i österrike var tillräcklig.

Alla utom finländarna kör uruselt.Ni kan det där med att köra, det kan inte vi med sydeuropeiskt påbrå. I veckan koimmer resultat från en världsomspännande (västvärlden) som visar statistik över döda / skadade i trafiken där det direkt kan relateras till alkohol. Jag publicerar den här då. Förra året var ingen rolig läsning för varken Holland eller Finland.

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Sånt är ingen rolig läsning någonstans. Hoppas du inte tycker det är obekvämt nu när du får ligga som du bäddat...
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jari skrev:Sånt är ingen rolig läsning någonstans. Hoppas du inte tycker det är obekvämt nu när du får ligga som du bäddat...
Jag ligger mycket bra i min egenbäddade säng. Nästan 100.000 mil utan kollision, mindre än en handfull fortkörningar, varken kört med olaglig mängd alkohol i blodet eller blivit fälld för det. Och inte varit av med körkortet av någon anledning. Inte illa bäddat.

Hur ser din egen bädd ut???

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag rekommenderar dig att räkna om.
99 cl starköl blir betydligt mer än 0,03 promille i din späda kropp och då kör man absolut inte i Stockholms innerstad.
Användarens profilbild
GPWC

Inlägg av GPWC »

Jari skrev:Jag rekommenderar dig att räkna om.
99 cl starköl blir betydligt mer än 0,03 promille i din späda kropp och då kör man absolut inte i Stockholms innerstad.
Skrevs det verkligen starköl?
Användarens profilbild
bilpojke#1

Inlägg av bilpojke#1 »

Gösta skrev:
Efter en liter filmjölk ligger jag högre än så. Då brukar jag ligga på 0,06 promille.
Det här är ju ljuvligt!
Bilder av en fildrickande skåning med noggrant kalibrerad mätapparatur...
Eminem sjunger: It puts the lotion on its skin or else it gets the hose again. Americana när det är som bäst och jag ryser.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

GPWC skrev:
Möjligen kan det stämma på lättöl, men det har jag inte sett honom dricka.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

GPWC skrev:
Nej det gjordes det inte. Det var någon som gissade det med bergsäkert tonfall... :roll:

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Inte de gångerna jag varit med och det är ett par...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jari skrev:Inte de gångerna jag varit med och det är ett par...
Så du var med denna gång då?

Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nej.
Efter ett antal år har jag dock hunnit bilda mig en uppfattning om personers vanor.
Vi har alla våra sidor och det är synd att en fin men påverkningsbar människa nu befinner sig helt i händerna på såna som du.
Det kan bara gå utför.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Kan ni inte skriva nåt om Kimi och gokartvarvtider också?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Magy, du kan vara lugn. Har du inte fått hugg av polismannen på platsen så är det överspelat nu. Men kom ihåg, de kan ta dig varsomhelst, närsom helst så ta det lugnt därute. Det finns massor av billiga och bra sätt att få utlopp för sina racingambitioner. Sport 2000 är ett...
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Magy har väl varken körkort eller har ens kört hyrkart?
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Har man racingambitioner så är det lätt fixat.
Körkort hade han väl? Ett sprillans nytt dessutom...
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Oj fan, trodde att Magy enbart var en trampebilsförare :wink: