A1

Rally, rallycross, GT, F3, Formel ford, m.m.
Användarens profilbild
JJ

A1

Inlägg av JJ »

Varför har vi inget svenskt team i A1?
Det hade varit jäkligt roligt att se ett svenskt team och se vilka förare som skulle köra.
JJ
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Kan det bero på pengar...? :roll: :wink:

För övrigt har jag helt missat A1GP, vad är det? Vilka bilar kör man?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
JJ

Inlägg av JJ »

Jo det är kanske sant, men där finns väll något svenskt företag som kan bistå med pengarna??
Det hade ju varit roligt att se hur ett svenskt team hade ståt sig mot övriga världen.
JJ
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Bopper skrev:För övrigt har jag helt missat A1GP, vad är det? Vilka bilar kör man?
A1GP är en vinterserie som körs med enhetsbilar (3,4-liters Zytek-V8:or på c:a 520 hk) och nationsteam.

Första tävlingen går 25:e september på Brands Hatch.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Jaguar Racing

Inlägg av Jaguar Racing »

A1 är av stort instresse för SBF men är alldeles fördyrt, det kostar lika mycket som 2 WRC team eller 4 GP2 team, dessutom måste man skriva på kontrakt för 3 år, vilket skulle kosta minst 30 miljoner USD, alltså 10 miljoner USD per säsong. A1 GP är inte heller ett officiellt världsmästerkap vilket gör det svårare att locka finansierer. Om situtationen i framtiden skulle ändras och SBF skulle kunna hitta finansierer kan de ändå inte delta förens om 3 år, 2008, då de aktuella teamens kontrakt går ut.
Senast redigerad av Jaguar Racing den mån aug 29, 2005 18:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
woodi

Inlägg av woodi »

21 länder anmälda hittils, dock är det bara 20 av dessa som hittils har testat. Team Kanada är det enda teamet hittils som inte varit på banan.

Teamen får två bilar var per race att tillgå varav den ena kommer att fungera som reservbil. Mao, 1 bil på banan per team.

En del team (som t.ex. Mexico) kommer att använda sig av många olika förare under "säsongen" medans andra team (som t.ex. Irland) kommer att använda sig i stortsettt enbart utav en enda förare.

Varje race kommer att bestå av två race, ett "sprint race" och ett "future race". Kvalet kommer att bestå av 4st 15 minuterspass där snitttiden av de två bästa kommer att ligga till grund för kvalpositionen för sprintracet. Resultatet i "sprint racet" ligger sedan till grund för startpositionerna i "feature racet".

Poängfördelning är i de båda racen:
1:an -> 10p
2:an -> 9p
..
10:an -> 1p

Dessutom ger snabbaste varv i båda racen 1p vardera.

Glasklart va? :D
¨°º© woodi ©º°¨
Jaguar Racing

fint :lol: men hur blir det med sändningarna då, verkar inte som vi svenkar kommer att få se nått vad jag vet.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Eurosport är ett tips - vad jag har förstått så är det inte helt klart ännu, med vilka som ska sända men Eurosport har varit med i förhandlingarna.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
woodi

Inlägg av woodi »

Nej det verkar dåligt med TV-sändningar för oss tyvärr.

Sky Sports kommer att sända i Storbritannien och Sky Italia i Italien. Det är väl de "närmaste" kanalerna.

Det man kudne hoppas på är ju att Eurosport skulle nappa på det hela då det finns en hel del team från de europeiska länderna. Den som lever få se.
¨°º© woodi ©º°¨
Jaguar Racing

talade just med svenska eurosport och A1 är inte inlagt i derass september eller augusti tablåer. Ser lite mörkt ut, går det inte att få in typ Sky Sports via digitalbox?
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Nej, jag tror att du måste vara bosatt i Storbritannien för att få teckna abonnemang, precis som med ITV.
SkyNews distribueras av CanalDigital här i Sverige, men inte SkySport.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Jaguar Racing

Vi får hålla kolla på A1gp.com och hoppas på att nya avtal skrivs antar jag.
Jaguar Racing

Jag blir sur, varför kan inte A1 GP sändas i sverige, frustration!!! visste att ingen skulle bry sig och köpa in det, varför ska de vara så tråkiga!!! :evil:
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Lite efterforskning har visat att det tydligen går att få tag på Sky:s kanaler även i Sverige. Via skycards.net kan man fixa kort men de kostar tydligen en del.

Äntligen!
Jaguar Racing

tackar för infon, för dyrtdock , inte nog med en månads avgift på 33£ man måste köpa boxen också för typ 125£.
Jaguar Racing

Jaha nu har jag talat med viasat, de har inte heller några planer på att sända A1 enligt derass progam tablå, ser mycket mörkt ut, man kan ju tycka att ifall det kommer skrivas några sändnings avtal så borde det ha gjorts nu.