Överenskommelsen om 30 dagars test
-
- Utvisad
Överenskommelsen om 30 dagars test
Jo, jag funderade lite på den där frivilliga överenskommelsen om max. 30 dagars test som alla utom Ferrari gått med på. Hur ligger egentligen stallen till idag? Jag såg nån siffra om att Ferrari egentligen inte testat fler mil än BAR (var det väl), fler dagar, men färre mil.
Men hur som helst, hur ligger övriga stall till? Börjar de närma sig sina 30 dagar eller?
Är det nån som vet?
Men hur som helst, hur ligger övriga stall till? Börjar de närma sig sina 30 dagar eller?
Är det nån som vet?
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
Toyota och BAR har hittat ett kryphål i den överenskommelse som "de nio" har träffat angående testning.
Enligt överenskommelsen får stallen inte testa med fler än två bilar och bara på en bana i taget.
Toyota har testat med tre bilar på Jerez, varav den tredje är utrustad med deras V8:a för nästa säsong, och BAR hade med sig fyra bilar till Jerez, varav en är en V8:a.
Både Toyota och BAR har varit noga med att inte ha fler än två bilar på banan samtidigt, men enligt Autosport-Atlas så är de andra stallen inte fullt så glada över Toyotas och BAR:s tilltag.
Enligt överenskommelsen får stallen inte testa med fler än två bilar och bara på en bana i taget.
Toyota har testat med tre bilar på Jerez, varav den tredje är utrustad med deras V8:a för nästa säsong, och BAR hade med sig fyra bilar till Jerez, varav en är en V8:a.
Både Toyota och BAR har varit noga med att inte ha fler än två bilar på banan samtidigt, men enligt Autosport-Atlas så är de andra stallen inte fullt så glada över Toyotas och BAR:s tilltag.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
- Utvisad
Aha, och ändå är det Ferrari som "fuskar"Razor skrev:Toyota och BAR har hittat ett kryphål i den överenskommelse som "de nio" har träffat angående testning.
Nej, skämt åsido, det vore intressant att se huruvida de övriga staller följer överenskommelsen samt om de kommer att överskrida den snart. Det vore även kul att se rena siffror för hur mycket Ferrari egentligen testat. I rena mil är de tydligen inte värst då och dina uppgifter om Toyota och BAR stödjer ju kanske det påståendet då de då i praktiken lär ha kört fler mil!
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
-
Kommer inte ihåg siffrorna men Autosport publicerade för någon månad sen en sammanställning över antalet testdagar.
Ferrari hade då som enda stall överskridit 30 testdagar.
Av de andra stallen hade BAR testat mest tror jag det var, även Toyota låg högt upp. Men de hade marginal kvar till de 30 dagarna.
Av de andra stallen hade BAR testat mest tror jag det var, även Toyota låg högt upp. Men de hade marginal kvar till de 30 dagarna.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
OK. Ska bli intressant att se om något av de nio stallen överskrider denna begränsning.LuckyStrike1 skrev:Kommer inte ihåg siffrorna men Autosport publicerade för någon månad sen en sammanställning över antalet testdagar.
-
Antal testdagar 8/3-6/7 enligt F1-Live
Ferrari 44
McLaren 13
Sauber 12
Williams 15
Renault 12
Bar 14
Toyota 11
Minardi 2
Jordan 5
Red Bull 12
Fast det är ju lite svårt att jämföra äpplen och päron.
Ibland har man en bil, ibland 4, ibland 2 banor samma dag så antal mil är nog svårt att räkna ut. Man kan ju också se det såhär:
Bridgestone 51
Michelin 89
Geer
Ferrari 44
McLaren 13
Sauber 12
Williams 15
Renault 12
Bar 14
Toyota 11
Minardi 2
Jordan 5
Red Bull 12
Fast det är ju lite svårt att jämföra äpplen och päron.
Ibland har man en bil, ibland 4, ibland 2 banor samma dag så antal mil är nog svårt att räkna ut. Man kan ju också se det såhär:
Bridgestone 51
Michelin 89
Geer
-
Fast det är ju just det som överrenskommelsen reglerar...Geer skrev:Ibland har man en bil, ibland 4, ibland 2 banor samma dag så antal mil är nog svårt att räkna ut.
"De nio" får bara köra med maximalt två bilar samtidigt och endast på en bana i taget.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)
Äntligen!
Äntligen!
-
Att man har mer en 2 bilar har du förklarat ovan ( V8 ).Razor skrev:Fast det är ju just det som överrenskommelsen reglerar...Geer skrev:Ibland har man en bil, ibland 4, ibland 2 banor samma dag så antal mil är nog svårt att räkna ut.
"De nio" får bara köra med maximalt två bilar samtidigt och endast på en bana i taget.
Det är Ferrari som använt 2 banor, men dom är ju utanför överenskommelsen.
Överenskommelsen är väl inte bindande så till vida att man riskerar något straff om man inte följer den. Det är upp till stallen om dom vill följa den eller inte.
Geer
-
-
- Utvisad
Ja, det är ju inte så att det är en underjordisk hemlig anläggning...Cuscino skrev:Vilken utomstående kan ha koll på hur mycket Ferrari testar på sin egen bana?
Precis alla utomstående kan ju kolla det om de vill...
-
Någon som har koll på hur det funkar med testerna ?
Som jag uppfattat det måste banan vara godkänd av FIA
Jag har för mig att alla tester också måste anmälas till FIA men jag hittar inte någon uppgift om det.
Några hemliga tester finns nog inte. Det är allt för många inblandade (underleverantörer och personal) för att det skulle gå att genomföra.
Geer
Som jag uppfattat det måste banan vara godkänd av FIA
Jag har för mig att alla tester också måste anmälas till FIA men jag hittar inte någon uppgift om det.
Några hemliga tester finns nog inte. Det är allt för många inblandade (underleverantörer och personal) för att det skulle gå att genomföra.
Geer
-
-
- Utvisad
Nej, men det finns några bra ställen att stå på och titta... så det lär inte vara svårt att avgöra när de kör på banan... dessutom hörs det i princip över hela byn...Cuscino skrev:OK, så det är alltså fritt inträde när de testar?EnzoF1 skrev:Ja, det är ju inte så att det är en underjordisk hemlig anläggning... Precis alla utomstående kan ju kolla det om de vill...
-
Exakt.Geer skrev:
Överenskommelsen är väl inte bindande så till vida att man riskerar något straff om man inte följer den. Det är upp till stallen om dom vill följa den eller inte.
Geer
Då kan man ju undra vad meningen med en överenskommelse är...
Det visar bara hur sportsliga Fiat är.
Anledningen till överenskommelsen var att få ner kostnaderna för stallen. Fiat med sina sunkiga förare har en flerfaldig budget och egen bana och testar mera och favoriseras av FIA. Ändå presterar dom inte bättre. Dags att byta förare kanske???
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
-
Om man försöker tvinga eller utpressa någon så är det väl ingen överenskommelse? Ferrari har inte kommit överens om något vad gäller tester och är därmed fria att göra som de vill. De andra stallen däremot har en överenskommelse sinsemellan och har lovat att hålla den oavsett vad Ferrari gör eller inte gör.Mr T skrev:Exakt.
Då kan man ju undra vad meningen med en överenskommelse är...
Det visar bara hur sportsliga Fiat är.
Det finns ju mycket som talar för att Ferraris testande är betydligt mer kostnadseffektivt än det de andra stallen håller på med. Mekaniker som jobbar treskift, testteam på standby på olika banor och inställd testning vid regn för att inte "slösa bort" en av de 30 testdagarna...Anledningen till överenskommelsen var att få ner kostnaderna för stallen. Fiat med sina sunkiga förare har en flerfaldig budget och egen bana och testar mera och favoriseras av FIA. Ändå presterar dom inte bättre. Dags att byta förare kanske???
Lika bra kanske att det går dåligt för Ferrari i år, så kan inte de andra stallen skylla på att Ferrari vinner bara för att de testar mer än alla andra. Fast det måste ju vara lite pinsamt för McLaren som har fördelen av en tredjebil på fredagarna och ändå inte presterar bättre än Renault. Dags att låta någon av testförarna ta över rejsandet också kanske? Det gick ju rätt bra när de fick chansen...
-
Inget stall har brutit några regler när man testar.
Det går inte att anklaga något stall för att ha testat på fel sätt.
Det finns en anledning till att det är svårt för Ferrari att testa 30 dagar.
Det beror på att dom är det enda toppstall som testar bridgestone.
2008 blir det troligtvis en däckleverantör och en begränsning i testandet.
Frågan är vad som händer 2006.
Dom stall som har 30 dagars överrenskommelsen kommer nu inte att testa mer före turk loppet.
Geer
Det går inte att anklaga något stall för att ha testat på fel sätt.
Det finns en anledning till att det är svårt för Ferrari att testa 30 dagar.
Det beror på att dom är det enda toppstall som testar bridgestone.
2008 blir det troligtvis en däckleverantör och en begränsning i testandet.
Frågan är vad som händer 2006.
Dom stall som har 30 dagars överrenskommelsen kommer nu inte att testa mer före turk loppet.
Geer