Bästa bilen
-
Bästa bilen
Enzo F1 och Jari har till och från bråkat om vilken bil som är bäst resp sämst mm mm. Då båda dessa herrar diskuterar mer med känslorna än förnuftet tänkte jag visa herrarna hur verkligheten ser ut oavsett vad dom själva tycker.
[/img]http://www.konsumentverket.se/Documents ... %20BBG.pdf
-
- Utvisad
Re: Bästa bilen
Jag har som bekant alltid sagt att japsarna är bäst, något som Jari alltid förnekat med argument som urladdade batterier etc...
Det går som sagt inte att diskutera med den karln då han inte accepterar välunderbyggda argument och fakta.
Det går som sagt inte att diskutera med den karln då han inte accepterar välunderbyggda argument och fakta.
Gösta skrev:Enzo F1 och Jari har till och från bråkat om vilken bil som är bäst resp sämst mm mm. Då båda dessa herrar diskuterar mer med känslorna än förnuftet tänkte jag visa herrarna hur verkligheten ser ut oavsett vad dom själva tycker.
-
-
-
-
-
Jag har alltid hävadat att japanska bilar är det klart bästa köpet, och inom kort blir det snart en japansk bil istället för den tyska kärra jag har lagt surt förvärvade pengar på sista par åren.
Topicstartaren hyser dock en aversion mot japanska bilar, som definitivt inte är grundad på fakta. Denna topicstartare som för övrigt kör amerikansk skåpbil och tjeckisk minbil.
Topicstartaren hyser dock en aversion mot japanska bilar, som definitivt inte är grundad på fakta. Denna topicstartare som för övrigt kör amerikansk skåpbil och tjeckisk minbil.
-
-
Att Japanska bilar är bra bilar är ställt utom allt rimligt tvivel. Det visar samtliga konsumentundersökningar i Sverige, Tyskland och i USA.
Jag kan inte förlika mig med tanken att köra en Japansk bil!!! Bilar skall inte heta Mazda, Toyota, Honda mm mm. Dom skall heta Audi, Volvo, Renault, Alfa-Romeo, mm mm.
Jag kan inte förlika mig med tanken att köra en Japansk bil!!! Bilar skall inte heta Mazda, Toyota, Honda mm mm. Dom skall heta Audi, Volvo, Renault, Alfa-Romeo, mm mm.
-
Från det ena till det andra, hur är det med Mazda6? Har de fått bukt med bullerproblemen? Såg i Teknikens värld att man kunde få en sådan ny importerad från Danmark för 140000 kr. Låter mycket prisvärt.
Hur går det för de koreanska bilmärkena? Hyundai har en fabrik i Europas Detroit (Slovakien) numer va? Är det billigare att producera i Slovakien än i Sydkorea, eller är det tullarna samt frakten man vill åt?
Hur går det för Proton?
När ser vi den första kinesiska bilen med någorlunda kvalitet i Sverige?
Hur går det för de koreanska bilmärkena? Hyundai har en fabrik i Europas Detroit (Slovakien) numer va? Är det billigare att producera i Slovakien än i Sydkorea, eller är det tullarna samt frakten man vill åt?
Hur går det för Proton?
-
I takt med ständigt högre bränslepriser kommer stora bensinslukande bilar tillverkade i USA och Europa befinna sig på en krympande marknad. Små och medelstora bilar, förmodligen med dieselhybriddrift, kommer att öka kraftigt. Och att dessa i stor utsträckning kommer tillverkas i östeuropa och Kina är nog ingen vågad gissning.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
Jo tack bra, hur är det själv?Loranga skrev:Från det ena till det andra, hur är det med Mazda6? Har de fått bukt med bullerproblemen?
De har fortfarande bullerproblem, även om det har blivit lite bättre. Synd på en i övrigt så fin bil. Hade det intevarit för ljudnivån hade jag köpt en.
Importera bil från Danmark till Sverige är billigt. Det beror på det sanslöst höga bilskatterna i Danmark, där en bil kostar det dubblar mot i Sverige. En A-klass går i Danmark på c:a 350.000 kr för billigaste modellen och uppåt. En vanligt Volvo S60 2,4 startar på c:a 600,000 ... och det är dessutom i danska kronorSåg i Teknikens värld att man kunde få en sådan ny importerad från Danmark för 140000 kr. Låter mycket prisvärt.
Det gör att nettopriserna, före skatt, hålls nere så mkt det går. Det är till det nettopriset man som svensk köper bilen före, dvs exkl. skatt, och sen importerar till Sverige och betallar tull,accis och svensk 25% moms.
Men det finns en baksida - många nya bilar som säljs i DAnmark är inte utrustade med originaldelar. För att t.ex. få ner priset före skatt så mkt som möjligt, väljer många generalagenter i Danmark att utrusta bilarna med billigare delar än originaldelar. I t.ex. en Peugeot köpt i Danmark sitter det mycket delar som inte kommer från Peugeot själva utan från andra leverantörer ... vilket avspeglar sig i kvaliteten. Så jag skulle inte tro att det lönar sig så bra att trots allt importera bil från Danmark. Man kan lika gärna försöka lägga energin på att pruta på en bil i Sverige istället. Oftast är bilar importerade från Danmark också svårare att lämna i inbyte till svenksa bilhandlare - flera vill inte ta emot dem.
För Kia går det ialla fall bra. Tror de fortfarande är det snabbaste växande bilföretaget i världen, och på god väg mot målet att bli en av de fem största biltillverkarna i världen om de inte redan har nått det. Hyundai har etablerat sig op marknaden sedan länge. De enda med problem är Daewoo som numera tillhör GM efter att Daewoo gick i konkurs och GM hade en stor utlåning på Daewoo man tappade i konkursen. Man fick konkursboet Daewoo för att rädda en liten del av sin utlåning till Daewoo, och därför säljs det idag Daewoo-bilar som kallas för Chevrolet, liksom att man i WTCC täclar med en Daewoo under Chevrolets märke ...Hur går det för de koreanska bilmärkena? Hyundai har en fabrik i Europas Detroit (Slovakien) numer va? Är det billigare att producera i Slovakien än i Sydkorea, eller är det tullarna samt frakten man vill åt?
Proton säljer rätt bra i England tror jag, där man har spunnit på en del inhemska rally och motorsportsframgångar. Vet inte hur det går för dem i övrigt - i Sverige existerar ju inte ens bilen.Hur går det för Proton?
Kinesiska bilar kommer väl när de har kopierat klart från japanerna, till en lägre kostnad. De tillverkar ju redan BMW-bilar på licens under eget namn - det rytkas ju om att en sådan kommer att köras i WTCC i år i regi av ett kinesiskt stall.
-
-
-
-
-
-
-
-
Bra skrivet, bilarna kommer hem helt nakna sen eftermonteras allt för att slippa de 180% i extra skatt så allt som vi är vana vid som standard typ elsittsar o.s.v saknar de flesta av dessa bilar, sen skiljer det sig på fler punkter ingen vagnskada, inte samma trygghet som typ konsumetköplagen m.mLuckyStrike1 skrev:Men det finns en baksida - många nya bilar som säljs i DAnmark är inte utrustade med originaldelar. För att t.ex. få ner priset före skatt så mkt som möjligt, väljer många generalagenter i Danmark att utrusta bilarna med billigare delar än originaldelar. I t.ex. en Peugeot köpt i Danmark sitter det mycket delar som inte kommer från Peugeot själva utan från andra leverantörer ... vilket avspeglar sig i kvaliteten. Så jag skulle inte tro att det lönar sig så bra att trots allt importera bil från Danmark. Man kan lika gärna försöka lägga energin på att pruta på en bil i Sverige istället. Oftast är bilar importerade från Danmark också svårare att lämna i inbyte till svenksa bilhandlare - flera vill inte ta emot dem.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
-
- Utvisad
Enligt ADAC så är den bil med mest motorproblem i Tyskland BMW 5-serie... mindre smickrande är att Sveriges stolthet Volvo S80/V70/S60 kom efter 5-serie, dvs näst sämst...
Men sämst i klassen är alltså BMW 5-serie. Förmodligen har de köpt restlagret med batterier av Lexus...
Men sämst i klassen är alltså BMW 5-serie. Förmodligen har de köpt restlagret med batterier av Lexus...
Kimi "I'm only in it for the money" Räikkönen - Historiens mest överskattade förare, och han begriper det inte själv.
Dessutom F1-världens störste fegis.
Dessutom F1-världens störste fegis.
-
Instämmer, har aldrig ägt en Japansk bil, kommer aldrig att göra det heller...det enda jag ägt som varit japanskt var en mc...och det kommer jag aldrig göra igen heller...själlösare skapelser går inte att uppbringa.Gösta skrev:Jag kan inte förlika mig med tanken att köra en Japansk bil!!! Bilar skall inte heta Mazda, Toyota, Honda mm mm. Dom skall heta Audi, Volvo, Renault, Alfa-Romeo, mm mm.
-
Ne, bilar ska inte heta det Själv kör jag lite av varje, jag anser bästa byggda bilen är BMW, men just nu som sommarbil har jag en svart Pontiac Trans Am GTA 88, ingen gungig jänkare, utan en original Performance Suspension utrustad rackare som spöade Porsche 944 Turbo och andra europeér på bana när den kom ut!Gösta skrev:Att Japanska bilar är bra bilar är ställt utom allt rimligt tvivel. Det visar samtliga konsumentundersökningar i Sverige, Tyskland och i USA.