Pedro de la rosa 2:e förare ?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Boxerman

Pedro de la rosa 2:e förare ?

Inlägg av Boxerman »

Jag tycker att Pedro körde väldigt bra idag, Faktiskt bättre än vad Montoya har gjort så här långt, Tycker därför att han ska få chansen även nästa lopp, även om JPM är frisk från sin axelskada.

vad tycker ni ?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Re: Pedro de la rosa 2:e förare ?

Inlägg av EnzoF1 »

Jag tycker JPM och De LaRosa ska få chansen. JPM har ju som sagt slagit Kimi i alla lopp i år...

Kimi övertygar inte, trots en tredjeplats idag. Han avancerade ju bara genom övrigas bortfal. Men poäng är poäng, men man undrar ju vad Pedro kan åstadkomma.

Hur kom Kimi förresten om Pedro, jag såg aldrig det!
Boxerman skrev:Jag tycker att Pedro körde väldigt bra idag, Faktiskt bättre än vad Montoya har gjort så här långt, Tycker därför att han ska få chansen även nästa lopp, även om JPM är frisk från sin axelskada.

vad tycker ni ?
nicolas

Inlägg av nicolas »

Montoya är bättre än de la Rosa. Inget snack om vem som är anställd som tävlingsförare, Montoya ska köra nästa.
Årets forza-medlem år 2001 samt 2002
medlem sedan 15 feb 2001
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Tycker att Kimi har övetygad, iaf mer än en fet colombian.
Varför är du så kåt på Montoya enzo?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Montoya är väl fortfarande dne McLarenförare som har flest poäng? Även om Kimifans verkar mena att slutresultatet är ointressant ....

Jag tycker de la Rosa blir en bra ersättare när Kimi ska börja gå på AA-möten
Användarens profilbild
fjong

Inlägg av fjong »

Kära Enso, du är faktist konsekvent du... JPM har slagit Kimi, Kimi har slagit DLR. Och du drar slutsatsen att JPM och DLR ska köra.

Vadan detta Kimi-hat, har den jäveln nekat till dina sexuella inviter? :up:
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Jag tycker Pedro ska fortsätta vara tredjeförare. Men han gjorde bra ifrån sig idag. :up:
Montoya och Räikkönen är en vass kombination. Nu behöver dom bara få lite mer kvalspeed i bilen så att dom slipper starta så långt ner.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Tycker Pedro ska tända ett ljus för sin nästa andlige ledare att han fick köra ett rejs för McLaren ändå, med tanke på att han kostade Mika titeln 2000.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

:quest:
Jag minns inte att Pedro skulle ha kostat Häkkinen titeln det året.
Vad jag kan minnas så var det när Mercemotorn gav upp på Indy som Häkkinens chanser att vinna ännu en titel minimerades.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jaris bortförklaringar och ursäkter har sällan med verkliga sakförhållanden att göra.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Klart De La Rosa ska köra, han har ju tagit dubbelt så många poäng som han den där flerfaldige världsmästaren i Ferrari, oerhört imponerande! Tänk då om Wurz som sägs vara en bättre förare skulle få köra, håll i hatten. Todt borde ersätta denne flerfaldige värlsmästare med den före detta testföraren i Ferrari vid namn Felipe Massa eftersom de båda verkar helt jämna och Massa förmodligen inte kräver lika mycket lön. Vilket genidrag det skulle vara. :up:

F2005 visade sig väldigt snabb, under 12 varv. Synd bara att loppet varade i 45 varv till. Kanske hållt några extra varv om föraren inte samlat in så mycket skit i kylaren/kylarna. Ska bli en härlig helg om 3 veckor då Ferrari skruvat upp effekten på den tillförlitliga F2005:an och tar en lätt dubbelseger.

Bra analys av Alonso där han kände att Schumi var snabbare men tyckte det inte spelade någon större roll om han fick köra förbi eller inte eftersom Renaulten skulle plocka ner honom relativt lätt under slutskedet av loppet. Som tidigare nämnts så pallade tyvärr inte Ferrarin att köra i det tempot (Alonso förstod säkert det också) som Alonso höll, högst beklagligt.

Den bleke (nästintill blonde?) finnen lyckades ta sig in på en tredjeplats och fick därmed 6 poäng för besväret (han hann till och med kosta på sig en liten utforskning av ökenlandskapet för att se om han hittade den strandande regerande värlsmästaren). Därmed har han levererat 350% mer än vad hans tyska kollega i Ferrari har gjort men dock bara 87,5% av vad hans stallkollega gjort. Men JPM är ju en fantastiskt mycket bättre förare än finnen så vad kan man begära? Taskigt för denne stallkollega att han inte har ett komplett balanssinne vilket ställde till det under en tennismatch. Men det är väl mer hälsosamt än att "supa skallen av sig" under off-season. Undra hur mågna poäng man förlorar på respektive fritidssysselsättning? Förresten är det oerhört dåligt av de båda att prestera så skralt i fältets bästa bil. De båda blir nog ersätta av de båda testförarna Wurz och De La Rosa eftersom stilpoäng betyder mer än resultat.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Sami skrev::quest:
Vad jag kan minnas så var det när Mercemotorn gav upp på Indy som Häkkinens chanser att vinna ännu en titel minimerades.
Jodå, men han hade fortfarande chansen i Japans GP men både hans in och utvarv till depåstoppet förstördes av de la Rosa, i ett lopp där det knappt fick plats en tidningssida mellan Schumi och Häkkinen under nästan hela loppet.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

LuckyStrike1 skrev:Jaris bortförklaringar och ursäkter har sällan med verkliga sakförhållanden att göra.
Jag väntar fortfarande på citatet...
Jag fattar inte vad du är bitter för. Det är jag som nobbats finklubben i Bassano och inte du.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Sami skrev::quest:
Ja, för det var väl inte p g a de la Rosa som någon här avbeställde sin nya Merca det året?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det har du rätt i, men chansen fanns fram till de la Rosa hindrade Mika på Suzuka.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

nicolas och PeppeF1? Det här var som att kliva in i en tidsmaskin.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

ANFRAN skrev:nicolas och PeppeF1? Det här var som att kliva in i en tidsmaskin.
Haha :D

Jag ska erkänna att jag fick en liknande känsla när jag såg ett inlägg från nicolas här. Det var inte igår som jag såg han skriva, fast jag har inte lusläst alla inlägg direkt. Men det har väl varit rätt dött här förut? De flesta skrev på "det andra" (kanske finns fler, vad vet jag?) forumet. Är väl först nu som det blivit aktivitet här. De mesta inläggen verkar dock komma från det gamla gnabbet/bråket/tjatet mellan den blåvita och den flerfärgade sidan. Blir rätt tröttsamt att läsa i längden.

Har väl skrivit något inlägg tidigare här i år, men det var länge sedan jag var riktigt aktiv, 1,5 år kanske?
Nåväl nu ska jag inte vara mer OT i denna seriösa topic.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Schysst inhopp i alla fall!
Användarens profilbild
Granis

Inlägg av Granis »

Jag kan bara instamma med tidigare poster - klart imponerande korning av de la Rosa. Tyvarr sa lar val Montoya vara helt aterstalld till nasta lopp sa de la Rosa lar val inte fa nagra mer chanser att visa upp sig.

Forresten sa syns det att Toyota antligen verkat fa ordning pa materialet. Om trenden haller i sig sa kan slutstriden komma att sta mellan tva helt andra stall och forare an de senaste fem aren.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Absolut inte!!!!

Jag tycker Montoya är en av de mest överskattade förarna på gridden!

Kuopio skrev:Tycker att Kimi har övetygad, iaf mer än en fet colombian.
Varför är du så kåt på Montoya enzo?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jag tycker det var mer än ett schysst inhopp.
Han kvalade ut ordinarie föraren och stod för den större delen av loppets behållning. Visst, lite småmissar, men han utmanade betydligt mer rejsvana chaufförer. En eloge till Webber förresten som höll emot riktigt bra på ett schysst sätt.

Pedro visar att det är bra klös i McKrillen och att den har kapacitet att slåss i toppen. Det trodde man inte innan...
Jari skrev:Schysst inhopp i alla fall!
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

Barrichello har 4 ggr så på många poäng än SKUMMl, dags att ersätta honom med Badoer?
GMD

Inlägg av GMD »

är inte Gene förste testförare i Ferrari nu?
Användarens profilbild
Kuopio

Inlägg av Kuopio »

nepp, 3förare:Luca Badoer 4:Marc Gene 5: Andrea Bertolini
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tänker på Gené, vars första inhopp i Williams var riktigt bra mycket likt de la Rosa fast med mycket mindre förberedelser - Monza 2003.

När Gené sen ifjol fick chansen igen gick det betydligt sämre som ersättare - undrar om inte samma sak skulle hända de la Rosa.

Nu tror jag iofs inte att han får nog mer chanser- Om de behöver en inhoppare igen så får Wurz chansen, då de har hunnit anpassa bilen till hans längd. Han har inskrivet i kontraktet att vara förste ersättare i McLaren och hade kört i Bahrain om han fått plats i nya bilen.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

De borde köra med Wurz och de la Rosa som ordinarie i McKrillarna
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Martin Sohlberg

Inlägg av Martin Sohlberg »

Razor skrev:De borde köra med Wurz och de la Rosa som ordinarie i McKrillarna
Går icke... Wurz är på tok för lång... Harn går ju inte ens ner i nya bilen
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

De håller på att bygga om nya bilen för Wurz - de hann inte klart med det till Bahrain men kommer att vara klara till Imola så Wurz kan testa nya bilen också. då kommer han troligen också att köra fredagstesterna - de la Rosa är bara bekräftad för de fem första loppen som fredagstestare.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Men Wurz körde väl i fredags?

Äntligen!
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Wurz körde i fredags. Pedro har väl kontrakt att vara förste ersättare de tre första loppen. Sedan har Wurz tre lopp om jag minns rätt. Jag har i alla fall för mig att jag läst om att de kör någon sådan specialare i år. Där de delar jämnt på ersättarrollen för säsongen.

:roll:
Undra om det där är begripligt? Jag bergiper det knappt själv.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Wurz har kontrakt som förste ersättare och testförare som jag har förstått. Men i och med att han inte fick plats i bilen i säsongsstarten så fick de la Rosa kontrakt för de 3 eller 5 första loppen att vara fredagstestare (och förste ersättare)

Veckan innan Bahrain var man inte klar med att modifiera bilen att passa Wurz och anmälde de la Rosa som raceförare istället för Montoya. Man han modifiera bilen något för Wurz att köra den på fredagen, men vad jag förstod så var det inte optimalt för att köra ett helt lopp med den anpassad till Wurz.
GMD

Inlägg av GMD »

Var det verkligen bestämt på förhand? Enligt en intervju på ITV här i England så sa Wurz själv att McLaren och han diskuterade länge huruvida han skulle agera ersättare åt Montoya eller inte, och att man tillslut kom fram till att DLR skulle köra enbart på grund av att han hade mer erfarenhet av årets bil till skillnad från Wurz som inte har någon. Enligt Wurz själv berodde det alltså inte på grund av hans längd (som är orsaken till att han hittills inte fått köra nya bilen) utan enbart på grund av att DLR helt enkelt kan bilen bättre, för som vi alla såg så gick det ju alldeles utmärkt att anpassa bilen för Wurz till fredagstesterna.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Så trodde jag också att det låg till, men vår besserwisser lägger ut texten så solklart att man glömmer att fråga sig vilket som är rätt.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

"je e' int' bitter"

Som jag förstod det av hur Autosport har redogjort för situationen hos McLaren är det just så att Wurz är kontrakterad förste ersättare och testförare/fredagstestare. Att de la Rosa fyllt den rollen hittills i år har varit för att Wurz inte fått plats i nya bilen som designades innan man visste om Wurz skulle vara kvar hos McLaren.

Så de la Rosa har mer körtid i bilen - pga att Wurz inte har fått plats i den, och därför har de la Rosa nu i början tagit över Wurz roll. Men enligt Autosport är det en tillfällig lösning tills Wurz får plats i bilen igen, vilket ser ut att bli till Imola med tanke på att han nu kan köra bilen i testpass ... som i Bahrain ...

Man kan också, tex genom att läsa autosport, notera att McLaren intensifierade arbetet att anpassa bilen till Wurz längde och storlek efter att Montoya skadade sig. Därför hann man göra tillräckligt mkt för att han kunde köra bilen i Bahrain, istället för som planerat i Barcelona om 5 veckor. Nu ser det ut som Wurz kan köra bilen fullt ut redan till Imola om tre veckor ... som lite av en Wurz-fantast hoppas jag det blri så. Kul att se honom live i så fall
GMD

Inlägg av GMD »

Det må hända att du har rätt i det. Men det innebär alltså att Wurz ljuger eftersom han påstår att det inte alls var klart på förhand och att man då Montoyas skada uppkom diskuterade om han skulle köra loppet eller inte.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Säger vi inte samma sak? Att det inte var klart på förhand vem som skulle köra fredagstesterna för att Wurz inte fick plats i nya bilen och man visste inte exakt när han skulle få plats ...? Men enligt Autosport stipulerar hans kontrakt med McLaren att han alltid är förste reserv, och efter fredagstestreglen och fredagstestare.

Wurz såg ju länge ut att lämna McLaren i år, och därför tog designteamet inte med hans längd i beaktande när de designade bilen. Tidigare har de haft Coulthard och Häkkinen som liksom Wurz är lite mer resliga, så då har bilen alltid varit anpassad till längre förare. Nu med Kimi och Montoya har de mindre knattar som ordinarie raceförare, och gör bilen så liten som möjligt istället.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Det finns inget oklart om huruvida De la Rosa har kört den nya bilen mer, eller det faktum att Wurz var för lång för den under försäsongen. Han är inte för lång för den nu och han körde mycket riktigt också under fredagen. Hade situationen varit den du påstår hade Wurz självklart i sin roll som förste ersättare valt att köra loppet oavsett hur många mil han har i kroppen. Den chansen får man faktiskt kanske bara en gång. Nu stod det inte till så, precis som GMD hört i ITVs intervju med Wurz och det vi alla kunde se, att de la Rosa körde loppet ochd essutom gjorde mycket bra ifrån sig. Inte lika bra som Kimi, men fullt godkänt.
Apropå bitter, vill du verkligen veta vad som gör mig bitter?
(viewer discretion is advised)
Det har ingenting med loppet i söndags att göra. Med det är jag fullständigt nöjd.
Användarens profilbild
Eau Rouge

Inlägg av Eau Rouge »

Pedro körde bra, men för många misstag.

SH
Ferrari.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Hade situationen varit den du påstår hade Wurz självklart i sin roll som förste ersättare valt att köra loppet oavsett hur många mil han har i kroppen.
Då kan du kanske förklara varför det var de la Rosa som körde och inte Wurz?

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Nej, det kan jag inte.
Det vore förmätet att göra en likadan tavla som LuckyStrike 1, nu när jag skjutit ner honom från hans höga häst. Det lär vara McLarens egna angelägenheter varför de valt den ena eller den andra att köra och vart.

Jag följer nyhetsströmmen bara...
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Förklara Lucys tavla då, för såvitt jag kan se så överensstämmer hans utsaga med det som GMD nämnde om ITV:s intervju?

Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Den kan nog var och en läsa sig till själva.
Kan inte ni koncentrera er på att smörja in rattlås inför resan i stället?

Jag ska inte med, så ni kan gotta er åt det länge till. Ni behöver inte börja redan nu.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Jari skrev:Den kan nog var och en läsa sig till själva.
Nej, uppenbarligen så kan jag inte det så därför bad jag dig förklara

Äntligen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Du svamlar som vanligt Jari, som ett resultat av att du inte läser det du vill kritisera.

Jag vet vad agget du har mot mig bottnar i vilket är lite barnsligt. Men mogenhet har aldrigt varit något av dina mer framstående karaktärsdrag. Men läs gärna vad jag skriver - som jag ser det beskriver faktiskt GMD och jag samma sak med samma innebörd.

Detta har jag sagt:

I och med Montoyas skada, så ökade McLaren takten på utvecklingsarbetet att anpassa nya bilen till Wurz längd. (se Autosport veckan innan Bahrain)

Det var ursprungligen planerat att bli klart till Spaninens GP (se Autosport inför säsongsstarten)

Pedro de la Rosa fick temporärt ta över rollen från Wurz som förste testförare, reserv och fredagstestare när det var klart att Wurz inte fick plats i nya bilen (se Autosport två veckor innan Australiens GP)

Inför Bahrain lyckades McLaren efter att ha flyttat fram datumet få klart en anpassad bil för Wurz att testa med på fredagen, men som inte dög för honom att tävla med. Så avtalet inför säsongsstarten med de la Rosa kvarstod - han tog Montoyas plats (se Autosport veckan innan Bahrains GP)

Wurz är fortfarande planerad att ha rollen som fredagstestare och förste reserv när nya bilen är helt anpassad till hans längd (Autosport, osäker på exat publicering)

I och med att man nu lyckades få klart en bil anpassad till Bahrain, vilket var tidigare än planerat (Autosport, vid flertal tillfällen) kan Wurz redan inför Imola testa nya bilen så mycket att han redan till Spanien kan ta rollen som fredagstestare (min spekulation, baserat på nyhetsflödet redogjort för ovan) De la Rosas fina insats i Bahrain kan dock ha stärkt hans position, men Wurz har ett kontarkt som säger att han är förste testare och reserv vilket i kombination med hans många år hos McLaren coh stora rutin kommer att fälla avgörandet (igen min spekulation, men grundat på McLarens vid flera tillfällen dokumenterade uppskattning av Wurz arbete)

Det här kan nog bara du missförstå Jari. Den enda som sitter på höga hästar är du, och du trillade ner för länge, länge sen. Fallet verkar ha varit både hårt och skadligt.
Budo

Inlägg av Budo »

Visst så körde Delarossa ett bra lopp men det är på tok för tidigt att dra några slutsatser efter endast ett lopp.

JPM har inte imponerat nu i år, det kan ma inte komma ifrån men det har fan i mig ännu mindre Kimi gjort efter hur många år nu?!
Ska man byta ut någon i nu läget så måste det vara Kimi. Att byta JPM ut efter endast 2 lopp är väldigt korkat även om han kanske är sämre än Kimi. Killen måste få en chans och då helst under några fler än 2 lopp.
Användarens profilbild
Boxerman

Inlägg av Boxerman »

LuckyStrike1 skrev:De håller på att bygga om nya bilen för Wurz - de hann inte klart med det till Bahrain men kommer att vara klara till Imola så Wurz kan testa nya bilen också. då kommer han troligen också att köra fredagstesterna - de la Rosa är bara bekräftad för de fem första loppen som fredagstestare.
Dom ska korta av pedalern och göra hål i sittbrunnen, det skulle ju också
ge bättre downfors och kylning på föraren :wink: :oops:
GMD

Inlägg av GMD »

LuckyStrike1 skrev:Säger vi inte samma sak? Att det inte var klart på förhand vem som skulle köra fredagstesterna för att Wurz inte fick plats i nya bilen och man visste inte exakt när han skulle få plats ...?
Nja, nu skrev du ju först att DLR hade KONTRAKT på att få agera fredagstestare och ersättare de tre eller fem första loppen vilket gjorde mig lite förvirrad. Om fallet var som sådant så hade det ju inte varit någon snack om saken vem som skulle köra. Nu fördes det ju tydligen diskussioner mellan McLaren, Wurz och DLR om vem som skulle köra, och därav har jag svårt att tro att det var bestämt på förhand, alltså osannolikt att ett sådant kontrakt med DLR ska ha existerat.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vad jag skrev - eller menade - var att Wurz är förste reserv och fredagstester kontraktsmässigt. De la Rosa bekräftades däremot officiellt av stallet bara en vecka eller två innan Australiens GP som deras fredagstestare under de första fem loppen då Wurz inte fick plats i nya bilen.

Jag läste också i Autosport att när Montoya blev skadad så påskyndade McLaren arbetet med att modifiera bilen för Wurz redan till Bahrain för att ev. hinna klart med tidigare än som planerat Spaniens GP så han kunde köra Bahrains GP. Därav fördes diskussionerna, men man hann inte få bilen klar i sådant skick att Wurz kunde köra ett helt race med den
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad

Inlägg av Jari »

Jag läser inte Autosport, då jag sett att de inte alltid är den bästa källan till nyheter och absolut inte är värda att betala för i alla fall.
Wurz fick plats i bilen på fredagen, varför skulle han inte fått plats på lördag och söndag också?
Skriv det du menar, så blir det aldrig oklart. Det har jag fått höra hela tiden i flera års tid.

Vad bottnar mitt "agg till dig i"?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Rekommenderar dig att läsa Autosport - du kommer att lära dig en hel del av ngt du idag tror du kan något om .... är man intresserad av en bransch är det ett bra tips att läsa bästa branschtidningen.

Wurz körde inte kval och race för att stallet inte han modifiera bilen för honom så den var duglig att köra race med helt enkelt. Man gjorde ett hästjobb veckan innan Bahrain att ens få den så pass modifierad att han kunde köra testpassen på fredagen.