Vad tycker ni om förslaget om att sänka cylindervolymen från 990cc till 900cc, och kanske även till 800cc? Om jag förstått saken rätt så ska det göras för att "öka säkerheten" och "minska kostnaderna". Hur detta ska gå till har jag dock ingen aning om.
Vore det inte bättre att behålla 990cc och införa varvtalsbegränsare (minskar hastigheten, ökar hållbarheten på motorerna).
De skenande MotoGP-kostnaderna
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Är inte tanken att föraren skall kunna moderera farten med användandet av gas / broms? Förstår inte riktigt vad du menar?
Skulle toppfarten ligga på 25-35 km / h skulle det vara jättesäkert. Men om motorcyckeln går i 250 eller 450 har inte så stor betydelse. Det är väl förarens bristande omdömme som är problemet?
I stora världen där jag bor (utanför Sundbyberg) så är det så att de flesta MC olyckorna sker med förare som är inkapabla att bedömma sin egen förmåga att handskas med sin maskin. Ofta är dom unga, oerfarna och tror sig vara odödliga. Detta i kombination med att man har behov att visa hur duktig förare man är gör att man tappar kontrollen över fordonet, med ett nytt fyrhjuligt (små framhjul och stora bakhjul) fordonsanskaffning som resultat . När jag var odödlig för ca 15-20 år sedan så hade jag en Yamaha FJ1200. Lyckades hålla mig på rätt sida av min förmåga. Nu har jag en H-D som tar mig dit jag vill mycket skönare och bekvämare, samt något säkrare.
Skulle toppfarten ligga på 25-35 km / h skulle det vara jättesäkert. Men om motorcyckeln går i 250 eller 450 har inte så stor betydelse. Det är väl förarens bristande omdömme som är problemet?
I stora världen där jag bor (utanför Sundbyberg) så är det så att de flesta MC olyckorna sker med förare som är inkapabla att bedömma sin egen förmåga att handskas med sin maskin. Ofta är dom unga, oerfarna och tror sig vara odödliga. Detta i kombination med att man har behov att visa hur duktig förare man är gör att man tappar kontrollen över fordonet, med ett nytt fyrhjuligt (små framhjul och stora bakhjul) fordonsanskaffning som resultat . När jag var odödlig för ca 15-20 år sedan så hade jag en Yamaha FJ1200. Lyckades hålla mig på rätt sida av min förmåga. Nu har jag en H-D som tar mig dit jag vill mycket skönare och bekvämare, samt något säkrare.
-
- Inlägg: 2954
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna