Apropå BMW...
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Apropå BMW...
Rekordår för BMW Group Sverige
2004 blev ett rekordår för försäljningen av BMW och MINI i Sverige. Under året har ett flertal nya bilar lanserats, bl a X3, 6-serien, 5-serieTouring, 1-serien och MINI Cabriolet.
Enligt den officiella registreringsstatistiken ökade BMW försäljningen med 23 % (1632 bilar) till 8834 bilar under året jämfört med föregående år. Samtidigt har totalmarknaden ökat med 1,2 %. Marknadsandelen för BMW år 2004 är 3,34 % i jämförelse med 2,75 % år 2003.
MINI ökar försäljningen med nästan 2 % till 497 bilar under 2004 jämfört med föregående år.
Marknadsandelen för BMW Group är 3,53 % för år 2004 jämfört med 2,94 % år 2003.
- Vi har haft stora framgångar med 5-serien, säger Christer Stahl, vd för BMW Group Sverige, dessutom har vi lanserat 5-serieTouring under året. Vi har även mycket framgångsrikt berett väg för den nya 3-serien som lanseras i vår med slutförsäljningen av 3-serien av den nuvarande modellen. Våra helt nya modeller 1-serien och X3 har också bidragit starkt till framgångarna, vilket är mycket glädjande eftersom de inneburit en etablering i nya segment. Även MINI har haft ett bra år, vi har en mycket stor efterfrågan på MINI och säljer alla bilar vi kan få, avslutar Christer Stahl.
År 2005 blir också ett spännande år för BMW Group. Den 12 mars presenteras den nya 3-serie Sedan hos BMW-återförsäljarna och sedan följer fler nyheter under året.
Källa: BMW
2004 blev ett rekordår för försäljningen av BMW och MINI i Sverige. Under året har ett flertal nya bilar lanserats, bl a X3, 6-serien, 5-serieTouring, 1-serien och MINI Cabriolet.
Enligt den officiella registreringsstatistiken ökade BMW försäljningen med 23 % (1632 bilar) till 8834 bilar under året jämfört med föregående år. Samtidigt har totalmarknaden ökat med 1,2 %. Marknadsandelen för BMW år 2004 är 3,34 % i jämförelse med 2,75 % år 2003.
MINI ökar försäljningen med nästan 2 % till 497 bilar under 2004 jämfört med föregående år.
Marknadsandelen för BMW Group är 3,53 % för år 2004 jämfört med 2,94 % år 2003.
- Vi har haft stora framgångar med 5-serien, säger Christer Stahl, vd för BMW Group Sverige, dessutom har vi lanserat 5-serieTouring under året. Vi har även mycket framgångsrikt berett väg för den nya 3-serien som lanseras i vår med slutförsäljningen av 3-serien av den nuvarande modellen. Våra helt nya modeller 1-serien och X3 har också bidragit starkt till framgångarna, vilket är mycket glädjande eftersom de inneburit en etablering i nya segment. Även MINI har haft ett bra år, vi har en mycket stor efterfrågan på MINI och säljer alla bilar vi kan få, avslutar Christer Stahl.
År 2005 blir också ett spännande år för BMW Group. Den 12 mars presenteras den nya 3-serie Sedan hos BMW-återförsäljarna och sedan följer fler nyheter under året.
Källa: BMW
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Om 10 år ser de flesta bilarna ut som BMW gör idag, fast de har ju gått vidare då förstås.
Jag har börjat vänja mig vid den nya designinriktningen och måste säga att den ser bättre och bättre ut för varje dag. Å andra sidan skall jag villigt erkänna att jag också fick anstränga mig för det i början.
Jag tror att ökningen i Sverige beror på att många som tidigare tyckt BMW varit lite för dyra fått smaka på lite billigare importerade och nu fått mersmak.
Kvalitetsmässigt ligger de fortfarande bland de bästa.
Jag har börjat vänja mig vid den nya designinriktningen och måste säga att den ser bättre och bättre ut för varje dag. Å andra sidan skall jag villigt erkänna att jag också fick anstränga mig för det i början.
Jag tror att ökningen i Sverige beror på att många som tidigare tyckt BMW varit lite för dyra fått smaka på lite billigare importerade och nu fått mersmak.
Kvalitetsmässigt ligger de fortfarande bland de bästa.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Pizza och kebabförsäljningen ökade markant under 2004. Jag tror på ett direkt samband till bmw försäljningen.
Nästa år så får hälsovårdsmyndigheterna ökade anslag för att genomföra inspektioner och det kommer få negativ inverkan på bmw försäljningen.
Läste någonstans att Ferrari ökade sin försäljning med 800% (man gick från 1 såld till 8 sålda bilar (statistik du vet) )
Nästa år så får hälsovårdsmyndigheterna ökade anslag för att genomföra inspektioner och det kommer få negativ inverkan på bmw försäljningen.
Läste någonstans att Ferrari ökade sin försäljning med 800% (man gick från 1 såld till 8 sålda bilar (statistik du vet) )
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Fast det märkliga med BMW är väl att de var det enda bilföretaget som gick bra även under åren som alla andra bilfabrikanter gick back. Dessutom tror jag inte på din teori med pizzabagare, kebabförsäljare och BMW. I den mån detta gått upp har de väl köpt de där sju extra Ferraribilarna du snackar om.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det där kan du gärna utveckla... "alla andra bilfabrikanter"???
Vilka år pratar du om?
Vad gäller kvalitet så stor en del japanska märken i topp, sedan kommer inget, inget, inget och sedan kommer lite andra märken... BMW ligger långt från toppen vad gäller verklig kvalitet, men visst är de bra, men de kommer inte närheten av Toyota, Lexus m fl märken. För nu antar jag att vi pratar byggkvalitet, driftssäkerhet etc. Varumärkeskvaliteter och annat är en annan diskussion.
Jag som ändå är ute på vägarna en del tycker mig se att en vissa grupp, nämligen invandrarbarn, är klart överrepresenterade som BMW-förare. Det är alltså inte helt orimligt att tro att en stor del pizzeriaägare och kebabsäljare kör BMW. Visst säljs den största delen nya BMW som företagsbilar, men den vanligaste BMW:n är ju den begagnade, samt importerade...
Det är knappast småföretagare som köper nya Ferrari.
Vill du verkligen diskutera detta utan att ha lite kunskaper att komma med?
Vilka år pratar du om?
Vad gäller kvalitet så stor en del japanska märken i topp, sedan kommer inget, inget, inget och sedan kommer lite andra märken... BMW ligger långt från toppen vad gäller verklig kvalitet, men visst är de bra, men de kommer inte närheten av Toyota, Lexus m fl märken. För nu antar jag att vi pratar byggkvalitet, driftssäkerhet etc. Varumärkeskvaliteter och annat är en annan diskussion.
Jag som ändå är ute på vägarna en del tycker mig se att en vissa grupp, nämligen invandrarbarn, är klart överrepresenterade som BMW-förare. Det är alltså inte helt orimligt att tro att en stor del pizzeriaägare och kebabsäljare kör BMW. Visst säljs den största delen nya BMW som företagsbilar, men den vanligaste BMW:n är ju den begagnade, samt importerade...
Det är knappast småföretagare som köper nya Ferrari.
Vill du verkligen diskutera detta utan att ha lite kunskaper att komma med?
Jari skrev:Fast det märkliga med BMW är väl att de var det enda bilföretaget som gick bra även under åren som alla andra bilfabrikanter gick back. Dessutom tror jag inte på din teori med pizzabagare, kebabförsäljare och BMW. I den mån detta gått upp har de väl köpt de där sju extra Ferraribilarna du snackar om.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nu är ju inte ens BMW själva nöjda med designen, därav den sidledesbefordringen av Chris Bangle.
7-serien blev ju så misslyckad att man fick göra om den. Andelen 7-serie i klassen minskar ju dessutom.
Jag måste dock erkänna att 5-serie touring ser mycket bättre ut än sedanen. Interiören är ju en ergonomisk katastrof dessutom.
BMW tog till sig av kritiken vilket syns i nya 3-serie. I-drive är inte standard och jag tror att majoriteten kommer att välja att INTE ha systemet, vilket ju talar sitt tydliga språk.
Ökningen i Sverige beror nog främst på en ökande konjuktur samt generösa rabatter från BMW:s sida. Man rear ju t.ex. ut 320 till förmånliga priser samt att man registrerat in många bilar innan årsskiftet som alltså säljs som 04:or...
Sedan säljs det ju en del SUV:ar också...
7-serien blev ju så misslyckad att man fick göra om den. Andelen 7-serie i klassen minskar ju dessutom.
Jag måste dock erkänna att 5-serie touring ser mycket bättre ut än sedanen. Interiören är ju en ergonomisk katastrof dessutom.
BMW tog till sig av kritiken vilket syns i nya 3-serie. I-drive är inte standard och jag tror att majoriteten kommer att välja att INTE ha systemet, vilket ju talar sitt tydliga språk.
Ökningen i Sverige beror nog främst på en ökande konjuktur samt generösa rabatter från BMW:s sida. Man rear ju t.ex. ut 320 till förmånliga priser samt att man registrerat in många bilar innan årsskiftet som alltså säljs som 04:or...
Sedan säljs det ju en del SUV:ar också...
Jari skrev:Om 10 år ser de flesta bilarna ut som BMW gör idag, fast de har ju gått vidare då förstås.
Jag har börjat vänja mig vid den nya designinriktningen och måste säga att den ser bättre och bättre ut för varje dag. Å andra sidan skall jag villigt erkänna att jag också fick anstränga mig för det i början.
Jag tror att ökningen i Sverige beror på att många som tidigare tyckt BMW varit lite för dyra fått smaka på lite billigare importerade och nu fått mersmak.
Kvalitetsmässigt ligger de fortfarande bland de bästa.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jari skrev:Fast det märkliga med BMW är väl att de var det enda bilföretaget som gick bra även under åren som alla andra bilfabrikanter gick back. .
Jari, statistisk analys är inte din starka sida.
Titta igenom försäljningssiffrorna en gång till. Kolla hur mycket bmw ökar i % och hur mycket de ökar i reella tal. Jämför därefter hur totalmarknaden ser ut.
Då klarnar saker och ting, och du ser att bmw är långt ifrån så bra som du påstår.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Det märkliga är snarare hur många det är som faller för marknadsföringen och luras betala överpriser för undermotoriserade och underdimensionerade bilar som i många avseenden dessutom är utrustade med föråldrad teknik...Jari skrev:Fast det märkliga med BMW är väl att de var det enda bilföretaget som gick bra även under åren som alla andra bilfabrikanter gick back. Dessutom tror jag inte på din teori med pizzabagare, kebabförsäljare och BMW. I den mån detta gått upp har de väl köpt de där sju extra Ferraribilarna du snackar om.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Gösta(fone) : vad är i så fall Jaris starka sida????
Gösta skrev:Jari skrev:Fast det märkliga med BMW är väl att de var det enda bilföretaget som gick bra även under åren som alla andra bilfabrikanter gick back. .
Jari, statistisk analys är inte din starka sida.
Titta igenom försäljningssiffrorna en gång till. Kolla hur mycket bmw ökar i % och hur mycket de ökar i reella tal. Jämför därefter hur totalmarknaden ser ut.
Då klarnar saker och ting, och du ser att bmw är långt ifrån så bra som du påstår.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag äger varken en pizzeria eller en kebaberia, men är ändå nöjd med min begagnat inköpta BMW 320 -2001.Generaliseringar räcker bara en bit på vägen
Kan för övrigt upplysa om att biljäveln var till salu väldigt billig igår när ena halvljuslampan behövde bytas. Ett jävla påhitt till konstruktion är vad det är!!!
Kan för övrigt upplysa om att biljäveln var till salu väldigt billig igår när ena halvljuslampan behövde bytas. Ett jävla påhitt till konstruktion är vad det är!!!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Nej, det må vara sant. Men du är en stor kund till dessa "restautörer" och inspirerades av dom i ditt bilval. Det är för dina pengar dom köpt dessa bilar. Man tenderar till att välja samma bil som ens idoler kör med. Pizzabagare och Columbianer.LuckyStrike1 skrev:Jag äger varken en pizzeria eller en kebaberia, !
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Du som Volvoförare .... är du rallyfantast eller NASCAR-fantast eller gillar du socialdemokraterna? (sossecontainer du vet )
Volvo som del av Fordkoncernen kan ju indirekt sägas vara med i såväl rally-VM som NASCAR och nu t.o.m. WTCC. Gillar du sandsäckar?
För övrigt skulle jag aldrig komma på tanken att köpa en Mercedes i år ... det finns gränser. Men jag är sugen på ett bilbyte - men vet inte till vad.
Volvo som del av Fordkoncernen kan ju indirekt sägas vara med i såväl rally-VM som NASCAR och nu t.o.m. WTCC. Gillar du sandsäckar?
För övrigt skulle jag aldrig komma på tanken att köpa en Mercedes i år ... det finns gränser. Men jag är sugen på ett bilbyte - men vet inte till vad.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ta en titt på Mazda 6. Annars verkar Audi med 200 hk FSI-motor verkar heller inte så dum. Till samma pris som en 320 får du dessutom fyrhjulsdrift.
Testa en S40 T5 AWD, även den kostar mindre än en 320 och då får du en bil som är minst lika kompetent på vägen som en 3-serie.
En liten undran, varför måste man koppla sitt bilägande till F1??? Jag håller på Ferrari och en sådan passar för tillfället inte in i min livssituation. Dock kommer en sådan förmodligen inom några år att uppta lite garageplats hos mig...
Du som inte har familj kan väl skaffa nåt lite roligare. En Honda S2000 kanske? Alfa 156 är ju fortfarande en favorit hos mig och kan man köpa begagnat är det ju fyndvarning på dem.
Om man höjer blicken något från den blåvita propellern och vågar tänka själv istället för på vad andra ska tycka, så kommer man att inse att det finns roligare och bättre bilar som dessutom kostar mindre. Är man fast i imponatorträsket och tror sig ha likheter med Montoya, ja då får man väl harva runt i en tung kebabsläde i tron att man kör sportbil...
Nya Passaten verkar också fin, men du är väl ute efter en lätt begagnad bil antar jag.
Epitetet sossecontainer är väl lika gammalt som trehjulingar för BMW, eller? Dessutom torde andelen XC90-ägare som röstar rött vara betydligt lägre än för 3-serieägare, eller vad tror du?
Testa en S40 T5 AWD, även den kostar mindre än en 320 och då får du en bil som är minst lika kompetent på vägen som en 3-serie.
En liten undran, varför måste man koppla sitt bilägande till F1??? Jag håller på Ferrari och en sådan passar för tillfället inte in i min livssituation. Dock kommer en sådan förmodligen inom några år att uppta lite garageplats hos mig...
Du som inte har familj kan väl skaffa nåt lite roligare. En Honda S2000 kanske? Alfa 156 är ju fortfarande en favorit hos mig och kan man köpa begagnat är det ju fyndvarning på dem.
Om man höjer blicken något från den blåvita propellern och vågar tänka själv istället för på vad andra ska tycka, så kommer man att inse att det finns roligare och bättre bilar som dessutom kostar mindre. Är man fast i imponatorträsket och tror sig ha likheter med Montoya, ja då får man väl harva runt i en tung kebabsläde i tron att man kör sportbil...
Nya Passaten verkar också fin, men du är väl ute efter en lätt begagnad bil antar jag.
Epitetet sossecontainer är väl lika gammalt som trehjulingar för BMW, eller? Dessutom torde andelen XC90-ägare som röstar rött vara betydligt lägre än för 3-serieägare, eller vad tror du?
LuckyStrike1 skrev:Du som Volvoförare .... är du rallyfantast eller NASCAR-fantast eller gillar du socialdemokraterna? (sossecontainer du vet )
Volvo som del av Fordkoncernen kan ju indirekt sägas vara med i såväl rally-VM som NASCAR och nu t.o.m. WTCC. Gillar du sandsäckar?
För övrigt skulle jag aldrig komma på tanken att köpa en Mercedes i år ... det finns gränser. Men jag är sugen på ett bilbyte - men vet inte till vad.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
En Mazda 6 hade jag köpt utan tvekan, om det inte varit för vägljudet och det allmäna bullret i bilen. Provkörde den vid premiären, och fick också ett bra erbjudande av en Mazda-handlare jag kände. Men jag hade inte stått ut med det bullret i alltför lång tid. Kanske har de blivit bättre nu ett par år senare, i så fall är det klart intressant igen. Men vad jag har hört är det fortfarande ett problem med bilen - tyvärr. Kör mer än gärna japanskt.
Egentligen är jag väldigt nöjd med den jag har, men ibland blir man sugen på att byta utan rationella skäl till det. Skulle gärna ha fyrhjulsdrift i nästa bil, så en A4 Quattro ligger nära till hands. En S40 T5 AWD vore faktiskt också intressant, men då ska man upp på ny bil och det har jag inte lust att lägga privata pengar på. 1-2 år begagnade är egentligen perfekt ur min synvinkel.
För övrigt slutade min önskan att imponera på andra genom bilägande för en sisådär 15 år sen .... innan jag ens hade fyllt körkort. Det är inte det som påverkar mitt bilval. Sossecontainer är väl dessutom lika aktuellt, elelr inaktuellt, som epitetet "Kebabmoppe" .... men det är kul att generalisera ibland
Egentligen är jag väldigt nöjd med den jag har, men ibland blir man sugen på att byta utan rationella skäl till det. Skulle gärna ha fyrhjulsdrift i nästa bil, så en A4 Quattro ligger nära till hands. En S40 T5 AWD vore faktiskt också intressant, men då ska man upp på ny bil och det har jag inte lust att lägga privata pengar på. 1-2 år begagnade är egentligen perfekt ur min synvinkel.
För övrigt slutade min önskan att imponera på andra genom bilägande för en sisådär 15 år sen .... innan jag ens hade fyllt körkort. Det är inte det som påverkar mitt bilval. Sossecontainer är väl dessutom lika aktuellt, elelr inaktuellt, som epitetet "Kebabmoppe" .... men det är kul att generalisera ibland
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag skiter också i imponatorvärdet av mitt bilmärke och jag bryr mig föga om det tveksamma rykte bilmärket har hos vissa avundsjuka, som inte anser sig ha råd att köra en bil med verklig körglädje.
Skulle jag behöva åka långt i morgon och fick välja mellan vår splitter nya V70 D5 och vår 15 år gamla 530 vore valet busenkelt.
Säg till sen, Enzo när du kört och ägt en BMW och i stället för att drömma verkligen gör slag i saken.
Ska vi snacka fynd bland bilar så gäller det i allra högsta grad importerade BMW-bilar.
Lexus kvalite fick jag inblick i i går kväll då jag fick köpa startkablar och hjälpa en tre månader gammal Lexus SUV att ta sig från Solna.
Skulle jag behöva åka långt i morgon och fick välja mellan vår splitter nya V70 D5 och vår 15 år gamla 530 vore valet busenkelt.
Säg till sen, Enzo när du kört och ägt en BMW och i stället för att drömma verkligen gör slag i saken.
Ska vi snacka fynd bland bilar så gäller det i allra högsta grad importerade BMW-bilar.
Lexus kvalite fick jag inblick i i går kväll då jag fick köpa startkablar och hjälpa en tre månader gammal Lexus SUV att ta sig från Solna.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Så du menar att BMW har evighetsbatterier som inte kan ta slut???
Jösses.
F ö så tillhör jag skaran som har råd att välja och jag förstår att det svider att veta att intelligenta människor som törs tänka själva väljer annat än BMW.
Det finns ju fler aspekter än körglädje, t.ex. säkerhet, komfort, driftssäkerhet etc... sånt som gör att man väljer en t.ex. Volvo...
Den där V70 gör nog slarvsylta av din gamla 530 ungefär var som helst, ja utom möjligen i toppfart då. Plocka ut bilarna på en kurvig väg så kommer du att bli förvånad.
Som sagt, ska vi diskutera detta så kanske vi ska lämna dina religiösa funderingar vid sidan om och istället diskutera verkligheten.
Du måste vara ensam om att tycka att Lexus inte står i topp. För det är nåt som hela världens bilproffs är ense om, och det gäller även BMW-folket själva.
Sluta nu Jari innan du skämmer ut dig helt, för här har du ingen aning om vad du pratar om, men det är ju som vanligt det...
Jösses.
F ö så tillhör jag skaran som har råd att välja och jag förstår att det svider att veta att intelligenta människor som törs tänka själva väljer annat än BMW.
Det finns ju fler aspekter än körglädje, t.ex. säkerhet, komfort, driftssäkerhet etc... sånt som gör att man väljer en t.ex. Volvo...
Den där V70 gör nog slarvsylta av din gamla 530 ungefär var som helst, ja utom möjligen i toppfart då. Plocka ut bilarna på en kurvig väg så kommer du att bli förvånad.
Som sagt, ska vi diskutera detta så kanske vi ska lämna dina religiösa funderingar vid sidan om och istället diskutera verkligheten.
Du måste vara ensam om att tycka att Lexus inte står i topp. För det är nåt som hela världens bilproffs är ense om, och det gäller även BMW-folket själva.
Sluta nu Jari innan du skämmer ut dig helt, för här har du ingen aning om vad du pratar om, men det är ju som vanligt det...
Jari skrev:Jag skiter också i imponatorvärdet av mitt bilmärke och jag bryr mig föga om det tveksamma rykte bilmärket har hos vissa avundsjuka, som inte anser sig ha råd att köra en bil med verklig körglädje.
Skulle jag behöva åka långt i morgon och fick välja mellan vår splitter nya V70 D5 och vår 15 år gamla 530 vore valet busenkelt.
Säg till sen, Enzo när du kört och ägt en BMW och i stället för att drömma verkligen gör slag i saken.
Ska vi snacka fynd bland bilar så gäller det i allra högsta grad importerade BMW-bilar.
Lexus kvalite fick jag inblick i i går kväll då jag fick köpa startkablar och hjälpa en tre månader gammal Lexus SUV att ta sig från Solna.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det här med fyrhjulsdrift för den vanliga biltrafikanten tycker jag är förbluffande vanligt. Vad skall man med det till? Det är dyrare, ytterligare en sak som kan gå sönder och drar mer soppa. Märkligt.
Jag bor i Stockholm med egen/o-skottad skaftväg, åker då och då till föräldrahemmet på den norrländska landsbygden och svärföräldrarna i de värmländska skogarna samt till fjällstugan. Så jag kör nog mer under taskiga förhållanden än standardbilisten och ändå har jag aldrig varit i närheten av att behöva fyrhjulsdrift. För de där extrema förhållandena som kanske kan inträffa vart femte år har jag snökedjor, men har ännu aldrig behövt använda dem.
Jag bor i Stockholm med egen/o-skottad skaftväg, åker då och då till föräldrahemmet på den norrländska landsbygden och svärföräldrarna i de värmländska skogarna samt till fjällstugan. Så jag kör nog mer under taskiga förhållanden än standardbilisten och ändå har jag aldrig varit i närheten av att behöva fyrhjulsdrift. För de där extrema förhållandena som kanske kan inträffa vart femte år har jag snökedjor, men har ännu aldrig behövt använda dem.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Motorvägar i södra och mellan-Sverige med snömodd, sträng i mitten, endast höger körfält med hjulspår och ett vänsterspår som är snötäckt kan vara ett litet helsike. Ialla fall för oss med tvåhjulsdrift och som är födda söder om ArlandaAndersF1 skrev:Det här med fyrhjulsdrift för den vanliga biltrafikanten tycker jag är förbluffande vanligt. Vad skall man med det till? Det är dyrare, ytterligare en sak som kan gå sönder och drar mer soppa. Märkligt.
Jag bor i Stockholm med egen/o-skottad skaftväg, åker då och då till föräldrahemmet på den norrländska landsbygden och svärföräldrarna i de värmländska skogarna samt till fjällstugan. Så jag kör nog mer under taskiga förhållanden än standardbilisten och ändå har jag aldrig varit i närheten av att behöva fyrhjulsdrift. För de där extrema förhållandena som kanske kan inträffa vart femte år har jag snökedjor, men har ännu aldrig behövt använda dem.
Sker varje år, i år två gånger, och då har fyrhjulsdrift alltid stått högst på listan. Det är inte ofta per år det sker, och självklart funkar argumentet att de få gånger per år det sker inte motiverar att ha en fyrhjulsdriven bil.
Men dels är våra bilval inte alltid logiskt och rationellt styrda. Dels känns det faktiskt för mig som värt varenda krona, t.ex. på juldagen i år när ôstergötland var täckt av en snöstorm och det i 25 mil var en helt oplogad och sörjig E4:a med bilar som halkade omkring både hit och dit. De 60 milen mellan Sthlm och Malmö hade kunnat köras mer avslappnat med en fyrhjulsdriven bil, typ en A4 Quattro som är en fin bil i många andra avseenden också. Den dagen var fyrhjulsdrift värt mycket för mig, trots bra vinterdäck och ett av marknadens bättre anti-spinnsystem.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Visst räcker framhjusldrift till i 90% av alla situationer.
Men i backen när mitt hus står en av grannarna med en 02:ans 525 år efter år fast mitt i backen, och med den is som är där så tror jag knappast att snökedjor hade hjälpt.
Förra helgen var vi hos bekanta i Hälsingland. På väg ut till en sjö så fick jag köra sex kilometer oplogad skogsväg med 3 dm snö. Gör det med en BMW och snökedjor. Jag tog mig ungefär precis fram.
Jag utnyttjar inte fördelen med fyrhjulsdrift för att öka farten utan håller vanligt tempo ändå. Den extra säkerhet man då erhåller är helt obetalbar. Allt känns mycket tryggare. Vad gäller vad man ska ha det till, tja, Anders valde ju själv en 525 istället för en 520? Den drar mer bensin. Han har säkerligen AC i bilen också, ytterligare en grej som drar en deciliter mer samt förr eller senare måste repareras. Varför ska man ha vinterdäck? Kostar bara mer och drar mer bensin.
Det handlar om trafiksäkerhet, samt i mitt fall även framkomlighet. Men OK, jag har stuga långt uppe i obygden och är där minst 4 vinterveckor om året, så jag är kanske inte representativ för östermalmsfolket.
Jag kommer alltid att välja till fyrhjulsdrift om det går för den aktuella bilmodellen i framtiden.
Vad gäller Lexus så tycker jag det är larvigt att ens antyda att de skulle vara särskilt usla kvalitetsmässigt då alla med minsta insikt i bilindustrin VET att de ständigt ligger i topp.
Vad gäller fyrhjulsdriftens ökande kostnader, så tja... det kostar att ligga på topp. Men att man får bättre grepp med fyra drivande hjul torde ju ändå vara odiskutabelt, eller hur? Det är ju knappast en slump att fyrhjulsdrivna bilar går bättre i rally....
Men i backen när mitt hus står en av grannarna med en 02:ans 525 år efter år fast mitt i backen, och med den is som är där så tror jag knappast att snökedjor hade hjälpt.
Förra helgen var vi hos bekanta i Hälsingland. På väg ut till en sjö så fick jag köra sex kilometer oplogad skogsväg med 3 dm snö. Gör det med en BMW och snökedjor. Jag tog mig ungefär precis fram.
Jag utnyttjar inte fördelen med fyrhjulsdrift för att öka farten utan håller vanligt tempo ändå. Den extra säkerhet man då erhåller är helt obetalbar. Allt känns mycket tryggare. Vad gäller vad man ska ha det till, tja, Anders valde ju själv en 525 istället för en 520? Den drar mer bensin. Han har säkerligen AC i bilen också, ytterligare en grej som drar en deciliter mer samt förr eller senare måste repareras. Varför ska man ha vinterdäck? Kostar bara mer och drar mer bensin.
Det handlar om trafiksäkerhet, samt i mitt fall även framkomlighet. Men OK, jag har stuga långt uppe i obygden och är där minst 4 vinterveckor om året, så jag är kanske inte representativ för östermalmsfolket.
Jag kommer alltid att välja till fyrhjulsdrift om det går för den aktuella bilmodellen i framtiden.
Vad gäller Lexus så tycker jag det är larvigt att ens antyda att de skulle vara särskilt usla kvalitetsmässigt då alla med minsta insikt i bilindustrin VET att de ständigt ligger i topp.
Vad gäller fyrhjulsdriftens ökande kostnader, så tja... det kostar att ligga på topp. Men att man får bättre grepp med fyra drivande hjul torde ju ändå vara odiskutabelt, eller hur? Det är ju knappast en slump att fyrhjulsdrivna bilar går bättre i rally....
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Egentligen kan exakt samma argument användas mot A/C som mot fyrhjulsdrift.
Det gör bilen dyrare. Den blir tyngre. A/C stjäl motoreffekt. Det är ytterligare en sak som kan gå sönder. Vi har inga extrema väderförhållanden i Sverige med värme som motiverar A/C egentligen.
Ändå har vi alla det i våra bilar idag, för att vi inte vill bli lite svettiga under några sommarveckor per år.
Argumenten för A/C är desamma som för fyrhjulsdrift också. Det gör bilkörningen behagligare, och det finns en säkerhetsaspekt i valet av A/C såväl som av fyrhjulsdrift.
Själv skulle jag aldrig köpa en bil utan A/C, nästa bil vill jag gärna ska vara fyrhjulsdriven och helst skulle jag vilja ha en GPS-navigator i den också. Att det är tre saker som alla kan gå sönder, kostar mer, gör att bilen blir tyngre, stjäl effekt och ökar bensinförbrukninen får jag ta - liksom att det är tre saker som mycket tveksamt tillför stora mervärden rent logiskt. Det är ju sällan många av oss egentligen har nytta av A/C, GPS och 4WD .... men vad sjutton, man måste ju lyxkonsumera sina pengar
Det gör bilen dyrare. Den blir tyngre. A/C stjäl motoreffekt. Det är ytterligare en sak som kan gå sönder. Vi har inga extrema väderförhållanden i Sverige med värme som motiverar A/C egentligen.
Ändå har vi alla det i våra bilar idag, för att vi inte vill bli lite svettiga under några sommarveckor per år.
Argumenten för A/C är desamma som för fyrhjulsdrift också. Det gör bilkörningen behagligare, och det finns en säkerhetsaspekt i valet av A/C såväl som av fyrhjulsdrift.
Själv skulle jag aldrig köpa en bil utan A/C, nästa bil vill jag gärna ska vara fyrhjulsdriven och helst skulle jag vilja ha en GPS-navigator i den också. Att det är tre saker som alla kan gå sönder, kostar mer, gör att bilen blir tyngre, stjäl effekt och ökar bensinförbrukninen får jag ta - liksom att det är tre saker som mycket tveksamt tillför stora mervärden rent logiskt. Det är ju sällan många av oss egentligen har nytta av A/C, GPS och 4WD .... men vad sjutton, man måste ju lyxkonsumera sina pengar
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag går upp på morgonen, och matar grisarna (riktiga grisar, inte såna som du ), utekatterna, alla innekatter och kaninerna.
Jag dricker ett par koppar starkt kaffe, tänder en brasa i huset och funderar lite över livets stillhet. Jag slår för ett ögonblick på TV:n kopplad till en parabolantenn där Ricki Lake är igång på tre kanaler. Jag tittar ett kort ögonblick och förundrar mig över människors dumhet.
Jag slår på internet, skriver meningslösa inlägg, tänker på dig och kikar lite på bilutbudet i detta land. Jag tar också hand om min sambo på det sätt hon förtjänar att tas hand om på.
Jag förtränger allt vad jag kan, det faktum att jag på måndag ska sätta mig på tåget till Sthlm för en arbetsvecka jag inte ser fram emot. Så har jag det i dyngan
Jag dricker ett par koppar starkt kaffe, tänder en brasa i huset och funderar lite över livets stillhet. Jag slår för ett ögonblick på TV:n kopplad till en parabolantenn där Ricki Lake är igång på tre kanaler. Jag tittar ett kort ögonblick och förundrar mig över människors dumhet.
Jag slår på internet, skriver meningslösa inlägg, tänker på dig och kikar lite på bilutbudet i detta land. Jag tar också hand om min sambo på det sätt hon förtjänar att tas hand om på.
Jag förtränger allt vad jag kan, det faktum att jag på måndag ska sätta mig på tåget till Sthlm för en arbetsvecka jag inte ser fram emot. Så har jag det i dyngan
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
LS1, du har det oförskämt bra.
Jag är väl (enligt dig) en RIKTIG gris????
Ricki Lake passar väl ditt intellekt bra! Slår du över till Jay Leno så blir det genast lite svårare att hänga med!!
Har du någon gång skrivit ett meningsfullt inlägg? Varför skulle du överaska med det???
Vill du att vi här brättar för dig hur du bör "ta hand om" din sambo? Vi är både kreativa och fantasifulla. Det skulle strida mot forumreglerna, och RFSL skulle stämma oss för sedlöshet och omoral.
EnzoF1, självklart. LS1 är i sthlm nästa vecka. Skicka PM.
Jag är väl (enligt dig) en RIKTIG gris????
Ricki Lake passar väl ditt intellekt bra! Slår du över till Jay Leno så blir det genast lite svårare att hänga med!!
Har du någon gång skrivit ett meningsfullt inlägg? Varför skulle du överaska med det???
Vill du att vi här brättar för dig hur du bör "ta hand om" din sambo? Vi är både kreativa och fantasifulla. Det skulle strida mot forumreglerna, och RFSL skulle stämma oss för sedlöshet och omoral.
EnzoF1, självklart. LS1 är i sthlm nästa vecka. Skicka PM.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Enzo: jo, jag hörde det. Ingen jag jobbar med, men jag vet vem det är.
Gösta: det var väl ett väldigt meningsfullt inlägg? Självklart äar du en gris, men det finns ju trevlig grisar och dumma grisar Jag är en stolt mansgris för övrigt
Lunch nästa vecka låter som en utmärkt idé Hör av er med tid och plats.
Gösta: det var väl ett väldigt meningsfullt inlägg? Självklart äar du en gris, men det finns ju trevlig grisar och dumma grisar Jag är en stolt mansgris för övrigt
Lunch nästa vecka låter som en utmärkt idé Hör av er med tid och plats.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag har inte påstått att man inte tar sig fram bättre med fyrhjulsdrift, men har inte förstått när jag eller någon annan "standardbilist" skall ha någon som helst nytta av det.
AC använder jag flera månader per år och har klar nytta av, även om det bara är för mitt välbehag och ibland för att få imfritt.
Jag känner också de som har nytta av 4WD, bl.a. en bekant som bor i den sörmländska obygden med 1 km oplogad väg, modell större stig, till huset. Ett alternativ för dem hade förstås varit att inhandla en traktor och ploga vägen, men om de inte vill det så förstår jag varför det är motiverat med en 4WD-bil, men jag hävdar fortfarande att för normalbilisten har det ingen som helst nytta.
Vad det gäller moddsträngar så har jag kört både framhjulsdrivet och 4WD i det och har inte märkt att 4WD skulle vara stabilare. Men det kanske beror på bilmodell? Själv föredrar jag bakhjulsdrift i de situationerna, då jag ogillar att tappa styrningen och inte är så van att köra med felhjulsdrift, men inser samtidigt att FWD är bättre för de flesta.
Vad det gäller att ta sig fram på is med snökedjor så tror jag av det uttalandet att du inte testat, Enzo - det går fantastiskt bra med rätt kedjor. Men om man skall göra det varje dag är det förstås dumt, då det tar sin tid. Bara bilen är tillräckligt hög så är det inga jätteproblem att köra i 3 dm snö med enbart tvåhjulsdrift och snökedjor för de där händelserna som händer 1 gång vart femte år.
Att rallybilar med 4WD går fortare än de med 2WD på hala vägar har ju ingen som helst betydelse för normalbilisten som inte ligger och pressar på gränsen genom och ut ur kurvorna och dessutom är det inte större skillnad än att en bra rallychaffis i en tvåhjulsdriven bil kör ifrån en sämre i en 4WD-bil.
AC använder jag flera månader per år och har klar nytta av, även om det bara är för mitt välbehag och ibland för att få imfritt.
Jag känner också de som har nytta av 4WD, bl.a. en bekant som bor i den sörmländska obygden med 1 km oplogad väg, modell större stig, till huset. Ett alternativ för dem hade förstås varit att inhandla en traktor och ploga vägen, men om de inte vill det så förstår jag varför det är motiverat med en 4WD-bil, men jag hävdar fortfarande att för normalbilisten har det ingen som helst nytta.
Vad det gäller moddsträngar så har jag kört både framhjulsdrivet och 4WD i det och har inte märkt att 4WD skulle vara stabilare. Men det kanske beror på bilmodell? Själv föredrar jag bakhjulsdrift i de situationerna, då jag ogillar att tappa styrningen och inte är så van att köra med felhjulsdrift, men inser samtidigt att FWD är bättre för de flesta.
Vad det gäller att ta sig fram på is med snökedjor så tror jag av det uttalandet att du inte testat, Enzo - det går fantastiskt bra med rätt kedjor. Men om man skall göra det varje dag är det förstås dumt, då det tar sin tid. Bara bilen är tillräckligt hög så är det inga jätteproblem att köra i 3 dm snö med enbart tvåhjulsdrift och snökedjor för de där händelserna som händer 1 gång vart femte år.
Att rallybilar med 4WD går fortare än de med 2WD på hala vägar har ju ingen som helst betydelse för normalbilisten som inte ligger och pressar på gränsen genom och ut ur kurvorna och dessutom är det inte större skillnad än att en bra rallychaffis i en tvåhjulsdriven bil kör ifrån en sämre i en 4WD-bil.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag har ialla fall märkt en klar skillnad mellan 4WD och 2WD, oavsett bak- eller framhjulsdrift, vid körning på motorväg/motorled eller dylikt vid en snöstorm.
Att byta fil till en mindre uppkörd vänsterfil för att passera någon t.ex. med en vanlig 4WD går inte att jämföra med att göra det samma med en 2WD. Därför mina funderingar om att faktiskt ha 4WD nästa gång - det är helt enkelt säkrare, och kan vara värt merkostnaden. Precis som med A/C med andra ord
Att byta fil till en mindre uppkörd vänsterfil för att passera någon t.ex. med en vanlig 4WD går inte att jämföra med att göra det samma med en 2WD. Därför mina funderingar om att faktiskt ha 4WD nästa gång - det är helt enkelt säkrare, och kan vara värt merkostnaden. Precis som med A/C med andra ord
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jovisst, den stora skillnaden på nämnda oplogade vinterväg var så klart att bilen hade högre markfrigång, en låg fyrhjulsdriven bil t.ex. en V70R hade förmodligen fastnat. Men förutom merpriset, vilket man iofs verkar ha igen när man säljer bilen begagnad, så ser jag inte varför man måste vara så negativ till AWD. Förutom nån tiondels sämre acceleration, någon kilometer lägre toppfart och någon centiliters högre bensinförbrukning så är det ju bara fördelar. Vad gäller eventuellt reparationsbehov så ska man ju enligt ditt resonemang inte ha nån extrautrustning alls. Jag använder ju t.ex. AWD betydligt oftare än t.ex. elhissar i bakdörrarna. Jag antar att du har centrallås, elinställbara backspeglar etc etc... använder du förresten baksätet särskilt ofta?
Jag kan lova att du skulle känna dig säkrare på hala vägar kring Kovland med AWD precis som på vägarna i fjällen. Jag har bara kört med snökedjor en gång och förutom ett antal svordomar innan de kom på plats (Biltemaprylar, så det kanske finns bättre grejor) så känns dte iallafall smidigare att bara svänga av huvudvägen, köra sina kilometrar på den oplogade vägen och sedan vända hemåt igen. Dessutom droga jag upp en Ford Scorpio ur diket förra vintern under ett fasansfullt snöoväder. Det skulle jag vilja sett nån göra med en 2WD-bil.
Ofta ser jag BMW-ägarna försvara sitt bilval med att BMW går bättre på bana än konkurrerande bilar. Har det nån betydelse för normalbilisten då? Kör ni ofta på bana och kör ni i så fall på gränsen?
Jag hävdar ju att den stora fördelen med AWD är just att man vid normal körning får så mycket bättre marginaler. Istället för att tänka "Oj, vad halt det var i mittsträngen" eller "nu får jag ta sats för att komma uppför den där backen" så kör man på precis som vanligt. Man kan stanna mitt i backen och sedan starta om.
Men återigen, jag representerar kanske inte nromalbilisten då jag som sagt kör flera veckor om året i väldigt snötäta områden så då känns det som om investeringen är värd pengarna. Men finns min nästa bil i AWD-utförande så kommer jag att ta en sådan. Ser ingen anledning till att låta bli. Mer priset har man som sagt igen det mesta om inte allt av när man säljer bilen, precis som bilar med AC är mer lättsålda.
Lucy, vad gäller GPS så kan jag rekommendera en sån där TOMTOM. Har en bekant som har och han är helnöjd. De kostar 6-7-tusen och du kan flytta den mellan bilar enkelt... dessutom kommer den upp i höjd istället för att sitta i knähöjd som ju de flesta originalsystem.
Jag kan lova att du skulle känna dig säkrare på hala vägar kring Kovland med AWD precis som på vägarna i fjällen. Jag har bara kört med snökedjor en gång och förutom ett antal svordomar innan de kom på plats (Biltemaprylar, så det kanske finns bättre grejor) så känns dte iallafall smidigare att bara svänga av huvudvägen, köra sina kilometrar på den oplogade vägen och sedan vända hemåt igen. Dessutom droga jag upp en Ford Scorpio ur diket förra vintern under ett fasansfullt snöoväder. Det skulle jag vilja sett nån göra med en 2WD-bil.
Ofta ser jag BMW-ägarna försvara sitt bilval med att BMW går bättre på bana än konkurrerande bilar. Har det nån betydelse för normalbilisten då? Kör ni ofta på bana och kör ni i så fall på gränsen?
Jag hävdar ju att den stora fördelen med AWD är just att man vid normal körning får så mycket bättre marginaler. Istället för att tänka "Oj, vad halt det var i mittsträngen" eller "nu får jag ta sats för att komma uppför den där backen" så kör man på precis som vanligt. Man kan stanna mitt i backen och sedan starta om.
Men återigen, jag representerar kanske inte nromalbilisten då jag som sagt kör flera veckor om året i väldigt snötäta områden så då känns det som om investeringen är värd pengarna. Men finns min nästa bil i AWD-utförande så kommer jag att ta en sådan. Ser ingen anledning till att låta bli. Mer priset har man som sagt igen det mesta om inte allt av när man säljer bilen, precis som bilar med AC är mer lättsålda.
Lucy, vad gäller GPS så kan jag rekommendera en sån där TOMTOM. Har en bekant som har och han är helnöjd. De kostar 6-7-tusen och du kan flytta den mellan bilar enkelt... dessutom kommer den upp i höjd istället för att sitta i knähöjd som ju de flesta originalsystem.
AndersF1 skrev:Jag har inte påstått att man inte tar sig fram bättre med fyrhjulsdrift, men har inte förstått när jag eller någon annan "standardbilist" skall ha någon som helst nytta av det.
AC använder jag flera månader per år och har klar nytta av, även om det bara är för mitt välbehag och ibland för att få imfritt.
Jag känner också de som har nytta av 4WD, bl.a. en bekant som bor i den sörmländska obygden med 1 km oplogad väg, modell större stig, till huset. Ett alternativ för dem hade förstås varit att inhandla en traktor och ploga vägen, men om de inte vill det så förstår jag varför det är motiverat med en 4WD-bil, men jag hävdar fortfarande att för normalbilisten har det ingen som helst nytta.
Vad det gäller moddsträngar så har jag kört både framhjulsdrivet och 4WD i det och har inte märkt att 4WD skulle vara stabilare. Men det kanske beror på bilmodell? Själv föredrar jag bakhjulsdrift i de situationerna, då jag ogillar att tappa styrningen och inte är så van att köra med felhjulsdrift, men inser samtidigt att FWD är bättre för de flesta.
Vad det gäller att ta sig fram på is med snökedjor så tror jag av det uttalandet att du inte testat, Enzo - det går fantastiskt bra med rätt kedjor. Men om man skall göra det varje dag är det förstås dumt, då det tar sin tid. Bara bilen är tillräckligt hög så är det inga jätteproblem att köra i 3 dm snö med enbart tvåhjulsdrift och snökedjor för de där händelserna som händer 1 gång vart femte år.
Att rallybilar med 4WD går fortare än de med 2WD på hala vägar har ju ingen som helst betydelse för normalbilisten som inte ligger och pressar på gränsen genom och ut ur kurvorna och dessutom är det inte större skillnad än att en bra rallychaffis i en tvåhjulsdriven bil kör ifrån en sämre i en 4WD-bil.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Ja, om ett Toyota/Lexus' evighetsbatteri räcker i två månader så framstår absolut BMWs batterier som oförstörbara och snudd på atombombssäkra.EnzoF1 skrev:Så du menar att BMW har evighetsbatterier som inte kan ta slut???
Jösses.
Jag vill ju inte vara petig men så länge du aldrig valt BMW förstår jag inte var du får allt ifrån. Du borde ha tillräckligt med information för att veta att Volvos broschyrer korrelerar ganska illa med verkligheten. Visst de kanske är säkra, men det är allt.F ö så tillhör jag skaran som har råd att välja och jag förstår att det svider att veta att intelligenta människor som törs tänka själva väljer annat än BMW.
Kan inte du vara snäll och berätta lite om Volvos driftsäkerhet för en som är ovan? Till och med komfortmässigt går de bakåt idag ifrån att ha varit på rätt väg med stolarna. (Jo, det sitter komfortstolar i den nyaste)Det finns ju fler aspekter än körglädje, t.ex. säkerhet, komfort, driftssäkerhet etc... sånt som gör att man väljer en t.ex. Volvo...
Det finns massor av anledningar att välja BMW också. Bara för att många väljer Volvo betyder inte att det måste vara det bästa alternativet, jag menar Svenskarna väljer ju sossarna i valet också. (Förnodligen samma klientel)
Jag ska försöka komma ihåg att någon gång köra en kurvig väg med Volvon. (fnys)Den där V70 gör nog slarvsylta av din gamla 530 ungefär var som helst, ja utom möjligen i toppfart då. Plocka ut bilarna på en kurvig väg så kommer du att bli förvånad.
Knappast broder Enzo. Jag noterar att BMW valts till bästa bil i flera klasser i bilkataloger i massor av år, medan Lexus bara mäktat med detta någon enstaka gång. Det är skillnad på bilproffs och bilproffs. När du hittar någon med mer ingående vana av Volvobilar, som trots detta väljer bort den privat kan du ju säga till.Som sagt, ska vi diskutera detta så kanske vi ska lämna dina religiösa funderingar vid sidan om och istället diskutera verkligheten.
Du måste vara ensam om att tycka att Lexus inte står i topp. För det är nåt som hela världens bilproffs är ense om, och det gäller även BMW-folket själva.
Jag konstaterade bara att Lexusbilen vid en ålder av två månader redan behövde hjälp att starta medan min gamla BMW fortfarande aldrig strulat.Sluta nu Jari innan du skämmer ut dig helt, för här har du ingen aning om vad du pratar om, men det är ju som vanligt det...
Blir det inte en alldeles okristlig tid för den där lunchen kan jag tänka mig att ansluta.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jaså, det var som tusan. Måste som sagt bero på bilmärke. Jag har nog bara testat Audi och där var det ingen märkbar skillnad. Jag har även kört en massa fyrhjulsdriven Cheva(Blazer) i jobbet för en massa år sedan och den var allt annat än stabil... Men rätt kul på kurvig, helst oplogad, vinterväg.LuckyStrike1 skrev:Jag har ialla fall märkt en klar skillnad mellan 4WD och 2WD, oavsett bak- eller framhjulsdrift, vid körning på motorväg/motorled eller dylikt vid en snöstorm.
Att byta fil till en mindre uppkörd vänsterfil för att passera någon t.ex. med en vanlig 4WD går inte att jämföra med att göra det samma med en 2WD.
Jag kan dock inte alls förstå varför det skulle vara bättre för rakt-fram-stabiliteten att ha drivning även bak på en framhjulsdriven bil och speciellt inte när det råder ökat rullmotstånd som vid modd och snö. Man vill ju ha drivningen framför tyngdpunkten eftersom det då vid avvikelser försöker stabilisera bilen, liksom att den bakåtriktade kraften ifrån de frihjulande bakhjulen även de försöker stabilisera bilen. Lägger man på drivning bak försämras både de aspekterna, varför jag inte alls förstår varför en fyrhjulsdriven bil kan bli stabilare än en framhjulsdriven.
Nu känner jag en som precis skall till och doktorera i just ämnet riktningsstabilitet för bilar, så jag återkommer.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jag råkar veta att BMW (som de flesta andra tillverkare) har Lexus som referensbil vad gäller kvalitet etc och ännu når ingen upp till dem. Vad du tror och hur verkligheten ser ut i detta fall är två olika saker.
Ett bilbatteri kan ta slut på mindre än 24 timmar om man använder det fel och jag tror knappast att din gamla 530 har originalbatteriet kvar och jag kommer gärna över och visar hur du inte kan starta din BMW efter 5 minuter om du vill.
Ditt argument visar bara hur okunnig du är om bilar.
Vi har som sagt BMW inom familjen (av betydligt nyare modell än din) så jag kan mycket väl jämföra komfort etc. En X5 är närapå outhärlig stötig i jämförelse med min XC90. Prestandamässigt ligger XC90:n inte efter, snarast före. Flexibilitetsmässigt är XC90:n överlägsen. Numera har BMW ett likvärdigt AWD-system (dvs från 05), men 03 var Volvon före. Jag har inte haft minsta problem på snart 6000 mil, jo en strålkastaglödlampa bör jag för några månader sedan. Bilen drar betydligt mindre bensin än motsvarande X5.
För att inte tala om att V70 alltid slagit 5-serie Touring (E39) i alla tester samt att XC90 slog X5 till och med i AMS som ju annars sätter BMW främst.
Tyvärr Jari, dina argument, om man nu kan kalla det argument, är enbart känslogrundande och visar tydligt på att märke och status är det viktigaste för dig.
Nåväl,så länge du saknar verkliga kunskaper i ämnet är det lönlöst att diskutera detta med dig. Du får skaffa lite bättre underlag än enbart BMW-broschyrer och BMW:s interna tidningar.
Jag har sett massor av information i ämnet som aldrig når allmänheten från flera tillverkare och diskussionen om Lexus överlägsenhet är odiskutabel. Men självklart kan man köra en Lexus rakt in i en bergvägg eller tända eld på den. Man kan även slå sönder den med en slägga. Det påverkar ju knappast bilens inneboende egenskaper. Du gör dig återigen bara fjantig med dina skitargument och jag lägger härmed ned denna diskussion med dig då du befinner dig på en tolvårings nivå.
Vill du diskutera bilar vettigt så får du som sagt skaffa dig verkliga kunskaper i ämnet, som det är nu är det som att diskutera med Jehovas vittnen.
Ett bilbatteri kan ta slut på mindre än 24 timmar om man använder det fel och jag tror knappast att din gamla 530 har originalbatteriet kvar och jag kommer gärna över och visar hur du inte kan starta din BMW efter 5 minuter om du vill.
Ditt argument visar bara hur okunnig du är om bilar.
Vi har som sagt BMW inom familjen (av betydligt nyare modell än din) så jag kan mycket väl jämföra komfort etc. En X5 är närapå outhärlig stötig i jämförelse med min XC90. Prestandamässigt ligger XC90:n inte efter, snarast före. Flexibilitetsmässigt är XC90:n överlägsen. Numera har BMW ett likvärdigt AWD-system (dvs från 05), men 03 var Volvon före. Jag har inte haft minsta problem på snart 6000 mil, jo en strålkastaglödlampa bör jag för några månader sedan. Bilen drar betydligt mindre bensin än motsvarande X5.
För att inte tala om att V70 alltid slagit 5-serie Touring (E39) i alla tester samt att XC90 slog X5 till och med i AMS som ju annars sätter BMW främst.
Tyvärr Jari, dina argument, om man nu kan kalla det argument, är enbart känslogrundande och visar tydligt på att märke och status är det viktigaste för dig.
Nåväl,så länge du saknar verkliga kunskaper i ämnet är det lönlöst att diskutera detta med dig. Du får skaffa lite bättre underlag än enbart BMW-broschyrer och BMW:s interna tidningar.
Jag har sett massor av information i ämnet som aldrig når allmänheten från flera tillverkare och diskussionen om Lexus överlägsenhet är odiskutabel. Men självklart kan man köra en Lexus rakt in i en bergvägg eller tända eld på den. Man kan även slå sönder den med en slägga. Det påverkar ju knappast bilens inneboende egenskaper. Du gör dig återigen bara fjantig med dina skitargument och jag lägger härmed ned denna diskussion med dig då du befinner dig på en tolvårings nivå.
Vill du diskutera bilar vettigt så får du som sagt skaffa dig verkliga kunskaper i ämnet, som det är nu är det som att diskutera med Jehovas vittnen.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jeep Chreokee är också helt hopplös- ostabil och slingrig och fullkomligt i avsaknad av att förmedla känsla mellan vägen och bilen.AndersF1 skrev:Jaså, det var som tusan. Måste som sagt bero på bilmärke. Jag har nog bara testat Audi och där var det ingen märkbar skillnad. Jag har även kört en massa fyrhjulsdriven Cheva(Blazer) i jobbet för en massa år sedan och den var allt annat än stabil... Men rätt kul på kurvig, helst oplogad, vinterväg.
Jag kan dock inte alls förstå varför det skulle vara bättre för rakt-fram-stabiliteten att ha drivning även bak på en framhjulsdriven bil och speciellt inte när det råder ökat rullmotstånd som vid modd och snö. Man vill ju ha drivningen framför tyngdpunkten eftersom det då vid avvikelser försöker stabilisera bilen, liksom att den bakåtriktade kraften ifrån de frihjulande bakhjulen även de försöker stabilisera bilen. Lägger man på drivning bak försämras både de aspekterna, varför jag inte alls förstår varför en fyrhjulsdriven bil kan bli stabilare än en framhjulsdriven.
Nu känner jag en som precis skall till och doktorera i just ämnet riktningsstabilitet för bilar, så jag återkommer.
Jag vet inte varför och har inte funderat så djupt över varför. Min erfarenhet är ialla fall att en fyrhjuldriven normal person bil (i det här fallet en Audi A4) uppför sig betydligt stabilare under de förhållanden än i pricnip alla de andra bilar jag har kört under liknande förhållanden (Mercedes W124, BMW 3-serie, Volvo V70, S70, S60, Ford Mondeo, Audi A4 2WD som exempel.) Det samt positiva erfarenheter från andra som redan kör 4WD utan att bo i vildmarken har fått mig att sätta 4WD högt upp på önskelistan för nästa bil. Utan att doktorera i ämnet först
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
För rättvisans skull ska man väl jämföra samma bil, dvs t.ex. en 525i mot en 525xi eller en V70 mot en V70 AWD.
Jag tror också att en V70 2WD är mer stabil än en 15 år gammal 4x4-amerikansk pickup...
Jag ser inga nackdelar med ett modernt AWD-system, visst, det kanske kommer att kosta lite att repa nån gång i framtiden, men det gör ju som sagt allt som sitter i bilen...
Jag ser dock många fördelar...
Jag tror också att en V70 2WD är mer stabil än en 15 år gammal 4x4-amerikansk pickup...
Jag ser inga nackdelar med ett modernt AWD-system, visst, det kanske kommer att kosta lite att repa nån gång i framtiden, men det gör ju som sagt allt som sitter i bilen...
Jag ser dock många fördelar...
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Ledsen att behöva säga det Enzo, men BMW-broschyrerna nu för tiden är så illa översatta att det inte går att läsa dem. Jag undrar bara en sak;
Innan Lexus började bygga bilar för tio år sen (?), vad hade BMW för referenser då? Toyota?
Vad du inte får reda på där du sitter och kollar på rapvideos och lär dig vilka bilar som är bäst att "pimp"a är att Lexus är byggd för att nån gång bli lika bra som BMW och Mercedes, dvs det är BMW och Mercedes som är läromästaren och Lexus som är den japanska kopian.
Fortfarande.
Innan Lexus började bygga bilar för tio år sen (?), vad hade BMW för referenser då? Toyota?
Vad du inte får reda på där du sitter och kollar på rapvideos och lär dig vilka bilar som är bäst att "pimp"a är att Lexus är byggd för att nån gång bli lika bra som BMW och Mercedes, dvs det är BMW och Mercedes som är läromästaren och Lexus som är den japanska kopian.
Fortfarande.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Du har ju några poster längre upp själv sagt att AWD lider av högre pris, sämre acc, lägre toppfart och högre bränsleförbrukning, samt ökad risk för haveri. Plötslig minnesförlust?EnzoF1 skrev:
Jag ser inga nackdelar med ett modernt AWD-system, visst, det kanske kommer att kosta lite att repa nån gång i framtiden, men det gör ju som sagt allt som sitter i bilen...
Tycker det är ganska bra argument mot AWD...
Däremot tycker du att fördelarna väger över. Det tycker inte jag, då jag har svårt att se några fördelar av betydelse för mig, eller för många andra normalbilister.
Jag måste dock erkänna att de har haft en effektiv marknadsföring, kanske främst Audi.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
JAg menade i mer praktiska termer. Dvs, jag ser inte varför AWD skulle vara sämre rent praktiskt. Självklart är dyrare sämre, men ur ett användarperspektiv så...
Alla är väl inte så skickliga förare som du och andra BMW-förare (eller som 18-åringar med nytaget körkort... )
Alla är väl inte så skickliga förare som du och andra BMW-förare (eller som 18-åringar med nytaget körkort... )
AndersF1 skrev:Du har ju några poster längre upp själv sagt att AWD lider av högre pris, sämre acc, lägre toppfart och högre bränsleförbrukning, samt ökad risk för haveri. Plötslig minnesförlust?EnzoF1 skrev:
Jag ser inga nackdelar med ett modernt AWD-system, visst, det kanske kommer att kosta lite att repa nån gång i framtiden, men det gör ju som sagt allt som sitter i bilen...
Tycker det är ganska bra argument mot AWD...
Däremot tycker du att fördelarna väger över. Det tycker inte jag, då jag har svårt att se några fördelar av betydelse för mig, eller för många andra normalbilister.
Jag måste dock erkänna att de har haft en effektiv marknadsföring, kanske främst Audi.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Som sagt, du saknar kunskaper och insikt i bilbranschen för att kunna diskutera detta på ett sakligt sätt...
Innan Lexus byggde sin första LS400 kan man enkelt beskriva det med att de "infiltrerade" mängder av amerikanska familjer i målgruppen och sedan lyckades leverera en närmast perfekt produkt i alla avseenden. Det är en enorm bedríft att från noll bygga upp ett bilvarumärke som Lexus (och i viss mån även Infiniti) gjort på så kort tid.
Innan Lexus kom så kämpade BMW för att försöka hålla jämna steg med MB. Före E32 och E34 var BMW inte ens i samma division. Det enda segment som BMW egentligen lyckats med är ju 3-seriesegmentet. Numera har BMW verkligen lyckats bygga upp varumärket vilket är fantastiskt med tanke på att produkten inte levererar på samma sätt som t.ex. Lexus. Iofs tvingades ju BMW sänka priserna drastiskt kring 1996 då kunderna svek och de insåg att de inte kunde ta så mycket betalt för produkterna.
De flesta biltillverkare har Toyota som en referens i flera avseenden. Du vet som sagt inget om det du pratar om.
Som vanligt blandar du ihop ditt önsketänkande med verkligheten.
Förstår inte varför jag ens orkar traggla detta med dig...
Vad gäller översättningarna så blir det väl så när de snålar... jag kan rekommendera lite kompetenta översättare. Jag sysslar själv bara med betydligt mer avancerade texten åt den koncernen, men sådant får jag inte berätta om här (eller nån annanstans...)
Innan Lexus byggde sin första LS400 kan man enkelt beskriva det med att de "infiltrerade" mängder av amerikanska familjer i målgruppen och sedan lyckades leverera en närmast perfekt produkt i alla avseenden. Det är en enorm bedríft att från noll bygga upp ett bilvarumärke som Lexus (och i viss mån även Infiniti) gjort på så kort tid.
Innan Lexus kom så kämpade BMW för att försöka hålla jämna steg med MB. Före E32 och E34 var BMW inte ens i samma division. Det enda segment som BMW egentligen lyckats med är ju 3-seriesegmentet. Numera har BMW verkligen lyckats bygga upp varumärket vilket är fantastiskt med tanke på att produkten inte levererar på samma sätt som t.ex. Lexus. Iofs tvingades ju BMW sänka priserna drastiskt kring 1996 då kunderna svek och de insåg att de inte kunde ta så mycket betalt för produkterna.
De flesta biltillverkare har Toyota som en referens i flera avseenden. Du vet som sagt inget om det du pratar om.
Som vanligt blandar du ihop ditt önsketänkande med verkligheten.
Förstår inte varför jag ens orkar traggla detta med dig...
Vad gäller översättningarna så blir det väl så när de snålar... jag kan rekommendera lite kompetenta översättare. Jag sysslar själv bara med betydligt mer avancerade texten åt den koncernen, men sådant får jag inte berätta om här (eller nån annanstans...)
Jari skrev:Ledsen att behöva säga det Enzo, men BMW-broschyrerna nu för tiden är så illa översatta att det inte går att läsa dem. Jag undrar bara en sak;
Innan Lexus började bygga bilar för tio år sen (?), vad hade BMW för referenser då? Toyota?
Vad du inte får reda på där du sitter och kollar på rapvideos och lär dig vilka bilar som är bäst att "pimp"a är att Lexus är byggd för att nån gång bli lika bra som BMW och Mercedes, dvs det är BMW och Mercedes som är läromästaren och Lexus som är den japanska kopian.
Fortfarande.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Hmm, angående AWD så står jag i valet och kvalet när jag nu i vinter/vår ska beställa en Volvo V70. Jag åker mycket bil och har bland annat en fjällstuga som besöks ofta under hela året.
AWD kostar väl 20000 extra och drar lite, lite mer soppa. Det är verkligen svårt för mig att fatta ett rationellt beslut i denna fråga. Samtidigt som jag egentligen aldrig saknat AWD på mina tidigare bilar, så tycker jag det vore bra med det, speciellt eftersom jag kör ganska många mil på snö och is. Jag hade tänkt mig 2.5T motorn på dryga 200 hästar om någon undrar över det. Har även tänkt lite på D5-motorn, men har aldrig haft en diesel och tvekar därför...
Hjälp mig gärna. Ska jag beställa AWD eller inte?
PS Att det blir Volvo beror delvis på att de är bra bilar, men samtidigt att jag kan utnyttja förmånliga rabatter. DS
AWD kostar väl 20000 extra och drar lite, lite mer soppa. Det är verkligen svårt för mig att fatta ett rationellt beslut i denna fråga. Samtidigt som jag egentligen aldrig saknat AWD på mina tidigare bilar, så tycker jag det vore bra med det, speciellt eftersom jag kör ganska många mil på snö och is. Jag hade tänkt mig 2.5T motorn på dryga 200 hästar om någon undrar över det. Har även tänkt lite på D5-motorn, men har aldrig haft en diesel och tvekar därför...
Hjälp mig gärna. Ska jag beställa AWD eller inte?
PS Att det blir Volvo beror delvis på att de är bra bilar, men samtidigt att jag kan utnyttja förmånliga rabatter. DS
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jag hade inte valt AWD. Hur ofta behöver du AWD? På standardversionen har du antispinn, det är fullt tillräckligt i 99,99% av körsituationerna. Då du åker till fjällen vintertid så har du säkerligen bra vinterdäck. Det är som sagt fullt tillräckligt. Merkostnaden för AWD + den högre bränsleförbrukningen gör bilen hyffsat mycket dyrare.
Gällande Diesel så har jag endast erfarenhet av VW, 1,9 TDI. En sagolikt bra motor. Ett vridmoment som hette duga och en förbrukning avsevärt lägre än sin bensindrivna syskon.
Då du kör mycket bör du överväga (räkna på) dieselversionen. Dagens moderna dieslar uppför sig som dieslar endast på tomgång. Det är inte någon racermaskin men en underbart pålitlig och näst intill outslitlig arbetshäst. (Men å andra sidan, vilken Ford V70 är en racer? Du vriider inte många nackar ur led med en V70. För det behövs åtskilligt potentare kärror. Dessutom är du för gammal för att ha bilen till buskörning)
Gällande Diesel så har jag endast erfarenhet av VW, 1,9 TDI. En sagolikt bra motor. Ett vridmoment som hette duga och en förbrukning avsevärt lägre än sin bensindrivna syskon.
Då du kör mycket bör du överväga (räkna på) dieselversionen. Dagens moderna dieslar uppför sig som dieslar endast på tomgång. Det är inte någon racermaskin men en underbart pålitlig och näst intill outslitlig arbetshäst. (Men å andra sidan, vilken Ford V70 är en racer? Du vriider inte många nackar ur led med en V70. För det behövs åtskilligt potentare kärror. Dessutom är du för gammal för att ha bilen till buskörning)
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Inga problem. Din 530 automat ligger på närmare 11 sek (10,8 enligt BMW själva, mer enligt tillförlitliga tester) till 100 km/h med automat (när den var ny) min ligger under 10 sek... Med tanke på att min har minst alla hästar kvar och dina möjligen har 140 av de dryga 180 kvar så är matchen avgjord i förtid.
Med tanke på att båda har automat så ligger förarens insats i att hålla gaspedalen nedtryckt tillräckligt hårt. Är det dessutom det minsta halt så hinner jag upp i 100 innan du kommer upp i 50.
Vill du fortsätta göra dig till åtlöje????
Som sagt, kom igen när du har verkliga kunskaper i ämnet.
Jag har ingen fantastisk acceleration, men den hänger av din kebabmobil när som helst...
Med tanke på att båda har automat så ligger förarens insats i att hålla gaspedalen nedtryckt tillräckligt hårt. Är det dessutom det minsta halt så hinner jag upp i 100 innan du kommer upp i 50.
Vill du fortsätta göra dig till åtlöje????
Som sagt, kom igen när du har verkliga kunskaper i ämnet.
Jag har ingen fantastisk acceleration, men den hänger av din kebabmobil när som helst...
Jari skrev:Du kan gärna prova din fantastiska acceleration mot min snart 16 år gamla BMW, Enzo...
För det är väl en av de där månaderna nu va?
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ta AWD:n. Du har tillbaka pengarna när du säljer bilen om inte annat. Fundera på en XC70. Den har Business-paket som standard vilket gör prisskillnaden minimal om du ändå ska ha den utrustningen. Dessutom står XC:n ännu bättre i pris som begagnad.
Du kanske inte har nytta av AWD så ofta, men när det behövs så är det suveränt.
Du kanske inte har nytta av AWD så ofta, men när det behövs så är det suveränt.
Pastis skrev:Hmm, angående AWD så står jag i valet och kvalet när jag nu i vinter/vår ska beställa en Volvo V70. Jag åker mycket bil och har bland annat en fjällstuga som besöks ofta under hela året.
AWD kostar väl 20000 extra och drar lite, lite mer soppa. Det är verkligen svårt för mig att fatta ett rationellt beslut i denna fråga. Samtidigt som jag egentligen aldrig saknat AWD på mina tidigare bilar, så tycker jag det vore bra med det, speciellt eftersom jag kör ganska många mil på snö och is. Jag hade tänkt mig 2.5T motorn på dryga 200 hästar om någon undrar över det. Har även tänkt lite på D5-motorn, men har aldrig haft en diesel och tvekar därför...
Hjälp mig gärna. Ska jag beställa AWD eller inte?
PS Att det blir Volvo beror delvis på att de är bra bilar, men samtidigt att jag kan utnyttja förmånliga rabatter. DS
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Näpp, du tänker på den första generationen TRACS, dvs den elektroniska antispinnkontrollen. Däremot hade första generationen AWD ett slöare ingrepp från stillastående (viskokoppling)
Bernie skrev:Ang riktningsstabiliteten med awd så har jag ett svagt minne av att i alla fall första generationen volvo xc70 bara hade awd upp till typ 70 km/h
någon som vet?