PKV testar Wirdheim

The American zone...
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

PKV testar Wirdheim

Inlägg av jajo »

"PKV TO TEST A PAIR

PKV Racing will test two drivers at Barber Motorsports Park in Alabama in mid-November, namely Toyota Atlantic front runner Ryan Dalziel and 2003 FIA International F3000 champion Bjorn Wirdheim. Wirdheim tested a Champ Car in ’02 with Patrick Racing under the watchful eye of team manager Jim McGee, who is widely expected to join PKV Racing for the ’05 season.

McGee’s arrival is largely at the behest of driver/co-team owner Jimmy Vasser who will, of course, be back with the team in ’05. Current teammate Roberto Gonzalez, however, is unlikely to return to the team next year."

http://www.speedtv.com/articles/auto/champcar/13819/
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Verkar ju inte som det gick klockrent för Björn..någon som vet mer..?
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

I morgon kommer det mer information. Den text vi publicerade efter testet var illa underbyggd och i vissa stycken felaktig. Jag kommer att prata med Örnulf under morgondagen och då kommer det att bli en faktamässigt korrekt artikel. Hur det gick för Björn, det kommer läsarna att få dra sin egen slutsats om.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
HASSE
Inlägg: 106
Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39

Inlägg av HASSE »

Det är för mycket fokus på enstaka bra varvtider när det gäller rapportering av tester.Det viktiga måste väl vara en förare som kan köra många varv ungeföär lika snabbt och med låg bränseförbrukning.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Man kan väl säga att det handlar om att lägga fokus på vad som är relevant. Det är ju ingen idé att bedöma varvtider om det inte är målet för testet. Om varvtiderna är det relevanta, då ska man ju fokusera på detta.

TÄrnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Det där var ingen bra attityd om man vill få ett kontrakt. Säger det i all välmening. Om några veckor kommer bara folk ihåg vem som var snabbast..det är allt som gäller något så länge Björn inte har ett kontrakt.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Vad menar du, El Scorcho? Vems attityd pratar du om? Björn var ju där för att utföra ett uppdrag. Anledningen till att han var där var att stallet redan har förtroende för honom.

Dessutom kan man imponera på andra sätt. Ingenjörerna känner till förarnas kapacitet. Det mesta går att utläsa ur dataloggarna.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Jag menar att för en förare utan kontrakt så är det inget bra att åka omkring och göra tester utan att sätta bra tider.

Samtidigt har jag personligen givetvis en stor tillit till Björns kompetens och kvalitet och håller tummarna för att han ska lyckas! Men med lite fler såna här tester så devalveras värdet på Björn till något han inte är.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det beror ju på hos vem värdet devalveras. De som fattar beslut om vem som ska sitta i bilarna är nog som regel för erfarna för att dra slutsatser efter ett test som man inte vet något om. Att folk på olika forum drar slutsatser hit och dit har nog noll betydelse.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
HASSE
Inlägg: 106
Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39

Inlägg av HASSE »

Det viktigaste är väl som när man själv välljer medarbetare dvs att man kan sammarbeta. Dessutom om man tex har en fulltankad bil så är det inte så lätt att sätta varvrekord.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Vi pratar om en av de mest konkurrensutsatta positionerna som finns. För att erbjudas ett kontrakt i F1 måste man ha antingen pengar, otrolig talang eller en myt uppbyggd omkring sin person. Eller en kombination av delarna. För en svensk förare är det än så länge enbart talang som gäller och då håller det inte att kunna samarbeta eller åka runt och testa stötdämpare. Inte i längden.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

alltså enbart att vara trevlig räcker inte ett dugg..det är ju något problem när Wirdheim så totalt dominerade F3000 förra året och uppvisningen i Monaco och ändå är intrycket av honom lite grått. han är jävligt bra men ingen säger det och han verkar inte säga det själv.
HASSE
Inlägg: 106
Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39

Inlägg av HASSE »

Nä att ha sin pappa som talar om att alla är dumma är inget man hamnar som ordinarieförare i ett bra F1-team på. Det är för oprofsigt hela satsningen på BW.Vi hade på 80.talet en Svensk som hette rThomas Kaiser han hade ingen talang men höll ändå på att hamna i F1 men det stöp att det saknades superlicensensen.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Under den moderna F1-eran som varit de senaste 10+ åren så har det funnits många svenska formelbilsförare som i allafall i lägre serier varit i samma klass som Björn, men det är enbart Kenny som tagit sig till en liknande nivå som Björn, så för mig är det helt ofattbart att man kan tycka att de runt Björn är oproffsiga och okunniga. Vem tusan är bättre då?
De som har gjort det bättre har jag god respekt för men alla läktarchaffisar som vet hur slipstenen egentligen skulle ha dragits om de varit med, ger jag inte mycket för. Empiriska bevis för att ni har lyckats bättre, tack!
Jag tror inte det där med politisk korrekthet och försiktigt tassande är så himla nödvändigt i F1-världen. Bernie, Max och de andra verkar inte direkt vara den typen av människor som ruggar tillbaks för lite hårda ord.
HASSE
Inlägg: 106
Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39

Inlägg av HASSE »

Det var synd att Keke Rosberg inte tog sig an honom och även Alain Prost var visst intresserad och imponerad av BW- Jag vet inte hur det är med han som skall vara hans manager. Men jag tror Cart kan bli ett lyft för BW styrla är i loppen. Samtidigt svenska företag skall inte doM kunna sponsra lite vi är ju kända för våra stora företag,Ikea tex.
Användarens profilbild
SunnyRikard
Inlägg: 749
Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
Ort: Mölndal

Inlägg av SunnyRikard »

da Matta kanske tar Wirdheims eventuella plats i PKV, http://www.tsn.ca/auto_racing/news_stor ... uto_racing Björns chanser verkar försvinna en efter en.....
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

SunnyRikard skrev:da Matta kanske tar Wirdheims eventuella plats i PKV, http://www.tsn.ca/auto_racing/news_stor ... uto_racing Björns chanser verkar försvinna en efter en.....
Eller så kan man läsa om det här: ;)
https://f1.tauzero.se/main.php?url=news ... MP&id=5273
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
SunnyRikard
Inlägg: 749
Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
Ort: Mölndal

Inlägg av SunnyRikard »

Okej inte första gången jag missar en huvudnyhet, man kanske skulle kunna lägga ut huvudnyheten under Champ Car med rödmarkering också. En huvudnyhet borde alltid kanske läggas ut dubbelt, bara en fundering.
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Besked från PKV på tisdag. De har kallat till presskonferens, där stallets VD Jim McGee samt stallets andra förare för 2005 kommer att närvara. Dock ännu ej namngiven ... men enligt alla Silly Season-rykten tyder allting på att det är da Matta som är klar för stallet.

Newman-Haas hade inte budget för att köra en tredjebil, och dessutom inte möjlighet att matcha da Mattas lönekrav.

Allt detta påverkar givetvis Wirdheims chanser i inte särskilt uppmuntrande riktning.

Men två, intressanta, rykten återstår:
1: det surras försiktigt om att Vasser kanske inte kör, och att hans plats i PKV kan komma att öppnas för Ryan Dalziel eller Björn före eller under säsongen.
2: Wirdheims namn har nämnts, dock som ett av många, som eventuellt tänktbar förare för Kalkovens andra bil. Samtidigt surras det visst lite om att Kalkoven kan komma att få fram budget för en tredje bil dessutom.
HASSE
Inlägg: 106
Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39

Inlägg av HASSE »

Det är lite småsynd om BW.Det viöl sig inte riktigt och han är bara nästan en plats både i Cart och F1.
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Expressen idag

"Wirdheim missar kontrakt

Det blev ex-F1-föraren Cristiano da Matta som fick platsen som andreförare i PKV-stallet.
Men Björn Wirdheim har inte gett upp en plats i Cart-serien.
– Jag är övertygad om att Björn sitter i en bil när starten går för det första loppet, säger Björns pappa och manager Örnulf Wirdheim.
"

En reflektion - det är dags att hans farsa slutar uttala sig. Björn är ju gammal nog att göra det själv.
Gösta
Inlägg: 8027
Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
Ort: Solna

Inlägg av Gösta »

El Scorcho skrev:
En reflektion - det är dags att hans farsa slutar uttala sig. Björn är ju gammal nog att göra det själv.
Den mannen har trampat sönder klaveret. Lider med Björn. Dax att klippa navelsträngen!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det förväntas komma 18 bilar till start, från 9 stall, i år. Det kan givetvis komma att ändras - några kanske bara får ihop budget till en bil, andra (PKV/Newman Haas) kanske lyckas få ihop budget till en tredje bil.

Det är dock tveksamt - ifjol vill jag minnas att de stall som hade tre bilar var tvungna att helt förlita sig på att föraren av tredjebilen hade sponsorer med sig.

Jag tror att 11 platser är bekräftade hitills, så det återstår teoretiskt 7 platser. Flertalet av dem har av vad jag kunnat läsa mig till vara platser som kräver förare med sponsorer för att fyllas.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Gösta skrev:
El Scorcho skrev:
En reflektion - det är dags att hans farsa slutar uttala sig. Björn är ju gammal nog att göra det själv.
Den mannen har trampat sönder klaveret. Lider med Björn. Dax att klippa navelsträngen!
Utan pengar verkar det aldrig ha varit riktigt aktuellt med en tredjebil, så jag vet inte hur det var Örnulfs fel:
"The team contemplated fielding a third car for either Toyota Atlantic ace Ryan Dalziel or former Jaguar F1 test driver Bjorn Wirdheim, both of whom impressed in an evaluation test before Christmas. That option was ruled out on financial grounds, however."

Det är klart, han hade ju kunnat fixa fram en stor hög pengar. Men det var nog ett tag sedan någon svensk öht lyckades skrapa ihop en stor hög pengar i klassen väl över 10 milj sekiner. Vem lyckades senast?

Bara att hoppas att Björn hittar en annan plats. :)
HASSE
Inlägg: 106
Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39

Inlägg av HASSE »

Det är inget plus i racingvärlden att vara svensk.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Kanske inte - men det är många förare från stora nationer som också har samma problem att få ihop de sponsorspengar som krävs.

Motorsport har på så sätt alltid varit en svår sport att ge sig på - det kräver extremt mycket pengar, och det är otroligt många som slåss om en relativt sett ganska liten pott.

Vad gäller Champ Car just nu, har jag förstått att av de 7 "lediga" platserna (som krävs för att det ska bli ett startfält på 18 bilar) är 4 rena betalsitser, dvs platser där stallen definitivt behöver förare som har med sig sponsorer.

De övriga tre är platser som delvis eller inte kräver sponsorsbudgetar, men där finns det redan ett antal kandidater som har kommit väldigt långt i förhandlingarna.

Men det är ju långt till säsongstarten i April ännu, och till skillnad från F1 är det inte lika kritiskt vad jag har förstått att ha allt klart till vintertester i Januari. Det går att vänta lite längre i Champ Car med att göra klart med föraruppsättningarna.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

HASSE skrev:Det är inget plus i racingvärlden att vara svensk.
Jag tror inte det spelar någon roll. Se på Karthikeyan.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jari skrev:
HASSE skrev:Det är inget plus i racingvärlden att vara svensk.
Jag tror inte det spelar någon roll. Se på Karthikeyan.
Han är väl inte svensk?
Eller menar du att det finns nåt samband mellan ett land med över en miljard invånare och hiskelig tillväxt och Sverige? De verkar ju även vilja köra F1 i Indien, vilket jag inte sett nåt önskemål ifrån Bernie om när det gäller Sverige.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jag tror inte nationaliteten på föraren spelar så stor roll som det påstås. Det finns förare i F1 som representerar betydligt mindre marknader och intressen än en eventuell svensk.
HASSE
Inlägg: 106
Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39

Inlägg av HASSE »

Ett företag typ HM som satsar i USA kunde hjälpa BW.
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

H&M riktar nog in sig mest på tjejer rent marknadsföringsmässigt, och då är nog inte räserbilar rätt forum... de har ju satsat på hästhoppning i stället
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jag försökte få in Carlsberg i går med de har inte de pengarna som de tror krävs. De håller redan på med motorsporter annars genom Battery i både Mr Hollywoods och innan det i Mäkinens fall.
HASSE
Inlägg: 106
Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39

Inlägg av HASSE »

Vem är BWs manager nu? Hans gamleF23000-boss är det fortfarande han? Kenny Bräck kund inte han hjälpa till med kontakter deller Lill-Lövis?