Le Mans
-
- Inlägg: 768
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Sveriges framsida!
-
- Inlägg: 768
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Sveriges framsida!
mera nytt: Banan förlängs (275m) med ett nytt parti vid Chapel Bend.
"For the track of the "24 Heures", the amplitude of the new Chapel Bend will create a curve to the left, which will offer the drivers a new progression from the incline of the DUNLOP towards the Tertre Rouge Esses with their famous "left-to-right", and this in full view of the spectators.
Also included in the work to be carried out will be the putting-in of new gravel beds. Altogether, this represents an investment of 15 million French francs. Work on the track is expected to take place between November 2001 and February 2002.
This new curve will add 275 metres to the 13.605 km. lap, taking it to 13.880 km, which will doubtlessly have an impact on the stopwatch.
The preliminary practice sessions, the date of which has been set for Sunday, 5th May, 2002, will be the occasion to discover the new lap times."
"For the track of the "24 Heures", the amplitude of the new Chapel Bend will create a curve to the left, which will offer the drivers a new progression from the incline of the DUNLOP towards the Tertre Rouge Esses with their famous "left-to-right", and this in full view of the spectators.
Also included in the work to be carried out will be the putting-in of new gravel beds. Altogether, this represents an investment of 15 million French francs. Work on the track is expected to take place between November 2001 and February 2002.
This new curve will add 275 metres to the 13.605 km. lap, taking it to 13.880 km, which will doubtlessly have an impact on the stopwatch.
The preliminary practice sessions, the date of which has been set for Sunday, 5th May, 2002, will be the occasion to discover the new lap times."
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 768
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Sveriges framsida!
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
Calle kör en Viper för franska Labre teamet. http://www.larbre-competition.com/
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 768
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Sveriges framsida!
Lövis team fick inte någon plats i årets lopp när Lemans organisationen släppte startlistan. http://www.autosport.com/newsitem.cfm?i ... &series=15
Startfältet kommer att utökas från 48 till 50 bilar, mest för att DAMS motorsports två prototyper skall "agera" i kultregissören Luc Bessons (Subway, Det stora blå, mfl) nya Le Mans film. Ett antal specialkameror skall monteras på dessa bilar. Skall bli rätt spännande att se vad Besson hittar på, han är ju inte direkt känd för att lägga sig i "Hollywoods mittfil" Det lär knappast bli någon soppa som "Driven" i alla fall....
Startfältet kommer att utökas från 48 till 50 bilar, mest för att DAMS motorsports två prototyper skall "agera" i kultregissören Luc Bessons (Subway, Det stora blå, mfl) nya Le Mans film. Ett antal specialkameror skall monteras på dessa bilar. Skall bli rätt spännande att se vad Besson hittar på, han är ju inte direkt känd för att lägga sig i "Hollywoods mittfil" Det lär knappast bli någon soppa som "Driven" i alla fall....
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"
Murray Walker
Murray Walker
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Läs mer om ombyggnationen på http://www.motogp.com/en/motogp/conteni ... =0&offset=
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
Har sett filmen nu, Michel Vaillant heter den. Kalkonvarning... nästan i klass med Driven...Superfan skrev:Startfältet kommer att utökas från 48 till 50 bilar, mest för att DAMS motorsports två prototyper skall "agera" i kultregissören Luc Bessons (Subway, Det stora blå, mfl) nya Le Mans film. Ett antal specialkameror skall monteras på dessa bilar. Skall bli rätt spännande att se vad Besson hittar på, han är ju inte direkt känd för att lägga sig i "Hollywoods mittfil" Det lär knappast bli någon soppa som "Driven" i alla fall....
Keep on Boppin´
-
- Inlägg: 155
- Blev medlem: mån jul 25, 2005 18:08
- Ort: Boden
Ja Driven var ju hemsk, den absolut bästa Racing filmen och mest plagierade är ju trots allt Grand Prix från 67.. Med James Garner och Yves Montana som dessutom båda själv körde, inga screen bilder bakom bilarna, alla körde äkta F1 bilar med kamerorna monterade fram och bak och på sidorna.. Där blandade de ihop kanonstory med äkta 100% riktig Racing, naturtroget och bra..Bopper skrev:Har sett filmen nu, Michel Vaillant heter den. Kalkonvarning... nästan i klass med Driven...Superfan skrev:Startfältet kommer att utökas från 48 till 50 bilar, mest för att DAMS motorsports två prototyper skall "agera" i kultregissören Luc Bessons (Subway, Det stora blå, mfl) nya Le Mans film. Ett antal specialkameror skall monteras på dessa bilar. Skall bli rätt spännande att se vad Besson hittar på, han är ju inte direkt känd för att lägga sig i "Hollywoods mittfil" Det lär knappast bli någon soppa som "Driven" i alla fall....
James Garner som för övrigt kört racing på riktigt, han körde bland annat ett form av ökenlopp på 60 talet där Erik Carlsson på Taket också var med, där uttryckte sig James Garner: -Jäkla Svensk som ska komma och sno min andraplats! Menat mot Carlsson såklart!
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tor apr 21, 2005 15:40
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vrid har ingen betydelse, det är enbart effekt som har betydelse, liksom det är för alla bilar.
Dieselmotorer bygger på att de "knackar", eftersom de inte har några tändstift som antänder blandningen. Däremot sker det kontrollerat genom att bränslet sprutas in vid en lämplig tidpunkt.
Diesel innehåller mer energi per liter och motorerna är även lite effektivare så man behöver inte tanka så ofta, vilket är klart bra i långlopp.
Nackdelen är att det är svårt att få dem högvarviga, så det blir låg effekt i förhållande till cylindervolymen, vilket ju kan kompenseras till en del mha av överladdning(turbo/kompressor) och så att säga pressa in mer luft än vad cylindervolymen annars tillåter.
Dieselmotorer bygger på att de "knackar", eftersom de inte har några tändstift som antänder blandningen. Däremot sker det kontrollerat genom att bränslet sprutas in vid en lämplig tidpunkt.
Diesel innehåller mer energi per liter och motorerna är även lite effektivare så man behöver inte tanka så ofta, vilket är klart bra i långlopp.
Nackdelen är att det är svårt att få dem högvarviga, så det blir låg effekt i förhållande till cylindervolymen, vilket ju kan kompenseras till en del mha av överladdning(turbo/kompressor) och så att säga pressa in mer luft än vad cylindervolymen annars tillåter.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Läs gärna artikeln om Audis R10 som finns på Forzas huvudsida - där kanske en del av dina frågor också besvaras.
På Le Mans räknar de inte med att bränsleförbrukningen blir en jättefördel, då större delen av varvet (75%) är på fullgas där det inte är en lika stor fördel med diesel. Men 1-2 varv mer per depåstopp räknar de med att kunna göra, vilket har en stor betydelse under 24 timmar.
Diesel väger mer än bensin - 90 liter diesel är 5 kg tyngre - så vikten är ett problem. Diesel är också mer trögflytande, men de har fått tillstånd att använda större filter i tankriggen, så tankningen ska inte ta längre tid. Då man dessutom kör med en V12 så är vikten ett örre problem att lösa också.
Vridmomentetet ställer enorma krav på transmission och växellåda, vilken kan påverka tillförlitligheten. Dessutom att få ner all kraft i marken ställer enorma krav på däck och antispinn-system.
En prototyp är i grunden understyrd, och dieselns kraft som trycker på hela tiden förstärker den effekten. Så man tvingas köra med extra breda framdäck bland annat för att minimera understyrningen.
De har en del intresssanta "problem" att ta hänsyn till, men jag tror att fördelarna klart överväger nackdelarna. Sen återstår det att se hur förarna kan anpassa sig till den nya körstilen.
Motorn hörs knappt över fartvinden. Effekten finns vid så låga varvtal som mellan 3000 - 5000 RPM. Förarna har en hel del att vänja sig vid.
På Le Mans räknar de inte med att bränsleförbrukningen blir en jättefördel, då större delen av varvet (75%) är på fullgas där det inte är en lika stor fördel med diesel. Men 1-2 varv mer per depåstopp räknar de med att kunna göra, vilket har en stor betydelse under 24 timmar.
Diesel väger mer än bensin - 90 liter diesel är 5 kg tyngre - så vikten är ett problem. Diesel är också mer trögflytande, men de har fått tillstånd att använda större filter i tankriggen, så tankningen ska inte ta längre tid. Då man dessutom kör med en V12 så är vikten ett örre problem att lösa också.
Vridmomentetet ställer enorma krav på transmission och växellåda, vilken kan påverka tillförlitligheten. Dessutom att få ner all kraft i marken ställer enorma krav på däck och antispinn-system.
En prototyp är i grunden understyrd, och dieselns kraft som trycker på hela tiden förstärker den effekten. Så man tvingas köra med extra breda framdäck bland annat för att minimera understyrningen.
De har en del intresssanta "problem" att ta hänsyn till, men jag tror att fördelarna klart överväger nackdelarna. Sen återstår det att se hur förarna kan anpassa sig till den nya körstilen.
Motorn hörs knappt över fartvinden. Effekten finns vid så låga varvtal som mellan 3000 - 5000 RPM. Förarna har en hel del att vänja sig vid.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: tor apr 21, 2005 15:40