Le Mans

Rally, rallycross, GT, F3, Formel ford, m.m.
Användarens profilbild
Superfan
Inlägg: 768
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Sveriges framsida!

Inlägg av Superfan »

Årets 24-timmars har fått rekord i antalet anmälningar. 96 (!) bilar ställer upp i kvalet (44 prototyper, resten GT) 48 bilar får starta så det blir tufft att kvala in. Audi ställer upp med 3 fabriksbilar. 15-16 juni (går på Eurosport)

Vet nån vilka svenskar som är aktuella?
Användarens profilbild
Superfan
Inlägg: 768
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Sveriges framsida!

Inlägg av Superfan »

mera nytt: Banan förlängs (275m) med ett nytt parti vid Chapel Bend.

"For the track of the "24 Heures", the amplitude of the new Chapel Bend will create a curve to the left, which will offer the drivers a new progression from the incline of the DUNLOP towards the Tertre Rouge Esses with their famous "left-to-right", and this in full view of the spectators.

Also included in the work to be carried out will be the putting-in of new gravel beds. Altogether, this represents an investment of 15 million French francs. Work on the track is expected to take place between November 2001 and February 2002.

This new curve will add 275 metres to the 13.605 km. lap, taking it to 13.880 km, which will doubtlessly have an impact on the stopwatch.

The preliminary practice sessions, the date of which has been set for Sunday, 5th May, 2002, will be the occasion to discover the new lap times."
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Stefan Johansson, Rickard Rydell och Carl Rosenblad är klara.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Audi kör med tre fabriksbilar. Le Mans satsas det på ialla fall
Användarens profilbild
Superfan
Inlägg: 768
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Sveriges framsida!

Inlägg av Superfan »

On 2002-03-08 08:26, Salo wrote:
Stefan Johansson, Rickard Rydell och Carl Rosenblad är klara.
Lövis kör väl sin egen "entry" och Rydell i Pro Drive teamet. Vad skall Calle köra för nåt?
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Calle kör en Viper för franska Labre teamet. http://www.larbre-competition.com/
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Fredrik Ekblom kommer säkert att köra. Ska höra efter.
Användarens profilbild
Superfan
Inlägg: 768
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Sveriges framsida!

Inlägg av Superfan »

Lövis team fick inte någon plats i årets lopp när Lemans organisationen släppte startlistan. http://www.autosport.com/newsitem.cfm?i ... &series=15

Startfältet kommer att utökas från 48 till 50 bilar, mest för att DAMS motorsports två prototyper skall "agera" i kultregissören Luc Bessons (Subway, Det stora blå, mfl) nya Le Mans film. Ett antal specialkameror skall monteras på dessa bilar. Skall bli rätt spännande att se vad Besson hittar på, han är ju inte direkt känd för att lägga sig i "Hollywoods mittfil" Det lär knappast bli någon soppa som "Driven" i alla fall....
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"

Murray Walker
Användarens profilbild
k.k
Inlägg: 334
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hemligt

Inlägg av k.k »

Lövis inte med? :cry: :mad.
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Angående banombyggnad: Har någon av er någon ny "track map" för den ombyggda Le Mans? Gärna för Bugattislingan, då ombyggnationerna är mest riktade för den slingan (internationella motorcykelförbundet är med och finansierar ombyggnationen).
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Läste i Autosport att "Lövis" ska få köra årets LeMans 24h i alla fall men för ORECA-Dallara istället för hans eget team, som ju inte fick någon startplats.
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

#88
Äntligen!
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Superfan skrev:Startfältet kommer att utökas från 48 till 50 bilar, mest för att DAMS motorsports två prototyper skall "agera" i kultregissören Luc Bessons (Subway, Det stora blå, mfl) nya Le Mans film. Ett antal specialkameror skall monteras på dessa bilar. Skall bli rätt spännande att se vad Besson hittar på, han är ju inte direkt känd för att lägga sig i "Hollywoods mittfil" Det lär knappast bli någon soppa som "Driven" i alla fall....
Har sett filmen nu, Michel Vaillant heter den. Kalkonvarning... nästan i klass med Driven... :D
Keep on Boppin´
Tomas_Boden
Inlägg: 155
Blev medlem: mån jul 25, 2005 18:08
Ort: Boden

Inlägg av Tomas_Boden »

Bopper skrev:
Superfan skrev:Startfältet kommer att utökas från 48 till 50 bilar, mest för att DAMS motorsports två prototyper skall "agera" i kultregissören Luc Bessons (Subway, Det stora blå, mfl) nya Le Mans film. Ett antal specialkameror skall monteras på dessa bilar. Skall bli rätt spännande att se vad Besson hittar på, han är ju inte direkt känd för att lägga sig i "Hollywoods mittfil" Det lär knappast bli någon soppa som "Driven" i alla fall....
Har sett filmen nu, Michel Vaillant heter den. Kalkonvarning... nästan i klass med Driven... :D
Ja Driven var ju hemsk, den absolut bästa Racing filmen och mest plagierade är ju trots allt Grand Prix från 67.. Med James Garner och Yves Montana som dessutom båda själv körde, inga screen bilder bakom bilarna, alla körde äkta F1 bilar med kamerorna monterade fram och bak och på sidorna.. Där blandade de ihop kanonstory med äkta 100% riktig Racing, naturtroget och bra..

James Garner som för övrigt kört racing på riktigt, han körde bland annat ett form av ökenlopp på 60 talet där Erik Carlsson på Taket också var med, där uttryckte sig James Garner: -Jäkla Svensk som ska komma och sno min andraplats! :D Menat mot Carlsson såklart!
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Om det är nån som vill se kalkonen Michel Vaillant så går den på TV1000 16:00 idag.
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
FerrariF1
Inlägg: 92
Blev medlem: tor apr 21, 2005 15:40

Inlägg av FerrariF1 »

Nya Audi R10 med diesel, vad har den för fördelar/ nackdelar mot bensin?
Högre vrid blir det bättre kurvhastighet eller topfart?
Är inte diesel "sämre" bränsle med lägre oktan så motorn knackar?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Vrid har ingen betydelse, det är enbart effekt som har betydelse, liksom det är för alla bilar.

Dieselmotorer bygger på att de "knackar", eftersom de inte har några tändstift som antänder blandningen. Däremot sker det kontrollerat genom att bränslet sprutas in vid en lämplig tidpunkt.
Diesel innehåller mer energi per liter och motorerna är även lite effektivare så man behöver inte tanka så ofta, vilket är klart bra i långlopp.
Nackdelen är att det är svårt att få dem högvarviga, så det blir låg effekt i förhållande till cylindervolymen, vilket ju kan kompenseras till en del mha av överladdning(turbo/kompressor) och så att säga pressa in mer luft än vad cylindervolymen annars tillåter.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Läs gärna artikeln om Audis R10 som finns på Forzas huvudsida - där kanske en del av dina frågor också besvaras.

På Le Mans räknar de inte med att bränsleförbrukningen blir en jättefördel, då större delen av varvet (75%) är på fullgas där det inte är en lika stor fördel med diesel. Men 1-2 varv mer per depåstopp räknar de med att kunna göra, vilket har en stor betydelse under 24 timmar.

Diesel väger mer än bensin - 90 liter diesel är 5 kg tyngre - så vikten är ett problem. Diesel är också mer trögflytande, men de har fått tillstånd att använda större filter i tankriggen, så tankningen ska inte ta längre tid. Då man dessutom kör med en V12 så är vikten ett örre problem att lösa också.

Vridmomentetet ställer enorma krav på transmission och växellåda, vilken kan påverka tillförlitligheten. Dessutom att få ner all kraft i marken ställer enorma krav på däck och antispinn-system.

En prototyp är i grunden understyrd, och dieselns kraft som trycker på hela tiden förstärker den effekten. Så man tvingas köra med extra breda framdäck bland annat för att minimera understyrningen.

De har en del intresssanta "problem" att ta hänsyn till, men jag tror att fördelarna klart överväger nackdelarna. Sen återstår det att se hur förarna kan anpassa sig till den nya körstilen.

Motorn hörs knappt över fartvinden. Effekten finns vid så låga varvtal som mellan 3000 - 5000 RPM. Förarna har en hel del att vänja sig vid.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
FerrariF1
Inlägg: 92
Blev medlem: tor apr 21, 2005 15:40

Inlägg av FerrariF1 »

Är det bara i längre tävligar som diesel har ett övertag eller kan det i framtiden bli aktuellt med diesel i F1.
Har för mig ha läst att i stcc/btcc/wtcc... att något team skulle köra med diesel, kan det stämma?