CART och GP2

The American zone...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

CART och GP2

Inlägg av LuckyStrike1 »

Kikade lite CART:s varvtider från loppet i helgen på Montreal och jämförde med tiderna F1 hade på samma bana tidigare i år ... en ganska rejäl skillnad.

Bourdais poletid på 1,19,9 var 2-3 sekunder långsammare än Minardis tider i förkvalet resp. huvudkvalet. Minardis tider satta med en tankad bil för övrigt.

Bourdias poletid var 7,5 sekunder långsammare än poletiden i F1 .... dessutom var Bourdais poletid nästan 2 sekunder långsammare än den långsammaste varvtiden i F1-loppet och drygt 6 sekunder långsammare än den snabbaste F1-tiden i loppet.

Med tanke på att GP2, den nya serien efter F3000, sägs ligga på varvtider c:a 6 sekunder långsammare än vad F1 är idag så ser det ut som om GP2 faktiskt kommer att vara snabbare eller lika snabbt som CART nästa år ... Frågan är om inte många förare som siktar på en karriär i F1, eller inte kommer in i F1, kanske väljer GP2 istället för CART ....

Nu vet jag inte om det regnade under andra CART-kvalet i Montreal i och för sig ...?
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Jag håller med, dagens Champ Car-motorer är inte tillräckligt effektstarka för det tunga chassiet. Sänkningen från ca 900-950 HK till de 750 (800 med push-to-pass) är för mycket. CART som beställde motorn ansåg att det var nödvändigt med tanke på driftsäkerheten. Sex lopp ska varje motor klara innan de totalrenoveras - Är det inte något som är på gång i F1 också?

Tänk också på att IRL-kärrorna har aningens högre vikt, men samtidigt lägre effekt. ca 670-700HK beroende på tillverkare.

Nya tekniska reglementet presenteras till hösten/vintern för Champ Car och rykten säger att man tittar på Lolas A1 chassi med anpassningar för ev. ovalracing. Motoralternativet är inte klart. Mer än att det inte blir en vanlig V8:a, för det har IRL. Man anser sig vara noga med att det ska vara tydliga skillnader mellan Champ Car och IRL. Rykten säger att den gamla 2,65 liters turboladdade V8:an blir kvar eller att man byter till en 3,5-liters V10
/Jan.