Automat
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: lör jun 21, 2003 00:02
Automat
Nya bilar och oftast sportigare bilar har en växel låda som heter steptronic, om jag inte har fel så är det med paddlar vid ratten. Är det samma som Automat? För om man som jag har kört upp med en automat växlad bil med D R dom där som finns så får man ju bara köra med automat växlade bilar.
-
- Inlägg: 176
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 18:38
Jag vet ärligt talat inte om det räknas som Man eller aut,men jag antar att det följer reg-beviset. På mitt står det aut, jag har "steptroniclåda" (BMW:s namn, andra märken har andra benämningar,AUDI tiptronic o.s.v) det är ju en vanlig automatlåda med möjlighet att växla "manuellt". I mina ögon den mest onödiga finessen på hela bilen,jag provade i 5min när jag köpt den,men tröttnade p.g.a segheten i växlingen. Som Jeremy Clarksson sa om sportläget på fjädringen i SLR:en "Lika dumt och onödigt som en snoozeknapp på brandvarnaren".
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Om det inte finns en kopplingspedal, manuell koppling, och automatväxelfunktion så tror jag det räknas som en automat.
Så det ska du kunna köra, men jag skulle nog kolla med Vägverket för säkerhetsskull. Det borde gå att hitta på www.vv.se
Så det ska du kunna köra, men jag skulle nog kolla med Vägverket för säkerhetsskull. Det borde gå att hitta på www.vv.se
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nja, den stora fördelen som jag ser det är att man kan ligga kvar på t.ex. fyran om man drar släp istället för att lådan växlar upp och ned till/från femman i 80-90.
Nu har jag iofs för mig att just BMW:s steptronic är underlig i det att den ändå inte låser växeln i valt läge, dvs varvar du ur motorn i "låst" läge så växlar den upp i alla fall. Min gör inte så utan den beter sig mer som en manuell, dvs t.ex. tvåan ligger i även om jag varvar till rött.
Jag har hur som helst inget emot funktionen, den måste ju vara mer eller mindre gratis att implementera ändå.
Även i Alperna och liknande kan ju funktionen vara användbar...
På vanliga automater kan man ju bara spärra uppväxling uppåt...
Nu har jag iofs för mig att just BMW:s steptronic är underlig i det att den ändå inte låser växeln i valt läge, dvs varvar du ur motorn i "låst" läge så växlar den upp i alla fall. Min gör inte så utan den beter sig mer som en manuell, dvs t.ex. tvåan ligger i även om jag varvar till rött.
Jag har hur som helst inget emot funktionen, den måste ju vara mer eller mindre gratis att implementera ändå.
Även i Alperna och liknande kan ju funktionen vara användbar...
På vanliga automater kan man ju bara spärra uppväxling uppåt...
westerberg skrev:Jag vet ärligt talat inte om det räknas som Man eller aut,men jag antar att det följer reg-beviset. På mitt står det aut, jag har "steptroniclåda" (BMW:s namn, andra märken har andra benämningar,AUDI tiptronic o.s.v) det är ju en vanlig automatlåda med möjlighet att växla "manuellt". I mina ögon den mest onödiga finessen på hela bilen,jag provade i 5min när jag köpt den,men tröttnade p.g.a segheten i växlingen. Som Jeremy Clarksson sa om sportläget på fjädringen i SLR:en "Lika dumt och onödigt som en snoozeknapp på brandvarnaren".
-
- Inlägg: 176
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 18:38