Förslagen från F1 Racing

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Förslagen från F1 Racing

Inlägg av Pastis »

Vad säger ni om följande förslag från F1 RACING angående F1-helgerna? Grundtanken med förslagen är att snabba bilar kan hämna långt bak och långsammare längre fram, vilket betyder många omkörningar i de två korta sprintloppen.

FREDAG
Tidigt på morgon så drar förarna en boll där deras startplacering i det första sprintloppet. Dragningen TV-sänds.

Två 45 minuters testpass på förmiddagen.

På eftermiddagen ett sprintlopp på 10 varv med startordning enligt den tidigare dragningen.

LÖRDAG
Två 45 minuters testpass på förmiddagen.

På eftermiddagen ett sprintlopp på 10 varv med omkastad startordning enligt den tidigare dragningen.

SÖNDAG
Loppet. Startordningen fås genom att ta medelvärdet av placeringen i de två sprintloppen.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Eftersom sprintloppen kommer att bli mer underhållande än själva tävlingen så säger jag att det är ett ganska kasst förslag. Då tycker jag Max Mosleys tankegångar låter bättre.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Är det inte det där som brukar kallas engelsk startordning och som praktiserats i gokart och annan racing på lägre nivå sedan urminnes tider?
En anledning var väl att man inte orkade ta tid på varenda ekipage innan transpondern gjorde sitt intåg i alla klasser, samt lite mer racing då förstås.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Med det förslaget är det inte stort steg till att "belöna" segraren med sandsäckar.

Kan inte tänka mig att F1 skulle sjunka så lågt. Konstlad underhållning håller inte i längden.

Kungaklassen skall vara befriad från sådant tramms. Låt amatörerna upp till F3000 syssla med publikfrieri och framtvingad publikfrieri. F1 har alltid hafft och kommer alltid att ha sin publik utan att man inför amatörmässighet i reglementet.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Äsch, varför krångla till det? Två grundläggande orsaker till att man ser så få omkörningar i F1 är:
-genom tidsträningen placeras de snabbaste redan före de långsammare
-det är säkrare att vänta till depåstoppen och försöka ta sig förbi via "strategi"

Alltså:
-Skrota kvalet. Lotta startordning (som de gör i många andra sporter) eller starta i omvänd ordning mot resultaten i föregående lopp.
-Förbjud tankning och däcksbyte
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Tycker också att vi förlorar själen med F1 med deras förslag. Här kommer mitt som är fan så mycket bättre. I alla fall i mina ögon. :D

FREDAG
Förmiddagen: Två träningar på vardera en timme med tre bilar per stall. Begränsa de övriga testdagarna så mycket att alla stallen blir tvingade att testa här. Med tre bilar per stall, så blir testförarna mera uppmärksammade och vi kan lättare få fram nya unga talanger. Ställ krav på att alla ska köra minst x varv och att tredjeföraren är max 25 år.

Eftermiddagen: En träning på en timme med de ordinarie förarna. Sedan följer ett kval enligt den gamla modellen, d.v.s. max 12 varv / förare under en halvtimme. Den kortare tiden gör att det alltid är bilar på banan.

LÖRDAG
Förmiddagen: Två träningar på vardera en timme med tre bilar per stall. Begränsa de övriga testdagarna så mycket att alla stallen blir tvingade att testa här. Med tre bilar per stall, så blir testförarna mera uppmärksammade och vi kan lättare få fram nya unga talanger. Ställ krav på att alla ska köra minst x varv och att tredjeföraren är max 25 år.

Eftermiddagen: En träning på en timme med de ordinarie förarna. Sedan följer ett kval enligt den gamla modellen, d.v.s. max 12 varv / förare under en halvtimme. Den kortare tiden gör att det alltid är bilar på banan.

SÖNDAG
Förmiddag: Uppvärmning enligt gamla modellen. Bara för att publiken på plats ska få se sina hjältar.

Eftermiddag: Skippa dagens parc ferme efter kvalen och tillåt tankning och justeringar av bilen innan loppet. Startordning genom att kombinera fredagens och lördagens kvalificering.
Användarens profilbild
M100R

Inlägg av M100R »

AndersF1 skrev:Är det inte det där som brukar kallas engelsk startordning och som praktiserats i gokart och annan racing på lägre nivå sedan urminnes tider?
En anledning var väl att man inte orkade ta tid på varenda ekipage innan transpondern gjorde sitt intåg i alla klasser, samt lite mer racing då förstås.
Jo så kallades det. Men vi fick aldrig dra några bollar! :D
Det var ganska kul att köra lottat men det kunde smälla ganska ordentligt också.
Tänk er ett par Minardi i första startleden. :down:
Nä, jag är för en mix av gammalt och nytt. Ett entimmaskval på fredagen och sedan en shoot-out på lördagen med kvalsetup. Sedan warmup och race på söndagen som förr.
The older I get the faster I was
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Ändra reglementet så att bilarna måste ha mer mekaniskt grepp..och mindre vinge..dvs mindre aerodynamik och fetare däck..kombinera det med t.ex. högst ett däcksbyte per lopp så kommer vi få se omkörningar.

Det där med lottning är ju ett hån mot hela F1-tanken..å andra sidan är ju ungefär hälften av dagens förare på gridden det också.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

El Scorcho skrev:Det där med lottning är ju ett hån mot hela F1-tanken...
Vad skulle det vara för fel med lottning?
Ankan

Inlägg av Ankan »

Pastis skrev:Tycker också att vi förlorar själen med F1 med deras förslag. Här kommer mitt som är fan så mycket bättre. I alla fall i mina ögon. :D

FREDAG

LÖRDAG

SÖNDAG
Förmiddag: Uppvärmning enligt gamla modellen. Bara för att publiken på plats ska få se sina hjältar.

Eftermiddag: Skippa dagens parc ferme efter kvalen och tillåt tankning och justeringar av bilen innan loppet. Startordning genom att kombinera fredagens och lördagens kvalificering.
Gillar iden skarpt förutom att kvalet borde pågå 1h men att varje förare är tvingade att genomföra 6 varv inom dom första 30min.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Ankan skrev:
Pastis skrev:Tycker också att vi förlorar själen med F1 med deras förslag. Här kommer mitt som är fan så mycket bättre. I alla fall i mina ögon. :D

FREDAG

LÖRDAG

SÖNDAG

Gillar iden skarpt förutom att kvalet borde pågå 1h men att varje förare är tvingade att genomföra 6 varv inom dom första 30min.
Det kan jag gå med på!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Ankan skrev:Gillar iden skarpt förutom att kvalet borde pågå 1h men att varje förare är tvingade att genomföra 6 varv inom dom första 30min.
Det finns nog ingen bra lösning på problemet med entimmeskvalet där alla sitter i depån och väntar. Mitt förslag (den minst dåliga lösningen så klart) är att gå tillbaka till 2002 års tolvvarvskval men förkorta kvalpasset till 40 eller 45 minuter. Det ger förmodligen mindre tv-tid för de sämre stallen, men tv-tittarna slipper vänta i evigheter på att se toppförarna.

Jag ser brister både i ditt och i Pastis förslag. Slår man ihop tiderna från två kvalpass, vilket Pastis och Bernie Ecclestone vill, kommer tidsdifferenserna att fördubblas. Ferraris försprång i kvalet i Ungern skulle inte bli en halv sekund utan en hel. Minardi skulle inte vara två utan fyra sekunder sämre än de sämsta. Det vore vansinne att införa ett sådant system.

Förarnas chans att påverka kvaltiden kommer också att decimeras och bilarnas betydelse kommer att bli större. FIA införde envarvskval just för att öka chanserna till oväntade kvalresultat - om Schumacher skulle göra en miss har han ingen möjlighet att reparera den på nästföljande varv. Om man slår ihop tiderna från två kvalpass, och om ett toppstall misslyckas i fredagskvalet, har stallet chansen att lyckas bättre dagen efter.

Dessutom blir tillförlitligheten än viktigare. En förare som får tekniska bekymmer på fredagskvalet har ingen anledning att delta i lördagens kval om tiderna ska räknas samman.

Jag är inte säker på hur ditt förslag skulle se ut, Ankan. Skulle kvalet bli ett pass på en timme eller två pass à 30 minuter? Om det skulle bli två pass har vi problemet med det dubbla avståndet. Om det rör sig om ett entimmespass riskerar den första halvtimmen att bli väldigt avslagen.
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Här på forumet brukar folk inte hålla med varandra speciellt mkt. Men jag ska hålla med vädligt många nu.

ANFRAN har vettiga åsikter om dubbeltider.. Det ska vi inte ha!

Sen att man ska premiera "dåliga" förare och stoppa dem först får mig att vilja skrika! Tyngder, omvänd startordning..Grrr..Allt detta meck.. Och depåstoppen vill jag ha kvar ! Dom har alltid funnits i F1 så länge jag kollat. Och det är ju en del av tjusningen. (Jag vill inte se depåomkörningar) men depåstopp är roliga och spännande.

Det man skulle göra är ju att minska däcksbrädden och göra bromsarna sämre (Fråga mig inte hur, för jag är inte någon F1 ingenjör!)
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Kanske inte väldigt många. Men ialf Anfran, lite. :D :D :lol:
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Mina förslag ger mera spänning under dagarna och har egentligen inget med problemet med de trista loppen att göra. Med två kval, ett på fredagen och ett på lördagen som sedan slås ihop ger spänning för åskådarna och chans att olika väderförhållanden mellan dagarna kan påverka prestandan mellan bilarna.

GRUNDPROBLEMET: Utöver detta så måste bilarnas konstruktion förändras för att tillåta tätare racing. Mindre diffuser och annan övrig aeodynamik som tillåter bilarna att ligga närmare varandra i kurvorna. Mera mekaniskt och mindre aerodynamiskt grepp. Bort med anti-spin och tillåt bara manuella 1-stegs upp/nedväxlingar. Inför enhetsdäck, vi ska raca om bästa bil och förare och inte om vem som har bäst däck...

Angående depåstoppen så har jag inte bestämt mig för vad jag tycker...
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Kanske som i indycar. All elektronik bort ur bilarna? (JAg vet inte om ALL elektronik är borta) men då eliminerar man ju saker som t ex antispinn osv...

Är det någon som vet om F1-Bilar får ha Differentialer? Det borde ju i sådana fall vara ett stort problem

Enhetsdäck..Kanske.. Jo..Det vore nog roligt. Kanske.. Jo..Det vore det nog.. Fast.. Ja :)

Det här med diffuser har jag inte förstått vad det är riktigt. Jag har förstått att det gör så att man inte kan ligga nära någon bakom. Men vad gör den mer än det?. Den lär ju knappast BARA vara där för att förstöra?..

l
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Fp730a skrev:Det här med diffuser har jag inte förstått vad det är riktigt. Jag har förstått att det gör så att man inte kan ligga nära någon bakom. Men vad gör den mer än det?. Den lär ju knappast BARA vara där för att förstöra?..
Den genererar väl en hel massa downforce också...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Fp730a skrev:Kanske som i indycar. All elektronik bort ur bilarna? (JAg vet inte om ALL elektronik är borta) men då eliminerar man ju saker som t ex antispinn osv...

Är det någon som vet om F1-Bilar får ha Differentialer? Det borde ju i sådana fall vara ett stort problem

Enhetsdäck..Kanske.. Jo..Det vore nog roligt. Kanske.. Jo..Det vore det nog.. Fast.. Ja :)

Det här med diffuser har jag inte förstått vad det är riktigt. Jag har förstått att det gör så att man inte kan ligga nära någon bakom. Men vad gör den mer än det?. Den lär ju knappast BARA vara där för att förstöra?..

l
F1 har diffar men ej längre elektronikstyrda. Förr kunde man programera diffen under varvet så att den uppförde sig annorlunda i olika kurvor. Har för mig att man numera bara får ändra på den under depåstoppen...?

Diffusern sitter längst bak på bilen (nertill) och har till uppgift att suga bort all luft under bilen så att bilen sugs fast på banan. Den spyr ut en massa tubulent luft... Se bilden nedan:

https://f1.tauzero.se/images/db/f1/2003 ... ota-33.jpg
Senast redigerad av Pastis den tor aug 19, 2004 14:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
westerberg

Inlägg av westerberg »

Varför inte köra som i motoGP 1timme på fredagen & 1timme på lördagen. Dessutom fritt antal motorer och däck,snabbast startar först. Det här med omvända startordningar har jag aldrig förstått,visst är det kul med omkörningar men omkörningar-för-omkörningarnas-skull verkar bara dumt. Vill man bara se omkörningar kan man titta på ovalracing typ nascar där man inte gör annat.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

M100R skrev:
AndersF1 skrev:Är det inte det där som brukar kallas engelsk startordning och som praktiserats i gokart och annan racing på lägre nivå sedan urminnes tider?
Jo så kallades det. Men vi fick aldrig dra några bollar! :D
Det var ganska kul att köra lottat men det kunde smälla ganska ordentligt också.
Dessutom har jag lyckats hamna i pole/master en gång vid lottad startordning, så det är ju jättebra. :wink: :D
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Tack så mkt då vet jag. MEn är det typ inte förbjudet med sådant?.. Marktryck eller vad det nu heter. :O?
Ankan

Inlägg av Ankan »

ANFRAN skrev:
Ankan skrev:Gillar iden skarpt förutom att kvalet borde pågå 1h men att varje förare är tvingade att genomföra 6 varv inom dom första 30min.
Det finns nog ingen bra lösning på problemet med entimmeskvalet där alla sitter i depån och väntar. Mitt förslag (den minst dåliga lösningen så klart) är att gå tillbaka till 2002 års tolvvarvskval men förkorta kvalpasset till 40 eller 45 minuter. Det ger förmodligen mindre tv-tid för de sämre stallen, men tv-tittarna slipper vänta i evigheter på att se toppförarna.

Jag ser brister både i ditt och i Pastis förslag. Slår man ihop tiderna från två kvalpass, vilket Pastis och Bernie Ecclestone vill, kommer tidsdifferenserna att fördubblas. Ferraris försprång i kvalet i Ungern skulle inte bli en halv sekund utan en hel. Minardi skulle inte vara två utan fyra sekunder sämre än de sämsta. Det vore vansinne att införa ett sådant system.

Förarnas chans att påverka kvaltiden kommer också att decimeras och bilarnas betydelse kommer att bli större. FIA införde envarvskval just för att öka chanserna till oväntade kvalresultat - om Schumacher skulle göra en miss har han ingen möjlighet att reparera den på nästföljande varv. Om man slår ihop tiderna från två kvalpass, och om ett toppstall misslyckas i fredagskvalet, har stallet chansen att lyckas bättre dagen efter.

Dessutom blir tillförlitligheten än viktigare. En förare som får tekniska bekymmer på fredagskvalet har ingen anledning att delta i lördagens kval om tiderna ska räknas samman.

Jag är inte säker på hur ditt förslag skulle se ut, Ankan. Skulle kvalet bli ett pass på en timme eller två pass à 30 minuter? Om det skulle bli två pass har vi problemet med det dubbla avståndet. Om det rör sig om ett entimmespass riskerar den första halvtimmen att bli väldigt avslagen.
Jag vill ha 12 varv under 1h men att 6 av varven ska köras under dom första 30min av kvalet.(missar man så kan ev bestraffningar i tidstillägg göras.) sen kör man bara 2st träningar på fredag. 2st träningar innan kvalet på lördagen. duger det? :quest:

Då slipper vi all dö tid vi såg förut under 1h kvalen eftersom dom stora stallen knappast vill riskera att få tidstillägg. :up:
Ankan

Inlägg av Ankan »

westerberg skrev:Varför inte köra som i motoGP 1timme på fredagen & 1timme på lördagen. Dessutom fritt antal motorer och däck,snabbast startar först. Det här med omvända startordningar har jag aldrig förstått,visst är det kul med omkörningar men omkörningar-för-omkörningarnas-skull verkar bara dumt. Vill man bara se omkörningar kan man titta på ovalracing typ nascar där man inte gör annat.
Om du betalar kalaset tror jag säkert minardi kör med fritt antal motorer :D
hbuss

F1 kval

Inlägg av hbuss »

Min installning ar som foljer - den ar skriven pa engelska da jag skickat den till Matt B pa F1 racing och jag inte orkar oversatta den:

Qualifying is not at the heart of the problem of Formula 1.

Introducing a qualifying system that effectively will constitute miniature races is the wrong way to go because:

•Improving the entertainment value of the Sunday race should be the focal point - nothing else (if Sunday races were great there would be little fuzz about qualifying).

•Achieving interesting miniature races with a lot of overtaking due to a random stating order to provoke overtaking will only make the Sunday race look even duller.

•I don't know what the TV figures looks like- but I personally think that the Sunday race is what is worth planning your weekend around - not qualifying (if I happen to be home I watch qualifying). It's like you are trying to take the attention away from the actual race itself!

•Traditionally qualifying is all about determining who is the quickest over a single lap (this is what is intriguing). Introducing the Purnell/F1 Racing Qualifying System will go against this legacy of the sport and put the achievements of Ayrton Senna or Keke Rosbergs 160 mph Silverstone lap in the back seat. One reason why the current system with varying fuel loads is perceived as boring is because the end result really has no meaning (Schumacher dominating from P4 at Silverstone) - people want to know who is the outright fastest driver over one lap!

•Determining the starting position should be as fair and square as possible - meaning the least possible random element to it (a superior package should not have to rely on luck to be on pole). If not it goes against the spirit of the sport. The adverse affects of randomness is clearly illustrated by the rain avoidance tactics of today's system.

•Keep It Simple!

What was wrong with the one hour session with 12 laps per car to go out and do their best? The responsible are just not addressing the root cause of the problem (the Sunday race). I urge the decision makers of F1 to start acting like professionals, since this kinder garden business really is harming the credibility of the sport. I hope that whatever is decided is well though through. I expect that when the cars line up for Melbourne 2005 that they all have had plenty of time to prepare for what ever changes that will come through. The less time to prepare and the more radical changes the more dominant Ferrari will be and the further back Minardi will be.
Användarens profilbild
Cuscino

Re: F1 kval

Inlägg av Cuscino »

hbuss skrev: •Improving the entertainment value of the Sunday race should be the focal point - nothing else (if Sunday races were great there would be little fuzz about qualifying).

...

•Determining the starting position should be as fair and square as possible... a superior package should not have to rely on luck to be on pole
Det är helt riktigt att det är söndagens lopp som är viktigast. Däremot vidhåller jag att det är motsägelsefullt att genom tidsträning placera de snabbaste bilarna först och sen förvänta sig att det ger ett spännande lopp (med många omkörningsmöjligheter, vilket är vad publiken vill se).
hbuss skrev:•...people want to know who is the outright fastest driver over one lap!
Egentligen är det nog bara de riktiga entusiasterna som bryr sig om det. Majoriteten av åskådarna vill bara ha ett underhållande race.
Uffe

Inlägg av Uffe »

Jag håller med Pastis i hans förslag, jag tycker att man ska gå tillbaka till att kvala 2 dagar, och sen summera tiderna och sen starta efter det.
Då får man två intressanta dagar med kval och sen borde man skippa inlåsningen av bilarna och återinföra Warm Upen på söndag morgon igen.

Tycker inte att lottning o.d. hör hemma i F1, då blir det som vilken ?TCC serie som helst :shake:
Paintball, The ultimate adrenalinerush sport in the world!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Visst kan man ändra i regler och tävlingsformat för att få mer spänning men jag är ändå motståndare till alla sådana försök. F1 handlar om att vara snabbast, först över mållinjen. Problemet med F1 idag ligger på ett annat plan - det handlar om resurser och maktstruktur. För att få tillbaka spänningen i F1 behövs någon form av ramverk som gör att kostnaderna inte rusar i väg. Det som har hänt i dag är att en del team har mer eller mindre monopol på vissa typer av resurser. Små team som Minardi kommer aldrig att kunna konkurrera mot team som har backning av biltillverkare. Dessutom är instegskostnaden nu så hög att det knappast finns någon som är beredd att ge sig in i sporten. Och vad händer då, om Jordan och Minardi lägger ned?

Alla försök att på artificiell väg skapa spänning tror jag kommer att leda till sportens död. Publiken är inte dummare än att den kommer att genomskåda det. F1 ska drivas enligt KISS-principen.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

hbuss skrev:Min installning ar som foljer
Jag kunde inte ha sammanfattat det bättre själv. :up:
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Och Pastis, kan du inte ta bort den där diffuserbilden? Man får scrolla för att läsa i 1024x768...
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

JTarnstrom skrev:F1 ska drivas enligt KISS-principen.
Vad sa du att det hette sa du?
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Keep It Simple, Stupid!
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

JTarnstrom skrev:För att få tillbaka spänningen i F1 behövs någon form av ramverk som gör att kostnaderna inte rusar i väg. Det som har hänt i dag är att en del team har mer eller mindre monopol på vissa typer av resurser.
Visst, men det går knappast så länge teamen och motorleverantörerna bygger sina egna grejer. Om Ferrari har 1 miljard att plöja ner på F1 så kommer de att göra det - och därmed få ett övertag jämfört med de andra stallen.
JTarnstrom skrev: Alla försök att på artificiell väg skapa spänning tror jag kommer att leda till sportens död. Publiken är inte dummare än att den kommer att genomskåda det. F1 ska drivas enligt KISS-principen.
Vad menar du menar artificiell väg? Man kan ju vända på resonemanget: om inget görs för att öka underhållningsvärdet så kommer det att leda till "sportens" död.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

hbuss skrev:
•Achieving interesting miniature races with a lot of overtaking due to a random stating order to provoke overtaking will only make the Sunday race look even duller.
Varför skulle det bli tråkigare race? Det förstår jag inte alls.
Visst kan man säga att det är emot ideen att man hela tiden skall belöna de som är snabbast, men jag har svårt att se att det verkligen skulle ge tråkigare race? På vilket sätt blir det tråkigare med fler fighter om position och omkörningar?
Lottad startordning är ju inte bestraffande för den som är snabbast på samma sätt som omvänd startordning eller vikttillägg utan enbart icke-belönande och samma chans för alla. Vad det gäller tradition så har det som sagt funnits inom racing jättelänge och har troligen mer tradition än startordning enl. tidskval.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Bristen på underhållning i F1 har ingenting med tävlingsformatet att göra.
Problemet är att det är för stora prestandaskillnader mellan bilarna.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

AndersF1 skrev:
hbuss skrev:
Varför skulle det bli tråkigare race? Det förstår jag inte alls.
Han menar naturligtvis att om fredagens och lördagens korta sprintlopp blir jätteroliga, så kommer vi att tycka att söndagens riktiga lopp blir ändå tråkigare i jämförelse.

Jag är emot sprintlopp och vill ha tillbaka 12 varvskvalen där man såg vem som var snabbast. Inför bara ett krav på att föraren måste köra minst 6 varv i den första halvtimmen eller korta ner kvalen till 30-40 minuter.

Men det största problemet är att bara Ferrari har koll på sitt paket. De andra sunkstallen får skärpa sig.

Det andra problemet är bilarna aerodynamik, den förstör tät racing.

Kan man ordna till dessa två problem så vore det roligt igen.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Pastis skrev:Det andra problemet är bilarna aerodynamik, den förstör tät racing.
Och de höga farterna. Med däck som genererar sämre grepp, och med mindre aerodynamiskt grepp, borde racingen bil tätare, bromssträckorna längre och förarmisstagen fler. Vilket borde leda till fler omkörningar, allt enligt min lekmannateori som ni gärna får ifrågasätta. :)
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Pastis skrev: Men det största problemet är att bara Ferrari har koll på sitt paket. De andra sunkstallen får skärpa sig.

Det andra problemet är bilarna aerodynamik, den förstör tät racing.

Kan man ordna till dessa två problem så vore det roligt igen.
Jo, men hur löser man det?
Ferrari har en stor kontinuitet med de bästa anläggningarna som de har haft några år på sig att trimma in och den största budgeten. De har även överlägset flest anhängare med det klart starkaste varumärket, vilket gör att de bör ha klart lättast att få sponsorpengar, om de inte tabbar sig. I och med de stora pengarna blir det mer och mer vetenskap och mindre slump i utvecklandet av en bil, vilket i det långa loppet kommer att gynna de med mest resurser, oavsett regelverk.

En stor del av publiken gillar nog de höga farterna i F1 och det skulle inte vara möjligt utan avancerad aerodynamik. Lite kan man kanske göra något åt det genom att t.ex. minska vingarna och istället öka diffusorn, men jag tror det tappar lite av sin tjusning om man ökar varvtiderna allt för mycket.

Om det inte vore för att det är lite kul att titta med kompisar och diskutera olika incidenter, etc., så skulle jag ö.h.t. knappt titta på F1 längre då racingen är dödligt tråkig. Finns det ö.h.t. någon serie som innehåller lika tråkig racing som F1? Sen att det är kul teknik, går imponerande fort och har all glamour samt uppmärksamhet runt om, är en annan sak, men kan man verkligen leva på det för evigt?

I Tyskland är det t.ex. nu betydligt fler som går och tittar på DTM än F1. Om man enbart tittade på racingen och spänningen så är inte det särskit förvånande då det är milsvid bättre i DTM.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Pastis skrev: Det andra problemet är bilarna aerodynamik, den förstör tät racing.
Med tanke på att bilarna ligger med minst tio sekunders lucka på banan
så kan inte jag se att det är aerodynamiken som förstör den täta racingen.

Att det går att köra om med dagens F1-bilar har Sato visat vid flera tillfällen i år.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Pepparkvarnen skrev:Med tanke på att bilarna ligger med minst tio sekunders lucka på banan så kan inte jag se att det är aerodynamiken som förstör den täta racingen.

Att det går att köra om med dagens F1-bilar har Sato visat vid flera tillfällen i år.
Helt sant, Pepparn. Omkörningssvårigheterna är en smula överdrivna, avsaknaden beror mest på att man aldrig behöver passera någon. Om MS startade längst bak i ett lopp som kördes utan depåstopp skulle han troligen vinna ändå.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Skitsnack, det har blivit klart svårare att köra om med dagens aerodynamik. Förr körde man om en bil som var 1-2 sekunder långsammare per varv, idag är det skitsvårt. Fråga vilken förare eller expert som helst.

Att sitta hemma i soffan och säga "är man bara tuff så kan man köra om" har inget med verkligheten att göra. Även Villeneuve och Montoya sitter fast bakom vissa, även om de är/var klart snabbare. Skiljer det bara lite i prestanda är det nästan omöjligt.

Får jag fråga hur många riktiga slipstreams ni har sett de sista åren? Förr var det bra mycket vanligare. Så skyll inte på förarna, skyll på FIA!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Jo, men om bilen du vill köra om ligger tio sekunder före och dessutom drygar ut försprånget med en halv sekund per varv så kanske det inte är "dirty air" från den bilen som är ditt största problem.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator

Inlägg av JTarnstrom »

Jag vet inte om det blir mer intressant för att det skulle bli lättare att köra om. Så länge de snabbaste startar först så är det bara varvningar som underlättas. Det är ändå inte helt omöjligt att köra om som det ser ut i dag. Se bara på banor som nya Hockenheim, där går det bra.

För mig ligger en ökad spänning i mer variation mellan loppen, att inte samma stall ligger i topp hela tiden så att mästerskapet blir intressant.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nu har man prövat i två år med nya modifierade kvalsystem och det har inte funkat, utan möjligen gjort det hela värre.

Jag är helt för att införa de gamla 12-varvskvalen över en timme igen. Problemet med att det är tomt på banan under de första 35-40 minuterna kan lösas med att dela in timmen i t.ex. 4 delar och en förare måste köra minst 3 varv i varje del.

Sen vet jag inte om jag är helt förtjust i tanken med parc fermé. På ett sätt är det bra för att det hindrar toppstall för att använda specialpreparerade kvalbilar. Men det har nackdelen av att alla idag är på mer eller mindre likadana strategier - med Sauber som undantag är det inga som chansar på att kvala med mer bränsle utan alla har bränsle för c:a 10 varv.

Därför ser jag helst att parc fermé regeln tas bort, men att motorer o dyl plomberas och ska hålla i en GP-helg, så det inte går att sätta in specialbyggda kvalmotorer för kvalen. Eftersom man redan funderar på att begränsa antalet däck man får använda på en tävlingshelg så är det ju enkelt att införa en regel om att de däck man kvalar med ska man också använda i loppet. Då kommer speciella kvaldäck inte heller att kunna införas.

Samtidigt har vi möjlighet att se lite olika depåstrategier igen beroende på hur det går i kvalet. Därmed också större möjlighet till mer händelser på banan.

Omkörningsproblematiken går att lösa med framför allt bättre banor. Ungern var, och har alltid varit, ett sömnpiller. Nya Hockenheim däremot har bjudit på fantastisk racing varje år. A1 Ring bjöd alltid på bra lopp. Nurburgring är också en bana där det sker en hel del ute på banan, likaså Malaysia och Dubai bjöd ju på kanonunderhållning i år. Mer av den typen av banor och det kommer att bjudas på mer underhållning ute på banorna.

Ferraris dominans för tillfället är något som hör till all idrott - ibland kommer det perioder då ett stall har ett övertag men de övertagen varar aldrig för evigt. McLaren, Williams, Renault, Toyota och även BAR har alla resurserna och kunnandet att ta sig tillbaka och utmana Ferrari. Det har aldrig varit bra att införa panikartade åtgärder - F1-historien är fylld av sådana misslyckade åtgärder.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Ha Ha... Snygg flagga!!
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:
Ferraris dominans för tillfället är något som hör till all idrott - ibland kommer det perioder då ett stall har ett övertag men de övertagen varar aldrig för evigt. McLaren, Williams, Renault, Toyota och även BAR har alla resurserna och kunnandet att ta sig tillbaka och utmana Ferrari. Det har aldrig varit bra att införa panikartade åtgärder - F1-historien är fylld av sådana misslyckade åtgärder.
Jo, men den mesta annan idrott beror till stora delar på enstaka individer, som kan lyckas eller misslyckas, vilket F1 gör i allt mindre grad. De senaste åren har det utvecklats något enormt till allt mer vetenskapliga high-tech företag med mångaanställda där framgångarna mer beror på systematiskt arbete än slump eller enstaka talanger. Därför är inte F1 längre som det alltid varit eller som andra racingserier är. Faran är att de med de bästa resurserna mer eller mindre permanentar sina framgångar.

Ett sätt att komma ifrån det är att tillåta en våldsam utveckling varje år men minimal testning, vilket gör att enstaka snilleblixtar eller tur kan få fram olika snabba bilar då tiden helt enkelt inte räcker till att testa och finsnickra på allt. Man kan inte alltid köpa sig tid. Eller också får man göra som i andra serier med ganska mycket pengar, som NASCAR och DTM, där man testar bilarna och m.h.a. olika åtgärder ser till att det går väldigt lika, trots att det inte är entypsserier.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Tja, det har ju förekommit dominans från ett enskilt lag i flera lagidrotter genom åren.

Så här rakt ur minnet kan jag komma på Manchester United, Milan, Juventus, Svenska Tennislandslaget i viss mån, Sovjets ishockeylandslag o.s.v.

Dominans förekommer då och då ialla idrotter, både lagidrotter och idrotter med enskilda idrottsutöver.

Ett problem i F1 är de höga kostnaderna. En lösning på det är att kraftigt begränsa antalet testdagar varje år, men tillåta obegränsade tester på fredagarna varje GP-helg. Stallen har redan resekostnaden för den dagen ändå, och så händer det med på banan den dagen vilket bara kan glädja den betalande publiken. Man kan också begränsa antalet personer ett stall får ta med sig till varje tävling, så toppstallen inte kan dyka upp med hela teststall till massor av pengar.

Men så länge F1 ska vara en högteknologisk motorsport, vilket jag tycker det ska vara eftersom det finns tillräckligt med serier där tekniken är alltför begränsad, så kommer det att vara höga kostnader involverade. Men en kraftig begränsning av antalet testdagar kommer att sänka en stor del av dagens kostnader skulle jag gissa på. Det kommer att simuleras mer i olika datorprogram, men det är trots allt billigare att göra än att testa på bana.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Pepparkvarnen skrev:Ha Ha... Snygg flagga!!
Hehe, ville skoja med dig lite. Vi tillåter ju egentligen inte bilder i signaturen för att de stackarna med modem ska få det lite lindrigare.

Du kör också med en "fuling" i din signatur, men skit det samma. Ville bara djävlas lite med dig. Tar bort rewriten på eftermiddagen, vill bara att flera ska kunna se flaggan innan dess. :horny:
Användarens profilbild
M100R

Inlägg av M100R »

JTarnstrom skrev:Jag vet inte om det blir mer intressant för att det skulle bli lättare att köra om. Så länge de snabbaste startar först så är det bara varvningar som underlättas. Det är ändå inte helt omöjligt att köra om som det ser ut i dag. Se bara på banor som nya Hockenheim, där går det bra.

För mig ligger en ökad spänning i mer variation mellan loppen, att inte samma stall ligger i topp hela tiden så att mästerskapet blir intressant.

Tärnström
Att de snabbaste startar först (med undantag för Ferrari i år) är en sanning med modifikation. De kvalar ju med race-setup och är sedan ganska olika snabba under stinterna. Klart att det då blir mer intressant om det är lättare att köra om.
Du tar Hockenheim som exempel. Där har det varit kul race med omkörningar två år i rad. Jag tar Canadas GP som exempel där man två år i rad kunnat se förare som varit avsevärt snabbare men sedan fått rätta in sig i ledet när de kommit ikapp framförvarande.
Magny Cours var föga roande med endast Barrichello som tog sig om två stycken. Ungern var en katastrof där bildproducenten var tvungen att klippa in "mycket rafflande" varvningar och folk som åt banan för att man inte skulle somna.
Man ska väl inte behöva bygga om varenda bana "à la Hockenheim" för att få mer intressanta lopp?
The older I get the faster I was
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:
Dominans förekommer då och då ialla idrotter, både lagidrotter och idrotter med enskilda idrottsutöver.
Jo, men det jag ett antal gånger försökt säga är att jag tycker F1 mer börjar likna kamp mellan high-tech företag än kamp mellan idrottsutövare där det sistnämnda alltid handlar om enstaka individers förmåga och därför altid blir slumpartat. I det förstnämnda är det organisationens förmåga och dess framgångar är inte alls lika slumpartade.
Om man t.ex. ser till rymdfärjor så är NASA helt överlägsen och dominerande, trots att flera andra försökt, eller riktigt avancerade flygplan typ B2 där inget annat land har en chans. Så kommer det att vara inom överskådlig tid. Detta p.g.a. överlägnsa resurser i form av pengar, testutrustning, folk med kunskap, etc.. Faran är att det blir likadant i F1, där Ferrari helt enkelt lägger beslag på de mesta pengarna p.g.a. sin stora popularitet och då det är väldigt lite slump inblandad.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

AndersF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Jo, men det jag ett antal gånger försökt säga är att jag tycker F1 mer börjar likna kamp mellan high-tech företag än kamp mellan idrottsutövare där det sistnämnda alltid handlar om enstaka individers förmåga och därför altid blir slumpartat.... ...Faran är att det blir likadant i F1, där Ferrari helt enkelt lägger beslag på de mesta pengarna p.g.a. sin stora popularitet och då det är väldigt lite slump inblandad.
I analogi med detta är det dessutom en tendens i alla lagidrotter där mycket pengar förekommer att storlagen blir alltmer överlägsna. Eftersom de har mest resurser lägger de beslag på de bästa spelarna. Sambandet mellan framgång och mängden pengar blir helt enkelt allt tydligare.