Wirdheim 1.6 snabbare än Jag nr2, F1 plats 2005?

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Linnofil

Wirdheim 1.6 snabbare än Jag nr2, F1 plats 2005?

Inlägg av Linnofil »

Är det någon mer än jag som hoppas på att Jaguars ledning ska inse att Björn är riktigt snabb och förtjänar Webber/Kliens plats? Att han var 1.6 sec snabbare än Klien idag bådar gott!

Jag skulle gärna se att han kör ihop med Coulthard i Jaguar nästa år, en fin kombination där Björn kan lära sig av en erfaren men långsammare :) förare…

Dave Richards fortsätter att marknadsföra A. Davidson med lätta fredagsbilar och man får hoppas att britterna i Jaguars ledning inte går på BAR:s finter. Håller tummarna!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Ja visst. Jag hoppas även på fred på jorden.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Linnofil - vad har David Richards att tjäna på att marknadsföra Anthony Davidson med "fejkade" tider för andra stall, konkurrenter till BAR-Honda?

Det resonemanget förstår jag inte riktigt - Richards är inte Davidsons manager, får ingen del av hans lön eller pengar för ev. övergång till andra stall. Richards kan bara förlora på att Davidson går till ett annat stall eftersom BAR då tappar en snabb och duktig förare. Så varför skulle han marknadsföra Davidson?

Resonemanget håller inte riktigt
Användarens profilbild
Linnofil

Inlägg av Linnofil »

Kan inte fred på jorden vara något att hoppas på, eller jämlikhet mellan könen? Jag menar bara att om vi inte har hoppet, vad har vi då?

Davidson har aldrig imponerat på mig, enda gångerna han kört på vettiga tider är märkligt nog på fredagstesterna. Han har fått chansen i en racesits och imponerat mindre än samtliga debutanter på sista 2 åren, (Zolt B. undantagen). Dave Richards har vid flera tillfällen sagt att han vill se Davidsson i en racesits. Den främsta anlednignen för det är nog att han är britt. Britterna är helt osannolika när det gäller lokalpatriotism. Dessutom kanske det finns andra skäl, han och Honda kan vilja prova någon ny i testrollen, en Japan?
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Vill de ha en ny testförare är det väl bara att sparka Davidson? :-?
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev: Richards är inte Davidsons manager, får ingen del av hans lön eller pengar för ev. övergång till andra stall.
Är du helt hundra på det och hur vet du det?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev: Richards är inte Davidsons manager, får ingen del av hans lön eller pengar för ev. övergång till andra stall.
Jag är inte ens hundra på att Willi Weber får någonting av Schumachers lön - är du?

Men jag vet att Davidsons manager inte är David Richards, kommer inte på vad Davidsons manager heter nu men jag tror att jag ska ha ett mail liggandes och skräpa från honom. Som icke-manager skulle jag finna det väldigt osannolikt att Richards får en spänn av Davidsons lön om denne kör för ett annat stall, med mindre än att Davidson bryter kontraktet med BAR i förtid mot Richards vilja för att köra för ett annat stall
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

John Byfield heter Buttons manager.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Buttons manager? Snackades det inte om Davidson? Han kanske också har Byfield och bröderna Robertson, eller vad dom heter?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Jo, men Buttons manager heter John Byfield :wink:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:
AndersF1 skrev:
Jag är inte ens hundra på att Willi Weber får någonting av Schumachers lön - är du?

Men jag vet att Davidsons manager inte är David Richards, kommer inte på vad Davidsons manager heter nu men jag tror att jag ska ha ett mail liggandes och skräpa från honom. Som icke-manager skulle jag finna det väldigt osannolikt att Richards får en spänn av Davidsons lön om denne kör för ett annat stall, med mindre än att Davidson bryter kontraktet med BAR i förtid mot Richards vilja för att köra för ett annat stall
100 var kanske att ta i och det var inte manager jag menade utan jag kunde tänka mig att Richards kan ha lovat Davidson en teststyrning mot att han får andel i Davidsons ev. framtida inkomst, så nån sors kontrakt alltså. Jag har fått intrycket av att det är ganska vanligt, så därför var min undrar alltså om du med stor säkerhet vet att så inte är fallet för Davidson? Har någon av dem t.ex. sagt att Richards/BAR får inte ett ruttet öre om Davidson får en fast styrning hos ett annat team?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag har ingen bekräftad information, men jag är väldigt säker på att Richards inte får en del av Davidsons lön om denne får en racestyrning någon annanstans. Undantaget är förstås om Davidson tvingas bryta kontraktet med BAR för racestyrningen, och Richards kräver ersättning för att han bryter kontraktet. Men sedan Davidson blev BAR:s testförare 2002 har han endast haft ettårskontrakt.

För övrigt så gjordes Davidsons testförarkontrakt med BAR upp med den gamla stalledningen, och är något som David Richards har ärvt. Det finns inget som tyder på att Richards har något avtal med Davidson, där Davidson måste ge honom pengar eller del av sin framtida lön. Richards är inte Davidsons manager.

Nu är det här tyvärr inte information jag har bekräftad, så därför kan jag inte säga att jag är 100% säker på den. Det är information jag dessutom har som andra- eller t.o.m. tredjehandsinformation. Så visst - det kan vara fel och det kan också vara ändrat. Men jag har inte någon anledning att betvivla det, och rent logiskt är det nog också det som jag tycker är mest troligt.
Användarens profilbild
Freddan

Inlägg av Freddan »

Vem bryr sig om Davidson???
Ingen i Svea i alla fall. Nä fram med BW. Synd att inte flera svenska företag sponsrar honom. Om det ska bli en styrning i Jaguar nästa år räcker det inte bara med talang.

Stallchefer är som brudar, ju mer pengar du har desto lättare får du deras uppmärksamhet. :bang:

Hmm får se om jag får en snyting av någon efter detta uttalande....
-Red Bull Racing
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Sami skrev:Buttons manager? Snackades det inte om Davidson? Han kanske också har Byfield och bröderna Robertson, eller vad dom heter?
Ja, Davidsson har Robertson, som Kimi och Jenson, det var ju det jag sa, är man förvirrad så är man. Men jag har för mig att det var rätt nyligen som han bytte management till Robertson.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev: Men sedan Davidson blev BAR:s testförare 2002 har han endast haft ettårskontrakt.

För övrigt så gjordes Davidsons testförarkontrakt med BAR upp med den gamla stalledningen, och är något som David Richards har ärvt.
Hur går det där ihop, rent logiskt? Om han enbart har ettårskontrakt och fortfarande är testförare så måste väl Richards vara inblandad i beslutet, eller?

För övrigt så verkar testförarrollen vara tämligen eftertraktad så jag finner det ologiskt att Richards/BAR skulle nöja sig med ettårskontrakt, helt utan att få någon ersättning om Davidson skulle få en styrning i ett annat stall nästa år.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

LuckyStrike1 skrev:För övrigt så gjordes Davidsons testförarkontrakt med BAR upp med den gamla stalledningen, och är något som David Richards har ärvt. Det finns inget som tyder på att Richards har något avtal med Davidson, där Davidson måste ge honom pengar eller del av sin framtida lön. Richards är inte Davidsons manager.
Frågan är väl om BAR skulle få pengar i samband med att Davidson lämnar stallet. Det är väl ganska självklart att pengarna inte skulle hamna i David Richards egna fickor.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev: Men sedan Davidson blev BAR:s testförare 2002 har han endast haft ettårskontrakt.

För övrigt så gjordes Davidsons testförarkontrakt med BAR upp med den gamla stalledningen, och är något som David Richards har ärvt.
Hur går det där ihop, rent logiskt? Om han enbart har ettårskontrakt och fortfarande är testförare så måste väl Richards vara inblandad i beslutet, eller?

För övrigt så verkar testförarrollen vara tämligen eftertraktad så jag finner det ologiskt att Richards/BAR skulle nöja sig med ettårskontrakt, helt utan att få någon ersättning om Davidson skulle få en styrning i ett annat stall nästa år.
Ja, och nya stalledningen har valt att förnya kontraktet efter det. Jag vet inte exakt detaljerna i Davidsons kontrakt, men det är inte ovanligt att testförare i sina kontrakt har klausuler om att de får bryta kontraktet för ett racekontrakt hos andra stall. Ett testförarkontrakt i F1 är trots allt i väntan på något bättre som ett racingkontrakt ....

2002 hade Davidson åtminstone rätt att bryta sitt testkontrakt med BAR om han fick ett racekontrakt av ett annat stall, utan att BAR kunde kräva ekonomisk ersättning. Det fick jag bekräftat då av en person i Davidsons management, dock inte hans manager som jag fortfarande inte kommer på namnet på (är osäker på om det var Robertson). Jag menar att han har kvar den klausulen i sitt testkontrakt med BAR även idag, även om jag inte har bett att få någon bekräftelse av det den här gången.

Jag tror inte för en sekund att orsaken till Davidsons snabba tider i år är ett resultat av att Richards har en önskan om att marknadsföra Davidson för egen vinning. BAR har liksom Toyota valt att utnyttja sina tredjeförare på ett annat sätt än vad Jaguar har gjort eftersom de säkert anser sig ha större nytta av det valet. Sen är framför allt BAR-bilen men även Toyotan i grunden bättre, snabbare, bilar än Jaguar som det är lättare att sätta snabba tider i.
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Åter till ämnet.. Tror ni han får en F1 styrning?

Jag tror inte det, tyvärr. Han är ju jämn och bra. Men varför ta en blek svensk när man kan ta en britt eller japan med multimiljoner?

SÅ jäkla bra har han inte kört ..Väll.. Man vet ju inte va han kör med för setup.. Men troligen inte??
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tror Davidson har en bra chans till en racestyrning nästa säsong, oavsett vilken set-up han kört med i år.

Han har ju oftast varit snabbare än de ordinarie förarna på fredagsträningarna, och när det händer med Björn W. så blir det ju enorma reaktioner bland alla svenska fans. Davidson är alltid snabbare än sina stallkamrater och vi vet lika lite om Davidsons set-up som om Björns ...

Davidson har för övrigt lika mycket sponsorsmiljoner bakom sig som Wirdheim, dvs inga alls. Det är därför han varit testförare för BAR de senaste tre säsongerna.

I år har han höjt sitt marknadsvärde och synts och är dessutom i centrum för många rykten på förarmarknaden och i många stallchefers fokus. Det är ett måste, särskilt för förare som inte har sponsorer bakom sig. Så jag tror Davidson har bra chanser på en racesits hos både Jaguar och Sauber och är en joker för den numera lediga platsen hos BAR.

Tyvärr ser det inte lika bra ut för Björn Wirdheim - det pratas inte omkring hans namn alls vad det ser ut. Hans bästa chans är väl ett andra år som Jaguars testförare eller kanske som testförare för BAR om Davidson går någon annanstans. Men det verkar ju inte bli några fredagstestare på GP-helgerna nästa säsong, så alla testförarroller är en nackdel och Jaguars framtid är ganska vansklig.
Senast redigerad av LuckyStrike1 den tis aug 17, 2004 14:43, redigerad totalt 1 gång.
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Jag menade iofs BW's chanser.. Det vore bra roligt om vi kunde få en svensk i cirkusen.

Dels för att.. Det är skojj och dels för att jag tror att TVsändningar och sportrepotage skulle bli MKT bättre...

Jag brukar ladda ner de engelska F1 sändningarna. Har ni sett dem? De är ju helt galet mycket bättre än i Sverige. Man funderar ju nästan på om man skulle kunna beställa någon av dom kanalerna!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Fp730a skrev:Jag brukar ladda ner de engelska F1 sändningarna. Har ni sett dem? De är ju helt galet mycket bättre än i Sverige. Man funderar ju nästan på om man skulle kunna beställa någon av dom kanalerna!
Nu kanske tråden spårar ur och gränsar till vad som inte är helt lagligt, men... hur laddar man ner dem?
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

LuckyStrike1 skrev:
Han har ju oftast varit snabbare än de ordinarie förarna på fredagsträningarna, och när det händer med Björn W. så blir det ju enorma reaktioner bland alla svenska fans.
Ja, visst är de dum pöbelidioterna!? Annat är det med oss som vet bättre! :saucy:
Men det är väl samma idioter som inte ser storheten hos förare som Klien och Firman. Nu sitter de säkert framför dumburken och väntar på att Carolina Kluft skall göra succe också, patrasket. :roll: :P
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

AndersF1 skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Han har ju oftast varit snabbare än de ordinarie förarna på fredagsträningarna, och när det händer med Björn W. så blir det ju enorma reaktioner bland alla svenska fans.
Ja, visst är de dum pöbelidioterna!? Annat är det med oss som vet bättre! :saucy:
Men det är väl samma idioter som inte ser storheten hos förare som Klien och Firman. Nu sitter de säkert framför dumburken och väntar på att Carolina Kluft skall göra succe också, patrasket. :roll: :P
Det är din åsikt, inte min. Jag skulle inte kalla dem för varken idioter eller pöbelidioter som du gör, jag är i så fall själv en av de idioterna. Jag tycker det är fullt förståeligt att det blir positiva reaktioner när Björn sätter bättre tider än sina stallkamrater. Jag blir lika glad och upprymd själv, och blev ett stort fan av Björn efter att vi gjorde en intervju med honom ifjol innan F3000-loppet i Tyskland.

Men man ska inte glömma att Davidson och Zonta har gjort det hela året, och deras fans är nog lika upprymda när det sker som vi är när Björn W. gör det. Sen är det större spekulation och intresse kring deras namn än vad det är kring Wirdheims namn just nu tyvärr, men det kan ju komma att ändras. Båda har varit testförare länge och har tidigare varit i samma situation som Björn är i nu.

För övrigt förstår jag inte hur Klien och Firman kommer in i bilden. själv tycker jag de är två mycket bra förare. Kanske de kommer in i bilden för att visa hur svårt det är i F1 - det gäller att få rätt chans i rätt tid i rätt bil, annars kan man helt plötsligt vara en föredettning innan man ens hunnit köra 17 lopp fast man faktiskt inte är dålig... det kan drabba vilken förare som helst, och hade kunnat drabba Björn om han varit Jaguars andreförare i år.
Användarens profilbild
westerberg

Inlägg av westerberg »

Fp730a skrev:Jag menade iofs BW's chanser.. Det vore bra roligt om vi kunde få en svensk i cirkusen.

Dels för att.. Det är skojj och dels för att jag tror att TVsändningar och sportrepotage skulle bli MKT bättre...

Jag brukar ladda ner de engelska F1 sändningarna. Har ni sett dem? De är ju helt galet mycket bättre än i Sverige. Man funderar ju nästan på om man skulle kunna beställa någon av dom kanalerna!
Menar du ITV sändningarna med James Allen? Du gillar Button va? Han är om möjligt mer fixerad vid Button än vad Murray Walker var vid Mansell. Om man lyssnar på Allen så kan man tro att Button är världsmästare -04,fast han ännu inte vunnit ett race i F1 karriären. Ok, Martin Brundle är väl en kompetent bisittare om man jämför med Ejes "ööööööh,öööööh" och "som jag sa tidigare",men som helhet så tycker jag att Blomman sköter det här väldigt bra.
HASSE

Inlägg av HASSE »

Eje när Dansken Jan Magnussen körde så klagade Eje på honom i 1,5 säsonger tills han fick sparken och det tyckte Eje var konstigt. Arthur Ringart var inte för kul liksom Janne Svanlund på SVT.
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

westerberg skrev:
Fp730a skrev:Jag menade iofs BW's chanser.. Det vore bra roligt om vi kunde få en svensk i cirkusen.

Menar du ITV sändningarna med James Allen? Du gillar Button va? Han är om möjligt mer fixerad vid Button än vad Murray Walker var vid Mansell. Om man lyssnar på Allen så kan man tro att Button är världsmästare -04,fast han ännu inte vunnit ett race i F1 karriären. Ok, Martin Brundle är väl en kompetent bisittare om man jämför med Ejes "ööööööh,öööööh" och "som jag sa tidigare",men som helhet så tycker jag att Blomman sköter det här väldigt bra.

Det var inte menat att blomman och ejje var dåliga.

Jag menade mer kvaliteten på sändningarna generellt.. 1 timmes försnack.. inga avbrutnga presskonferanser pga sändningstidsbrist. Intervjuer med förare osv.. Testa och ladda hem ett lopp..

ANFRAN. Jag tankar dem från folk på IRC.. Men jag kan skicka dem till dig om du vill (Har inte alla) har du MSN/IRC?
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Nja, jag kan inte påstå att jag har lust att se om nåt av årets lopp. ;) Eller har du äldre också?
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Njae inte så många. Men har rätt mycket F1 klipp på datorn från förr...
HASSE

Inlägg av HASSE »

Att fastna som testförare för länge tro jag inte är så bra för karriären.När man såg Zonta nu när han äntligen fick chansen så var han ju ite så snabb som han varit tidigare och verkade lite rostig med startmissen.
Jag vet inte vad BW borde göra men kanske bättre att köra standardbil i RTyskland eller Cart trotsallt.