Häkkinen klar för BAR
-
- Inlägg: 99
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Vadstena Sweden
Häkkinen klar för BAR
Det står i Aftonbladet att det är klart att Häkkinen ska köra för BAR! Stämmer det? För det enda stället det står på är där! Vore kul!
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 115
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 20:58
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Att Button försvinner borde nog kunna motivera Häkkinen ännu mer. Borde utgöra en lagom utmaning på ålderns höst. Frågan är bara vad Erja tycker om det hela. Ska gubbjäveln försvinna nu igen?
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Häkkinen har kört för McLaren i princip hela sin F1-karriär.
Jag förstår inte varför han ens vill göra en comeback efter flera års frånvaro - och dessutom i ett mittfältstall.
Jag tänker direkt på Alan Jones fiaskoartade comeback.
BAR, bra som de har varit i år, har trots allt sett bättre ut än de kanske egentligen är pga Williams och McLarens tillfälliga formsvacka. McLaren var förbi dem direkt i ren fart när nya bilen debuterades och Williams har med fabriksmotorer aldrig mer än ett år borta från vinnarcirkeln.
Varför ska Häkkinen in och härja i ett tobaksägt stall med Hondas marknadsföringsfolk styrande från ett styrelserum i Japan med en stallchef som inte ens kan hålla ordning på sin stjärnförares kontrakt och alla klausuler i tid och på rätt sätt ... jag fattar det inte.
Jag förstår inte varför han ens vill göra en comeback efter flera års frånvaro - och dessutom i ett mittfältstall.
Jag tänker direkt på Alan Jones fiaskoartade comeback.
BAR, bra som de har varit i år, har trots allt sett bättre ut än de kanske egentligen är pga Williams och McLarens tillfälliga formsvacka. McLaren var förbi dem direkt i ren fart när nya bilen debuterades och Williams har med fabriksmotorer aldrig mer än ett år borta från vinnarcirkeln.
Varför ska Häkkinen in och härja i ett tobaksägt stall med Hondas marknadsföringsfolk styrande från ett styrelserum i Japan med en stallchef som inte ens kan hålla ordning på sin stjärnförares kontrakt och alla klausuler i tid och på rätt sätt ... jag fattar det inte.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tycker att Häkkinen verkar utrycka sig ytterst kryptisk och med nonsenssvar när han frågas om det här med ryktena angående både Williams, BAR och en comeback, så ibland undrar jag om han inte bara driver med folk, eller kanske ser till att han inte glöms bort på löpsedlarna och därmed sponsorkontrakten.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nog har BAR tagit ett rejält steg framåt och det är inte enbart beroende av att konkurrenterna har misslyckats. Jenson Button har ju nästan på egen hand sett till att BAR utmanar om andraplatsen i konstruktörsmästerskapet. Nästa år kommer att visa om det är en tillfällighet eller om framgångarna beror på att man har ordning på strukturen i stallet.
Själv tycker jag inte att det finns någon anledning att sätta sig till doms över om Häkkinen vill göra comeback eller inte. Vill han göra det så finns säkert också motivationen och det är det enda som betyder något när det gäller en förare av Häkkinens kaliber.
Tärnström
Själv tycker jag inte att det finns någon anledning att sätta sig till doms över om Häkkinen vill göra comeback eller inte. Vill han göra det så finns säkert också motivationen och det är det enda som betyder något när det gäller en förare av Häkkinens kaliber.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Och vad gäller Williams - det är knappast motorn som har varit problemet. Stallet har haft svårt att få fram ett chassi som har levererat resultat konsekvent. Det är ett illavarslande tecken och frågan är om inte BAR på pappret ser ut att ha en bättre laguppställning på ingenjörsfronten än vad Williams har.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Den frågan är lätt att besvara - det har ju inte funnits någon ledig sits i BAR. Och nu är alla toppförarna mer eller mindre kontrakterade. Tror nog att exempelvis COulthard hellre hade kört för BAR än Jaguar.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: mån maj 13, 2002 02:00
Jag tycker att Mika ska akta sig för en comeback. Anledningen till att han (ev?) försöker sig på detta tror jag är densamma som för så många andra "idrottsmän" som gör försöker göra comeback:
1. Efter en framgångsrik karriär är man trött på slitet och man vill ta det lugnt med alla pengar man tjänat
2. Efter ett tag börjar detta bli trist och man känner att man inte är något värd; man börjar sakna den "action" man var med om tidigare och att man var alltings medelpunkt
3. Man längtar således tillbaka till detta och vill göra comeback
4. Med sin historia och sitt rykte får man chansen
5. I 9 fall av 10 har man inte längre det som krävs, elller är villig att göra vad som krävs, för att bli framgångsrik igen
6. Det går inte bra, och istället för att bli ihågkommen för sin fenomenala karriär koms man (ev.) ihåg för sin misslyckade comeback
Något förenklat, men ofta går det så. Summa summarum: Mika, gör sig själv en tjänst och kom inte tillbaka!
1. Efter en framgångsrik karriär är man trött på slitet och man vill ta det lugnt med alla pengar man tjänat
2. Efter ett tag börjar detta bli trist och man känner att man inte är något värd; man börjar sakna den "action" man var med om tidigare och att man var alltings medelpunkt
3. Man längtar således tillbaka till detta och vill göra comeback
4. Med sin historia och sitt rykte får man chansen
5. I 9 fall av 10 har man inte längre det som krävs, elller är villig att göra vad som krävs, för att bli framgångsrik igen
6. Det går inte bra, och istället för att bli ihågkommen för sin fenomenala karriär koms man (ev.) ihåg för sin misslyckade comeback
Något förenklat, men ofta går det så. Summa summarum: Mika, gör sig själv en tjänst och kom inte tillbaka!
-
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Göteborg
Re: Häkkinen klar för BAR
Rent skitsnack!!!Jocke Burnout skrev:Det står i Aftonbladet att det är klart att Häkkinen ska köra för BAR! Stämmer det? För det enda stället det står på är där! Vore kul!
Jensons flytt till Williams ger en chans till BW att få en styrning nästa år
-Red Bull Racing
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Det skulle vara roligt att se Häkkinen köra igen, men jag tror inte han kommer att köra för BAR. Även om han bara skulle köra för skojs skull så skulle det bli som att sätta sig och ratta en McLaren under deras mellanår på 90-talet och det har väl ändå Häkkinen gjort tillräckligt många år av sin F1 karriär.
Lysande av Aftonbladet att skriva något i stil med "att allt är klart! Men inga papper är dock underskrivna..."
Lysande av Aftonbladet att skriva något i stil med "att allt är klart! Men inga papper är dock underskrivna..."
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ser inte riktigt varför Buttons flytt till Williams skulle förbättra Wirdheims chanser - åtminstone inte i BAR. Richards var ju inte speciellt imponerad av BW, om jag har tolkat hans uttalanden rätt.
Lediga tioopförare just nu? Heidfeld. Frågan är om Coulthard och Trulli redan är uppknutna. Om inte, så har väl den uppkomna situationen väsentligt förbättrat deras förhandlingslägen eftersom bägge skulle vara lämpliga ersättare till Button.
Tärnström
Lediga tioopförare just nu? Heidfeld. Frågan är om Coulthard och Trulli redan är uppknutna. Om inte, så har väl den uppkomna situationen väsentligt förbättrat deras förhandlingslägen eftersom bägge skulle vara lämpliga ersättare till Button.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Trulli är nog upptagen, med tanke på att han under GP-helgen i Tyskland meddelade att han skulle lämna Renault och nytt stall redan var klart. BAR visste ju inte då att Button skulle försvinna och hade ingen anledning att skriva ett kontrakt med Trulli.JTarnstrom skrev:Ser inte riktigt varför Buttons flytt till Williams skulle förbättra Wirdheims chanser - åtminstone inte i BAR. Richards var ju inte speciellt imponerad av BW, om jag har tolkat hans uttalanden rätt.
Lediga tioopförare just nu? Heidfeld. Frågan är om Coulthard och Trulli redan är uppknutna. Om inte, så har väl den uppkomna situationen väsentligt förbättrat deras förhandlingslägen eftersom bägge skulle vara lämpliga ersättare till Button.
Tärnström
Däremot är Coulthard och Heidfeld lediga - toppförare vete sjutton, men lediga är de ialla fall liksom BAR:s testförare Anthony Davidson.
Wirdheims chanser hos BAR är nog väldigt små tyvärr - Richards har inte låtit så jätteimponerad av Wirdheim tidigare ialla fall. Men managern Christian Horner har ju bra BAR-kontakter - men längre än till en testroll tror jag inte de räcker.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är nog sannolikt så att Trulli är klar för Toyota, men det som ändå är märkligt är att de väljer att låta Zonta avsluta säsongen för dem. Hur ska man tolka det? Det kan inte finnas någon anledning att låta testföraren ta över säsongsavslutningen om det inte är för att utvärdera hans förmåga under tävlingsmässiga förhållanden. Vad han går för som testförare vet de ju redan. Antingen är det så att Trulli inte är så klar som vi tror eller så finns det tvivel om Ralfs tillfrisknande. Själv tror jag mer på det senare.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Eller så stämmer ryktena: Toyota har tröttnat helt på inte bara beteendet från da Matta utan också från hans managers och följe bakom. Tillsammans med de dåliga resultaten från da Matta i år och vikten av att ta mer poäng, finns det anledning att sparka ut honom från stallet, chansa på Zonta som kanske kan ge stallet de resultat som behövs och samtidigt ge Zonta lite beröm och tack för väl utfört arbete under året genom att låta honom köra några race. Då kan man samtidigt utvärdera honom för en racesits inför 2006, om Ralf eller Trulli skulle visa sig bli besvikelser.
Det tror jag på som en bra förklaring.
Det tror jag på som en bra förklaring.
-
- Inlägg: 290
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Göteborg
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Eje hjälpte ju Zonta för ett par år sedan när han körde för BAR. Som jag minns Ejes uttalanden från den tiden var Zontas problem på det mentala planet.
Visst, fullt möjligt att Toyota utvärderar Zonta för en racesits till 2006. Men då måste väl både Ralf och Jarno straffa ut sig ur stallet. För inte skriver de väl så korta kontrakt som över ett år bara? Det kan ju också vara ås enkelt att de har ledsnat på Da Matta, vilket inte förvånar. Zonta har ju varit imponerande snabb under tester. Dessutom har han ju varit väldigt bra i FOrmula Nissan.
Tärnström
Visst, fullt möjligt att Toyota utvärderar Zonta för en racesits till 2006. Men då måste väl både Ralf och Jarno straffa ut sig ur stallet. För inte skriver de väl så korta kontrakt som över ett år bara? Det kan ju också vara ås enkelt att de har ledsnat på Da Matta, vilket inte förvånar. Zonta har ju varit imponerande snabb under tester. Dessutom har han ju varit väldigt bra i FOrmula Nissan.
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
F1 är lite för komplex för att man ska kunna köpa sig resultat på 3 år. Toyota har nu de flesta bitar på plats för att fortsätta de försiktiga kliven uppåt.
Da Matta har varit en stor besvikelse, så det är rätt att göra sig av med honom tycker jag. Panis framtid är ännu inte avgjord. Men med Mike Gascoyne och förmodade Ralf Schumacher/Jarno Trulli har man en uppsättning designchef och förare många toppstall skulle vara nöjda med.
Da Matta har varit en stor besvikelse, så det är rätt att göra sig av med honom tycker jag. Panis framtid är ännu inte avgjord. Men med Mike Gascoyne och förmodade Ralf Schumacher/Jarno Trulli har man en uppsättning designchef och förare många toppstall skulle vara nöjda med.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Undrar hur pass klar Trullis plats i Toyota är? På Pitpass, och de brukar vara väldigt välunderrättade, diskuterar de om Coulthard ska gå till Jaguar eller Toyota. För mig låter det helt osannolikt att Coulthard skulle hamna i Toyota men diskussionen tyder på att allt inte är så klart som det kanske har verkat.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Det går inte att säga att da Matta är en besvikelse utan att jämföra med sin stallkamrat. De har i stort sett kört och kvalat och lika. Panis har med sina fem poäng två poäng mer än da Mattas tre. Men att därför tala om besvikelse är en grov överdrift. Toyotas problem har inte med förarna att göra.
/Jan
/Jan
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Uppenbarligen tycker Toyota att da Matta är en besvikelse ...
När de meddelade att da Matta ska jobba året ut som marknadsförare för Toyota, så sa det att de var besvikna på båda förarna. Anledningen till att det blev da Matta man valde att ställa åt sidan var enligt Toyota att han hade sämst resultat i år av de båda förarna, båda besvikelser. Med tanke på att man heller inte kom överens med da Matta och hans managers på andra plan borde ha gjort beslutet ganska enkelt. En förare man inte kommer överens med och som dessutom inte presterar är det ju närmast tjänstefel att inte göra sig av med.
Jag tycker det låter som en bra idé att testa Zonta i några lopp nu, när nya bilen är klar. Det kan inte gärna bli sämre än da Matta.
När de meddelade att da Matta ska jobba året ut som marknadsförare för Toyota, så sa det att de var besvikna på båda förarna. Anledningen till att det blev da Matta man valde att ställa åt sidan var enligt Toyota att han hade sämst resultat i år av de båda förarna, båda besvikelser. Med tanke på att man heller inte kom överens med da Matta och hans managers på andra plan borde ha gjort beslutet ganska enkelt. En förare man inte kommer överens med och som dessutom inte presterar är det ju närmast tjänstefel att inte göra sig av med.
Jag tycker det låter som en bra idé att testa Zonta i några lopp nu, när nya bilen är klar. Det kan inte gärna bli sämre än da Matta.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tillhör väl dem som tycker att en förare på väg uppåt i karriären ska visa en annan utvecklingskurva än vad Da Matta har gjort i år. Panis är en skugga av sitt forna jag och Da Matta borde ha varit mer dominerande.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Nu resonerar du som om det är stallet som har tolkningsföreträde - Men så är inte fallet även om de heter Toyota eller något annat. Resonemanget kan vara det omvända, att da Matta med management är missnöjda med Toyotas prestationer. Något som da Matta var tveksam inför när han skrev kontrakt med Toyota som bara hade ett år på F1-gridden.
Att skriva kontrakt med ett stall som inte klarar av att leverera ett konkurrenskraftigt material kan påverka en förares rykte och marknadsvärde negativt. Det verkar nu vara ett fullbordat faktum och Toyota skyller på föraren - patetiskt!
/Jan
Att skriva kontrakt med ett stall som inte klarar av att leverera ett konkurrenskraftigt material kan påverka en förares rykte och marknadsvärde negativt. Det verkar nu vara ett fullbordat faktum och Toyota skyller på föraren - patetiskt!
/Jan
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Då kanske da Matta inte skulle ha skrivit på för Toyota då om han var så osäker ... han kunde ju ha fortsatt och lekt i den trygga lekstugan i USA där det försvinner stall och förare lite titt som tätt istället ....
Toyota skyller inte på da Matta - Toyota anser bara, med rätta, att da Matta inte har levererat tillräckligt. Så funkar det ju inom racing, levererar du inte det stallet vill ha av dig så åker du ut. Det har da Matta gjort nu, eftersom Toyota hade bättre alternativ till den sitsen.
Visst funkar det åt andra hållet också: Om da Matta hade varit missnöjda med Toyota hade han kunnat lämnat stallet. Button är ju inte nöjd med BAR och har beslutat sig för att lämna det stallet. Skillnaden är att da Matta inte har några alternativ och inte har lämnat stallet, det är stallet som har lämnat honom.
jajo, du ska inte vara så bitter för att Toyota föredrar att bara svänga åt vänster i USA
Toyota skyller inte på da Matta - Toyota anser bara, med rätta, att da Matta inte har levererat tillräckligt. Så funkar det ju inom racing, levererar du inte det stallet vill ha av dig så åker du ut. Det har da Matta gjort nu, eftersom Toyota hade bättre alternativ till den sitsen.
Visst funkar det åt andra hållet också: Om da Matta hade varit missnöjda med Toyota hade han kunnat lämnat stallet. Button är ju inte nöjd med BAR och har beslutat sig för att lämna det stallet. Skillnaden är att da Matta inte har några alternativ och inte har lämnat stallet, det är stallet som har lämnat honom.
jajo, du ska inte vara så bitter för att Toyota föredrar att bara svänga åt vänster i USA
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nu tänkte jag ju inte på supportklasser utan de i USA s.k. "elitklasserna" i formelbilsracing. En elit det för övrigt är lite dåligt ställt med men strunt samma ....jajo skrev:Toyota svänger både höger och vänster i USA - Toyota Atlantic heter den serien.
- Det kanske är dags att läsa på lite?
/Jan
Det är svårt att inte ta din fantastiska motvilja mot IRL i beräkningen i det du skriver, även om man försöker låta bli.
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
I synnerhet när man kan undvika att diskutera själva sakfrågan och ta till irrelevanta detaljer.LuckyStrike1 skrev: Det är svårt att inte ta din fantastiska motvilja mot IRL i beräkningen i det du skriver, även om man försöker låta bli.
- Men du kanske känner att du inte har på fötter utan måste avvika från ämnet. Trist, det som började bli intressant.
/Jan
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vad är ämnet - enligt rubriken handlar det om att Häkkinen ska till BAR ...
Vad finns det annat att säga än att Toyota ersatt da Matta med Zonta, och att da Matta inte har levt upp till förväntningarna under sina knappa två år i F1.
Både ett stall och en förare har all rätt att lämna varandra om man inte längre har förtroendet. Button har ju valt att lämna BAR efter den här säsongen - Toyota har valt att inte behålla da Matta som racingförare.
Är förarna Toyotas enda problem? Nej, men ett F1-projekt som Toyotas är långsiktigt. Man fick en ypperlig chans att byta ut den sämsta av sina två förare och testa sin testförare som har varit snabbare än båda ordinarie förarna i år på testerna. Ett test som kan ge Toyota mycket värdefull information man annars inte kunde ha fått ang. nästa säsong och säsongerna efter det när det gäller förarval. Både da Matta och Panis var besvikelser i Tyskland när nya bilen kom ut - istället för att ersätta båda vilket vore dumt, så har man valt att ersätta den sämsta av de två, och det är da Matta. Dessutom har ju ryktena gått hela året om att da Matta vill återvända till CART, och Toyota kanske känner att han inte är fokuserad på det han faktiskt är anställd att göra.
För att ännu lättare förstå Toyotas beslut ska man tänka på att Mike Gascoyne nu är ny teknisk direktör för stallet. Hans uttalade filosofi är att man vinner race i vindtunneln och i fabriken, men förlorar race på racingbanan. Med andra ord - det är inte nya bilen det är fel på, den är bättre än den gamla. Trots det kunde förarna inte leverera bättre resultat i bilens debutlopp.
Avslutningsvis - man ska inte underskatta vad ett byte från en disillusionerad och långsam förare till en yngre, hungrigare förare med revanschslust kan innebära i form av lyft för ett stall och dess personal. Om bytet leder till att Toyota tar några poäng redan i Ungern, då har beslutet visat sig vara värt bokstavligen miljoner ...
Vad finns det annat att säga än att Toyota ersatt da Matta med Zonta, och att da Matta inte har levt upp till förväntningarna under sina knappa två år i F1.
Både ett stall och en förare har all rätt att lämna varandra om man inte längre har förtroendet. Button har ju valt att lämna BAR efter den här säsongen - Toyota har valt att inte behålla da Matta som racingförare.
Är förarna Toyotas enda problem? Nej, men ett F1-projekt som Toyotas är långsiktigt. Man fick en ypperlig chans att byta ut den sämsta av sina två förare och testa sin testförare som har varit snabbare än båda ordinarie förarna i år på testerna. Ett test som kan ge Toyota mycket värdefull information man annars inte kunde ha fått ang. nästa säsong och säsongerna efter det när det gäller förarval. Både da Matta och Panis var besvikelser i Tyskland när nya bilen kom ut - istället för att ersätta båda vilket vore dumt, så har man valt att ersätta den sämsta av de två, och det är da Matta. Dessutom har ju ryktena gått hela året om att da Matta vill återvända till CART, och Toyota kanske känner att han inte är fokuserad på det han faktiskt är anställd att göra.
För att ännu lättare förstå Toyotas beslut ska man tänka på att Mike Gascoyne nu är ny teknisk direktör för stallet. Hans uttalade filosofi är att man vinner race i vindtunneln och i fabriken, men förlorar race på racingbanan. Med andra ord - det är inte nya bilen det är fel på, den är bättre än den gamla. Trots det kunde förarna inte leverera bättre resultat i bilens debutlopp.
Avslutningsvis - man ska inte underskatta vad ett byte från en disillusionerad och långsam förare till en yngre, hungrigare förare med revanschslust kan innebära i form av lyft för ett stall och dess personal. Om bytet leder till att Toyota tar några poäng redan i Ungern, då har beslutet visat sig vara värt bokstavligen miljoner ...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Tycker du verkligen att det var så intressant eller gnäller du bara som du brukar?jajo skrev: I synnerhet när man kan undvika att diskutera själva sakfrågan och ta till irrelevanta detaljer.
- Men du kanske känner att du inte har på fötter utan måste avvika från ämnet. Trist, det som började bli intressant.
/Jan
Det intressanta är att i mitt inlägg tog du endast fasta på en mening, som du valde att citera och kommentera. Du bortsåg från allt det andra som faktiskt rörde just "sakfrågan"
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
En argumentation är intressant så länge den håller ett spår med argument som bär och stöds av uppfattningar i sakfrågan. Huruvida ämnet utvecklas och omfattar fler parametrar för diskussionen gör diskussionen bara mer mångfacetterad och intressant. Oavsett om ämnet betitlas "Häkkinen till BAR" eller ej.
- Dock ser jag det som onödigt att infoga antydningar om motdebattörens preferenser om annan form av racing som ointressant och vittnar mer om motdebattörens oförmåga till argumentation.
Jag har nu avvikit fullständigt från sakfrågan, men det spelar ingen som helst roll då mitt deltagande i denna tråd nu är över.
/Jan
- Dock ser jag det som onödigt att infoga antydningar om motdebattörens preferenser om annan form av racing som ointressant och vittnar mer om motdebattörens oförmåga till argumentation.
Jag har nu avvikit fullständigt från sakfrågan, men det spelar ingen som helst roll då mitt deltagande i denna tråd nu är över.
/Jan
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är väl klart att stallet har tolkningsföreträde, eftersom det är de som bestämmer vilken som kör bilen... Dessutom har de troligen rätt eftersom det annars vore ganska dumt att sätta in en annan förare om de trodde att da Matta var snabb.jajo skrev:Nu resonerar du som om det är stallet som har tolkningsföreträde - Men så är inte fallet även om de heter Toyota eller något annat.
Visst, Toyota har främst problem med chassit och lite andra, icke-tekniska, problem, men det gör ju inte att det blir bättre med chaffisar som underpresterar.
Däremot har jag svårt att se varför man hellre satsar på Ralf framför t.ex. Coulthard, då DC verkar vara mycket mer team-människa än vad Ralf framstår som.
Sägs det inte att Toyota helst vill ha minst en Brasiliansk chaffis? Det skulle ju inte stärka Trullis aktier, så han är kanske inte helt klar ändå, utan Zonta kan möjligen få den där platsen ändå, om han inte gör bort sig.
-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 15:43
- Ort: Vasa
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Prestationsbaserat kontrakt? Fråga Button vad han tycker om det!
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Dayton, OH
Button och hans manager tycker sakert det ar jattebra med prestationsbaserat kontrakt. Fragan ar val vad de tycker om den andra parten som har skrivit under kontraktet?
Jag tror inte det ar sa troligt att BAR skulle betala Hakkinen 24.5m euro for ett ar utan motprestation. Daremot skulle de vara overlyckliga over att betala ut den summan om Hakkinen eller BAR kommer pa andra plats (givetvis efter Ferrari) i forar- eller konstruktionsmasterskapet.
Jag tror inte det ar sa troligt att BAR skulle betala Hakkinen 24.5m euro for ett ar utan motprestation. Daremot skulle de vara overlyckliga over att betala ut den summan om Hakkinen eller BAR kommer pa andra plats (givetvis efter Ferrari) i forar- eller konstruktionsmasterskapet.