Därför borde TV4 flytta reklamen igen
-
Därför borde TV4 flytta reklamen igen
För några månader sedan flyttade TV4 på reklamavbrotten under F1-loppen. I stället för att göra två avbrott under själva tävlingen gör kanalen nu ett av avbrotten direkt efter målgång. Det kan mycket väl vara Janne Blomqvist som har tjatat fram detta förslag, och det kan säkert ha kommit som följd av att tittarna klagar på de långa reklamavbrotten. I så fall var tanken god, men resultatet blev ändå galet.
Det är när förarna går i mål och kör in i parc fermé som vi får se dem och stallpersonalen visa känslor. Vi får se dem skratta eller gråta eller vara förbannade på varandra eller bara titta avundsjukt på konkurrenternas överlägsna bil. Jag skulle vilja påstå att känsloyttringarna efter målgång är halva nöjet med loppen, i alla fall om tävlingen har varit händelselös eller om någon förare har tagit en oväntad poäng.
Vem minns inte Alesis hjälmkast till publiken eller Satos firande på Suzuka i förfjol? I dag missar vi sådana scener och får i stället veta vilka hamburgare som är godast. När reklamen är slut står förarna på podiet och känsloyttringarna är över. För att snacka grabbspråk: det TV4 gör är som att ta bort sprutscenerna i en porrfilm. Det är något som saknas och jag hoppas att kanalen åtgärdar detta antiklimax på ett eller annat sätt. Bäst vore ju att gå till reklam när förarna är på väg upp till podiet och sedan sända resten med fem minuters fördröjning. Om inte det fungerar skulle jag hellre se att man gör ett avbrott mitt i loppen, som ändå alltsom oftast är långa och halvtrista processioner.
Det är när förarna går i mål och kör in i parc fermé som vi får se dem och stallpersonalen visa känslor. Vi får se dem skratta eller gråta eller vara förbannade på varandra eller bara titta avundsjukt på konkurrenternas överlägsna bil. Jag skulle vilja påstå att känsloyttringarna efter målgång är halva nöjet med loppen, i alla fall om tävlingen har varit händelselös eller om någon förare har tagit en oväntad poäng.
Vem minns inte Alesis hjälmkast till publiken eller Satos firande på Suzuka i förfjol? I dag missar vi sådana scener och får i stället veta vilka hamburgare som är godast. När reklamen är slut står förarna på podiet och känsloyttringarna är över. För att snacka grabbspråk: det TV4 gör är som att ta bort sprutscenerna i en porrfilm. Det är något som saknas och jag hoppas att kanalen åtgärdar detta antiklimax på ett eller annat sätt. Bäst vore ju att gå till reklam när förarna är på väg upp till podiet och sedan sända resten med fem minuters fördröjning. Om inte det fungerar skulle jag hellre se att man gör ett avbrott mitt i loppen, som ändå alltsom oftast är långa och halvtrista processioner.
-
Kan inte mer än hålla med!
Dock inte om hamburgarna... för ska ni ha de bästa får ni komma hit när grillen e tänd å ja fixat till burgarna med kryddor från spishyllan å kryddor från sambons kryddörtväxthus... för dom e bäst!!
Å dessutom gett hamburgerbröden en omgång över grillen oxå....inklusive ost och lök
Nåja. De lopp jag såg live så är det ju när förarna kör in i parc fermé och man får se dem ta av sig hjälmen och verkligen SE DEM... svettiga efter ett race, iaf en del av dem fightandes för sin plats stå där med hjälmen i handen och visa... KÄNSLOR... för oavsett hur och vem som vinner finns det inga gladare än de som kom 1-2-3 och får stå där med bubblet och visa sin glädje för den sport de utövar.
Dock inte om hamburgarna... för ska ni ha de bästa får ni komma hit när grillen e tänd å ja fixat till burgarna med kryddor från spishyllan å kryddor från sambons kryddörtväxthus... för dom e bäst!!
Å dessutom gett hamburgerbröden en omgång över grillen oxå....inklusive ost och lök
Nåja. De lopp jag såg live så är det ju när förarna kör in i parc fermé och man får se dem ta av sig hjälmen och verkligen SE DEM... svettiga efter ett race, iaf en del av dem fightandes för sin plats stå där med hjälmen i handen och visa... KÄNSLOR... för oavsett hur och vem som vinner finns det inga gladare än de som kom 1-2-3 och får stå där med bubblet och visa sin glädje för den sport de utövar.
-
Hela internet är ju fullsmetat med bilder på svettiga förare efter loppen, nyduschade förare på kändisparty, nyklädda förare med flickvän, glada förare på pallen, arga förare i depån o.s.v o.s.v.
Inte bara bilder för den delen, utan allsköns videoklipp med dessa förare i olika situationer.
Så den som vill se förare kan ju få sitt lystmäte ganska lätt. Jag tycker det är positivt att man inte riskerar att missa en massa händelser ute på banan, i loppet. Racing och händelser på banan var det primära skälet jag för 25 år sen började se på racing ... Reklampaus mellan målgång och firandet på pallen fungerar utmärkt för mig. Minimalt med saker man missar på det sättet.
Bra jobbat TV4 och Janne B.
Inte bara bilder för den delen, utan allsköns videoklipp med dessa förare i olika situationer.
Så den som vill se förare kan ju få sitt lystmäte ganska lätt. Jag tycker det är positivt att man inte riskerar att missa en massa händelser ute på banan, i loppet. Racing och händelser på banan var det primära skälet jag för 25 år sen började se på racing ... Reklampaus mellan målgång och firandet på pallen fungerar utmärkt för mig. Minimalt med saker man missar på det sättet.
Bra jobbat TV4 och Janne B.
-
Precis. Eller "Take off that helmet; I wanna see your face!" som John Watson brukade bröla på Eurosporttiden.Jepson skrev:Nåja. De lopp jag såg live så är det ju när förarna kör in i parc fermé och man får se dem ta av sig hjälmen och verkligen SE DEM... svettiga efter ett race, iaf en del av dem fightandes för sin plats stå där med hjälmen i handen och visa... KÄNSLOR... för oavsett hur och vem som vinner finns det inga gladare än de som kom 1-2-3 och får stå där med bubblet och visa sin glädje för den sport de utövar.
-
- Mr Forza Motorsport
-
-
-
-
Så får du se Button och Kimi på pallen - Kimi utan ansiktsuttryck och Buttn jublande glad.
I fotboll och ishockey lägger man reklampauserna i halvtid och periodpaus, men aldrig i själva matchen. Jag tycker det är utmärkt att man nu har infört samma tänk för F1-loppen.
Som sagt - internet är fullsmetat med bilder och filmer på glada, sura och svettiga förare. Det är bara att börja ladda ner.
Varvet efter målgång och parkeringen i parc fermé måste vara de två mest ointressanta händelserna på ett helt F1-lopp, mer eller mindre händelselösa. Det är ganska naturligt att lägga en reklampaus då.
I fotboll och ishockey lägger man reklampauserna i halvtid och periodpaus, men aldrig i själva matchen. Jag tycker det är utmärkt att man nu har infört samma tänk för F1-loppen.
Som sagt - internet är fullsmetat med bilder och filmer på glada, sura och svettiga förare. Det är bara att börja ladda ner.
Varvet efter målgång och parkeringen i parc fermé måste vara de två mest ointressanta händelserna på ett helt F1-lopp, mer eller mindre händelselösa. Det är ganska naturligt att lägga en reklampaus då.
-
-
-
- Moderator
Förare kan inte visa känslor längre. Allt är ett spel. Se på Schumacher. Vem vill se honom klämma fram sina krokodiltårar för umpte gången? Inte jag! För att inte tala om Coulthard, den okrönte mästaren i "corporate speach"... Förresten kan ju bucklorna delas ut före loppet. Det är bara för tävlingsledningen att fråga Ferrari hur de vill ha det. Tredjeplatsen kan lottas ut. Det skulle kunna göras i TV-soffan med Bengt Magnusson.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
Det har jag ytterst svårt att tro - Schumi hoppar jublande upp på översta steget, man får höra de tyska och italienska nationalsångerna, sedan blir det lite champagnesprut och släppa ned flaskorna till teamet. Med upprepning i det oändliga. Verkligen fullständigt totalt meningslöst att titta på.GMD skrev:Kan man inte bara bryta under prisutdelningen på podiet? Är det någon som tycker att det är intressant?
Sista varven innan mål brukar inte heller vara så intressanta för då följer de stadigt Schumi som fiskör i stor ledning, oavsett vad som händer i ev. strider om platserna bakom.
-
Av diskussionen kan vi alla dock vara överens om att vi vill ha mer F1 i TV-rutan i stort sett oavsett vad förare och andra i sporten gör. För övrigt hade det varit kul om Blomman eller annan kunde svara på hur man fick till stånd att reklamen flyttades efter loppet; Tittarnas reaktioner, Blomman själv eller helt enkelt självinsikt?
Om nu TV4 vill ha mer (motor-)reklam varför försöker man inte utöka tablån med tillhörande program för att nå en bredare publik? Min fru tyckte t ex att DVD:n "The Secret Life of Formula 1" var mycket underhållande eftersom den visar en annan vinkel av sporten och skapar en större förståelse för fenomenet. Okej, försöket med studioprogrammet för F1 (förra året?) var väl inte helt lyckat, men det behöver väl inte nödvändigtvis vara underbudgeterade in-house-produktioner? Det finns ju massor med utländska reportage som håller hög kvalité och säkert en del som är kostnadseffektiva också om nu det är ett krav. Dessutom, är jag helt övertygad om att det finns massor med intressanta intervju- och expert-objekt runt om i Svedala som man skulle kunna ha reportage eller intervjuer med (Ringart undantaget naturligtvis).
Slutligen vill jag bara säga att jag är väldigt tacxksam att kunna få se F1 överhuvudtaget på en svensk kanal oavsett hur mycket reklam det är. Blomman, du är inte bäst, men det är gott nog. Om man dessutom jämför med hur det varit tidigare år så är detta rena fröjden.
Om nu TV4 vill ha mer (motor-)reklam varför försöker man inte utöka tablån med tillhörande program för att nå en bredare publik? Min fru tyckte t ex att DVD:n "The Secret Life of Formula 1" var mycket underhållande eftersom den visar en annan vinkel av sporten och skapar en större förståelse för fenomenet. Okej, försöket med studioprogrammet för F1 (förra året?) var väl inte helt lyckat, men det behöver väl inte nödvändigtvis vara underbudgeterade in-house-produktioner? Det finns ju massor med utländska reportage som håller hög kvalité och säkert en del som är kostnadseffektiva också om nu det är ett krav. Dessutom, är jag helt övertygad om att det finns massor med intressanta intervju- och expert-objekt runt om i Svedala som man skulle kunna ha reportage eller intervjuer med (Ringart undantaget naturligtvis).
Slutligen vill jag bara säga att jag är väldigt tacxksam att kunna få se F1 överhuvudtaget på en svensk kanal oavsett hur mycket reklam det är. Blomman, du är inte bäst, men det är gott nog. Om man dessutom jämför med hur det varit tidigare år så är detta rena fröjden.
Forza Il Tempo Gigante
-
För det första så spelar det ingen roll vad TV4 (jag) hittar på när det gäller reklamen, vi kommer aldrig att göra alla till lags.
För det andra så tycker jag att det är bättre att visa det som händer på banan under racet än att visa när bilarna sakta kör tillbaka till depån efter avslutad tävling, även om man missar när killarna tar av sej hjälmen. I ärlighetens namn, hur ofta är det något att se? Det skrevs om att Alesi kastat hjälmen o s v, sånt händer inte och skulle det ske kommer 1 miljon repriser.....
Till sist så är det JAG, med ledning av div synpunkter som kommer till mej på olika sätt, som lagt reklamen där den ligger. Jag måste ju lägga två brake på ca fyra minuter vardera nånstans och min uppfattning är att dom just nu ligger ganska bra.
Ha de Janne B
För det andra så tycker jag att det är bättre att visa det som händer på banan under racet än att visa när bilarna sakta kör tillbaka till depån efter avslutad tävling, även om man missar när killarna tar av sej hjälmen. I ärlighetens namn, hur ofta är det något att se? Det skrevs om att Alesi kastat hjälmen o s v, sånt händer inte och skulle det ske kommer 1 miljon repriser.....
Till sist så är det JAG, med ledning av div synpunkter som kommer till mej på olika sätt, som lagt reklamen där den ligger. Jag måste ju lägga två brake på ca fyra minuter vardera nånstans och min uppfattning är att dom just nu ligger ganska bra.
Ha de Janne B
-
- Moderator
Just det! Där hör du, Anfran!
Tärnström
Tärnström
-
- Moderator
Hohohoho!
Tärnström
Tärnström
-
- Moderator
Jag tycker det är utmärkt att beslutet om när reklamen ska in ligger i Blommans händer. Bara det måste vara rätt så unikt i tv-världen. Förhoppningsvis inser ju även sponsorerna fördelarna av detta system.
Tärnström
Tärnström
-
-
-
-
Jag håller med, men är det helt uteslutet att göra en fördröjning av prisutdelningen och presskonferensen? Om man kan vänta med reklamen tills förarna går in och väger sig, och sen komma tillbaka när de går ut på podiet så slipper man både pest och kolera. Med tanke på att bilarna går så mycket fortare än förr borde ni ha tid med fyra minuters fördröjning. Och oftast blir det numera rätt mycket avslutande prat mellan dig och Eje efter presskonferensen. Tänk på saken, tycker jag.Blomman skrev:det är lite som att välja mellan pest o kolera.
-
Jo, fördöjning av loppet är lite småtråkigt, speciellt om man sitter och kollar på f1.com samtidigt, men det som händer efter målgång borde ju kunna förskjutas utan att nån(eller få åtminstone) blir upprörd? Speciellt om man kan kapa nån minut mellan att de går ifrån vägning upp till podiet och kanske ytterligare nån mellan podie och presskonferens. Då borde det inte bli så mycket förskjutning kvar. Men det är iofs kanske lite onödigt krångligt för att vi ev. skall få se nån Alesihärmare kasta hjälmen upp på läktaren.
-
Hjälmkastandet var ju ett extremfall som kanske inte kommer upprepas. Jag tycker det är lika "viktigt", för dem som är lagda åt det hållet, att få ta del av glädjen när Ferrari säkrar konstruktörsmästerskapet. Till exempel. Hur reagerade Ron Dennis senast när Kimi gick i mål som tvåa? Jag har ingen aning...
-
Med ditt bländande intellekt så borde du kunna lista ut hur han reagerade.Till exempel. Hur reagerade Ron Dennis senast när Kimi gick i mål som tvåa? Jag har ingen aning...
Ser du F1 som någon sorts social studie i mänskligt beteende?
Jag tycker att reklamen ligger optimalt nu Blomman, dessutom så gör Du och Eje ett fantastiskt jobb.
Keep up the good work!
/S
"All bleeding eventually stops."
-
-
Ställ samma fråga till bildproducenterna som lägger in bilder på Todt och Briatore och de andra under loppens gång och vevar repriser på varvningar där förarna hytter med näven åt varandra.Slusk skrev:Med ditt bländande intellekt så borde du kunna lista ut hur han reagerade.
Ser du F1 som någon sorts social studie i mänskligt beteende?
-