Formel 1s medeltida syn på kvinnor

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
jajo

Formel 1s medeltida syn på kvinnor

Inlägg av jajo »

"Nestled in the wooded area between the Gold and Silver entrances to the Hungarian Grand Prix were 20 whitewashed booths beneath a banner proclaiming "Erotik Camping". Each contained a red carpet, a grey-blanketed bed and a neat stack of toilet rolls. Formula One had come to town, and an open-air brothel had been specially erected for the occasion."

http://sport.independent.co.uk/motor_ra ... ory=539099

Jag tycker det stinker, men främst undrar jag vem fäller den första dumflabbiga grabbkommentaren om detta?

/Jan
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Jag trodde det skulle handla om så kallade pitbabes.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Det gjorde det visst också om man läste.

Och det hon skriver stämmer ju, och visst suger det. Det räcker med att läsa i ett par topicar om kvinnliga F1-förare på f1bb.com för att förstå att även de manliga F1-fansen i Sverige är små sexister (undantag finns förstås). Medan vissa spred biologistiskt trams och påstod att kvinnor inte skulle klara den fysiska påfrestningen av att köra en servostyrd F1:a med paddlar bakom ratten, fanns det andra som välkomnade kvinnliga F1-förare. De senare var ofta snabba med att lägga upp bilder på tänkbara förare som har gjort stora framsteg i lägre klasser. Ibland kunde man faktiskt se förarna i en bil, men oftast var det porträttbilder med bländvita leenden, och det dröjde aldrig länge förrän någon kommenterade hur pass snygg och söt och sexig föraren i fråga var. Surfa in och titta - det är nästan lite roligt.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Re: Formel 1s medeltida syn på kvinnor

Inlägg av Pepparkvarnen »

jajo skrev: Jag tycker det stinker, men främst undrar jag vem fäller den första dumflabbiga grabbkommentaren om detta?
Jag kan göra det om du vill. Jag har iallafall varit där!
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

ANFRAN skrev: på f1bb.com
Fast där finns det iallafall tjejer som skriver.
ANFRAN skrev: och det dröjde aldrig länge förrän någon kommenterade hur pass snygg och söt och sexig föraren i fråga var.
Och?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Är utseendet det första tjejerna på f1bb.com brukar kommentera om de manliga förarna?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Det är väl ingen större skillnad på formel 1:s och andras åsikter. Sex, sex, sex och åter sex är det som säljer. Se kvälltidningar och dokusåpor. Det värsta är att folk verkar vilja ha det eftersom de köper/tittar på skiten.

Men rör inte mina pitbabes! De är en gammal tradition som ska vara kvar. Champagnen är också en historisk sak som egentligen är dum, för alkohol och fordon hör inte ihop, men denna ritual hör liksom dit.

Att det fanns idioter i F1-depån är ingen nyhet, där liksom på många andra ställen ignoreras/misstros kvinnors kunskaper. På mansdominerade stället blir det extra grabbigt, så är det bara. Kvinnor är inte ett dugg bättre, de "snuskar" på sitt sätt.

Men jag är man nog att erkänna att jag ofta tänker: "Fan den där bruden skulle man banga..." när man ser någon snygg pudding. Det är bara naturligt eftersom människor och djur har en stark sexdrift för att få avkomma. Att vi människor (i alla fall en del) sedan kan styra över dessa drifter och ignorera dem är tur...

Så jag fattar inte varför F1 skulle vara värre än många andra ställen? Löjligt helt enkelt!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

ANFRAN skrev:Är utseendet det första tjejerna på f1bb.com brukar kommentera om de manliga förarna?
Det vet jag inte, jag har inte läst alla inläggen.
Därimot så såg jag matchen mellan Sverige och Holland tillsammans med några tjejer och dom hade en hel del "sexistiska" kommentarer om utseendet på spelarna.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Beverly Turner har ju iofs haft någon slags feministisk agenda för sitt rapporterande från F1, som från börjat gått ut på att publicera den här sortens svamlande.

Jag förstår bara inte vad det här har med just F1 att göra. De flesta olympiska sepl är t.ex. en ren orgie i prostition, I sydney tror jag det delades ut gratis kondomer. Friidrotts-VM i Göteborg var det likadant o.s.v.

Stora idrottsevenemang drar mycekt folk och mycket folk är en stor målgrupp för sexhandel etc. Hela idrottsvärlden är dessutom mansdominerad, liksom många andra branscher är det. Det finns däremot också kvinnodominerade branscher och där är det lika snedvridet åt andra hållet.

Ser också att Turner i fasa tar upp den del kommentarer om förbipasserande kvinnor fällda av män i depån. Man undrar ju lite i vilken skyddad värld hon har levt de senaste 100 åren för att skriva sådant trams. Som Pastis skriver - på maonsdominerande ställen blir det "grabbigt" men jag skulle påstå att 99% av den grabbigheten är väldigt oskyldig.

Prostitution är hemskt, men det är knappast specifikt F1. Det är ju för sjutton världens äldsta "yrke" ...
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Att dela ut kondomer kan inte liknas vid att ha en bordell intill arenan. Om det samlas hundratusentals människor i samband med OS eller friidrotts-VM är det bra att organisationer delar ut kondomer. Att acceptera en närliggande bordell där män utför världens äldsta förtryck är inte lika bra.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

ANFRAN skrev:Att dela ut kondomer kan inte liknas vid att ha en bordell intill arenan. Om det samlas hundratusentals människor i samband med OS eller friidrotts-VM är det bra att organisationer delar ut kondomer. Att acceptera en närliggande bordell där män utför världens äldsta förtryck är inte lika bra.
Om man delar ut kondomer för att det ligger en bordell i anslutning till evenemangen då? ... vilket råkade vara fallet.

Jag konstaterar bara att det är lite lågt av Beverly Turner att försöka få det till F1:s ansvar att det dyker upp bordeller vid ett F1-lopp. Prostitution är ett flera hundra år gammalt samhällsproblem - att förvänta sig att ett enskild idrottsevenemang ska lyckas lösa det är lite naivt minst sagt.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Hmm, "Porr-Flavio" är i farten igen. :D

Let's award the top ten in qualifying with the same points awarded in the race, then on Sunday morning we'll have a pretty girl who on live television will draw numbers to assign the positions on the first five rows," Briatore added.

"Bernie and I agree on this and we'll apply this novelty to GP2 in 2005."
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Genus kommer alltid vara olika. Det är inte en fråga om att ändra beteende. Det är en fråga om kultur och nerärvda beteende. T ex köper man blå kläder till en pojke och rosa till en flicka. Så är det. Pojken ska inte gråta, flickan SAK gråta. Annars är dem homo..

Att ändra detta problem genom att förbjuda pit-babes är bara larvigt!

Det borde vara en större angelägenhet att hjälpa flyktingar i Sudan eller något annat fattigt, krigshärjat land. Än att rädda några lättklädda kvinnor som faktiskt får vara nära några av världens största F1 stjärnor. HELT GRATIS!

Jag hade stått i speedos och hållt i Räkans paraply. Om jag fick :horny:
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Fp730a skrev:Det borde vara en större angelägenhet att hjälpa flyktingar i Sudan eller något annat fattigt, krigshärjat land. Än att rädda några lättklädda kvinnor som faktiskt får vara nära några av världens största F1 stjärnor. HELT GRATIS!

Nu är det ju ingen av F1-höjdarna som vill ha dig i speedos bredvid Räkan. Och de vill inte ha någon annan man i en den rollen heller. Sådan är kulturen, den du först kritiserar men sedan tycker är tillräckligt okej för att den inte ska behöva förändras (det pågår trots allt en konflikt i Afrika och då kan vi inte ödsla kraft och energi på att förändra samhället och bekämpa rasism och sexism i vår närhet).

Pitbrudarna borde försvinna från sporten. I pitbrudarna gör sig Bernie och de andra gubbarna skyldiga till en objektifiering av kvinnan. Formel 1 är en av världens största tv-sporter. Under två timmars sändningar visas i allmänhet inga kvinnor förutom de lättklädda tjejer med putande bröst vars enda uppgift är att hålla upp en skylt med siffror på (det ska tilläggas att kvinnor ibland även förekommer i egenskap av fruar till någon som faktiskt gör något).

F1-gubbarna har definitivt ett ansvar att bekämpa, eller i alla fall dölja för tv-tittarna, den sexism som finns inom sporten. Så det så.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Jesus H Christ
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

ANFRAN skrev:
Fp730a skrev:Det borde vara en större angelägenhet att hjälpa flyktingar i Sudan eller något annat fattigt, krigshärjat land. Än att rädda några lättklädda kvinnor som faktiskt får vara nära några av världens största F1 stjärnor. HELT GRATIS!

Nu är det ju ingen av F1-höjdarna som vill ha dig i speedos bredvid Räkan. Och de vill inte ha någon annan man i en den rollen heller. Sådan är kulturen, den du först kritiserar men sedan tycker är tillräckligt okej för att den inte ska behöva förändras (det pågår trots allt en konflikt i Afrika och då kan vi inte ödsla kraft och energi på att förändra samhället och bekämpa rasism och sexism i vår närhet).

Pitbrudarna borde försvinna från sporten. I pitbrudarna gör sig Bernie och de andra gubbarna skyldiga till en objektifiering av kvinnan. Formel 1 är en av världens största tv-sporter. Under två timmars sändningar visas i allmänhet inga kvinnor förutom de lättklädda tjejer med putande bröst vars enda uppgift är att hålla upp en skylt med siffror på (det ska tilläggas att kvinnor ibland även förekommer i egenskap av fruar till någon som faktiskt gör något).

F1-gubbarna har definitivt ett ansvar att bekämpa, eller i alla fall dölja för tv-tittarna, den sexism som finns inom sporten. Så det så.

Jag menar att de två timmarna varranan (oftast) vecka som denna "enorma" exponering av depåbrudar sker. Är inte ett särskilt stort problem i världen. Jag ser knappt töserna i tv4s sändningar. Är det någonstans man skall börja att förändra för att inte hjärntvätta ungdomar och barn är det att förbjuda BigBrother, Fame Factory och allt vad det heter.

Meningsbyggnaden är lite si och så. Det är powermeet (www.bigmeet.com) här i västerås. Jag har nog tagit en och annan pilsner.
Transalp

Inlägg av Transalp »

Manshatande feministpack borde förbjudas.
RacerBice

Inlägg av RacerBice »

Pastis skrev:Men rör inte mina pitbabes! De är en gammal tradition som ska vara kvar.
Jaså...? :-?

Själv tycker jag det är en förbannat pinsam företeelse. Dels är den ett uttryck för en antik kvinnosyn, dels har den inte ett smack med sporten F1 att göra. Nu verkar dessutom sporten ha blivit ett fönster mot världen för diverse modellaspirerande "talanger". T.ex. så var väl Katie Price's ("Jordan") pitbabande hos Eddie trampolinen i hennes löjliga karriär; med tanke på hur hon hoppar med sina plastkassar kunde det ju bara sluta högt i stratosfären, men inte för att hon har några andra kvaliteter än ett utseende. Känns skit att t.o.m. F1 promotar den typen av karriärer (som iofs alltid kommer att finnas och göras, men i mitt tycke gärna kan få stanna i andra delar av samhället). :down:

En gång tyckte jag cheerleader-fenomenet var precis lika patetiskt. Vad som dock inträffat med den genren är att det numera är en legitim sport i sig och att det finns tusentals tjejer och en hel del killar också för den delen som satsar heltid på att träna och tävla. Märklig utveckling och för mig en helt ointressant sport. Men plötsligt kan man inte bara helt avfärda den, eftersom det vore att avfärda också de aktiva, deras hårda arbete samt deras konstnärliga och akrobatiska färdigheter. Undrar om pitbabande kommer bli en sport också. Och i så fall vad den sportsliga prestationen skulle utgöras av. Vicka på rumpan så många gånger som möjligt per minut....? Bäst make-up....?

:zz:
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Fp730a skrev:Jag menar att de två timmarna varranan (oftast) vecka som denna "enorma" exponering av depåbrudar sker. Är inte ett särskilt stort problem i världen. Jag ser knappt töserna i tv4s sändningar. Är det någonstans man skall börja att förändra för att inte hjärntvätta ungdomar och barn är det att förbjuda BigBrother, Fame Factory och allt vad det heter.

Meningsbyggnaden är lite si och så. Det är powermeet (www.bigmeet.com) här i västerås. Jag har nog tagit en och annan pilsner.
Jag förstår inte varför det ena ska behöva utesluta det andra. Och min meningsbyggnad var inte heller så bra trots att jag var nykter.

Äh. Det hade varit enklare att diskutera detta om pitbrudarna var svarta män importerade från Sudan, och de hade varit det enda mörkhyade inslaget i en annars vit sport. Då hade nog inte lika många sett det som en tradition som bör vara kvar. Det är inte heller lika många som vill förbjuda ariskhatande antirasistpack.
jAsO

Inlägg av jAsO »

Jag har väl egentligen ingen åsikt om kritiken mot att män kommenterar en kvinnlig förares utseende.

Det som är intressant är dock att de som kritiserar män för att fälla kommentarerna om de kvinnliga förarnas utseenden verkar blunda för de kommentarer kvinnor fäller om exempelvis manliga fotbollsspelare. Titta bara på aftonbladets webfråga "vem i svenska fotbollslandslaget skulle du helst vilja ha sex med?". Vad hade hänt om frågan istället riktade sig till män och frågade om vilken idrottstjej vi helst skulle vilja ha sex med? Den hade inte fått stå okritiserad.

Dubbelmoralen är fet i samhället... mycket fet.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Men tjejer tittar ju inte på sport vet du väl.
JG

Inlägg av JG »

Jag håller med att bordeller inte har med F1 och sport att göra, men sk. pitbabes är annars rätt oskyldigt tycker jag, sex säljer och snygga tjejer funkar i många samanhang, kolla närmsta bilmässa. Sedan är det löjligt denna "häxjakt" på män hela tiden. Det finns så många exempel på när det är omvända roller, när kvinnor spanar in killar på "sexistiska" grunder, men inget av detta är ju så upprörande som ett par pitbabes. Tjejer som ser på fotboll för Beckaham, Ljungberg osv är så snygga. Tjejer som besöker Chipendales (eller vad de heter). Herregud, det dör människor i svält och krig, engagera er i en viktigare sak för fan.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

JG skrev:sk. pitbabes är annars rätt oskyldigt tycker jag, sex säljer och snygga tjejer funkar i många samanhang, kolla närmsta bilmässa.
Ja, det är ju nästan samma bransch och precis samma grej.
Sedan är det löjligt denna "häxjakt" på män hela tiden. Det finns så många exempel på när det är omvända roller, när kvinnor spanar in killar på "sexistiska" grunder, men inget av detta är ju så upprörande som ett par pitbabes. Tjejer som ser på fotboll för Beckaham, Ljungberg osv är så snygga.
Men Beckham och Ljungberg har inte köpts av världens bästa klubbar för att de ser bra ut.
Herregud, det dör människor i svält och krig, engagera er i en viktigare sak för fan.
Ja, usch. Det är bäst vi håller oss till världskrigen och låter bli att peta i traditionella och fina värderingar i vårt så fina samhälle. Det kan ju sluta i en katastrof!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Även om man skulle vilja få bort pitbabes så går det inte.

Passa på att njut av skönheterna istället. Dom där tjejerna är modeller som gillar att visa upp sig.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Går det inte? Sitter de fast? Stackars pitbabes.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

ANFRAN skrev:Går det inte? Sitter de fast? Stackars pitbabes.
Hade du tänkt att FIA skulle förbjuda stallen att anställa snygga tjejer då?
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Man kan börja med att plocka bort brudarna som står med skyltar på gridden. Det kan nog Bernie se till. Om han vill.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Varför?
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Ja, vad fyller de för funktion? Ingen, förutom att vara vackra och leende och lättklädda kvinnor i en sport full av män. De står där med en skylt och ser snygga ut. Inget mer. De är fan mer meningslösa och passiva än de lättklädda tjejerna i Lettermans lek "Will it float?". Just därför ska de bort.
Senast redigerad av ANFRAN den mån jul 12, 2004 16:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Men om dom har en burka på sig då? Det får ju plats massor med reklam på en burka.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

ANFRAN skrev:Ja, vad fyller de för funktion? Ingen, förutom att vara vackra och leende och lättklädda kvinnor i en sport full av män. De står där med en skylt och ser snygga ut. Inget mer. De är fan mer meningslösa och passiva än de lättklädda tjejerna i Lettermans lek "Will it float?". Just därför ska de bort.
De måste alltså fylla en funktion förutom att stå där med en skyld med förarens bilnummer på, som en upptakt inför loppets start?

Tänk om det är så att förarna gärna vill att de står där, för det hjälper dem i sin uppladdning. Då fyller de ju faktiskt en racingfunktion, då kanske det är ok?
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

ANFRAN skrev:Ja, vad fyller de för funktion?
Är det OK med lättklädda, snygga, sexiga och leende tjejer om dom fyller en funktion?
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

ANFRAN skrev:Ja, vad fyller de för funktion? Ingen, förutom att vara vackra och leende och lättklädda kvinnor i en sport full av män. De står där med en skylt och ser snygga ut. Inget mer. De är fan mer meningslösa och passiva än de lättklädda tjejerna i Lettermans lek "Will it float?". Just därför ska de bort.
Har du någon gång pratat med en tjej som varit pitbabe? Nej, jag kunde tro det. Själv har jag pratat med flera av dem och de har kul! Det är en jävla sammanhållning mellan tjejerna och de har kul under en helg.

Den här jävla jämställdheten går snart för långt. Visst, kvinnor ska ha samma lön för samma arbete och så, men varför är det fult att visa upp sin manlighet/kvinnlighet? Vi är ju olika men det ska visst vi ändra på, trots att naturen från början har gjort oss olika. :down:
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

De måste alltså fylla en funktion förutom att stå där med en skyld med förarens bilnummer på, som en upptakt inför loppets start?
Deras uppgift är inte att hålla en skylt utan att vara sexiga inför dreglande män som är verksamma inom sporten eller som sitter på läktaren och framför teveapparaterna. Skylten kunde lika gärna stå i en ställning på marken eller hållas av en (givetvis påklädd) man.
Är det OK med lättklädda, snygga, sexiga och leende tjejer om dom fyller en funktion?
Det är helt okej om anledningen till utstyrseln är okej.
Har du någon gång pratat med en tjej som varit pitbabe? Nej, jag kunde tro det. Själv har jag pratat med flera av dem och de har kul! Det är en jävla sammanhållning mellan tjejerna och de har kul under en helg.
Jag tvivlar inte på att de har kul. Annars skulle de förhoppningsvis inte göra det. Bruno Wintzells Fröken Citron och Fröken Melon som var med i "Tutti Frutti" på TV3 hade säkert också kul. Men det har liksom inte med saken att göra.
varför är det fult att visa upp sin manlighet/kvinnlighet?
Menar du att detta görs idag i Formel 1? Hur då? Är det "manligt" att vara fullt påklädd, att skruva i oljiga motorer och köra snabba bilar? Är det "kvinnligt" att inte göra mycket mer än att le och vara avklädd och framhäva sin kropp? Nej men vänta, det är ju just så det är när man tittar på F1! Oj! Ja, dessa härligt antika och stereotypa könsroller måste vi bevara. De är minsann Naturliga! :)
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

McLarenmannen i artikeln sammanfattar det bra:
I once asked an influential character at McLaren-Mercedes whether a female F1 driver was a likely scenario.

"Ach, ja!" came the enthusiastic response. "Sure, they are very good, very talented. The problem is" - he paused, searching for the right phrase - "they are just not very pretty. They look like men, really."

I tried to explain that the male drivers were hardly Armani models but he replied: "It is different. Women must be more beautiful, more feminine. That's how it is."
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

ANFRAN skrev:
Deras uppgift är inte att hålla en skylt utan att vara sexiga inför dreglande män som är verksamma inom sporten eller som sitter på läktaren och framför teveapparaterna. Skylten kunde lika gärna stå i en ställning på marken eller hållas av en (givetvis påklädd) man.
Det är helt okej om anledningen till utstyrseln är okej.
Jag tvivlar inte på att de har kul. Annars skulle de förhoppningsvis inte göra det. Bruno Wintzells Fröken Citron och Fröken Melon som var med i "Tutti Frutti" på TV3 hade säkert också kul. Men det har liksom inte med saken att göra.
varför är det fult att visa upp sin manlighet/kvinnlighet?
Menar du att detta görs idag i Formel 1? Hur då? Är det "manligt" att vara fullt påklädd, att skruva i oljiga motorer och köra snabba bilar? Är det "kvinnligt" att inte göra mycket mer än att le och vara avklädd och framhäva sin kropp? Nej men vänta, det är ju just så det är när man tittar på F1! Oj! Ja, dessa härligt antika och stereotypa könsroller måste vi bevara. De är minsann Naturliga! :)
Du misstolkar allt, precis som när djävulen läser bibeln! :shake:
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

"They look like men"
Han måste ha druckit metanol eller nåt.

http://www.danica-patrick.com/
http://www.sarahkavanagh.com/
http://www.milkaduno.com/

/Jan
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

ANFRAN skrev: Deras uppgift är inte att hålla en skylt utan att vara sexiga inför dreglande män som är verksamma inom sporten eller som sitter på läktaren och framför teveapparaterna. Skylten kunde lika gärna stå i en ställning på marken eller hållas av en (givetvis påklädd) man.
Vilket i sig är en uppgift och de står ju inte direkt där under pistolhot. Men försök inte göra det till en man-kvinna fråga. Det finns män som uppskattar vackra kvinnor, det finns män som uppskattar vackra män, det finns kvinnor som uppskattar vackra kvinnor och det finns kvinnor som uppskattar vackra män.

Vad du verkar vilja är att förbjuda allt det där ute i samhället och att det bara ska ske innanför hemmets väggar, eller har jag missförstått dig nu?

Varför inte? Man kan hävda att det är dålig smak, och du är ju inte tvingad att titta. Men det behöver ju inte betyda att alla andra måste rätta sig efter det.

Du är faktiskt den enda som pratar om "manligt" och "kvinnligt" och stereotypa könsroller. Det är lite lustigt men också väldigt typiskt feminister som har så felriktade prioriteringar att de fokuserar på ovidkommande detaljer istälelt för de viktiga frågorna: lika lön för lika arbete, ingen könsdiskriminering i arbetslivet och på skolorna etc.

Feminister är faktist de som är bäst på att nedvärdera kvinnor - lite paradoxalt.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

LuckyStrike1 skrev:Men försök inte göra det till en man-kvinna fråga.
Det är redan en fråga om kön.
Vad du verkar vilja är att förbjuda allt det där ute i samhället och att det bara ska ske innanför hemmets väggar, eller har jag missförstått dig nu?
Ja, du har missförstått.
Du är faktiskt den enda som pratar om "manligt" och "kvinnligt" och stereotypa könsroller.
Det är för att ni andra (dock inte alla) inte vill erkänna det sexistiska i det som nämns i artikeln. Jag vet inte om det är för att ni inte kan eller för att ni inte vill.
Det är lite lustigt men också väldigt typiskt feminister som har så felriktade prioriteringar att de fokuserar på ovidkommande detaljer istälelt för de viktiga frågorna: lika lön för lika arbete, ingen könsdiskriminering i arbetslivet och på skolorna etc.
Utan feminister skulle inte kvinnorna i Sverige fått rösträtt 1921. Utan feminister skulle inte frågorna du nämner vara så aktuella som de är. Men men.

Ska vi nöja oss så och konstatera att vi inte är överens? Det här tycks inte leda någonstans och jag är inte den bästa på att föra konstruktiva och givande diskussioner.
Gösta

Inlägg av Gösta »

Jag tycker att damerna i F1 fyller en viktig funktion på flera sätt.

Dom får betalt så att dom har råd att betala hyra och mat.
Dom har oftast en exebitionistisk personlighet och får tillfredsställelse av att visa upp sig.
De kan leda till andra jobb inom det yrke (modell, manekäng) de valt att jobba med.
Någon kanske gillar F1 och blir då förmodligen lycklig av att få vara på gridden. (jag tar gärna deras jobb utan lön och lovar att ha samma kläder på mig) :wink:
Någon har kanske prostitution som yrke och hittar säkert någon som betalar bra för deras tjänster.

Jag förstår ärligt talat inte problemet??

De flesta som tittar på F1 är män. De flesta män är intresserade av vackra kvinnor. Många av oss män tittar hellre på en vacker kvinna än en "vacker" man. Jag ser gärna att de är kvar. Men i dessa tider av könsneutralitet och kvoteringar borde man kanske sätta dit en eller två stiliga män att beskåda för den delen av publiken som består av hetrosexuella kvinnor eller homosexuella män.

Dom skulle kunna hålla JPM´s och Alonso´s skyltar, le vackert och vicka lite på häcken iklädda åtsittattande läderbyxor och en nätbrynja.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Ahh, en topic där jag till stora delar håller med AnFran. :o
LuckyStrike1 skrev: Det är lite lustigt men också väldigt typiskt feminister som har så felriktade prioriteringar att de fokuserar på ovidkommande detaljer istälelt för de viktiga frågorna: lika lön för lika arbete, ingen könsdiskriminering i arbetslivet och på skolorna etc.
Som AnFran redan skrivit, vem var det som drev de åsikterna då?
Dessutom handlar ju den här frågan i högsta grad om könsdiskriminering i arbetslivet, som artikeln också beskriver. Pitbabes är ju bara ytterligare en föråldrad företeelse för att fastställa kvinnors värde inom F1. Anledning till att sexistisk reklam inte är tillåten handar ju inte främst om omtanke om modellerna. Men vill man inte förstå så vill man inte och då är det inte mycket att göra åt det.
Annars har jag ett bra tips för de som främst följer F1 för att titta på lätklädda tjejer: Det finns massor av filmer och tidningar där ni kan få se ännu mer lättklädda damer...
Gösta

Inlägg av Gösta »

Annars har jag ett bra tips för de som främst följer F1 för att titta på lätklädda tjejer: Det finns massor av filmer och tidningar där ni kan få se ännu mer lättklädda damer...[/quote]

Alla de tidningar som du reffererar till köper jag redan. Tyvär har väldigt få av dom just den kombination jag upskattar mest, nämligen F1 och lättklädda kvinnor.

Könsdiskreminering är att inte låta dessa kvinnor göra det dom gör bäst. Att ta ifrån dom deras levebröd! Att förvägra dom rättigheten att visa upp sin yttre skönhet som bara varar ett fåtal år. Grabbarna kör racerbil under en begränsad tid, man skulle ta ifrån dom den rättigheten också kanske? Varför inte könskvotera förarna? Man skulle inte heller diskreminera svarta! Mig veterligen kör ingen svart förare F1, något man borde fundera på och kvotera in en eller två, det skulle öka rättvisan . Killarna visar hur "stiliga" dom är i diverse "bodybuilding" tävlingar.

Det bor kanske lite taliban i dej och ANFRAN? Eller är det kanske jag som tänker som de flesta män gör och dessutom har mage nog att skriva det?
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Gösta skrev:Killarna visar hur "stiliga" dom är i diverse "bodybuilding" tävlingar.
Tävlingar som är riktiga tävlingar där männen (eller kvinnorna) är huvudattraktion. Tävlingar som kräver mångårig träning.

Varför står inte supervältränade män i bara badbyxor i väntrummen på akuten? Det är till större delen kvinnor som arbetar inom vården och de avklädda männens närvaro skulle säkert förbättra arbetsmiljön för dessa kvinnor. Tänk på alla dem som besöker akutsjukhusen och får vänta i timmar på läkare. Varför ska de inte få ha något vackert att titta på? Just nu förvägrar vi dessa muskelberg rätten att visa upp sin yttre skönhet och vi tar ifrån dem deras levebröd! Vi bör snarast införa dessa levande skyltdockor i landets alla väntrum! (Nej, jag menar det inte på allvar.)
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Jag tycker ANFRANs förslag skulle vara jätteroligt! :-)
/Jan
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

ANFRAN skrev: Varför står inte supervältränade män i bara badbyxor i väntrummen på akuten? Det är till större delen kvinnor som arbetar inom vården och de avklädda männens närvaro skulle säkert förbättra arbetsmiljön för dessa kvinnor. Tänk på alla dem som besöker akutsjukhusen och får vänta i timmar på läkare. Varför ska de inte få ha något vackert att titta på? Just nu förvägrar vi dessa muskelberg rätten att visa upp sin yttre skönhet och vi tar ifrån dem deras levebröd! Vi bör snarast införa dessa levande skyltdockor i landets alla väntrum! (Nej, jag menar det inte på allvar.)
Va' fan, står det supervältränade kvinnor i endast badbyxor i akutens vänterum idag?

I så fall måste jag skynda mig och bli akut sjuk. Tänk, det har jagh elt missat.
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Pitbabes känns som ett något snaskigt och lite tivelaktigt inslag i motorsporten. Att se Eddie Jordan klänga runt halsen på ett par 20 åriga blondiner med jättebröst känns något gubbsjukt. Dom där tjejerna tvingas säkert till att ställa upp på en hel del av sådana typer.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Problemet är lite den allmänna attityden mot kvinnor inom F1. Så skall Beverley och andra kvinnor som jobbar inom F1 behöva tåla de kommentarer och attityder som det ges uttryck för i artikeln? Visst, frivilligt att jobba där. Men hade det gällt alla andra jobb i Sverige så hade vi nog knappast haft nån särskilt god arbetsmiljö i fabriker och på andra arbetsplatser där arbetsmiljölagar medfört en klar förbättring.
Då attityden uppenbarligen är att kvinnor enbart duger till prisutdelare och pitbabes, så är det kanske inte så konstigt att flera tjejer längre ner på motorsportstegen ibland känner sig förbigångna p.g.a. sitt kön och att det blir lite ensamt att vara tjej då motorsporten anses vara så väldigt manligt inriktad att få vill testa. Nu brukar det vara en hel del tjejer som kör i mindre klasser i karting och genomsnittligt går det inte heller sämre för dem. Men när det skall satsas och köras i de dyrare klasserna verkar det vara få kvar. Av de närmare 100 deltagarna i SM i ICA, ICA-j och ICC så är det två tjejer med. Så varför kör de oftast bara i de billigare klasserna?
Nu kan det mycket väl vara så att motorsport passar killars intresse mer än tjejers, så att några 50% fördelning blir det kanske aldrig, men det vore ju kul om tjejerna åtminstone fick samma chans.

Dessutom känns det lite dålig bilskojare över företeelser som pitbabes och lite tveksamt om stora seriösa företag verkligen vill förknippas med den typen av reklam. När det gäller stora reklamköpare så är en icke föraktlig del av deras kunder kvinnor... Motorsport är även väldigt beroende av politska beslut för att vi ö.h.t. skall få köra på banorna och jag vill inte mista rätten att sladda runt på banan för att motorsporten bland en stor del av väljarna ses som nån oseriöst skojarsport med sexistiska inslag.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Gösta skrev:
Alla de tidningar som du reffererar till köper jag redan.
Jag hoppas att du, Gözta, även får in alla för ditt sexintresse lämpliga kanaler, så att det inte bara är tidningarna som får tilfredställa dina behov. Man har ju hört talas om en del ryggradslösa män som inte ens törs sätta upp en parabol för att de är rädda för vad deras sambo skall anse om det. Så mansförtryck föerkommer nog också i en del hem. Men de kvinnorna kanske vill stoppa sina mäns stora porrintresse?
Man kanske skulle tipsa den typen av män att komma hit och anonymt posta lite bilder på pitbabes och fälla några riktigt smaskiga kvinnoförnedrande kommentarer som en sorts terapi för deras i övrigt toffeldominerade liv?
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

AndersF1 skrev:Problemet är lite den allmänna attityden mot kvinnor inom F1.
Och i samhället i övrigt.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Jag tror att du måste ställa om datumet på din dator ANFRAN. Det är nu 2004 inte 1974.