Michael Schumacher vann!
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Fan, man kan inte göra annat än att lyfta på mössan i dag och buga för Michael Schumacher och Ferrari. När ska belackarna få upp ögonen för historiens mest kompletta förare! Det är historia vi bevittnar!
Rubens Barrichello räddade sig genom sin omkörning av Trulli, men klass skillnaden mellan Barrichello och Schumacher var lika tydlig som vanligt.
Vilken ras det blir för Ferrari när MS slutar...
Rubens Barrichello räddade sig genom sin omkörning av Trulli, men klass skillnaden mellan Barrichello och Schumacher var lika tydlig som vanligt.
Vilken ras det blir för Ferrari när MS slutar...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 112
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Skövde, Svea Rike
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Jag håller med. Jag har varit mer intresserad av EM i fotboll än F1 och då gillar jag knappt fotboll!LuckyStrike1 skrev:Synd bara att det är så fruktansvårt tråkigt att titta på - historia i all ära, men det är fan inte underhållande racing på TV ...
Ikväll är det EM-final i fotboll, det upptog tankarna till och från under loppet ... skrämmande
Heja Portugal.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Med tanke på att det knappt går att köra om på banan så är det nog en dålig idé. Det finns ju en risk för att vi då inte får se några skiften av placeringarna utan det blir kvalet och ev. mekaniska problem som avgör ställningen i mål.Transalp skrev:Förbjud depåstopp så man kan få riktiga omkörningar..
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Nja, det beror nog mycket på att man inte behöver köra om i F1 - omkörningarna fixas i depån. Sen har man ju redan vid kvalet placerat de snabbaste bilarna först, vilket ytterligare minskar behovet av omkörningar.LuckyStrike1 skrev:Med tanke på att det knappt går att köra om på banan så är det nog en dålig idé.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Två saker som behöver göras:
1. Bort med Michael Schumacher
2. Nya regler för aerodynamiken som gör att luften bakom bilarna inte förstör så mycket för bakomvarande bil. Idag är det omöjligt för en F1:a (och många andra klasser) att ligga precis bakom i kurvor. Det gäller helt enkelt att sätta ihop ett gäng smarta människor som funderar ut det här och ser till att det mekaniska greppet får mera betydelse. Det duger inte med FIA- och F1-bossar, utan det behövs smarta ingenjörer från många olika områden i denna organ. Men detta har jag ju tjatat om i åratal...
1. Bort med Michael Schumacher
2. Nya regler för aerodynamiken som gör att luften bakom bilarna inte förstör så mycket för bakomvarande bil. Idag är det omöjligt för en F1:a (och många andra klasser) att ligga precis bakom i kurvor. Det gäller helt enkelt att sätta ihop ett gäng smarta människor som funderar ut det här och ser till att det mekaniska greppet får mera betydelse. Det duger inte med FIA- och F1-bossar, utan det behövs smarta ingenjörer från många olika områden i denna organ. Men detta har jag ju tjatat om i åratal...
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Vad är det som gjort att slipstreaming har försvunnit från F1? För några år sedan såg man ju sådant, men nu är det obefintligt?
Schumacher måste inte bort från F1 för att det ska bli roligt igen. Felet är bara att han i kombination med klart bästa bilen gör F1 tråkigt. Speciellt nu när han lever på sin enorma rutin.
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Vet inte exakt, men troligen beror det på att den inte blir någon luftficka utan en jädrans massa turbulens som stör både bil och motorer.
Bilarnas diffuser är nog en sak som man borde titta närmare på. Den "spyr" ju ut luften baktill och ger en massa turbulens. Men som sagt, det behövs verkliga experter med branschkännedom till att svara på det här.
Bilarnas diffuser är nog en sak som man borde titta närmare på. Den "spyr" ju ut luften baktill och ger en massa turbulens. Men som sagt, det behövs verkliga experter med branschkännedom till att svara på det här.
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
- Ort: Växjö
Jag tycker också man borde skippa depåstop och då både tankning och däckbyte. Om inte det, då i alla fall införa en viss gräns för hur ofta man får byta däck och tanka under ett lopp.
Det går för fort idag för att vi skulle kunna se många omkörningar och mycket beror på däck som inte ens behöver hålla i 10 varv längre!
Sen är poängsystemet helt fel vilket gör att förarna slåss mindre för placeringar. Ge gärna extra poäng för pole och snabbaste varv kanske?
Det går för fort idag för att vi skulle kunna se många omkörningar och mycket beror på däck som inte ens behöver hålla i 10 varv längre!
Sen är poängsystemet helt fel vilket gör att förarna slåss mindre för placeringar. Ge gärna extra poäng för pole och snabbaste varv kanske?
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Problemet är i huvudsak relaterat till vingarna. Och kruxet är att man inte "kan" ta bort dem eftersom de är de viktigaste reklamplatserna på en modern F1-bil!Pastis skrev:Det gäller helt enkelt att sätta ihop ett gäng smarta människor som funderar ut det här och ser till att det mekaniska greppet får mera betydelse. Det duger inte med FIA- och F1-bossar, utan det behövs smarta ingenjörer från många olika områden i denna organ. Men detta har jag ju tjatat om i åratal...
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Det är att förenkla problemet och tro att det bara är vingarnas fel.Cuscino skrev:Problemet är i huvudsak relaterat till vingarna. Och kruxet är att man inte "kan" ta bort dem eftersom de är de viktigaste reklamplatserna på en modern F1-bil!Pastis skrev:Det gäller helt enkelt att sätta ihop ett gäng smarta människor som funderar ut det här och ser till att det mekaniska greppet får mera betydelse. Det duger inte med FIA- och F1-bossar, utan det behövs smarta ingenjörer från många olika områden i denna organ. Men detta har jag ju tjatat om i åratal...
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
I huvudsak, skrev jagPastis skrev: Det är att förenkla problemet och tro att det bara är vingarnas fel.
Anledningen till att man inte hinner förbi på raksträckorna är ju att man inte kan ligga tillräckligt nära i föregående kurva. Vilket i sin tur beror på att det "aerodynamiska greppet" som vingarna bidrar till störs av framförvarande bil. Rätta mig gärna om jag har fel!
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Visst, störningen uppstår av chassit, vingar och diffusern på framförvarande bil. Den senare (diffusern) är den som tar hand om all "låg" luft och försöker skapa ett vakum under bilen. Skulle tro (obs tro!) att "utsläppet" från diffusern är en mycket viktig faktor till att just F1 har så svårt. I andra lägre formel-bil klasser som också har vingar kan man fortfarande se omkörningar. De har inte alls så stora och avancerade diffusers som F1-bilarna har. Men man bör även förenkla vingarna för att främja omkörningar.
Vinglösa F1-bilar som någon här föreslog är kass enligt mig, F1 är ju F1 och där ska man ha vingar, slicks och en högvarvig motor på minst 700 hk.
Vinglösa F1-bilar som någon här föreslog är kass enligt mig, F1 är ju F1 och där ska man ha vingar, slicks och en högvarvig motor på minst 700 hk.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag fick nästan en nostalgichock igår, loppet påminnde mig om den gamla goda tiden då schumacher/Brawn la om strategierna mitt i loppen och gjorde ett extra depåstopp och på så sätt tog sig förbi konkurenterna.
Fan vilken härlig känsla det var!
Jag är faktiskt mycket imponerad av tyskens vinst och körning i går, inte minst för att han bara hade halva loppet på sig att köra till sig den ledningen han behövde, normalt när man lägger upp en strategi med flera depåstop så brukar man ju utgå från att man har alla varven på sig att "bygga upp" ett försprång. och att han också presterar de där varven när det som bäst behövs är sjukt faktiskt.
Sant är det ioch för sig att Schumi sitter i den bästa bilen, men det är ju han som har "skapat bilen" till vad den är idag. och om bilen var så himla överlägsen allt annat, varför är RB så långt efter, enda gången han varit när i år är ju USA...
Jag menar, Hur många här inne tror att VM skulle sett ut som det gör om RB körde själv i Ferrari, jag tror inte att han skulle vunnit 9/10 lopp iår, men han hade kanske vunnit 3-4.
Nej det är kombinationen Ferrari, Bridgestone/schumacher som är helt suverän...Tröttnar inte kilen på att vinna snart?
Fan vilken härlig känsla det var!
Jag är faktiskt mycket imponerad av tyskens vinst och körning i går, inte minst för att han bara hade halva loppet på sig att köra till sig den ledningen han behövde, normalt när man lägger upp en strategi med flera depåstop så brukar man ju utgå från att man har alla varven på sig att "bygga upp" ett försprång. och att han också presterar de där varven när det som bäst behövs är sjukt faktiskt.
Sant är det ioch för sig att Schumi sitter i den bästa bilen, men det är ju han som har "skapat bilen" till vad den är idag. och om bilen var så himla överlägsen allt annat, varför är RB så långt efter, enda gången han varit när i år är ju USA...
Jag menar, Hur många här inne tror att VM skulle sett ut som det gör om RB körde själv i Ferrari, jag tror inte att han skulle vunnit 9/10 lopp iår, men han hade kanske vunnit 3-4.
Nej det är kombinationen Ferrari, Bridgestone/schumacher som är helt suverän...Tröttnar inte kilen på att vinna snart?
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Du glömmer Ross Brawn i den ekvationen. Utan honom hade aldrig Ferrari varit den vinnare det är idag. Strategi/taktik, kvalitetstänkande och metodiskt utvecklingsarbete kan i mångt och mycket tillskrivas honom!Crazy F1 skrev:Nej det är kombinationen Ferrari, Bridgestone/schumacher som är helt suverän...Tröttnar inte kilen på att vinna snart?
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Som sagt, hela Ferraristallet har min beundran, men samtidigt är det tröttsamt i längden att en förare ska dominera så stort och länge.
Som tifisi är man dock orolig vad som ska hända med Ferrari efter 2006 eller när nu Schumacher slutar. Då lär väl en mängd nyckelpersoner också sluta. Vill inte ha tillbaka dem till före 1996 då det var rena rama farsen. Lider fortfarande med Jean Alesi/Gerhard Berger som kunde ha vunnit många lopp om Ferrari hade haft kvalitet och koll på sina grejor.
Ferrari 412T2 det var en bil som det sjöng om!
Som tifisi är man dock orolig vad som ska hända med Ferrari efter 2006 eller när nu Schumacher slutar. Då lär väl en mängd nyckelpersoner också sluta. Vill inte ha tillbaka dem till före 1996 då det var rena rama farsen. Lider fortfarande med Jean Alesi/Gerhard Berger som kunde ha vunnit många lopp om Ferrari hade haft kvalitet och koll på sina grejor.
Ferrari 412T2 det var en bil som det sjöng om!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det var varken Ross Brawn eller Schumacher som stod för valet och förslaget att ändra till 4 stopp i söndags, utan det var istället en raceingenjör i stallet jag inte kommer ihåg namnet på nu.Cuscino skrev:Du glömmer Ross Brawn i den ekvationen. Utan honom hade aldrig Ferrari varit den vinnare det är idag. Strategi/taktik, kvalitetstänkande och metodiskt utvecklingsarbete kan i mångt och mycket tillskrivas honom!Crazy F1 skrev:Nej det är kombinationen Ferrari, Bridgestone/schumacher som är helt suverän...Tröttnar inte kilen på att vinna snart?
Ibland får Brawn och Schumacher väldigt snabbt credit för saker andra i stallet faktiskt står för. Lagmaskinen Ferrari imponerar på mig - inte enskilda personer i stallet. Det finns lika kompetent folk i andra stall, men Ferrari har den mesta och bästa blandningen kompetent folk eller om man så vill: den högsta lägsta-nivån för att dra till med en klyscha.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Luca Baldisserri kan det ha varit, han pysslar med sådant. Schumachers raceingenjör heter annars Chris Dyer.LuckyStrike1 skrev:Det var varken Ross Brawn eller Schumacher som stod för valet och förslaget att ändra till 4 stopp i söndags, utan det var istället en raceingenjör i stallet jag inte kommer ihåg namnet på nu.Cuscino skrev:Du glömmer Ross Brawn i den ekvationen. Utan honom hade aldrig Ferrari varit den vinnare det är idag. Strategi/taktik, kvalitetstänkande och metodiskt utvecklingsarbete kan i mångt och mycket tillskrivas honom!Crazy F1 skrev:Nej det är kombinationen Ferrari, Bridgestone/schumacher som är helt suverän...Tröttnar inte kilen på att vinna snart?
Ibland får Brawn och Schumacher väldigt snabbt credit för saker andra i stallet faktiskt står för. Lagmaskinen Ferrari imponerar på mig - inte enskilda personer i stallet. Det finns lika kompetent folk i andra stall, men Ferrari har den mesta och bästa blandningen kompetent folk eller om man så vill: den högsta lägsta-nivån för att dra till med en klyscha.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ross Brawn sa det efter loppet i intervjuer, tror det också stod i deras pressrelease. Baldisserri var det, och han tog faktiskt upp idén redan innan Frankrikes GP hemma i Maranello och Ferrari kom till Frankrike med en redan uttänkt 4-stoppsplan man hade simulerat i datorerna.Crazy F1 skrev:Självklart ska Brawn och Byrne in i ekvationen också.
Lucky S, det har ja ginte hört något om men det skulle inte förvåna mig en sekund, det finns många smarta genier i Ferraristallet.
Tajmat och klart in i minsta detalj med andra ord
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det verkar dock inte vara lika stor skillnad när Rubens får köra på samma strategi som Schumi. Det är ju inte så himla svårt att räkna ut vilken strategi som ger det teoretiskt snabbaste loppet, men den strategin är tydligen vanligtvis förbehållen en förare i stallet. Hmm, undrar varför? Var det för nära i förra loppet?Pastis skrev:
Rubens Barrichello räddade sig genom sin omkörning av Trulli, men klass skillnaden mellan Barrichello och Schumacher var lika tydlig som vanligt.
Vilken ras det blir för Ferrari när MS slutar...
Ferrari kommer säkert att rasa stort när Schumi slutar, men inte så mycket för att de får en sämre förare utan främst för att en stor det av de andra i team Schumacher troligen slutar, som Brawn, Byrne, etc.. Rory Byrne är en helt fantastisk konstruktör av F1-bilar och otroligt imponerande att han återigen får ihop en bil som halva startfältet skulle bli världsmästare i. Även om de har mest pengar och bäst resurser så är det ändå imponerande.
Jaja, tur att MotoGP finns så man får se lite rolig och spännande racing emellanåt också, där även föraren spelar en stor roll.