USA GP

Kungaklassen av motorsport...
Ankan

USA GP

Inlägg av Ankan »

Känns som det kan bli dubbel ferrari om dom kommer iväg i starten imorn. Suck, inge action alls.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Kan bara hålla med. Men vi skulle kunna leka följande med tanken:

o Rubens får som vanligt en usel start.
o Sato och Button får en kanonstart.
o JPM får också en kanonstart och utmanar Schumi på första varvet. Båda kraschar.
o Alonso får som vanligt en pangstart.
o Det börjar regna lite.
o Det slutar regna.
o Det börjar störtregna.
o Kaos.
o Det slutar regna.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Resultat USGP 2004

1: Schumi som vanligt
2: Sato efter ett felfritt race
3: Montoya efter att ha petat av Raffe i kurva ett.
4: Button
5: Barret, ledde länge men körde slut på bromsarna.
6: Fisi
7: Heidfelt
8: Panis

Båda Mackarna bryter
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
F1-fan

Inlägg av F1-fan »

Känns faktiskt som om vi skulle få se lite rejsande mellan de båda Ferrari bilarna imorgon kväll!!
Eller är det bara en dröm jag har :)
Imorgon kväll har vi facit.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

F1-fan skrev:Känns faktiskt som om vi skulle få se lite rejsande mellan de båda Ferrari bilarna imorgon kväll!!
Eller är det bara en dröm jag har
Vad har du varit på för flaska nu då?
Audi Sportsline

USA GP

Inlägg av Audi Sportsline »

Hoppas att nån kommer före Ferrari i första kurvan bara så blir det nog
ett bra race ett par varv. Vem vågar satsa på första blåsta motorn???
Sato eller Kimi??? He He. :up: :down: Vad i hel@v£te håller Toyota på med???. Med den budgeten och förare=patetiskt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
M-Ekström rules!!!!!
F1-fan

Inlägg av F1-fan »

Cuscino skrev:
F1-fan skrev:Känns faktiskt som om vi skulle få se lite rejsande mellan de båda Ferrari bilarna imorgon kväll!!
Eller är det bara en dröm jag har
Vad har du varit på för flaska nu då?
En god flaska :crazy:
Fast så här dagen efter tror jag fortfarande på lite rejsande.
Men tyvärr skulle jag väl tro att varven innan depåstoppen blir de som avgör.
Utsikterna för söndag talade om regn. Någon som har färsk information i ämnet.
Regn brukar ge spännande lopp.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Jag tror att Rubens kommer att försöka dra ifrån Schumi idag. Han verkar ha en bättre inställd bil på Indianapolis. Att hänger på starten.

Men i vanlig Ferrari ordning, så skulle jag inte blir förvånad om Barren får ett längre depåstopp och att då Schumi drar förbi. Detta är något som jag som Ferrarifan är jävligt trött på och önskade inget annat än fair racing mellan dem. Det är så få gånger Barren har chansen för han brukar ändå få storpisk av Michael.

Alla är väl nästan uttrötta på segermaskinen Michael Schumacher och längtar till den dag då han slutar. Men å andra sidan upplever vi nu något som vi senare kan prata om till de yngre som ej fick uppleva denna tid. Som vanligt blir att bättre i backspegeln...

"Du skulle ha varit med om när Michael Schumacher körde för Ferrari, det var tider det..." ;)
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

rubens går i depån tidigare och schumacher gör en klassisk depå omkörning. Någon som vet vad MS och RB kör på för däck?
Ankan

Inlägg av Ankan »

Pastis skrev:Jag tror att Rubens kommer att försöka dra ifrån Schumi idag. Han verkar ha en bättre inställd bil på Indianapolis. Att hänger på starten.

Men i vanlig Ferrari ordning, så skulle jag inte blir förvånad om Barren får ett längre depåstopp och att då Schumi drar förbi. Detta är något som jag som Ferrarifan är jävligt trött på och önskade inget annat än fair racing mellan dem. Det är så få gånger Barren har chansen för han brukar ändå få storpisk av Michael.

Alla är väl nästan uttrötta på segermaskinen Michael Schumacher och längtar till den dag då han slutar. Men å andra sidan upplever vi nu något som vi senare kan prata om till de yngre som ej fick uppleva denna tid. Som vanligt blir att bättre i backspegeln...

"Du skulle ha varit med om när Michael Schumacher körde för Ferrari, det var tider det..." ;)
Jag håller med dig fullständigt. Dags att ferrari bilarna får race mot varandra nu, tänkt vilken racing. 2 bästa bilarna i fältet :)
Känns ganska trist att dom aldrig ger rubens en chans ens.
Till o med Ferrari fans börjar ju tröttna på detta nu :down: inklusive jag :aha:
Användarens profilbild
Hampus

Inlägg av Hampus »

Jag tycker inte man skall klaga för mycket på Toyota. Jag tycker att de varit alldeles för optimistiska vad gäller förväntningar på säsongen. Det räcker inte med pengar för att man skall nå toppen, det krävs mångårig erfarenhet också. Jag tror faktiskt de behöver ytterligare 3-4 säsonger innan de börjar slåss om vinsterna på allvar.

Vad gäller kvällens lopp hoppas jag på ett par rejäla regnsskurar för att skaka om i fältet ordentligt.
Användarens profilbild
SunnyRikard

Inlägg av SunnyRikard »

:up: S A T O !!! :up:
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Vilken kille va! Låt ombordkameran vara på hela tiden och visa bara honom. Då är F1 kul igen. :D

Skönt att Ralf och Alonso klarade av sina krascher och är oskadade.
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Sato :wor:

Zolt Baumgartner. Woho! Lycklig..

Vilket race. Även fast storebrodern körde som vanligt..

Hoppas lillebror klarar sig!
Användarens profilbild
Pepparkvarnen

Inlägg av Pepparkvarnen »

Kanonlopp!!

Schumi, vilken hjälte!

Barret, nu kunde man se att han racade på riktigt mot Schumi.

Sato är ju helt underbar! Nu är segern inte långt borta.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Transalp

Inlägg av Transalp »

Pepparkvarnen skrev: Barret, nu kunde man se att han racade på riktigt mot Schumi.
Haha... Årets överdrift..
PJ

Inlägg av PJ »

Vad är det som hindrar Safety Car att passera med följe genom depå ?Isf. som i detta fall köra omkring i vassa kolfiber bitar samt försvåra Ralfs räddings aktion. Det mest korkade jag sett på länge. :down:

Han är ju en riktig idol den där Sato :wor:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Spännande slutresultat i toppen... Det känns verkligen tråkigt att jag tillbringade helgen på Kinnnekulle Ring istället för att titta på en rafflande toppstrid i F1. :roll:
Jaja, vilket år som helst blir det säkert spännande i F1 också.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Transalp skrev:
Pepparkvarnen skrev: Barret, nu kunde man se att han racade på riktigt mot Schumi.
Haha... Årets överdrift..
Ja, riktigt komiskt att höra hur fyrans kommentatorer verkade lura sig själva att det skulle bli racing mellan Ferraribilarna. Vet inte vad som flög i Rubens direkt efter sista stoppet men det är nog ingen avancerad gissning att Brawn/Todt snabbt påminde honom om vad som gäller.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag förstår inte hur någon kan säga att de inte racade mot varandra!

För det första så hade rubens en strategi som gjorde att han kunde stanna ute 5(vilken var bättre än MS som fick en mycket lång sista stint)! varv längre än MS och för det andra så tycker jag verkligen att det såg ut som om de fightades på riktigt när Rubens kom ut efter sitt stopp, jag tror inte att Schumi stänger dörren så tufft som han gjorde för att vi ska få se bra tv underhållning, sedan tror jag inte att Rubens släppte förbi Schumi frivilligt under omstrten heller utan det syntes ganska tydligt att Rubens bromsade väldigt sent och försökte hålla sin teamkamrat bakom sig.

Jag tror inte heller att det behövdes några teamorder eftersom Rubens insåg efter tio varv bakom MS att han inte skulle kunna ta sig förbi om inte MS skulle göra ett misstag och därför backade han av de sisa 13 varven eller så kunde han inte få ut så bra grepp när däcken börjat gå ner sig.

Jag är iaf imponerad av MS, han vinner även när han inte är snabbast, RB hade mer speed i sig denna helgen även om det var marginellt, trots det så lyckas Schumi vinna, om än med lite tur...men,men..
8/9 lopp, har någon vunnit så mycket i början av en säsong innan?
Jag fattar inte att Schumi tycker det är roligt att vinna längre faktiskt, tänk att vinna varenda gång man går i mål, det borde kännas långtråkigt i längden...

Sato var riktigt rolig att se på i går, fattar inte att han kunde vara så snabb som han var, BAR är helt klart Ferraris största hot till VM-buckaln nästa år!

Skönt att Ralf klarade sig utan skador, olyckor är bara kul att se på om det inte blir några skador på människor.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Tycker det var ett ganska otäckt lopp på flera sätt. Hur som helst - ifall Rubens verkligen hade velat raca mot Michael så hade han lätt kunnat göra bort honom på restarten eftersom han låg alldeles för nära vid linjen. Vad hade hänt om Michael hade åkt förbi före den..stop and go..?

Man kan väl bara säga att Rubens antingen är en klantig men bra förare..eller så körde de som vanligt som ett team. All racing mellan dem är artificiell.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Crazy F1 skrev:Jag förstår inte hur någon kan säga att de inte racade mot varandra!
Hmm. Kanske denna uppfattning baseras på hur Ferrari brukar agera?
Crazy F1 skrev:jag tror inte att Schumi stänger dörren så tufft som han gjorde för att vi ska få se bra tv underhållning
Nej, eftersom han antagligen inte trodde att Rubens skulle vara så fräck så brydde han sig nog inte om att kolla var brassen var.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Tycker inte Sato är så roligt heller..han är en rätt klumpig och dålig förare som sitter i rätt bil just nu..andra tråkiga förare - t.ex. Button..Panis..Da Matta..Rubens..gäsp gäsp och gäsp liksom. Den enda spänningen som finns i F1 är Michael Schumacher vs Montoya eller Räikkönen/Coulthard möjligen Alonso..alla andra förare är skräp.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

El Scorcho skrev:Tycker inte Sato är så roligt heller..han är en rätt klumpig och dålig förare som sitter i rätt bil just nu..
Retar mig också på Sato. Gillar inte när en bil passerar en annan på banan. Det ska endast ske i samband med depåstoppen så att taktik och strategi blir avgörande - fattar inte varför en förare ska blanda sig i det hela...
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Crazy F1 skrev:Jag tror inte heller att det behövdes några teamorder eftersom Rubens insåg efter tio varv bakom MS att han inte skulle kunna ta sig förbi om inte MS skulle göra ett misstag och därför backade han av de sisa 13 varven eller så kunde han inte få ut så bra grepp när däcken börjat gå ner sig.
Hade han gjort likadant om det var Montoya som ledde, tror du?
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

ehh..gäsp gäsp..klart det är bra att förare kör om..något som jag har tjatat om ända sen jag hittade den här sajten..men Sato är en trist och klumpig förare i alla fall. hoppas han blir bättre. jag bara insåg att det endast finns ett fåtal förare med klass i startfältet och de är: M. Schumacher, Montoya, Räkan, Coulthard, Alonso möjligen Trulli..alla andra är utfyllnad.
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

uhh..så sömnig jag är..klart det inte är bra att förare kör om..olyckor uppstår så lätt..Sato är en vansinnig förare som hittade licencens i ett flingpaket, hoppas han blir bättre. Det finns ett fåtal förare med klass i startfältet och de är: Pantano och Klien!

Anm: Min jämförelse med Sverige - Danmark och resultatet 2 -2 som ytterligare en spekulation utan förankrig modererades bort, det blev alldeles för svårt!
GMD

Inlägg av GMD »

Sato är farlig och ska bort. Dessutom är då jag av den åsikten att förmodligen alla förare i fältet hade kunnat genomföra de där omkörningarna som nu alla helt plötsligt älskar honom för om de hade suttit i hans bil. Jag tycker att vi ska hylla BAR och inte Sato.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Alldeles uppenbart är det flera stycken här som inte uppskattar att man skriver vad man tycker, nåt som krävs för att ett forum ska bli levande. Uppenbart vill de flesta ha forumet ungefär som ett F1-lopp anno 2004..där inget händer. Än en gång..att jag tycker Sato är en klump har ingenting med hans omkörningar att göra..det är det enda bra han gör, men varken han eller Button är några konkurrenskraftiga förare egentligen - tycker jag. Inte idag iaf. Michael Schumacher skulle käka upp dem till frukost även om de satt i samma bil. Samma sak skulle de få andra förarna med klass göra.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

El Scorcho skrev:Alldeles uppenbart är det flera stycken här som inte uppskattar att man skriver vad man tycker, nåt som krävs för att ett forum ska bli levande. Uppenbart vill de flesta ha forumet ungefär som ett F1-lopp anno 2004..där inget händer. CUT
Helt rätt! :up: Det är olika åsikter som ger liv i ett forum. Därför ska man inte hacka ner på dem som tycker annat. Istället ska man diskutera och försöka övertyga andra att sina åsikter är det bästa. När det gäller motorsport, alltså...

Själv tycker jag Sato är en frisk fläkt som är kul att titta på, men samtidigt skulle jag inte bli förvånad om han kör ihjäl sig och/eller någon annan i sin iver. Inte undra på att FIA har Sato under luppen.

Men med tanke på hur få profiler det finns i F1, så behövs vildhjärnor som Sato och Montoya.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

AnFRAN-Troligen inte, men jag tror inte att det är ovanligt att teamkompisar backar av de sista varven om de inser att det kan bli svårt att ta sig förbi, det är INTE bara Ferrari som tänker på detta sättet.

Om Schumi såg Rubens eller inte vet han bara själv så det yttrar jag mig inte om. I vilket fall så tycker jag att det var mera kamp mellan dem än vad man brukar se och det är iaf ett steg i rätt riktning.

Angående Sato så är han en bildrulle och jag sågade honom totalt efter kanada.
Tyvärr måste jag väl erkänna att han KAN faktiskt vara kul att se på iband, men precis som ni säger så gör han troligen mer ont än gott.
Som EJE och Blomman sa, killen har ingetmellanläge utan det är max eller ingenting...med andra ord, han kör inte så mycket med huvudet vilket gör att han aldirg kommer att bli världsmästare....ok, det skulle han säkert inte bli även om han börkade använda huvudet lite mera :)
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

Exclusive Q&A: FIA Clarifies GP Controversies

Tuesday June 22nd, 2004

By Biranit Goren

Formula One's governing body, the FIA, has agreed to clarify several points of controversy in the last couple of races, the Canadian and US Grands Prix.

In an Atlas F1 exclusive, the FIA spokesman has responded - after consultation with the key FIA personnel in both races - to all questions submitted by Atlas F1.

Williams and Toyota Disqualification in Canada

Last week, both Williams and Toyota cars were disqualified from the Canadian Grand Prix, after the air ducts on their front brakes were found in breach of the technical regulations.

Q: Could you please clarify whether this breach was discovered following a "tip off" to the scrutineers?

FIA: "The breach was discovered by the FIA scrutineers. There was no official or unofficial protest."

Q: Why wasn't this breach discovered in scrutineering during the weekend - i.e. before the race?

FIA: "Conformity is assessed as part of our post-race scrutineering and was detected on that basis. Teams are expected to [independently] check that they comply with the regulations before the race."

Q: Were the air ducts routinely checked in scrutineering in previous events (as they are not specifically mentioned in any of the official scrutineering reports from 2003-2004)?

FIA: "Brake ducts are checked but not necessarily 'routinely' at other events. In Canada, the requirement of the track meant that we 'routinely' check their set-up."

Juan Pablo Montoya's Exclusion from the US GP

Williams driver Juan Pablo Montoya was disqualified from the US Grand Prix, after he switched to the spare car too late at the start of the race. However, the Colombian was given the black flag more than 90 minutes after his breach of the regulations, on the formation lap.

Q: Why has it taken the stewards this long to serve the penalty for Montoya?

FIA: "Given the seriousness of the penalty and the very tight margin (Montoya was just a couple of seconds over the 15 second deadline), all the available video and timing evidence had to be carefully cross referenced and reviewed by the Race Director and then by the Stewards before a fair decision could be made.

"Set that against a background of multiple race incidents - an 'off' involving four cars on the first lap, two safety car deployments, two big individual crashes, one involving the management of a medical extrication - and you could perhaps understand why reviewing the Juan Pablo incident took time."

Q: Don't the FIA Sporting Regulations state that a penalty must be served within 25 minutes? In the British Grand Prix of 1998, I believe, a penalty was served after the allowed time and was therefore annulled by the Court of Appeal in a later hearing

FIA: "The 25 minute time limit was removed from the regulations some years ago to avoid the risk of reaching hasty decisions. In any Stewards' decision, and especially one involving a potential exclusion, it's vital that the all the available evidence is rigorously examined before reaching a conclusion as happened in this case. A wrongly excluded driver cannot be reinstated."

Q: There seems to be confusion as to where in the F1 Sporting Regulations this kind of breach should amount to an exclusion of the car. I know that this penalty was handed before for the exact same breach (Arrows' Enrique Bernoldi was black flagged in the 2002 Australian GP after jumping to the spare too late as well), however in reading the Regulations, the list of penalties that are offered to the stewards do not include exclusion and an exclusion is only mentioned as a penalty for other issues.

FIA: "The Stewards have the authority to exclude any car or driver under Articles 141 and 153 of the Code. The rationale behind the Bernoldi and the Montoya exclusions were straightforward - if the driver should not have been in the race in the first instance then the penalty should be to remove him from it."

Michael Schumacher's Overtaking Rubens Barrichello

Michael Schumacher has overtaken Rubens Barrichello after the first stint of the Safety Car came to an end. According to the regulations, overtaking is forbidden after the safety car enters the pitlane until the cars cross the finish line.

According to the official timing, at the end of lap 5 he was 13 thousandths of a second behind Rubens Barrichello. However, the graphics on the television feed immediately after lap 5 showed Michael Schumacher as first - and only a moment later changed to show Barrichello as first. Likewise, the official F1 website, which uses the official FOM live timing, showed Michael Schumacher as first at the end of the 5th lap.

Furthermore, the gap between the two drivers as viewed on television did not seem to be as big in distance as 13 thousandths of a second would suggest. At around 320km/h, 0.013 would translate to 115 centimetres - that is a quarter of the length of the F2004. Visually, there doesn't seem to be such a distance between them.

Q: Was this issue investigated by the stewards at all?

FIA: "The matter was examined very carefully and no action was deemed necessary."

Q: What form of "back ups" does the FIA have to ensure the timing system is accurate and did not make a mistake? For example, during the race the timing system showed Kimi Raikkonen as "STOP" (stopped on the circuit) and then later corrected itself. So mistakes do happen. The question is, what kind of assurance do you have in Schumacher's case?

FIA: "There are two back up systems in place and that's why Kimi's transponder corrected itself. The timing page did briefly display Michael as being ahead of Rubens but then automatically corrected itself to the accurate timing for the lap. The timekeepers also contacted Race Control to confirm that the system had adjusted to the correct timing."

Q: How or why were the graphics on the TV wrong? Are they not connected to the official timing system?

FIA: "This is a question you would need to ask the Timekeepers."

Q: The regulations state that "overtaking remains forbidden until the cars cross the line." Surely the spirit of the rule isn't to see two cars side by side while crossing the line? Surely the act of overtaking - in the case of Michael Schumacher - had undisputedly began before crossing the line, even if he finalized the move only after?

FIA: "I'm afraid that we can only base our decisions on the facts. The question in this instance is very simple - did Michael overtake Rubens before the line? The answer is no and therefore the rules were not broken."

No Red Flag during the Evacuation of Ralf Schumacher

Williams driver Ralf Schumacher crashed on lap ten at turn 13 in Indianapolis, slamming backwards into the wall before coming to a stop in the middle of the track. Medical staff spent more than 10 minutes extricating him from the wrecks of his car, while other track workers were busy clearing the track from the many debris that spread around. All this time, the US GP was not red flagged but instead the remaining cars drove behind the safety car lap after lap, making their way through the scene of the accident.

Q: With Ralf stuck in his car on one of the fastest straights in Formula One, with dozens of medical and track crew around him - and given the time it has taken to evacuate him, as well as the amount of debris spread around, why was the race not red flagged?

FIA: "Races are not red flagged unless the track is blocked or there is a clear judgment that it is too dangerous to continue. Race control was in constant touch with the Safety Car and the feedback from the track was that it was quite possible to avoid the debris.

"The start of a race is potentially the most dangerous moment and is therefore something to be avoided if a Safety Car deployment can manage the situation safely and effectively which was the case at Indianapolis."
Transalp

Inlägg av Transalp »

En hel del personer i FIA kammar nog hem stora pengar från Ferrari, det framgår alltmer..
Ankan

Inlägg av Ankan »

Transalp skrev:En hel del personer i FIA kammar nog hem stora pengar från Ferrari, det framgår alltmer..

Dom säljer säkert Ferrari saker på sin fritid också, vad tror du?
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Sato har ju på sistonde kört snabbare än sin meriterade och lovordade kamrat Button. Sen har ju inte hans saker hållt ihop. Han har väll inte satt någon bil i någon mur i år? Förutom Barren då.
Användarens profilbild
Boxerman

Inlägg av Boxerman »

RB hade mer speed i sig denna helgen även om det var marginellt, trots det så lyckas Schumi vinna, om än med lite tur...men,men..
Han hade väl inte mer speed än MS men en bättre inställd bil, för Ms var ju snabbare än rubens på rakorna och Rb kom närmare i de kurvigare partierna.
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

Bildserie av MS omkörning av RB, (han var alltså inte före RB)

http://www.kolumbus.fi/jonkki/usa/index.html
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Bernie skrev:Bildserie av MS omkörning av RB, (han var alltså inte före RB)
Intressant! Står kameran i höjd med mållinjen? I så fall motsvarar väl cirka bild bscap0147.jpg den som visar dem direkt från sidan. Svårt att säga vem som är först men det skiljer i alla fall inga 115 cm mellan dem som FIA påstår...
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

Är inte säker men tror tidtagningen är vid linjen innan dvs bscap0127.jpg
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Bernie skrev:Är inte säker men tror tidtagningen är vid linjen innan dvs bscap0127.jpg
Hmm. Skiljer väl bara några dm där också?
wazzA

Inlägg av wazzA »

Riktigt roligt att se att Minardi äntligen fick 1 poäng, Minardi hade tydligen haft en bra fest efteråt, Zsoltz och Paul drack Champange efter loppet... :bang:
FORZA MINARDI