Kvalsystemet

Kungaklassen av motorsport...
Fp730a
Inlägg: 380
Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
Ort: Västerås - Sweden

Kvalsystemet

Inlägg av Fp730a »

Vad tycker ni om det nya kvalsystemet?

Så här har jag förstått det.

Först är det 20 minuters kval som varje förare måste prestera minst sex varv. Den bästa tiden adderas sedan med den andra 20 minuters"delen"...

Och sen ska bilarna låsas in 20 minuter efter. Den andra 20 minutersperioden.. I Parc Fermer? Jag förstår inte.. Varför ska dem det?!.. Stallen får ju ändra hur mycket dom vill när dem får tillbaka bilarna..?..

Jag kanske har missförstått... Men.. Så förstod jag det..


För övrigt tycker jag att det är ett rättvisare system (som införs) Den bäste kvalföraren ska ha polen. Dock tycker jag att det är konstigt att man måste prestera minst sex varv. När man bara tar med sig ett. Kommersielt förstår jag. Men dom som ligger efter, kommer ju köra tills det tar stopp. Om dem får.

Jag gillade dock spänningen och känslan av att man bara har ett försök i det kvalsystem som var nu.

Tackar om någon bemödar sig att svara. :)
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Schumachers försprång blir dubbelt så stort. Det blir ju kul.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

ANFRAN skrev:Schumachers försprång blir dubbelt så stort. Det blir ju kul.
Ja, det blir kul. Men jag tycker det kvalsystemet som dom har nu är bra.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
GMD
Inlägg: 534
Blev medlem: mån dec 16, 2002 01:00
Ort: Sveriges Chicago

Inlägg av GMD »

Vad var det för fel på 2003 års system? Tyckte det fungerade mycket bra. Höjde ju intresset för fredagarna och det här med envarvskval är det ju inget som helst fel på. Både intressant och spännande.

Och hur fan ska det här nya kvalsystemet fungera? Ska de verkligen köra sex varv på tjugo minuter? Det lär ju bli kaos på banan. Och det här med adderade tider kommer ju bara göra åskådarna förvirrade. Jag tror det kommer att bli skit det här nya systemet. Men vi får se..

Jag kan då med allra största säkerhet säga att jag inte skulle vilja vara bildproducent för en formel 1 kval med det här nya formatet.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Vad var det för fel på 2002 års system? Korta passet till 40 minuter då om det är för trist i början. Man kan ju alltid kalla de första 20 minuterna för paus.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Ta bort kvalificeringen helt. Låt bilarna starta i omvänd ordning efter hur de slutade föregående lopp. Då kanske loppen blir åtminstone litet underhållande.

Startordning med snabbaste först medför ju bara att antalet omkörningar minimeras. Är det så vi vill ha det?
Fp730a
Inlägg: 380
Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
Ort: Västerås - Sweden

Inlägg av Fp730a »

Cuscino skrev:Ta bort kvalificeringen helt. Låt bilarna starta i omvänd ordning efter hur de slutade föregående lopp. Då kanske loppen blir åtminstone litet underhållande.

Startordning med snabbaste först medför ju bara att antalet omkörningar minimeras. Är det så vi vill ha det?
Som i ETCC... Att om man är duktig. Ska man bestraffas. Det är hedervärt och lyfter fram de bästa hos förarna. Sporten känns inte larvig och oseriös. Nej nej...


Eller om man ligger precis utanför poängplats på sista varvet. ÅRETS placering för fan. Men vänta. Kommer jag inte i mål. Får jag starta nästan först i nästa race då kanske jag tar poäng. Jag kör in i depån istället!

:hug:
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Fp730a skrev:Som i ETCC... Att om man är duktig. Ska man bestraffas. Det är hedervärt och lyfter fram de bästa hos förarna. Sporten känns inte larvig och oseriös. Nej nej...
Nu ska man dock inte se F1 som en sport utan snarare som underhållning (och tävling i ingenjörskonst). Underhållningsvärdet är just nu så lågt att sporten befinner sig i något av en kris. Man måste förstå att allmänheten, alltså inte de inbitna fansen, inte offrar två timmar på söndag eftermiddag för att se samma procession upprepa sig gång på gång. Argument man ofta hör från bekanta är att "det händer inget, de kör bara runt runt". Så vad det hela helt enkelt kokar ner till är vi får se för få omkörningsförsök!

Ett vanlig förklaring till varför vi ser så få omkörningar i F1 är att det är för svårt - det finns bara ett idealspår, raksträckorna är för korta, bromssträckorna likaså osv. Det stämmer delvis, men i de fall då snabba bilar/förare hamnat långt bak på gridden så lyckas de ändå ta sig igenom i stort sett hela fältet. Bevisligen går det att köra om - det är bara det att det normalt inte behövs. Genom kvalet placerar man ju de långsamma längst bak och de snabba längst fram! Det inbördes slutresultatet mellan "de snabba" avgörs sedan huvudsakligen genom depåstrategin - varför ta en risk och köra om när man kan göra det i lugn och ro i depån?

Alltså: om man skippar kvalet och placerar de långsammaste längst fram skulle loppen bli klart mer underhållande. Det är också troligt att stallen skulle utveckla bilarna så att de optimerades för omkörningar snarare än att vara snabba i ostörd i luft. Slutresultatet skulle säkert bli detsamma, Ferrari och MS skulle vinna VM (dock inte varje lopp), men underhållningsvärdet skulle mångdubblas. Enligt min ödmjuka mening...
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Mitt förslag:
Tillbaka till gammla hederliga 2002-regler med en-timmas kval, 12 varv och fri mängd soppa. Dock med följande modifieringar:
* Max 6 varv under sista 30 minuterna (= de flesta kommer attköra 6 varv under de första 30 minuterna)
* Starta tidtagningen strax innan depåinfarten (man slipper "in-varvet" = mindre trafik på banan)
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Joakim Quensel skrev:* Starta tidtagningen strax innan depåinfarten (man slipper "in-varvet" = mindre trafik på banan)
Det är ju trafik vi vill ha. (Alla tycker som jag.)
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

Mitt minne sviker mig något, men var det inte fram till 95(?) som man körde två pass och slog ihop tiderna. Varför ändrades detta till och börja med?
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

Bernie skrev:Mitt minne sviker mig något, men var det inte fram till 95(?) som man körde två pass och slog ihop tiderna. Varför ändrades detta till och börja med?
Man har väl aldrig lagt ihop tiderna från två pass vad jag kan minnas (och det är en bra bit längre tillbaka än 95 i alla fall).
ANFRAN skrev: Det är ju trafik vi vill ha. (Alla tycker som jag.)
Eh, tycker du det är bra med en massa långsamma bilar som stör de som är ute på snabba varv?
Användarens profilbild
Bernie
Inlägg: 703
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Bernie »

Kval kördes på både fredag och lördag och man tog bästa tiden, var det så?
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Ja, fram till 1996 var det en timme på fredagen och en timme på lördagen och bästa tiden gällde.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Joakim Quensel skrev:
ANFRAN skrev: Det är ju trafik vi vill ha. (Alla tycker som jag.)
Eh, tycker du det är bra med en massa långsamma bilar som stör de som är ute på snabba varv?
Ja, faktiskt. Det var en del av tjusningen med det gamla kvalformatet, att man aldrig riktigt visste vilka hinder som väntade toppförarna när de påbörjade sina varv. Skulle de hamna bakom en snabb förare på väg till depån, eller ännu värre, en långsam förare som var ute på ett flygande varv och inte ville släppa av? Eller skulle allt bli sabbat av en plötslig gulflagg? Jag kan inte minnas att det var speciellt kul när ens favoriter fick sina kvalvarv sabbade, men trafiken, stressen och det faktum att nästan vad som helst kunde hända bidrog till en spänning som dagens kvalformat saknar. Förr klagades det på att bilarna stod för länge i depån och att publiken bara fick 40 minuters underhållning. Idag får vi ännu mindre, dels eftersom 20 kvalvarv tar mindre än 40 minuter att köra, dels för att det mest oväntade som kan hända är att någon missar inbromsningen till en kurva. Nej, ut med alla bilar samtidigt igen!