Blocking
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Blocking
Rätta mig om jag har fel, men visade inte bröderna Schumacher idag hur man inte får göra:
att först gå över till vänster för att stänga för bakomvarande och sedan gå tillbaka till högersidan för att få idealspåret genom nästa kurva.
Incidenterna jag tänker på är Michael mot JPM och Ralf mot Rubens, båda gångerna mellan Tamburello och VIllenneuve.
att först gå över till vänster för att stänga för bakomvarande och sedan gå tillbaka till högersidan för att få idealspåret genom nästa kurva.
Incidenterna jag tänker på är Michael mot JPM och Ralf mot Rubens, båda gångerna mellan Tamburello och VIllenneuve.
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
men det är ju spårbyte + prejning
http://www.gamespeed.hpg.com.br/start_and_first_lap.rar
någon som har MS eller montoya onboard första varvet?
http://www.gamespeed.hpg.com.br/start_and_first_lap.rar
någon som har MS eller montoya onboard första varvet?
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Det där med spårbyte och prejning är en svår sak eftersom alla förare som byter spår drar sig åt "det hållet"som de byter till och då blir det ju en prejning, men så länge de inte går tillbaka till idealspåret så ser jag inget skumt i det hela, det är väl rätt självklart att man försöker behålla sin position.
Angående Montoyas kommentar av vad schumi gjorde mot honom kan man väl bara säga....Det är väl rätt självklart att ingen släpper till mera plats än vad som behövs, speciellt inte på YTTERN i DEN kurvan, där man normalt inte kan köra om.
Hade han förväntat sig att schumi skulle lyfta av eller? Snälla Montoya, du och Michael är tuffast i startfältet och det är riktigt kul att se era fighter, men du precis som schumi borde väl veta att ingen vill ge sig!
Angående Montoyas kommentar av vad schumi gjorde mot honom kan man väl bara säga....Det är väl rätt självklart att ingen släpper till mera plats än vad som behövs, speciellt inte på YTTERN i DEN kurvan, där man normalt inte kan köra om.
Hade han förväntat sig att schumi skulle lyfta av eller? Snälla Montoya, du och Michael är tuffast i startfältet och det är riktigt kul att se era fighter, men du precis som schumi borde väl veta att ingen vill ge sig!
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: sön sep 28, 2003 21:05
- Ort: Luleå
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Men man har ju faktiskt en regel som förbjuder detta. Varför tillämpas den inte? Titta på klippet från första varvet (som Bernie lagt in), hur MS går ut till 2m från vänsterkanten för att stänga JPM och sedan i princip tillbaka till idealspåret (ca 1 m fattas). Om alla körde så i F1 skulle omkörningar vara omöjliga att genomföra.Crazy F1 skrev:Det där med spårbyte och prejning är en svår sak eftersom alla förare som byter spår drar sig åt "det hållet"som de byter till och då blir det ju en prejning, men så länge de inte går tillbaka till idealspåret så ser jag inget skumt i det hela, det är väl rätt självklart att man försöker behålla sin position.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Klart man ska försöka ta sig förbi! Helt rätt JPM.
Men att sitta o tjura som en snorunge på presskonferensen för att det inte gick förpassar JPM till sandlådan. Han drar ett löjes skimmer över sig själv! Särskilt som hans hämd på lillebror Schumacher (eller vad det nu var) 2 sekunder efter var en ännu tuffare körning än Michaels.
Men att sitta o tjura som en snorunge på presskonferensen för att det inte gick förpassar JPM till sandlådan. Han drar ett löjes skimmer över sig själv! Särskilt som hans hämd på lillebror Schumacher (eller vad det nu var) 2 sekunder efter var en ännu tuffare körning än Michaels.
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: mån aug 25, 2003 15:51
Jag håller med och jag tycker även man har sett liknande manövrar av andra förare. Har man valt spår tycker jag man ska få stå sitt kast. Släpper man förbi sådana här grejer så fattar jag inte vitsen med reglen.Cuscino skrev:Men man har ju faktiskt en regel som förbjuder detta. Varför tillämpas den inte? Titta på klippet från första varvet (som Bernie lagt in), hur MS går ut till 2m från vänsterkanten för att stänga JPM och sedan i princip tillbaka till idealspåret (ca 1 m fattas). Om alla körde så i F1 skulle omkörningar vara omöjliga att genomföra.
-- The Dude
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
'Firstly, the one move rule, is not really a rule, it's more of a convention,' (Mosely) explained. 'That's to say, it's an agreement made by the drivers amongst themselves and not by the FIA. They all agreed one move is okay, more than one is not, and we go along with that.'
sen är det väll så att man har rätt att blockera en gång, och gå tillbaka till ideal spåret innan kurvan. Inte blockera flera gånger och gå tillbaka till ideal spåret
sen är det väll så att man har rätt att blockera en gång, och gå tillbaka till ideal spåret innan kurvan. Inte blockera flera gånger och gå tillbaka till ideal spåret
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18
Alltså, jag vet inte om jag uppfattat incidenten mellan Schumi och Juan på första varvet rätt och jag får inte upp videosnuttarna som ni så förtjänstfullt lagt ut här. Men på rakan inför Villeneuve tyckte åtminstone JAG det såg ut som att Schumi först drog sig in mot ett defensivt innerspår samtidigt som Juan tog samma spår i offensivt syfte. Vilket alltså medförde att han följde Schumi hack i häl. Men han blev inte STÄNGD av Schumi och det handlade som jag uppfattade det inte om ett "spårbyte". Om sedan Schumi såg Juans manöver i backspegeln eller bara kände nackhåren intuitivt resa sig vet jag inte, men millisekunden efter att Juan gått tillbaka till idealspåret igen för att attackera där istället, gjorde även Schumi det. Och bytte alltså spår, för att försvara sin position, med åtföljd att dörren smällde igen rätt häftigt i Juans nylle. Följaktligen kan Schumi, förutsatt att det ovanstående verkligen var korrekt uppfattat av mig, inte anses ha gjort något fel alls utan han bytte spår EN gång för att försvara sin position på bananen.
Juans klagomål beträffande Tosa är sedan fullständigt underbara, av flera anledningar.
1. Hade rollerna varit ombytta, hade man utan att behöva oroa sig för blåskatarr kunnat satsa kallingarna på att Juan skulle ha varit minst lika brysk som Schumi var.
2. Kan man verkligen tro eller förvänta sig att NÅGON förare skulle bjudit till? Är det inte racing det handlar om? Varför ska Schumi bara stillasittande se på och sedan snällt flytta sig medan Juan i god egen anda försöker sig på en vansinnesomkörning? Med vansinne menar jag då att det ju var uppenbart att det kunde inträffa som sedan också gjorde det, men framför allt att han exponerade sig själv för en ansenlig risk att åka av.
3. Omedelbart efter Tosa degraderar Juan själv RaffeSlims Williams från Formel 1-bil till Formel 1-gräsklippare. Och det på ett sätt som var avsevärt tuffare än Schumis behandling.
4. Juan sitter sedan och gråter i cock-piten, i depån, vid kontrollvägningen, på presskonferensen, i depån igen, i intervjuer osv.
Detta är verkligen HUMOR. Heja Juan!
Sedan håller jag med om att Schumis körning var mycket, mycket frän men den var inte regelvidrig. Och det tycker jag är....ja, fränt!
Juans klagomål beträffande Tosa är sedan fullständigt underbara, av flera anledningar.
1. Hade rollerna varit ombytta, hade man utan att behöva oroa sig för blåskatarr kunnat satsa kallingarna på att Juan skulle ha varit minst lika brysk som Schumi var.
2. Kan man verkligen tro eller förvänta sig att NÅGON förare skulle bjudit till? Är det inte racing det handlar om? Varför ska Schumi bara stillasittande se på och sedan snällt flytta sig medan Juan i god egen anda försöker sig på en vansinnesomkörning? Med vansinne menar jag då att det ju var uppenbart att det kunde inträffa som sedan också gjorde det, men framför allt att han exponerade sig själv för en ansenlig risk att åka av.
3. Omedelbart efter Tosa degraderar Juan själv RaffeSlims Williams från Formel 1-bil till Formel 1-gräsklippare. Och det på ett sätt som var avsevärt tuffare än Schumis behandling.
4. Juan sitter sedan och gråter i cock-piten, i depån, vid kontrollvägningen, på presskonferensen, i depån igen, i intervjuer osv.
Detta är verkligen HUMOR. Heja Juan!
Sedan håller jag med om att Schumis körning var mycket, mycket frän men den var inte regelvidrig. Och det tycker jag är....ja, fränt!
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: tor feb 12, 2004 22:08
- Ort: Örebro
Utdrag från presskonferansen:
Q: (Olaf Bachmann – Koelner Stadt Anzeiger): Juan, can you explain your gesture on the last lap to Michael?
JPM: I just said ‘what happened, what were you thinking’. That’s all.
MS: I thought you were congratulating me.
JPM: I never do actually.
Haha...han har ju humor den gode lipsillen Monty.
Annars tycker jag att han passerat lågvattenmärket för länge sedan.
Visst är det kul att någon är lite kontroversiell...men gör det åtminstone med finess...Han är ju inte ens saklig i sin beskrivning av situationen, vilket ifs inte kan vara så lätt tätt inpå loppet.
Q: (Olaf Bachmann – Koelner Stadt Anzeiger): Juan, can you explain your gesture on the last lap to Michael?
JPM: I just said ‘what happened, what were you thinking’. That’s all.
MS: I thought you were congratulating me.
JPM: I never do actually.
Haha...han har ju humor den gode lipsillen Monty.
Annars tycker jag att han passerat lågvattenmärket för länge sedan.
Visst är det kul att någon är lite kontroversiell...men gör det åtminstone med finess...Han är ju inte ens saklig i sin beskrivning av situationen, vilket ifs inte kan vara så lätt tätt inpå loppet.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Det är ett psykologiskt spel också. Kan bara säga att ja..jag tycker också det var lite gnälligt, men ska också erkänna att manövern i sig..att försöka på utsidan är totalt och helt underbar och det är en fröjd att fortfarande få se sånt på racerbanan. Och det är därför jag gillar Montoya..och inte tycker så värst mycket om såna där bleka, fantasilösa förare som t.ex. Ralf..
Michael Schumacher är förbannat bra och det är synd och skam att bilarna inte är lite lite jämnare för då skulle vi få förbannat bra racing också.
Fortsätter säsonngen på det här sömniga sättet så tänker jag inte kolla så mycket mer. Och jag är en vansinnigt entusiastisk F1 intresserad person. Men jag vill inte gynna skiten.
Michael Schumacher är förbannat bra och det är synd och skam att bilarna inte är lite lite jämnare för då skulle vi få förbannat bra racing också.
Fortsätter säsonngen på det här sömniga sättet så tänker jag inte kolla så mycket mer. Och jag är en vansinnigt entusiastisk F1 intresserad person. Men jag vill inte gynna skiten.
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18
Ja, jo, det håller faktiskt jag med om också. Det händer saker kring Montoyota och han är verkligen snabb. Så visst vore F1 bra mycket tråkigare utan honom. Samtidigt önskar jag stillsamt att han kunde satsa hårt UTAN att äventyra andras säkerhet. Om t.ex. Ralf hållit sitt löfte avgivet efter Australien och inför Malaysia (nämligen att köra Juan av banan nästa gång han blev prejad av densamme) och därför hållit sitt spår efter Tosa, så hade det smällt rejält.El Scorcho skrev:Det är ett psykologiskt spel också. Kan bara säga att ja..jag tycker också det var lite gnälligt, men ska också erkänna att manövern i sig..att försöka på utsidan är totalt och helt underbar och det är en fröjd att fortfarande få se sånt på racerbanan. Och det är därför jag gillar Montoya..och inte tycker så värst mycket om såna där bleka, fantasilösa förare som t.ex. Ralf..
Här håller jag däremot inte riktigt med. Visst, loppet igår var inte så spännande och inget enda av årets fyra första har varit det. Men detta gäller bara sett till toppstriden. Åtminstone Bahrain och även Malaysia var underhållande sett till utvecklingen och kamperna längre ner i fältet. Gårdagsloppet var heller inte helt ospännande med tanke på depåstoppen, Alonsos framfart och även Rubens och Trullis batalj under slutvarven (det var förresten inte svårt att inse att det var en italienare som producerade; medan två högintressanta fighter utkämpades direkt bakom Schumi, så var det honom man fick följa i ensamt majestät sista varvet......DÅLITTTT!!!!) . Dessutom; det finns för mig ett underhållningsvärde i att se en mästare i aktion, även om han med sin Ferrari inte har någon direkt konkurrens idag. Och oavsett om Ferrarin passar Michael bättre än Rubens eller inte, så går det inte att blunda för det enkla faktum att MS precis hela tiden kör bajset ur Barracudan. Och den senare ansågs ju vara en av F1:s snabbaste förare när han flyttade till Ferrari.El Scorcho skrev:Fortsätter säsonngen på det här sömniga sättet så tänker jag inte kolla så mycket mer. Och jag är en vansinnigt entusiastisk F1 intresserad person. Men jag vill inte gynna skiten.
Svammel, svammel.....
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Det där med att dra sig tillbaka till orginalspåret, fast inte hela vägen gör istort sätt alla förare så det är nog inte så mycket att diskutera, men visst...om man ska vara helt korrekt så ska man stanna precis på det stället som man "byter spår åt" saken är ju då sådan att många av förarna skulle vara vid den andra sidans bankant och troligen då helt oförmögna att klara av kurvan överhuvudtaget eftersom de inte får någo bra vinkel in i svängen.
Visst är det kul att se härliga bataljer och det är roligt med Montoya eftersom han är minst sagt spektakulär, men han får som sagt vara detta med lite finness anars så framstår han bara som en idiot.
Visst är det kul att se härliga bataljer och det är roligt med Montoya eftersom han är minst sagt spektakulär, men han får som sagt vara detta med lite finness anars så framstår han bara som en idiot.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Vadå, det är väl bara att bromsa tidigare? Hur som helst, tydligen är detta ingen regel utan bara en slags överenskommelse mellan förarna, dvs behöver inte alls följas.Crazy F1 skrev:...ska vara helt korrekt så ska man stanna precis på det stället som man "byter spår åt" saken är ju då sådan att många av förarna skulle vara vid den andra sidans bankant och troligen då helt oförmögna att klara av kurvan överhuvudtaget eftersom de inte får någo bra vinkel in i svängen.
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18
"Q: (Andrea Cremoensi – La Gazzetta dello Sport): Juan Pablo, have you seen Ralf?
JPM: I did close the door you know. I don’t have anything against what I did, but it was because of the first incident. I wasn’t going to lose 10 positions. I don’t have a problem with that, it is fine by me."
Ergo: Eftersom han blev ojuste behandlad av Schumi, är det ok för honom att behandla RaffeSlim ojuste....? För annars hade han ju förlorat placeringar....? hi-ho-hå-ha-he-hö
JPM: I did close the door you know. I don’t have anything against what I did, but it was because of the first incident. I wasn’t going to lose 10 positions. I don’t have a problem with that, it is fine by me."
Ergo: Eftersom han blev ojuste behandlad av Schumi, är det ok för honom att behandla RaffeSlim ojuste....? För annars hade han ju förlorat placeringar....? hi-ho-hå-ha-he-hö
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
Många av er försvarar "era" förare värre än en fösvarsadvokat.
Jag må vara JPM-anhängare men jag skriver inte under på varje enskild manöver han gör. Och att som han gjorde, klaga i efterhand tycker jag han kunde besparat oss.
MS gjorde inget fel och det tycker jag fast jag har måttliga sympatier för karln.
Men i fjol när MS hamnade i en liknande situation utanför Trulli på Hockenheim så var det jävligt synd om MS enligt många. Att han då dessutom visste att hela området utanför banan var asfalterad så han bara kunde hålla plattan i botten och dessutom köra om, det var ju bara en tröst för alla MS-anhängare efter Trullis "vansinniga" manöver.
Då var frågan! Vad gjorde då Trulli som var så mycket värre än MS körning denna helg?
När det gäller close racing sida vid sida så låt dom hållas. Det är ju det vi vill se. Att gå till FIA och tjura det tycker även jag är patetiskt. FIA ska agera när det är uppenbara regelbrott som t ex gulflaggsomkörningar och regelrätta påkörningar. Utredningar av varje lite incident hämmar bra racing.
Jag må vara JPM-anhängare men jag skriver inte under på varje enskild manöver han gör. Och att som han gjorde, klaga i efterhand tycker jag han kunde besparat oss.
MS gjorde inget fel och det tycker jag fast jag har måttliga sympatier för karln.
Men i fjol när MS hamnade i en liknande situation utanför Trulli på Hockenheim så var det jävligt synd om MS enligt många. Att han då dessutom visste att hela området utanför banan var asfalterad så han bara kunde hålla plattan i botten och dessutom köra om, det var ju bara en tröst för alla MS-anhängare efter Trullis "vansinniga" manöver.
Då var frågan! Vad gjorde då Trulli som var så mycket värre än MS körning denna helg?
När det gäller close racing sida vid sida så låt dom hållas. Det är ju det vi vill se. Att gå till FIA och tjura det tycker även jag är patetiskt. FIA ska agera när det är uppenbara regelbrott som t ex gulflaggsomkörningar och regelrätta påkörningar. Utredningar av varje lite incident hämmar bra racing.
The older I get the faster I was
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:54
Finns det inte en regel som säger att man skall lämna utrymme för den andra föraren om man är bredvid varandra i kurvan?
Half fick ju ett straff för sin incident med Sato i Bahrain, var inte det med syfte på den regeln?
Hur ska man tillämpa detta på de 3 incidenterna på Imola, Half-Alonso, Half-JPM och MS-JPM?
Half fick ju ett straff för sin incident med Sato i Bahrain, var inte det med syfte på den regeln?
Hur ska man tillämpa detta på de 3 incidenterna på Imola, Half-Alonso, Half-JPM och MS-JPM?
'Mansell is slowing it down, taking it easy. Oh no he isn't! It's a lap record.' - Murray Walker
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Alltså, vi pratar två olika "incidenter" här. Det JPM klagat på var att MS knuffade ut honom vid utgången ur Tosa. Mitt inlägg handlade dock från början om huruvida MS slalomkörning mellan Tamburello och Villeneuve var i överensstämmelse med reglerna. Och det är ju utrett nu, dvs det är helt OK!RacerBice skrev:Ergo: Eftersom han blev ojuste behandlad av Schumi, är det ok för honom att behandla RaffeSlim ojuste....?
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18
Hoppas du ursäktar mitt påpekande, Cuscino, men jag hade före min kommentar ovan klistrat in ett JPM-citat från presskonferensen. Det var alltså inte ditt senaste inlägg jag kommenterade. Eller är det jag som missar något nu....?Cuscino skrev:Alltså, vi pratar två olika "incidenter" här. Det JPM klagat på var att MS knuffade ut honom vid utgången ur Tosa. Mitt inlägg handlade dock från början om huruvida MS slalomkörning mellan Tamburello och Villeneuve var i överensstämmelse med reglerna. Och det är ju utrett nu, dvs det är helt OK!RacerBice skrev:Ergo: Eftersom han blev ojuste behandlad av Schumi, är det ok för honom att behandla RaffeSlim ojuste....?
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18
Jag håller med dig. Men om du syftar på Schumi-fans, så är det svårt att inte hamna på defensiven när olika JPM-anhängare konstant kommer med det ena påhoppet mer hårresande än det andra. Syftar härmed dock inte på efterspelet från Imola, eftersom även de mest inbitna av 7ans fans verkar ha en lätt anstrykning av rodnad på sina kinder just nu. Vilket de inte borde behöva, det var ju faktiskt ett otroligt spännande första varv, och Montoyota och Schumi bidrog precis lika mycket båda två till adrenalinkicken. Hade han inte gnällt som en brunstig katta efteråt, hade t.o.m. jag gjort vågen för att JPM verkligen attackerade (den uppmärksamme kanske här identifierar en viss inkonsekvens hos mig, men jag har kommit fram till att jag inte KAN tycka synd om en trälåda som RaffeSlim).M100R skrev:Många av er försvarar "era" förare värre än en fösvarsadvokat.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Nja, det var bara en kommentar att mitt inlägg ursprungligen handlade om sick-sackåkningen medan de flesta här verkar diskutera det som hände i Tosa.RacerBice skrev:Hoppas du ursäktar mitt påpekande, Cuscino, men jag hade före min kommentar ovan klistrat in ett JPM-citat från presskonferensen. Det var alltså inte ditt senaste inlägg jag kommenterade. Eller är det jag som missar något nu....?
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
Precis som du skriver Racerbice, så var det ett spännande förstavarv. Just för att det bjöd på omkörningsförsök. Jag välkomnar (nästan) alla försök till omkörning för det är det som är behållningen för mig. Att sitta och se vem som kan passera vem vid depåstoppen är inte min typ av raceunderhållning.
Jag uppskattar både MS och JPM i deras fighter även när det är på gränsen.
Sedan kan TV4, vad mig beträffar, slopa presskonferensen. Jag är trött på klyschorna där 1an alltid är nöjd med bilen och tackar hela teamet inklusive den lilla städtanten och 2an och 3an som vanligtvis brukar konstatera att "we have a lot of work to do".
Jag uppskattar både MS och JPM i deras fighter även när det är på gränsen.
Sedan kan TV4, vad mig beträffar, slopa presskonferensen. Jag är trött på klyschorna där 1an alltid är nöjd med bilen och tackar hela teamet inklusive den lilla städtanten och 2an och 3an som vanligtvis brukar konstatera att "we have a lot of work to do".
The older I get the faster I was
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18
Men visst ger det väl en intressant ytterligare dimension till tävligen....?! Eftersom depåstrategierna är väldigt avgörande i loppen är det ju alltid nervöst så det förslår så fort en bil går in eller inte går in.M100R skrev:Att sitta och se vem som kan passera vem vid depåstoppen är inte min typ av raceunderhållning.
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: ons aug 14, 2002 02:00
- Ort: West coast
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Förstår faktiskt inte vitsen utan tycker bara att de förstör tävlingen. Det enda de medför är att förarna i stället för att försöka sig på omkörningar väljer att avvakta till depåstoppen. Jag är totalt ointresserad av vilket stall som lyckas bäst med sin depåstrategi - vill se bilarna tävla på banan!RacerBice skrev: Men visst ger det väl en intressant ytterligare dimension till tävligen....?!
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Formel 1 är ju inte bara en föreare med en bil, det är ju ett stall där race, depån, däck etc ingår allså kan du vinna ett lopp med ett bra stall när dom gör ett bra depå stopp.Cuscino skrev:Förstår faktiskt inte vitsen utan tycker bara att de förstör tävlingen. Det enda de medför är att förarna i stället för att försöka sig på omkörningar väljer att avvakta till depåstoppen. Jag är totalt ointresserad av vilket stall som lyckas bäst med sin depåstrategi - vill se bilarna tävla på banan!RacerBice skrev: Men visst ger det väl en intressant ytterligare dimension till tävligen....?!
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18
Hmmm....och jag som tycker att depåstoppen är en av många viktiga faktorer som gör F1 så intressant och höjer sporten över mängden av trista och endimensionella serier. Dessutom så gör det ju att inte bara föraren och möjligen en taktikansvarig är aktiv i loppet utan halva jämrans stallet. Konstigt hur olika man kan tycka.Cuscino skrev:Förstår faktiskt inte vitsen utan tycker bara att de förstör tävlingen. Det enda de medför är att förarna i stället för att försöka sig på omkörningar väljer att avvakta till depåstoppen. Jag är totalt ointresserad av vilket stall som lyckas bäst med sin depåstrategi - vill se bilarna tävla på banan!
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Ja men F1 har väl alltid varit mycket strategi, om man bara är intresserad av tät racing så kan man ju titta på Nascar eller IRL.AndersF1 skrev:Det finns de som gillar Schack också, där är det ännu mer strategi och hjärnkamp.
Själv föredrar jag racing och då skall det vara racing, inte depåstopp. Men, men, smaken är som...
Anledningen till att jag är intresserad av F1 är kombinationen av racing, strategi och teknologi.
Jag ser mycket hellre ett lopp där Schumi leder med 30 sekunder från start till mål än ett lopp med "artificiell" spänning som många andra serier har.
Men så gillar jag ju schack också!
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18
Pepparkvarnen skrev:Ja men F1 har väl alltid varit mycket strategi, om man bara är intresserad av tät racing så kan man ju titta på Nascar eller IRL.AndersF1 skrev:Det finns de som gillar Schack också, där är det ännu mer strategi och hjärnkamp.
Själv föredrar jag racing och då skall det vara racing, inte depåstopp. Men, men, smaken är som...
Anledningen till att jag är intresserad av F1 är kombinationen av racing, strategi och teknologi.
Jag ser mycket hellre ett lopp där Schumi leder med 30 sekunder från start till mål än ett lopp med "artificiell" spänning som många andra serier har.
Men så gillar jag ju schack också!
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
NASCAR och IRL innehåller massor av depåstopp och strategier. Visserligen ligger de nära varandra med många omkörningar, men det jag avser med tät racing är t.ex. MotoGP och karting. Där kan man ju också vara helt överlägsen utan att strategin spelar så stor roll.Pepparkvarnen skrev:Ja men F1 har väl alltid varit mycket strategi, om man bara är intresserad av tät racing så kan man ju titta på Nascar eller IRL.AndersF1 skrev:Det finns de som gillar Schack också, där är det ännu mer strategi och hjärnkamp.
Själv föredrar jag racing och då skall det vara racing, inte depåstopp. Men, men, smaken är som...
Anledningen till att jag är intresserad av F1 är kombinationen av racing, strategi och teknologi.
Jag ser mycket hellre ett lopp där Schumi leder med 30 sekunder från start till mål än ett lopp med "artificiell" spänning som många andra serier har.
Men så gillar jag ju schack också!
Som sagt, smaken är som...
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Skulle även vilja säga att som tävlingsform med eget deltagande så är långlopp skitkul, trots sitt stora inslag av strategi och mindre av tät sprintracing.
I långlopp kan man ju vara med att påverka teamets resultat trots att man kanske inte är supersnabb, eftersom ett felaktigt depåstopp kan göra att man förlorar flera minuter och då är det hårt att ta igen på ren körning, liksom att det rätt utfört kan ge motsvarande vinst.
Men som direktsänd TV-underhållning är det lite mer tveksamt.
I långlopp kan man ju vara med att påverka teamets resultat trots att man kanske inte är supersnabb, eftersom ett felaktigt depåstopp kan göra att man förlorar flera minuter och då är det hårt att ta igen på ren körning, liksom att det rätt utfört kan ge motsvarande vinst.
Men som direktsänd TV-underhållning är det lite mer tveksamt.