Stora förändringar till 2008
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Stora förändringar till 2008
Stora förändringar till 2008 http://www.formula1.com/race/news/1456/717.html
V8 - Manuell växellåda m.m. Nu börjar det likna racing igen men långt till 2008
V8 - Manuell växellåda m.m. Nu börjar det likna racing igen men långt till 2008
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: sön sep 28, 2003 21:05
- Ort: Luleå
Har svårt att tro att särskilt många av förslagen kommer att gå igenom. Min personliga uppfattning är att f1 ska vara den mest tekniska serien. Att TC försvinner kan väl iof. vara roligt, men resten av förslagen...suck... Vill man ha så jämna bilar som möjligt i en serie så kan man ju börja kolla på någon "all inclusive serie" typ Renault Clio cup eller nåt sånt.
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Leda utvecklingen kan de göra ändå. Men det måste göras något radikalt. Trots att jag är Ferrari trogen, man vill se lite mer spännande racing och det är det inte längre.
Har sagt det tidigare, utvecklingen har nått sitt max. Förare klarar inte av så mycket större påfrestningar (g-krafter), finns inte racingbanor som motsvarar prestationsförmågan på bilarna m.m.
Har sagt det tidigare, utvecklingen har nått sitt max. Förare klarar inte av så mycket större påfrestningar (g-krafter), finns inte racingbanor som motsvarar prestationsförmågan på bilarna m.m.
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Bra:
2.4 l V8
en motor/2 lopp (hade gärna fått vara fler)
aerodynamiska restriktioner
Resten är tveksamt och diffust. För mycket standardisering av elektronik och komponenter kommer leda till minskat intresse från bilindustrin.
Och minskad däcksbredd? Om man vill se racing måste ju det mekaniska greppet öka. Snarare hade jag velat se ett standarddäck för alla bilar, hela säsongen. Det vore dessutom ett väldigt enkelt sätt att kontrollera hastigheterna.
2.4 l V8
en motor/2 lopp (hade gärna fått vara fler)
aerodynamiska restriktioner
Resten är tveksamt och diffust. För mycket standardisering av elektronik och komponenter kommer leda till minskat intresse från bilindustrin.
Och minskad däcksbredd? Om man vill se racing måste ju det mekaniska greppet öka. Snarare hade jag velat se ett standarddäck för alla bilar, hela säsongen. Det vore dessutom ett väldigt enkelt sätt att kontrollera hastigheterna.
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tis okt 14, 2003 17:54
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
Tycker samma som er övriga i stort !!!
Låt bli att göra radikala ändringar de kommer inte att spara pengar.
Vem kan inbilla sig att det skulle bli billigare att ta fram en V8 istället för en V10 motor.
Enda möjligheten som jag kan se att spara pengar är att använda ett enhetsdäck och att begränsa antalet testdagar.
Låt bli att göra radikala ändringar de kommer inte att spara pengar.
Vem kan inbilla sig att det skulle bli billigare att ta fram en V8 istället för en V10 motor.
Enda möjligheten som jag kan se att spara pengar är att använda ett enhetsdäck och att begränsa antalet testdagar.
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Ja, saken med F1 är ju att det SKA vara EXKLUSIVT alltså den snabbaste och dyraste motorsporten i världen, varför tror de att det inte är fler än 11 team som är med i cikusen, jo för att det är bara de absolut bästa, envisaste och de som har råd med det som kan delta.
Om man ska göra någon budgetvariant på det hela så kommer säkert alla möjliga märken i tem skoda, daihatsu, Mitsubitshi etc in, inget emot dessa märken, men.....ni förstår säkert vad jag vill komma.
Jag försåt att de vill göra sporten billigae för de mindre teamen, men på vilken bekostnad då? att publiken inte får se det ABSOLUT värsta bilarna som går att göra? För håller de på att banta ner allting så blir det lite galet.
Titta på kvalet tex, kvalet är bra eftersom det ger för det mesta en intressantare startgrid, men om man ser till bten att föraren ska få chansen att ta ut precis maximalt ur bilen så är det ju kasst...
Jag menar, kommer vi någonsin få se en sådan figt om pole som det var Jerez 97 då tre förare var på samma tusendel! eller som år 2000 på Suzuka då schumi och Mika hade en otrolig fight om pole där de hela tiden slog varandra med någon hundra del hit och någon hundradel dit...
Om man ska göra någon budgetvariant på det hela så kommer säkert alla möjliga märken i tem skoda, daihatsu, Mitsubitshi etc in, inget emot dessa märken, men.....ni förstår säkert vad jag vill komma.
Jag försåt att de vill göra sporten billigae för de mindre teamen, men på vilken bekostnad då? att publiken inte får se det ABSOLUT värsta bilarna som går att göra? För håller de på att banta ner allting så blir det lite galet.
Titta på kvalet tex, kvalet är bra eftersom det ger för det mesta en intressantare startgrid, men om man ser till bten att föraren ska få chansen att ta ut precis maximalt ur bilen så är det ju kasst...
Jag menar, kommer vi någonsin få se en sådan figt om pole som det var Jerez 97 då tre förare var på samma tusendel! eller som år 2000 på Suzuka då schumi och Mika hade en otrolig fight om pole där de hela tiden slog varandra med någon hundra del hit och någon hundradel dit...
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: mån mar 11, 2002 01:00
- Ort: Arvika
-
- Inlägg: 3664
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Götejävlaborg
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Ligger nåt i det, Man börjar ju undra vad Mad Max sysslar med, om han vill döda sporten eller inte. varför bara inte tvinga topp 3-4 stallen att förse botten 1-2 stallen med en teknisk lösning var som dom själv använder. som ex broms skivor, fram vingslösningar et.c. kanske en orimlig tanke men den känns ändå mindre orimlig än förslagen som lagts fram.jajo skrev:Låter rätt mycket som Champ Car tycker jag.
Kanske dags att slå ihop serierna?
/Jan
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 768
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Sveriges framsida!
OK, jag tar risken att gå emot strömmen här....
(det är väl det som är meningen med forum )
Stallen verkar acceptera de nya förslagen utan större knot.
Förarna börjar klaga på att det "börjar gå för fort"
Däckskriget och den övriga utvecklingen har ju sänkt varvtiderna radikalt denna säsong. När tom förarna börjar knorra är det nog trots allt dags att göra något. Hellre då en rejäl omstruktururering, än senaste säsongernas ändringar titt som tätt i panik, ibland mitt i säsong.
Lek med tanken att inga ändringar görs, Michelin och Bridgestone trissar varandra, liksom toppstallen, vad händer då till 2005-2006?
Det är väl ingen vild gissning att varvtiden på ex Imola då sänks med ytterligare 3 kanske 4 sekunder till 2006. Då kommer det att gå ohyggligt fort och förarnas handlingsutrymme blir minimalt.
Nej, man får nog ta den ev "prestigeförlust" en sänkning av reglementet innebär. F1 kommer ända alltid att vara "kungaklassen" Vad skulle kunna hota? Tro mig, stallen kommer utifrån det nya reglementet snart jobba fram nya tekniska lösningar och innovationer, och vips så går utvecklingen tillbaka till där vi är nu. Det kan ta 5 år, eller 15, vem vet?
Det gäller bara att veta när man skall sätta ner foten. Det verkar ju som de flesta inom branschen mer och mer inser detta. Stallen (läs de stora fabrikerna/märkena) har ju lagt ner tankarna på en egen serie, och det miljardslukande tekniska kapplöpningen som pågår nu är ohållbar i längden.
Sist man skulle satt ner foten, var 93-94. Inget hände utan den ödesdigra Imola helgen kom med 3 ruggiga krascher och 2 döda. Därefter har man i princip kommit med diverse panikåtgärder. Bygga om banor (Imola är ett skräckexempel, Hockenheim likaså) Nya banor med hopplös layout (Bahrain, Barcelona, Indianapolis) Mönstrade däck och andra tokförslag....
Nej, sänk reglementet rejält och gå gärna tillbaka till de klassiska banprofilerna och dess layout som ex Spa, Kyalami, Brands Hatch mfl.
Kör hårt Max, jag håller på dig!
Nu på söndag är det visst GP i Spanien på nån förvuxen gocartbana, där stallen kan varenda asfaltskorn och Terabytes med data finns att ställa in bilarna med. Kan inte påstå att jag direkt ser fram mot detta lopp....
INGEN som håller me?
(det är väl det som är meningen med forum )
Stallen verkar acceptera de nya förslagen utan större knot.
Förarna börjar klaga på att det "börjar gå för fort"
Däckskriget och den övriga utvecklingen har ju sänkt varvtiderna radikalt denna säsong. När tom förarna börjar knorra är det nog trots allt dags att göra något. Hellre då en rejäl omstruktururering, än senaste säsongernas ändringar titt som tätt i panik, ibland mitt i säsong.
Lek med tanken att inga ändringar görs, Michelin och Bridgestone trissar varandra, liksom toppstallen, vad händer då till 2005-2006?
Det är väl ingen vild gissning att varvtiden på ex Imola då sänks med ytterligare 3 kanske 4 sekunder till 2006. Då kommer det att gå ohyggligt fort och förarnas handlingsutrymme blir minimalt.
Nej, man får nog ta den ev "prestigeförlust" en sänkning av reglementet innebär. F1 kommer ända alltid att vara "kungaklassen" Vad skulle kunna hota? Tro mig, stallen kommer utifrån det nya reglementet snart jobba fram nya tekniska lösningar och innovationer, och vips så går utvecklingen tillbaka till där vi är nu. Det kan ta 5 år, eller 15, vem vet?
Det gäller bara att veta när man skall sätta ner foten. Det verkar ju som de flesta inom branschen mer och mer inser detta. Stallen (läs de stora fabrikerna/märkena) har ju lagt ner tankarna på en egen serie, och det miljardslukande tekniska kapplöpningen som pågår nu är ohållbar i längden.
Sist man skulle satt ner foten, var 93-94. Inget hände utan den ödesdigra Imola helgen kom med 3 ruggiga krascher och 2 döda. Därefter har man i princip kommit med diverse panikåtgärder. Bygga om banor (Imola är ett skräckexempel, Hockenheim likaså) Nya banor med hopplös layout (Bahrain, Barcelona, Indianapolis) Mönstrade däck och andra tokförslag....
Nej, sänk reglementet rejält och gå gärna tillbaka till de klassiska banprofilerna och dess layout som ex Spa, Kyalami, Brands Hatch mfl.
Kör hårt Max, jag håller på dig!
Nu på söndag är det visst GP i Spanien på nån förvuxen gocartbana, där stallen kan varenda asfaltskorn och Terabytes med data finns att ställa in bilarna med. Kan inte påstå att jag direkt ser fram mot detta lopp....
INGEN som håller me?
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"
Murray Walker
Murray Walker
-
- Inlägg: 1598
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:54
Min åsikt om vad som behöver ändras:
Mindre downforce (standariserade vingar utan endplate). mer mekaniskt grepp. Bredare bilar, återgå till 200 cm eller kanske 220.--> Lättare att köra om. Ger även snyggare bilar, tänk 70-talets jätteostar....
Sämre bromsar, förbjud kolfiberskivor/belägg och kör med stålskivor som CART. Ta bort 13"-regeln på fälgstorlek.--> Lättare att bromsa sig förbi. Idag är bromssträcka 1/3 av vad den är i CART. Det är svårt att bromsa sig förbi när det tar 0.7 sek från 200 till 100 km/h.
Minska testerna radikalt för att spara pengar. Kör istället fler lopp. Låt stallen testa från 1 Jan till första loppet endast.
Mindre downforce (standariserade vingar utan endplate). mer mekaniskt grepp. Bredare bilar, återgå till 200 cm eller kanske 220.--> Lättare att köra om. Ger även snyggare bilar, tänk 70-talets jätteostar....
Sämre bromsar, förbjud kolfiberskivor/belägg och kör med stålskivor som CART. Ta bort 13"-regeln på fälgstorlek.--> Lättare att bromsa sig förbi. Idag är bromssträcka 1/3 av vad den är i CART. Det är svårt att bromsa sig förbi när det tar 0.7 sek från 200 till 100 km/h.
Minska testerna radikalt för att spara pengar. Kör istället fler lopp. Låt stallen testa från 1 Jan till första loppet endast.
'Mansell is slowing it down, taking it easy. Oh no he isn't! It's a lap record.' - Murray Walker
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: sön sep 28, 2003 21:05
- Ort: Luleå
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
Håller delvis med Superfan..de måste göra något. Problemet kanske inte är bara farten i sig utan just att bilarna är så nervösa och att man knappt har en chans att häva en sladd. Däcken ger 100% fäste och man kan ta en del kurvor fullt..men man måste tro på det. Det börjar påminna om bilarna med ground effect så att säga.
Jag tror faktiskt vi redan är där..då man bör sätta ner foten. Har funderat hela säsongen på vad som kommer hända på t.ex. Spa med de här bilarna..kan bli lite darrigt för en del.
Man borde ändra däcken..och reglerna..köra bredare slicks därbak..snyggare..men också så att det finns lite mer körkänsla..så att förarna kanske kan få någon slags känsla för bilen igen..kanske hårdare däck och mer sladd..? blir också jävligt underhållande att se på.
Det där med en motor per helg och så..verkar bara jobbigt..men om det håller nere kostnaderna så fyller det ju en funktion. F1 borde ha minst 24 bilar på gridden..och inga så dåliga stall som t.ex. Minardi är i år.
Jag tror faktiskt vi redan är där..då man bör sätta ner foten. Har funderat hela säsongen på vad som kommer hända på t.ex. Spa med de här bilarna..kan bli lite darrigt för en del.
Man borde ändra däcken..och reglerna..köra bredare slicks därbak..snyggare..men också så att det finns lite mer körkänsla..så att förarna kanske kan få någon slags känsla för bilen igen..kanske hårdare däck och mer sladd..? blir också jävligt underhållande att se på.
Det där med en motor per helg och så..verkar bara jobbigt..men om det håller nere kostnaderna så fyller det ju en funktion. F1 borde ha minst 24 bilar på gridden..och inga så dåliga stall som t.ex. Minardi är i år.
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Att ändra reglementet för att sänka hastigheterna är en sak och något man måste göra med jämna mellanrum. Ser inget fel med det.
Men motivet kostnadssänkningar är en feltanke. Kostnaden är ju helt beroende av intäkterna. Har Ferrari en miljard att spendera på att bli bäst så gör dom det. Om reglementet hindrar dem från att utveckla sin traction control, exempelvis, så lägger de bara pengarna på nåt annat. Och för att ha en chans så måste konkurrenterna försöka hänga med. Vissa har inte råd med det - och blir ofrånkomligt frånåkta. Så är det idag och så kommer det även vara efter 2008.
Men motivet kostnadssänkningar är en feltanke. Kostnaden är ju helt beroende av intäkterna. Har Ferrari en miljard att spendera på att bli bäst så gör dom det. Om reglementet hindrar dem från att utveckla sin traction control, exempelvis, så lägger de bara pengarna på nåt annat. Och för att ha en chans så måste konkurrenterna försöka hänga med. Vissa har inte råd med det - och blir ofrånkomligt frånåkta. Så är det idag och så kommer det även vara efter 2008.
-
- Inlägg: 1346
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Slicks och större bakhjul låter ju bra i alla fall.
Borde ge fler omkörningar eftersom det mekaniska greppet ökar liksom luftmotståndet.
Ett nytt kvalsystem behövs ju också. Viktigast är att man får tanka bilen innan loppet så att alla kör med lika lite soppa.
V8:a på 2,4 liter tycker jag är helt OK.
Resten av förslagen är ju katastrofalt dåliga.
Borde ge fler omkörningar eftersom det mekaniska greppet ökar liksom luftmotståndet.
Ett nytt kvalsystem behövs ju också. Viktigast är att man får tanka bilen innan loppet så att alla kör med lika lite soppa.
V8:a på 2,4 liter tycker jag är helt OK.
Resten av förslagen är ju katastrofalt dåliga.