Stora förändringar till 2008

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
SunnyRikard

Stora förändringar till 2008

Inlägg av SunnyRikard »

Stora förändringar till 2008 http://www.formula1.com/race/news/1456/717.html

V8 - Manuell växellåda m.m. Nu börjar det likna racing igen men långt till 2008
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
lazyboy

Inlägg av lazyboy »

Har svårt att tro att särskilt många av förslagen kommer att gå igenom. Min personliga uppfattning är att f1 ska vara den mest tekniska serien. Att TC försvinner kan väl iof. vara roligt, men resten av förslagen...suck... Vill man ha så jämna bilar som möjligt i en serie så kan man ju börja kolla på någon "all inclusive serie" typ Renault Clio cup eller nåt sånt.
Användarens profilbild
SunnyRikard

Inlägg av SunnyRikard »

Leda utvecklingen kan de göra ändå. Men det måste göras något radikalt. Trots att jag är Ferrari trogen, man vill se lite mer spännande racing och det är det inte längre.
Har sagt det tidigare, utvecklingen har nått sitt max. Förare klarar inte av så mycket större påfrestningar (g-krafter), finns inte racingbanor som motsvarar prestationsförmågan på bilarna m.m.
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
Användarens profilbild
Hampus

Inlägg av Hampus »

Inga däcksbyten under loppen, motorer som skall hålla två race och inga reservbilar är andra ändringar som föreslagits. Går de igenom så går det åt helvete med sporten.

Max Mosley är en idiot!
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Om jag får säga vad jag tycker så tycker ja att de ändringarna är värdelösa!!! :x

Visst, en eller två bra saker fanns det kanske, men om jag fick välja så tycker jag man kan skrota hela förslaget, fram förallt det med inga däcksbyten och samma däcksfabrikant till alla!
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Bra:
2.4 l V8
en motor/2 lopp (hade gärna fått vara fler)
aerodynamiska restriktioner

Resten är tveksamt och diffust. För mycket standardisering av elektronik och komponenter kommer leda till minskat intresse från bilindustrin.

Och minskad däcksbredd? Om man vill se racing måste ju det mekaniska greppet öka. Snarare hade jag velat se ett standarddäck för alla bilar, hela säsongen. Det vore dessutom ett väldigt enkelt sätt att kontrollera hastigheterna.
Budo

Inlägg av Budo »

Då kan man lika gärna ändra namnet på F1 också. Förstår mig verkligen inte på hjärnor bakom såna idiotiska förslag. Ska man förändra något så är det kvalsystem och framförallt poängsystem. Bort med "en motor en helg" också tack.
F1-fan

Inlägg av F1-fan »

Tycker samma som er övriga i stort !!!
Låt bli att göra radikala ändringar de kommer inte att spara pengar.
Vem kan inbilla sig att det skulle bli billigare att ta fram en V8 istället för en V10 motor.
Enda möjligheten som jag kan se att spara pengar är att använda ett enhetsdäck och att begränsa antalet testdagar.
Ankan

Inlägg av Ankan »

ser ju ut som dom försöker få sporten att gå i graven 2008. man undrar om dom skrivit en lista utan att fundera över vad dom skriver ner. mer korkade förslag får man ju leta efter. standard grejor = då kan man ju åka till STCC lr nåt.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Ja, saken med F1 är ju att det SKA vara EXKLUSIVT alltså den snabbaste och dyraste motorsporten i världen, varför tror de att det inte är fler än 11 team som är med i cikusen, jo för att det är bara de absolut bästa, envisaste och de som har råd med det som kan delta.

Om man ska göra någon budgetvariant på det hela så kommer säkert alla möjliga märken i tem skoda, daihatsu, Mitsubitshi etc in, inget emot dessa märken, men.....ni förstår säkert vad jag vill komma.

Jag försåt att de vill göra sporten billigae för de mindre teamen, men på vilken bekostnad då? att publiken inte får se det ABSOLUT värsta bilarna som går att göra? För håller de på att banta ner allting så blir det lite galet.
Titta på kvalet tex, kvalet är bra eftersom det ger för det mesta en intressantare startgrid, men om man ser till bten att föraren ska få chansen att ta ut precis maximalt ur bilen så är det ju kasst...

Jag menar, kommer vi någonsin få se en sådan figt om pole som det var Jerez 97 då tre förare var på samma tusendel! eller som år 2000 på Suzuka då schumi och Mika hade en otrolig fight om pole där de hela tiden slog varandra med någon hundra del hit och någon hundradel dit...
Användarens profilbild
JockeJ71

Inlägg av JockeJ71 »

2.4 L V8.... det suger.
F3000 har ju för tusan 3.0L V8!
Då får dom allt ta och tillåta turbo igen , det vore grejer det!
Användarens profilbild
Mad Mako

Inlägg av Mad Mako »

Hampus skrev:Inga däcksbyten under loppen, motorer som skall hålla två race och inga reservbilar är andra ändringar som föreslagits. Går de igenom så går det åt helvete med sporten.

Max Mosley är en idiot!
Mmm... trist, trist. Att inte tillåta någon reservbil är också dumt tycker jag.
Användarens profilbild
jajo

Inlägg av jajo »

Låter rätt mycket som Champ Car tycker jag.
Kanske dags att slå ihop serierna?
/Jan
Ankan

Inlägg av Ankan »

jajo skrev:Låter rätt mycket som Champ Car tycker jag.
Kanske dags att slå ihop serierna?
/Jan
Ligger nåt i det, Man börjar ju undra vad Mad Max sysslar med, om han vill döda sporten eller inte. varför bara inte tvinga topp 3-4 stallen att förse botten 1-2 stallen med en teknisk lösning var som dom själv använder. som ex broms skivor, fram vingslösningar et.c. kanske en orimlig tanke men den känns ändå mindre orimlig än förslagen som lagts fram.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

JockeJ71 skrev:2.4 L V8.... det suger.
F3000 har ju för tusan 3.0L V8!
Då får dom allt ta och tillåta turbo igen , det vore grejer det!
Not to worry, efter ett par säsonger så får de ut samma effekt ur den som tidigare ändå.
Användarens profilbild
Superfan

Inlägg av Superfan »

OK, jag tar risken att gå emot strömmen här.... :roll:
(det är väl det som är meningen med forum :wink: )

Stallen verkar acceptera de nya förslagen utan större knot.
Förarna börjar klaga på att det "börjar gå för fort"

Däckskriget och den övriga utvecklingen har ju sänkt varvtiderna radikalt denna säsong. När tom förarna börjar knorra är det nog trots allt dags att göra något. Hellre då en rejäl omstruktururering, än senaste säsongernas ändringar titt som tätt i panik, ibland mitt i säsong.

Lek med tanken att inga ändringar görs, Michelin och Bridgestone trissar varandra, liksom toppstallen, vad händer då till 2005-2006?
Det är väl ingen vild gissning att varvtiden på ex Imola då sänks med ytterligare 3 kanske 4 sekunder till 2006. Då kommer det att gå ohyggligt fort och förarnas handlingsutrymme blir minimalt.

Nej, man får nog ta den ev "prestigeförlust" en sänkning av reglementet innebär. F1 kommer ända alltid att vara "kungaklassen" Vad skulle kunna hota? Tro mig, stallen kommer utifrån det nya reglementet snart jobba fram nya tekniska lösningar och innovationer, och vips så går utvecklingen tillbaka till där vi är nu. Det kan ta 5 år, eller 15, vem vet?

Det gäller bara att veta när man skall sätta ner foten. Det verkar ju som de flesta inom branschen mer och mer inser detta. Stallen (läs de stora fabrikerna/märkena) har ju lagt ner tankarna på en egen serie, och det miljardslukande tekniska kapplöpningen som pågår nu är ohållbar i längden.

Sist man skulle satt ner foten, var 93-94. Inget hände utan den ödesdigra Imola helgen kom med 3 ruggiga krascher och 2 döda. Därefter har man i princip kommit med diverse panikåtgärder. Bygga om banor (Imola är ett skräckexempel, Hockenheim likaså) Nya banor med hopplös layout (Bahrain, Barcelona, Indianapolis) Mönstrade däck och andra tokförslag....

Nej, sänk reglementet rejält och gå gärna tillbaka till de klassiska banprofilerna och dess layout som ex Spa, Kyalami, Brands Hatch mfl.
Kör hårt Max, jag håller på dig!

Nu på söndag är det visst GP i Spanien på nån förvuxen gocartbana, där stallen kan varenda asfaltskorn och Terabytes med data finns att ställa in bilarna med. Kan inte påstå att jag direkt ser fram mot detta lopp.... :zz:

INGEN som håller me?
:wave:
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"

Murray Walker
Användarens profilbild
Engis

Inlägg av Engis »

Bra superfan, jag är på din sida, den tekniska utvecklingen har gått så långt att det är rent fjatigt att tycka att F1 skall leda utvecklingen. Idag har istortsätt alla nya bilar mer elektroniska hjälpsystem än en F1a, antisladd, låsningsfria bromsar, antispin, etc etc.
Sprint RS

Inlägg av Sprint RS »

Min åsikt om vad som behöver ändras:

Mindre downforce (standariserade vingar utan endplate). mer mekaniskt grepp. Bredare bilar, återgå till 200 cm eller kanske 220.--> Lättare att köra om. Ger även snyggare bilar, tänk 70-talets jätteostar.... :rock:

Sämre bromsar, förbjud kolfiberskivor/belägg och kör med stålskivor som CART. Ta bort 13"-regeln på fälgstorlek.--> Lättare att bromsa sig förbi. Idag är bromssträcka 1/3 av vad den är i CART. Det är svårt att bromsa sig förbi när det tar 0.7 sek från 200 till 100 km/h.

Minska testerna radikalt för att spara pengar. Kör istället fler lopp. Låt stallen testa från 1 Jan till första loppet endast.
'Mansell is slowing it down, taking it easy. Oh no he isn't! It's a lap record.' - Murray Walker
lazyboy

Inlägg av lazyboy »

Varför inte göra som dom gör nu, alltså få ner kostnaden mha standardkomponenter som bromsa etc. och istället släppa utormningen av bilarna mer fri. På det sättet kanske vi hade fått se något 6-hjuligt monster eller dylikt igen :D . Standardiserade vingar låter lite trist tycker jag iallafall.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Håller delvis med Superfan..de måste göra något. Problemet kanske inte är bara farten i sig utan just att bilarna är så nervösa och att man knappt har en chans att häva en sladd. Däcken ger 100% fäste och man kan ta en del kurvor fullt..men man måste tro på det. Det börjar påminna om bilarna med ground effect så att säga.

Jag tror faktiskt vi redan är där..då man bör sätta ner foten. Har funderat hela säsongen på vad som kommer hända på t.ex. Spa med de här bilarna..kan bli lite darrigt för en del.

Man borde ändra däcken..och reglerna..köra bredare slicks därbak..snyggare..men också så att det finns lite mer körkänsla..så att förarna kanske kan få någon slags känsla för bilen igen..kanske hårdare däck och mer sladd..? blir också jävligt underhållande att se på.

Det där med en motor per helg och så..verkar bara jobbigt..men om det håller nere kostnaderna så fyller det ju en funktion. F1 borde ha minst 24 bilar på gridden..och inga så dåliga stall som t.ex. Minardi är i år.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

Håller alltså med Sprint RS också då..mer mekaniskt grepp och mindre vinggrepp..
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Att ändra reglementet för att sänka hastigheterna är en sak och något man måste göra med jämna mellanrum. Ser inget fel med det.

Men motivet kostnadssänkningar är en feltanke. Kostnaden är ju helt beroende av intäkterna. Har Ferrari en miljard att spendera på att bli bäst så gör dom det. Om reglementet hindrar dem från att utveckla sin traction control, exempelvis, så lägger de bara pengarna på nåt annat. Och för att ha en chans så måste konkurrenterna försöka hänga med. Vissa har inte råd med det - och blir ofrånkomligt frånåkta. Så är det idag och så kommer det även vara efter 2008.
Joakim Quensel

Inlägg av Joakim Quensel »

Slicks och större bakhjul låter ju bra i alla fall.
Borde ge fler omkörningar eftersom det mekaniska greppet ökar liksom luftmotståndet.
Ett nytt kvalsystem behövs ju också. Viktigast är att man får tanka bilen innan loppet så att alla kör med lika lite soppa.
V8:a på 2,4 liter tycker jag är helt OK.
Resten av förslagen är ju katastrofalt dåliga.