Mclarens framtid...

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Mr T

Mclarens framtid...

Inlägg av Mr T »

Enligt rykten kommer Hans-Ulrich MD for Ilmor att sluta. Det e ocksa bekraftat att Jurgen Hubbert lamnar sin post i Juli.
Det ser ut som om detta ars fiasko satter sina spar i Mclaren.
Dennis har nyligen sagt att han inte vet var felet ligger och att det darfor ar svart att gora nagot at det.
Det gar ocksa rykten om att Mercedes funderar pa att lagga F1 pa hyllan.
Det ar ju inte konstigt med tanke pa hur dalig PR det ar nar spisarna rasar pa lopande band.
Fragan e ju da vart Mclaren skulle vanda sej.
Jag tror det kommer att ta atskilliga ar innan Mclaren e konkurenskraftiga igen (3~4).
Goran

Inlägg av Goran »

Och var har du hört att Mercedes ska lägga F1 på hyllan?
lazyboy

Inlägg av lazyboy »

Att det kommer att ta så lång tid innan McLaren får fart i bilarna igen tror inte jag. Jag kan mycket väl tänka mig att de har fått upp farten igen mot slutet av denna säsong. Angående Mercedes så kan man ju aldrig veta. De har ju varit med några år nu sen senaste satsningen, men jag tror iallafall att de är kvar i F1 ett bra tag till.
Användarens profilbild
Peppe

Inlägg av Peppe »

Känns som att Mercedes måste vara med nu när BMW är med. Eftersom BMW och Mercedes konkurerar om samma kunder är väl Mercedes F1 engagemang mer viktigt nu än när BMW inte var med.

Peppe
Användarens profilbild
gringo

Inlägg av gringo »

Jag tror inte heller att Mercedes drar sig ur men något måste göras å det snabbaste! McLaren verkar mer som mitt kära Leksand som bytte tränare inför kvalserien o.s.v. Nej, räfs och rättarting är nog medicinen, Ron måste ägna sig åt det han alltid varit bra på och sluta glassa i sitt nybygge. Likaså måste ledningen på Mercedes slå näven i bordet, stödja sina anställda och ge gärnet!

Men, för mig gör det inget... Schumi-Räkan 30-0 är fin läsning. Men, det får inte fortgå för då blir det ju repris på 2002 och det vill inte ens jag!
Användarens profilbild
Peppe

Inlägg av Peppe »

Kan det inte vara så att Mercedes har släppt för mycket av utvecklingen av motorerna till Ilmor? Kan medicinen vara så enkel att Mercedes själva måste ta mer ansvar för utvecklingen av motorerna? För man kan ju trots allt påstå att mercedes verkligen kan bygga motorer, dock inte F1 motorer för tillfället!

Peppe
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

Goran skrev:Och var har du hört att Mercedes ska lägga F1 på hyllan?
Fran www.f1-live.com

"England's authoritative 'The Observer' newspaper claims that engine building firm Ilmor's managing director, Hans-Ulrich Maik, is to shortly depart the team.
Moreover, Ilmor owner Mercedes is to order a review of its F1 involvement."
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

Man kan ju alltid hoppas pa att nasta karra (slutet av Juli?) kommer att hjalpa upp situationen lite. Forresten ar det nagon som vet om dom nu kor 19 eller 19A?

Jag tycker det ocksa ar markligt att det har surrat rykten om dom flesta i ledningen i Mclaren, men det har varit javligt tyst om Adrian!
Han borde val vara ratt sa ansvarig vad galler utvecklingen av karrorna?
Eller har ni hort nagot om honom?
Sprint RS

Re: Mclarens framtid...

Inlägg av Sprint RS »

Mr T skrev:Enligt rykten kommer Hans-Ulrich MD for Ilmor att sluta. Det e ocksa bekraftat att Jurgen Hubbert lamnar sin post i Juli.
Det ser ut som om detta ars fiasko satter sina spar i Mclaren.
Dennis har nyligen sagt att han inte vet var felet ligger och att det darfor ar svart att gora nagot at det.
Det gar ocksa rykten om att Mercedes funderar pa att lagga F1 pa hyllan.
Det ar ju inte konstigt med tanke pa hur dalig PR det ar nar spisarna rasar pa lopande band.
Fragan e ju da vart Mclaren skulle vanda sej.
Jag tror det kommer att ta atskilliga ar innan Mclaren e konkurenskraftiga igen (3~4).
Jurgen Hubbert är väl VD för hela DaimlerChrysler? Att han avgår har nog andra anledningar, F1 är är en rätt liten del i det hela (Tror inte Bill Ford var nära att få sparken förra året pga Jaguars dåliga säsong... :D ).

Enligt GP2004.com vill inte M-B dra sig ur, tvärtom:

"On top of all the technical problems one party is blaming the other at McLaren-Mercedes. As a consequence of the disaster Mercedes tries to speed up the purchase of the remaining 60 percent of McLaren. Apparently 400 million dollars was offered to Ron Dennis and Mansour Ojjeh. Dennis, so the rumours, is asking for almost double this amount.
"
'Mansell is slowing it down, taking it easy. Oh no he isn't! It's a lap record.' - Murray Walker
lazyboy

Inlägg av lazyboy »

Hoppas verkligen att mercedes inte köper resten av stallet! Isåfall kanske man måste börja hålla på williams istället :( , för stallet lär inte bli sig likt med mercedes (läs: en hop torra tyskar) som ägare.
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

lazyboy skrev:Hoppas verkligen att mercedes inte köper resten av stallet! Isåfall kanske man måste börja hålla på williams istället :( , för stallet lär inte bli sig likt med mercedes (läs: en hop torra tyskar) som ägare.
Jag haller fullstandigt med dej. Bruce Mclaren skulle snurra atskilliga varv i kistan om Merca tar over Mclaren...

Daremot var det nytt det Sprint RS kommer med. Jag fattar ingeting langre... Kanske inte meningen att man ska gora det heller... :-?
Jag tror ocksa att du har en point med att det kan vara andra saker an F! som gor att Jurgen slutar..

Iofs skrev dom "Moreover, Ilmor owner Mercedes is to order a review of its F1 involvement."
Det behover ju faktiskt inte betyda att dom funderar pa att lagga av...
Jag var val for snabb med mina egna slutsatser...
Sprint RS

Inlägg av Sprint RS »

Vad jag menade med Hubbert var att hela Daimler-Chrysler är en härdsmälta av samarbetsproblem mellan tyskar och jänkare där M-B´s F1-motorer är en relativt obetydlig sak.
'Mansell is slowing it down, taking it easy. Oh no he isn't! It's a lap record.' - Murray Walker
Användarens profilbild
Peppe

Inlägg av Peppe »

lazyboy skrev:Hoppas verkligen att mercedes inte köper resten av stallet! Isåfall kanske man måste börja hålla på williams istället :( , för stallet lär inte bli sig likt med mercedes (läs: en hop torra tyskar) som ägare.
Huvudägaren i Mercedes är väl inte Tysk! Han är Arab!

Peppe
lazyboy

Inlägg av lazyboy »

Det är möjligt, men det är inte frågan om ägarens nationalitet, utan företagets "känsla"!
Sprint RS

Inlägg av Sprint RS »

Peppe skrev:

Peppe
Kan du utveckla det där?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Peppe skrev:

Peppe
Det är McLaren och Mansour Ojjeh (med reservation för stavningen) som du tänker på, inte Mercedez.

McLarens tre huvudägare är Mercedes-Benz, Mansour Ojjeh och Ron Dennis. Ojjeh äger därmot ingenting i Mercedes-Benz som numera heter Daimler-Chrysler AG för övrigt.
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

LuckyStrike1 skrev:
Peppe skrev:

Peppe
Det är McLaren och Mansour Ojjeh (med reservation för stavningen) som du tänker på, inte Mercedez.

McLarens tre huvudägare är Mercedes-Benz, Mansour Ojjeh och Ron Dennis. Ojjeh äger därmot ingenting i Mercedes-Benz som numera heter Daimler-Chrysler AG för övrigt.
Äger de lika stora andelar allihop?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Mercedes äger 40% av McLaren.

Resterande 60% tror jag ägs av Ojjeh och Ron Dennis som tillsammans har aktiemajoriteten, men det kan finnas några små aktieägare med där också. Men jag har för mig att Ron Dennis och Ojjeh äger 30% var.
Användarens profilbild
Linnofil

Inlägg av Linnofil »

Vet någon nåt mer om bråket mellan den nye BMW rekryten och Mario Illien? Har hört att BMW snubben vill ha in helt andra ideér än vad Illien vill och att de inte alls kommer överens. Vad jag har förstått så är BMW snubben på väg ut. Men jag tycker resultaten tyder på att det borde vara precis tvärt om! Äger Illien något av Illmor? Jag har för mig att Daimler-Chrysler köpte upp alla aktier i Illmor. Kanske är det dags att kicka Illien? Kan det gå sämre? Eller är det tack vara att Mercedes har tagit över Illmor som det har gått åt skogen?

Jag tror att eftersom de har problem med både tillförlitlighet OCH prestanda så är de ganska långt efter Renault, Ferarri, Toyota och BMW. De enda som bröt i förra loppet var båda McLaren och en Minardi! Hur kul är det?
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

Det var lite nyheter i HBL som var intressant läsning.
Bl.a. "Mclarens nya vindtunnels lär vara felkalibrerad. Man har fått fel värden. För att vara helt säkra skall man göra ett test i den gamla och jämföra informationen."
- Det kan ju i så fall förklara en del av problemen dom har.

"Ferrari fortsätter att ösa ut pengar trots att det går dåligt för ägaren Fiat. Man vill inte spara utan kräver i stället mer pengar från Ecclestone."
- Hmmmm

"De tre stora sägs stoppa alla förslag om att spara pengar och påstås vilja ha en större del av intäkterna. Ferrari lär ha förhandlat till sej två procent extra och BMW, Mercedes, Ford och Renault en procent var. Dessutom lär Scuderia Ferrari ha lyckats förhandla till sig en extra intäkt på 100 miljoner dollar för lång och trogen tjänst i F1. Williams och Mclaren skulle få 20 miljoner. De små teamen tycker med all rätt att det är orättvist och hotar med åtgärder."
- No comments!

Med tanke på hur mycket fördelar Ferrari har så är det ju egenteligen konstigt att nåt stall kan ta nån poäng överhuvudtaget från dom. Dom måste ju se det som ett misslyckande att det inte blir dubbla segrar varje lopp...

"Också Räikkönen hoppas på bättring i Barcelona den 9 maj.
- Då kommer vi att ha en ny motor. Hoppas den gör bilen snabbare och uthålligare, sade Kimi."
- Vågar man börja hoppas på lite bättring!
lazyboy

Inlägg av lazyboy »

tja, det beror väl vad man hoppas på. Att båda bilarna tar sig i mål kan man nog våga hoppas på litegrann iallafall, men hoppet påen pallplacering får nog vänta nån tävling till
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

E det fler än jag som har hört ryktet att Mclaren skall sätta in en (ny?) motor i chassit till Barcelona?
Fp730a

Inlägg av Fp730a »

Ursäkta om jag kanske är jättesen och jättedum,

Men hur kan en vindtunnel vara felkalibrerad? :O.. Borde... Det inte synnas rätt tydligt... Om den var allt annat än rätt? :O
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Det finns massor med felkällor i en vindtunnel och det krävs verkligen mycket kunskap att kalibrera och tyda märresultaten. Det är lätt att bli "lurad" av felaktiga värden...

McLarens problem kan bland annat hänvisas till deras fokusering till den nya Paragon-fabriken/lokalerna. Man har pjöjt ner en massa arbete och pengar på det skrytbygget. Att bara flytta en F1-fabrik, tar på krafterna...

Förhoppningsvis kan man nu få arbetsro och åter koncentrera sig på att bygga racingbilar. SLK-projektet lär också tagit mycket resurser.
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

Jaa det e ju förbannat skönt att anläggningen är färdig.
Få se hur länge det tar innan den ger resultat?

Det går hur mycket rykten som helst runt Mclareans fiasko.
Här är ett till där det påstås att Adrian inte har varit den drivande källan bakom utvecklingen av den senaste skiten.
Visst kan det ju låta troligt då Adrian har varit relativt konsekvent med sina kärror (största problemet dom har ju genomgående varit den där tyska skitmaskinen dom har i kärran).

Men varför skulle inte Adrian vara den drivande vid utvecklingen av en ny kärra???

Winning Adrian Newey/Neil Oatley designs usually take a long time to build, are launched late, and head off to the Australian GP with virtually no track-time.
But '19,' a de-bugged version of the un-raced 18, was the first car to surface.
Then, said the analyst, close inspection revealed that 19 had 'a little too much' in common with the '03 'anteater-nose car' that was plagued with problems.
Former Arrows and Lola designer Mike Coughlan, not Newey and Oatley, was the guiding force behind both dreadfully slow and unreliable silver F1 versions.
Användarens profilbild
Mr T

Inlägg av Mr T »

Jag läste nyss att Mclaren planerar att köra med 19D på Nurnbourgring.

Vaa??

Körde dom med 19B i Monaco???
Say no more...
http://personal.inet.fi/cool/boive/00-spa.mpg
Nico Rosberg: Dad a hero, but Hakkinen is my idol.
Joakim Quensel

Inlägg av Joakim Quensel »

Mr T skrev:Jag läste nyss att Mclaren planerar att köra med 19D på Nurnbourgring.
19D? Jag tror dom skulle nå bättre resultat med en 190D :D
Bild
Användarens profilbild
Boxerman

Inlägg av Boxerman »

Joakim Quensel skrev:
Mr T skrev:Jag läste nyss att Mclaren planerar att köra med 19D på Nurnbourgring.
19D? Jag tror dom skulle nå bättre resultat med en 190D :D
Bild
hahahahahaha :up: :lol: ja omöjligt är det inte
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

knyckt från thescuderia.net

angående rons senaste utspel, ganska kul faktiskt....

"....I am your Father"

Bild