B A H R A I N
-
- Utvisad
B A H R A I N
I ärlightens namn måste medges att ifall Ferrari skulle getts en möjlighet att i förväg få testa Bahrainbanan så skulle det ha sett märkligt ut.
Nu har ju Williams fått göra det och man kan ju tycka att endel fördelar för stallet skulle medfölja tack vara det. Inte för det - jag tycker att det skulle även varit märkligt ifall McLaren skulle ha fått en sådan fördel.
Nu har ju Williams fått göra det och man kan ju tycka att endel fördelar för stallet skulle medfölja tack vara det. Inte för det - jag tycker att det skulle även varit märkligt ifall McLaren skulle ha fått en sådan fördel.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
- Utvisad
Det var väntat......Bridgestone har blivit förbannade på att Williams fick köra "testrundor"......fastän det var ¨förra årets modell.
Jag måste hålla med----inte riktigt "fair play".
Jag måste hålla med----inte riktigt "fair play".
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
-
-
Från autosport, jag struntar i att länka eftersom det är en medlemssite!
(Det är dock gratis att bli medlem...)
Nu vill Ferrari testa i Kina.....sandlådekriget fortsätter!!!
"Ferrari has asked Formula 1 supremo Bernie Ecclestone for a sneak preview of the new-for-2004 Chinese Grand Prix circuit"
-------
Tester Gene drove one of Williams' 2003 FW25 cars at Bahrain's desert track, located near the capital Manama, in a demonstration run last December, and remains the only driver to have tried out the track.
Colombian Juan Pablo Montoya might have hoped to benefit from the sneak preview of the circuit in order to gain some more ground on runaway championship leader Michael Schumacher, but his technical chief has dismissed any such idea.
"Marc drove the car and, even though there was a lot of grit blowing around, the grip levels were not too bad," Head told The Guardian.
"We did just 25 laps which will probably help us for the first half an hour of the first practice session in Bahrain, but the other teams will soon catch up when they start running. It should be fine as long as there isn't a sand storm, in which case conditions could be very difficult."
(Det är dock gratis att bli medlem...)
Nu vill Ferrari testa i Kina.....sandlådekriget fortsätter!!!
"Ferrari has asked Formula 1 supremo Bernie Ecclestone for a sneak preview of the new-for-2004 Chinese Grand Prix circuit"
-------
Tester Gene drove one of Williams' 2003 FW25 cars at Bahrain's desert track, located near the capital Manama, in a demonstration run last December, and remains the only driver to have tried out the track.
Colombian Juan Pablo Montoya might have hoped to benefit from the sneak preview of the circuit in order to gain some more ground on runaway championship leader Michael Schumacher, but his technical chief has dismissed any such idea.
"Marc drove the car and, even though there was a lot of grit blowing around, the grip levels were not too bad," Head told The Guardian.
"We did just 25 laps which will probably help us for the first half an hour of the first practice session in Bahrain, but the other teams will soon catch up when they start running. It should be fine as long as there isn't a sand storm, in which case conditions could be very difficult."
-
Man ser här hur mycket sand gene drar upp på banan
http://www.rtl.nl/system/media/html/e0e ... plate.html
-
- Utvisad
Hyggligt att sätta ut den där länken men jag fick fram bara ljud!Bernie skrev:Man ser här hur mycket sand gene drar upp på banan
EDIT: tredje gången gillt - lyckades......bild oxå.
Senast redigerad av guuben den tor mar 25, 2004 07:32, redigerad totalt 1 gång.
-
- Utvisad
-
-
- Utvisad
I så fall var det märkligt - om det stämmer alltså. För mig veterligen så var McLaren dom första att protestera.LuckyStrike1 skrev:Märkligt av McLaren att kritisera när de själva, av logistiska skäl, tackade nej till att åka till Bahrain och testa lite innan.
Enligt Ron Dennis stod de klara att åka, men valde att avstå av logistiska skäl och istället åka till Shanghai och förhandstesta senare i år.
Kanske en ny klanttaktik från McLucas sida.
-
- Utvisad
-
Som jag tolkat informationen på olika håll och kanter, så har McLaren inte alls erbjudits samma möjlighet som Williams i Bahrein. Varför skulle man i så fall vara så upprörda? Tvärtom så var det väl Shanghai man hoppades på att få smygtesta, men bil och annan utrustning släpptes inte igenom tullen. Som sagt, de här uppgifterna jag slänger ur mig nu kommer inte direkt ur hästens mun, så rätta mig hjärna om jag har fel....LuckyStrike1 skrev:Alla stall blir erbjudna att köra några varv på en ny bana - har hänt förut och kommer att hända igen. Den här gången blev bland annat Williams och McLaren erbjudna. McLaren valde dock att inte köra, men kommer istället att köra på Shanghai-banan senare i år.
FIA erbjuder alla stall den här möjligheten vid olika tillfällen, så det är inget konstigt med det.
-
- Utvisad
-
-
-
The surface on the Bahraini track is covered by a compound called 'Bitumen' which has been developed and produced by Shell. So immediately there is a small advantage to Ferrari as Shell is a partner of Ferrari.
But even better is that the Fiorano circuit in Maranello is layed with 'Bitumen' technology so Ferrari know the surface very well and Bridgestone know what the wear rate is like. So with all these combinations placed together, Ferrari should have just as much advantage as Williams do.
But even better is that the Fiorano circuit in Maranello is layed with 'Bitumen' technology so Ferrari know the surface very well and Bridgestone know what the wear rate is like. So with all these combinations placed together, Ferrari should have just as much advantage as Williams do.
-
"Alcohol and scantily-clad "pit girls" would not be appreciated in the Islamic country, said Bahrain's deputy speaker Adel al-Moawada."
Trist men inte direkt oväntat!
Jag gillar uttrycket scantily-clad pit girls
Jag som både älskar Champagne och scantily clad pitgirls! kanske tur att man inte är där!
Skämt och sido, så är det nog bra att ett land i mellanöstern får chansen att anordna ett F1 lopp. Tids nog så lär de sig nog också uppskatta champagne och läckra pitgirls
Peppe
Hittade en annan rolig sak!
"When the Williams team were sponsored by Saudia Airlines and other Arab sponsors in the late 1970s and early 1980s their drivers were asked to shake bottles of orange juice during their celebrations. "
Trist men inte direkt oväntat!
Jag gillar uttrycket scantily-clad pit girls
Jag som både älskar Champagne och scantily clad pitgirls! kanske tur att man inte är där!
Skämt och sido, så är det nog bra att ett land i mellanöstern får chansen att anordna ett F1 lopp. Tids nog så lär de sig nog också uppskatta champagne och läckra pitgirls
Peppe
Hittade en annan rolig sak!
"When the Williams team were sponsored by Saudia Airlines and other Arab sponsors in the late 1970s and early 1980s their drivers were asked to shake bottles of orange juice during their celebrations. "
-
http://www.formula1.com/race/livetiming/716.html
Kalas sida helt underbar med sektortider etc.
Kalas sida helt underbar med sektortider etc.
-
-
-
- Utvisad
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Om det blir motorbyte så åker han ner tio platser....
Björn hade problem med hydraliken under det första passet men såg inte ut att ha några tekniska problem under andra. Lite illavarslande är det att han är så långt efter dom andra jaggorna, men noterbart är att det är relativt jämnt mellan alla förarna trots att varvet är så långt. Mindre än 1 sekund ner till nionde förare.
Annars var det många som hade problem med fästet, troligen satsades det ordentligt var gränsen ligger eftersom det är en ny bana. Bl a snurrade MS precis som Massa (inte så ovanligt i hans fall). Trulli fick stop och sen var det som sagt ett antal punkteringar för Michelin.
JB TV4
Björn hade problem med hydraliken under det första passet men såg inte ut att ha några tekniska problem under andra. Lite illavarslande är det att han är så långt efter dom andra jaggorna, men noterbart är att det är relativt jämnt mellan alla förarna trots att varvet är så långt. Mindre än 1 sekund ner till nionde förare.
Annars var det många som hade problem med fästet, troligen satsades det ordentligt var gränsen ligger eftersom det är en ny bana. Bl a snurrade MS precis som Massa (inte så ovanligt i hans fall). Trulli fick stop och sen var det som sagt ett antal punkteringar för Michelin.
JB TV4
-
22 21 Zsolt Baumgartner Minardi-Cosworth 1:37.049
23 20 Gianmaria Bruni Minardi-Cosworth 1:37.347
24 37 Bjorn Wirdheim Jaguar-Cosworth 1:37.443
25 40 Bas Leinders Minardi-Cosworth 1:37.792
Alltså han är långsammare än BÅDA minardibilarna.. Det kan inte stämma. Även med 100kg mer bränsle och mina dubbdäck ska han köra ifrån dem! Denna säsong är mörk för en "patriotisk" mclaren älskare.
Alltså han är långsammare än BÅDA minardibilarna.. Det kan inte stämma. Även med 100kg mer bränsle och mina dubbdäck ska han köra ifrån dem! Denna säsong är mörk för en "patriotisk" mclaren älskare.
-
De har kört ett pass till sen dess.......Fp730a skrev:22 21 Zsolt Baumgartner Minardi-Cosworth 1:37.049
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_ ... t_id=20395
-
-
-
-
Interview senare i kväll med montoya
http://www.bbc.co.uk/fivelive/programme ... aone.shtml
http://www.bbc.co.uk/fivelive/programme ... aone.shtml
-
Oaktat resultatlistan från de båda passen idag så var Björn nöjd med sin insats. Första passet kan man räkna bort helt och hållet eftersom man hade ett elektriskt fel på en hydraulisk ventil i tanken som gjorde att det rann ut olja som tog eld och tvingade honom i depå för mer än halva passet. I andra passet var Björn bra med i förhållande till sina teamkompisar fram till mitten av passet. När det var ca femton minuter kvar gick Webber och Klien ut med nya däck och satte tider i regionen 1.33.6 för Klien respektive 1.33.8 för Webber. Några minuter därefter gick Björn ut på ett nytt set däck och förbättrade sig markant i första spliten för att sen i andra sektorn tappa ca 1,2 (41,1) sek i förhållande till sin tidigare bästa tid (39,8) i samma sektor. Skälet till tidsförlusten berodde på (hör och häpna) att en viss Herr Klien inte lämnade plats till Björn i ”turn six” varför Björn fick bromsa och tappade enligt data loggningen en sekund bara i den böjen. I nästa sektor och sista sektorn satte Björn återigen en personbästatid men hela varvet förstördes oaktat detta helt och hållet pga incidenten med Christian. I samband med Briefingen konstaterade Björns ingenjör Ron Hartvell att utan den missen så hade varvet varit snabbare än både Marks och Christians varv minuterna innan. Efter detta var det slut för Björn eftersom han under de sista minuterna skulle testa starter vilket var synd eftersom de flesta i slutet gick ut med den mjuka gummiblandningen vilket bla innebar att banan blev otroligt mycket snabbare under de sista fem sex minuterna då både Webber (hårt gummi) och Christian (mjukt gummi) förbättrade sig med mer än en och en halv sekund. ”Det här kanske inte är bra för sponsorerna sa Björn till mig efter passet men för oss har det ändå varit uppmuntrade eftersom vi ser att tiderna finns där ifall allt faller på plats.
Källa: Ö Wirdheim= Björns far på forumet f1bb.com
Källa: Ö Wirdheim= Björns far på forumet f1bb.com
-
Tragiskt för Kimi!
Problem med motorn igen! Snacka om otur, eller? Hur kommer det sig att det bara är Kimis motor som går sönder och inte Davids? Tål att tänka på?
Det verkar dock som om ferrari kommer att gå väldigt väldigt bra på Söndag. Trots detta tror jag att vi kommer att få se ett ganska intressant och händelsrikt lopp!
/Peppe
Problem med motorn igen! Snacka om otur, eller? Hur kommer det sig att det bara är Kimis motor som går sönder och inte Davids? Tål att tänka på?
Det verkar dock som om ferrari kommer att gå väldigt väldigt bra på Söndag. Trots detta tror jag att vi kommer att få se ett ganska intressant och händelsrikt lopp!
/Peppe
-
-
-
-
-
-
-
Jo fast kanske men får sätta ett varningens finger för däcksvalet, Michelingummit på Williamskärrorna såg seeeeeeegt ut. Möjligtvis kör BAR med en något hårdare blandning.Sami skrev:
McLaren är ju bara ett stort jävla mörker just nu!
Förövrigt så ser det lite ut som att Williams och BAR ska kunna ge Ferrari en match imorgon och det är ju skoj.
Go Kimi!
Jag hoppas på fight om alla platser men framförallt om 1:a platsen.
-
Vet någon vad Mclaren gjorde? Var det enbart för att få byta motor som KR gjorde sådär?
Jag håller ALLA mina tummar för söndagens lopp ska bli spännande.
Resultaten talar ju för sig själva. Man var uppblåst som en ballong innan säsongen och just nu är världen mökrare än trollskogen!Jag saknar mina traditionella McLaren [Kimi] lovers!
De blir så tysta när det går grus i maskineriet.
Jag håller ALLA mina tummar för söndagens lopp ska bli spännande.
-
Ferrari ser överlägsna ut. Michael Schumacher tog pole rätt lätt trots ett varv med många små missar. Williams verkar göra ett försök att komma före på gridden med hjälp av geledäck som tappar greppe efter 2/3 dels varv. Det blir nog inte så spännande imorgon.
Har inte läst vad som var fel med Kimis bil eller om det var taktik. Han hade ju ändå inte kvalat bättre än sexa-sjua och då kan man ju nästan lika gärna byta motor igen och starta 20de i stället.
Har inte läst vad som var fel med Kimis bil eller om det var taktik. Han hade ju ändå inte kvalat bättre än sexa-sjua och då kan man ju nästan lika gärna byta motor igen och starta 20de i stället.