Grattis Bernie (och FIA som går i hans koppel)!
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:54
Grattis Bernie (och FIA som går i hans koppel)!
Nu har du fått F1 precis dit du ville.
När några andra team började komma ikapp ifjol, så ändrade du reglerna för däcken retroaktivt (Michelin hade haft samma gjutformar i 38 GP, sen Imola 2001 men det är inte dags att klaga förrän Hakan börjar förlora)
Montoya börjar se ut som en vinnare, ge han en drive thru (Indy 2003) så är det fixat.
Ojdå, Mästaren åker av då han blir omkörd på UTSIDAN av Montoya, ignorera för tusan det faktumet att han får hjälp av funktionärerna att ta sig upp ur sandlådan.
Ferraris motorer verkar aldrig gå sönder, inför en regel att motorer ska hålla en hel helg.
Ferrari är bra på depåstopp, inför en högre hastighetsbegränsning i pitlane, så tjänar man mer på flera stopp.
Gött, nu vinner han igen.
Jag tackar och somnar om.
När börjar MotoGP säsongen?
När några andra team började komma ikapp ifjol, så ändrade du reglerna för däcken retroaktivt (Michelin hade haft samma gjutformar i 38 GP, sen Imola 2001 men det är inte dags att klaga förrän Hakan börjar förlora)
Montoya börjar se ut som en vinnare, ge han en drive thru (Indy 2003) så är det fixat.
Ojdå, Mästaren åker av då han blir omkörd på UTSIDAN av Montoya, ignorera för tusan det faktumet att han får hjälp av funktionärerna att ta sig upp ur sandlådan.
Ferraris motorer verkar aldrig gå sönder, inför en regel att motorer ska hålla en hel helg.
Ferrari är bra på depåstopp, inför en högre hastighetsbegränsning i pitlane, så tjänar man mer på flera stopp.
Gött, nu vinner han igen.
Jag tackar och somnar om.
När börjar MotoGP säsongen?
'Mansell is slowing it down, taking it easy. Oh no he isn't! It's a lap record.' - Murray Walker
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Söderhamn, Sweden
-
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Åland
Re: Grattis Bernie (och FIA som går i hans koppel)!
Jag håller med dej Sprint RS, men det är nåt vi får leva med när det gäller F1.
Men Mclarens dåliga tillförlitlighet har slagit hårt mot stallet länge nu. Det här börjar ju bli patetiskt....
Jag tror att Mika såg vad som var på väg att hända (det var ju jävligt dåligt ställt redan på hans tid.) och därför lade han av.
Jag kommer faktist inte ihåg när MS måste bryta pga motorproblem??
Det måste man ju ge Ferrari en eloge för.
Faan också, det lutar mot att jag får rätt:
"Jag förutspår att dom i toppen kommer att samla på sej en 50-60 poäng medan Kimi kanske lyckas få ihop 7-8 innan Mclaren får trim på sin lådbil.
Jag har nu tappat hoppet om titeln för i år. Högst en 3 plats. "
Men Mclarens dåliga tillförlitlighet har slagit hårt mot stallet länge nu. Det här börjar ju bli patetiskt....
Jag tror att Mika såg vad som var på väg att hända (det var ju jävligt dåligt ställt redan på hans tid.) och därför lade han av.
Jag kommer faktist inte ihåg när MS måste bryta pga motorproblem??
Det måste man ju ge Ferrari en eloge för.
Faan också, det lutar mot att jag får rätt:
"Jag förutspår att dom i toppen kommer att samla på sej en 50-60 poäng medan Kimi kanske lyckas få ihop 7-8 innan Mclaren får trim på sin lådbil.
Jag har nu tappat hoppet om titeln för i år. Högst en 3 plats. "
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Det är ju bra att ha saker att skylla på när ens favoriter inte vinner. Men enligt mig så får Williams och Mclaren skylla sig själva.
Hur ska ett stall som har gnällfittan Ralf Schumacher som förare kunna vinna VM? Han och Montoya pratar ju inte ens med varandra, hur ska dom kunna utveckla en vinnande bil? Det är nog inte så konstigt att Montoya byter stall, han hade nog kunnat gå till Minardi för att slippa den där jättebäbisen.
Och sen Mclaren, om man har en förare som David Coulthard som har "LOOSER" tatuerat i pannan så kan dom inte räkna med lyckas bättre än vad dom gör nu.
Hur ska ett stall som har gnällfittan Ralf Schumacher som förare kunna vinna VM? Han och Montoya pratar ju inte ens med varandra, hur ska dom kunna utveckla en vinnande bil? Det är nog inte så konstigt att Montoya byter stall, han hade nog kunnat gå till Minardi för att slippa den där jättebäbisen.
Och sen Mclaren, om man har en förare som David Coulthard som har "LOOSER" tatuerat i pannan så kan dom inte räkna med lyckas bättre än vad dom gör nu.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Re: Grattis Bernie (och FIA som går i hans koppel)!
Exakt vilka regler ändrades? Reglerna säger samma sak idag som de gjorde för ett år sedan. Och oavsett vilket... bättre att "fusket" avbryts i tid än att de får fortsätta. Michelin hade inte kört med samma däck i 38 lopp. Utformningen ändrade till Monaco förra året. Fusket är helt uppenbart!
Drive Thru gäller alla, även MS fick en drive thru för inte så länge sedan.
Uppputtningen på banan ver helt enligt reglerna. Bara att slå upp.
Williams hade väl ännu bättre track record än ferrari vad gäller motorhaverier, man kan lika gärna säga att det gynnar Williams.
Det är väl upp till andra stall att bli bra på depåstopp. Dessutom strulade det för Ferrari förra året, typ bränder etc.
Du nämner ingenstans de nya poängregler som förra året missgynnade MS och gynnade t.ex. Kimi.
Kom gärna med kritik men håll dig (Buba?) till fakta istället för fria fantasier...
Drive Thru gäller alla, även MS fick en drive thru för inte så länge sedan.
Uppputtningen på banan ver helt enligt reglerna. Bara att slå upp.
Williams hade väl ännu bättre track record än ferrari vad gäller motorhaverier, man kan lika gärna säga att det gynnar Williams.
Det är väl upp till andra stall att bli bra på depåstopp. Dessutom strulade det för Ferrari förra året, typ bränder etc.
Du nämner ingenstans de nya poängregler som förra året missgynnade MS och gynnade t.ex. Kimi.
Kom gärna med kritik men håll dig (Buba?) till fakta istället för fria fantasier...
Sprint RS skrev:Nu har du fått F1 precis dit du ville.
När några andra team började komma ikapp ifjol, så ändrade du reglerna för däcken retroaktivt (Michelin hade haft samma gjutformar i 38 GP, sen Imola 2001 men det är inte dags att klaga förrän Hakan börjar förlora)
Montoya börjar se ut som en vinnare, ge han en drive thru (Indy 2003) så är det fixat.
Ojdå, Mästaren åker av då han blir omkörd på UTSIDAN av Montoya, ignorera för tusan det faktumet att han får hjälp av funktionärerna att ta sig upp ur sandlådan.
Ferraris motorer verkar aldrig gå sönder, inför en regel att motorer ska hålla en hel helg.
Ferrari är bra på depåstopp, inför en högre hastighetsbegränsning i pitlane, så tjänar man mer på flera stopp.
Gött, nu vinner han igen.
Jag tackar och somnar om.
När börjar MotoGP säsongen?
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: mån jul 14, 2003 09:18
Re: Grattis Bernie (och FIA som går i hans koppel)!
JÄVLA GNÄLLSPIKAR!!!!!!Sprint RS skrev:Nu har du fått F1 precis dit du ville.
När några andra team började komma ikapp ifjol, så ändrade du reglerna för däcken retroaktivt (Michelin hade haft samma gjutformar i 38 GP, sen Imola 2001 men det är inte dags att klaga förrän Hakan börjar förlora)
Montoya börjar se ut som en vinnare, ge han en drive thru (Indy 2003) så är det fixat.
Ojdå, Mästaren åker av då han blir omkörd på UTSIDAN av Montoya, ignorera för tusan det faktumet att han får hjälp av funktionärerna att ta sig upp ur sandlådan.
Ferraris motorer verkar aldrig gå sönder, inför en regel att motorer ska hålla en hel helg.
Ferrari är bra på depåstopp, inför en högre hastighetsbegränsning i pitlane, så tjänar man mer på flera stopp.
Gött, nu vinner han igen.
Jag tackar och somnar om.
När börjar MotoGP säsongen?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Re: Grattis Bernie (och FIA som går i hans koppel)!
Det har Bernie fått de senaste 20 åren - F1 har växt enormt, tittarsiffrorna är höga och dessutom tillkommer nya länder och kontinenter. Så visst har Bernie fått F1 dit egentligen alla ville. På köpet har han gjort alla stallchefer och ett oändligt antal förare mångmiljonärer fär livet.Sprint RS skrev:Nu har du fått F1 precis dit du ville.
Espressobjudningen för FIA i Maranello kom lite olägligt, men det visade sig ju att de nya Michelindäcken ockås fungerade ..När några andra team började komma ikapp ifjol, så ändrade du reglerna för däcken retroaktivt (Michelin hade haft samma gjutformar i 38 GP, sen Imola 2001 men det är inte dags att klaga förrän Hakan börjar förlora)
Även om bestraffningen var tveksam, så var det Montoya och Rubens och inte FIA eller Bernie som skapade situationen. Montoya var lite för het, men i år skulle en liknande situation inte bestraffas med en drive-thru och avgöra mästerskapet med de nya reglerna.Montoya börjar se ut som en vinnare, ge han en drive thru (Indy 2003) så är det fixat.
Fullständigt korrekt enligt reglementet - det var ingenting konstigt med det där.Ojdå, Mästaren åker av då han blir omkörd på UTSIDAN av Montoya, ignorera för tusan det faktumet att han får hjälp av funktionärerna att ta sig upp ur sandlådan.
BMW hade lika bra tillförlitlighet som Ferrari ifjol. Så regeln msisgynnar bara de biltillverkare som har ont om pengar och de stall som måste köra med äldre kundmotorer. Det enda som drabbar de stora billtillverkarnas är deras egen okunskap (läs Mercedes rykande motorer)Ferraris motorer verkar aldrig gå sönder, inför en regel att motorer ska hålla en hel helg.
Williams var ifjol bättre än Ferrari på depåstopp flera gånger. Bland annat på Silverstone var man betydligt snabbare att reagera än Ferrari när det car safety cars, gulflagg m.m. Alla kör idag på fler stopp pga av kvalreglerna, inte bara Ferrari. Vill man vinna VM måste man vara bra på depåstopp och det är flera stall som är lika bra som Ferrari.Ferrari är bra på depåstopp, inför en högre hastighetsbegränsning i pitlane, så tjänar man mer på flera stopp.
Summa summarum: Det är inte Ferraris eller Bernies fel att Ferraris konkurrenter inte lyckas stänga luckan till Ferrari helt. Ifjol var den nästan helt stängd och vi fick en fantastiskt spännande säsong.Gött, nu vinner han igen.
Jag tackar och somnar om.
När börjar MotoGP säsongen?
Om man ska skylla på någon så är det:
Williams, Williams förare, McLaren, Ron Dennis, Ilmor-Mercedes, DC och Kimi, Norbert Haug ....till att börja med.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Ja det är väl ungefär som utstuderade fans i övrigt, man lyckas hitta alla möjliga och omöjliga förklaringar till varför det inte gick som önskat! Skillnaden är att dessa personer verkar fälla dessa kommentarer på allvar och tror t om själva på det medans andra skämtar och överdriver för att provocera.
Ungefär som om man skulle förlora i ping pong, - äh jag hade ruskig motvind, mitt racket är slut, du hade bara tur, jag hade ett kletigt tuggummi under sulan, jag hade bråttom iväg, min handled är bruten, jag var nödig, jag är egentligen bättre än du men jag lät dig vinna för att vara bussig, mina skor är så dåliga, mina glasögon var suddiga mm mm.
Ungefär som om man skulle förlora i ping pong, - äh jag hade ruskig motvind, mitt racket är slut, du hade bara tur, jag hade ett kletigt tuggummi under sulan, jag hade bråttom iväg, min handled är bruten, jag var nödig, jag är egentligen bättre än du men jag lät dig vinna för att vara bussig, mina skor är så dåliga, mina glasögon var suddiga mm mm.
Senast redigerad av Gonzo den mån mar 22, 2004 10:36, redigerad totalt 1 gång.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 38
- Blev medlem: sön feb 16, 2003 01:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 703
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
den här konspirations topicen är ju i princip kopierad från montoyas hemsida
http://www.jpmontoya.com/jpmontoya2002/ ... icID=13820
http://www.jpmontoya.com/jpmontoya2002/ ... icID=13820
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Ross Brawn och Rubens Barrichello verkar irriterade på Monotyas snack om att Barrichello bromsade upp honom med flit.
Williams driver Montoya has a long history of blaming everything but himself for not winning, but yesterday he went that little bit further as he blurted out in the FIA press conference that he was held up by Rubens Barrichello after his 3rd stop and that trying to pass a Ferrari would only end in him being taking off the track (he obviously forgets Indy in 2003). However both Rubens Barrichello and Ross Brawn have dismissed his comments as ridiculous and made from frustration at not being able to challenge Michael for the race win.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Re: Grattis Bernie (och FIA som går i hans koppel)!
Okej att det var "enligt reglementet", men jag kan inte låta bli att tycka det är underligt. Att det ska vara Michael Schumacher som blir utknuffad på banan på Nürburgring. När jag inte kan minnas att NÅGON annan förare har blivit utknuffad på banan av banfunktionärer under åtminstone de senaste tio åren - rätta mig gärna om jag har glömt någon. Visst, knuffen var inget regelbrott, men den var jävligt underlig.LuckyStrike1 skrev:Fullständigt korrekt enligt reglementet - det var ingenting konstigt med det där.Ojdå, Mästaren åker av då han blir omkörd på UTSIDAN av Montoya, ignorera för tusan det faktumet att han får hjälp av funktionärerna att ta sig upp ur sandlådan.
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ofta fastnar ju bilarna i sandfållorna så långt in att det är säkrare att låta dem stå än att försöka knuffa in dem på banan igen.
På Nurburgring ifjol stod ju Schumacher i kanten av sandfållan, med en del av bilen kvar på banan. I ett sådant läge är det ju säkrare att knuffa in bilen igen istället för att köra fram en stor traktor till bankanten och börja bogsera bort dem.
Jag kan inte på rak hand komma på några liknande situationer på många år, där en förare fastnat med halva bilen i sandfållan och halva på banan stående mer eller mindre i färdriktningen med motorn på. Rent spontant känns det som en väldigt ovanligt situation.
Men självklart skadade det ju inte att loppet gick i Tyskland, med tyska funktionärer.
På Nurburgring ifjol stod ju Schumacher i kanten av sandfållan, med en del av bilen kvar på banan. I ett sådant läge är det ju säkrare att knuffa in bilen igen istället för att köra fram en stor traktor till bankanten och börja bogsera bort dem.
Jag kan inte på rak hand komma på några liknande situationer på många år, där en förare fastnat med halva bilen i sandfållan och halva på banan stående mer eller mindre i färdriktningen med motorn på. Rent spontant känns det som en väldigt ovanligt situation.
Men självklart skadade det ju inte att loppet gick i Tyskland, med tyska funktionärer.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det kan jag, Marc Gene på Imola, öhhh 2000 var det nog, okej några år sen men exakt samma sak. Jag blev mäkta förvånad att Gene inte blev diskad men åkte hem och läste reglerna och då blv det ju en annan femma, helt rätt gjort av funktionärerna. Då var det inte en tysk i Tyskland med tyska funktionärer...LuckyStrike1 skrev: Jag kan inte på rak hand komma på några liknande situationer på många år, där en förare fastnat med halva bilen i sandfållan och halva på banan stående mer eller mindre i färdriktningen med motorn på. Rent spontant känns det som en väldigt ovanligt situation.
Men självklart skadade det ju inte att loppet gick i Tyskland, med tyska funktionärer.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det var som sjutton ... Gené också ... borde ju vara några till, men det är frågan hur länge den där regeln har funnits.
Hur som helst så är det ju fullkomligt tilåtet, och jag tycker det är en bra regel. Både säkerhetsmässigt och för publiken. Det är ganska trist att se en förare tvingas bryta ett lopp och lämna en perfekt fungerande bil bara för att den står fast i sanden.
Hur som helst så är det ju fullkomligt tilåtet, och jag tycker det är en bra regel. Både säkerhetsmässigt och för publiken. Det är ganska trist att se en förare tvingas bryta ett lopp och lämna en perfekt fungerande bil bara för att den står fast i sanden.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Så VM skall avgöras om tyska funktionärer vill knuffa igång förarna igen, eller inte? Har man kört av och fastnat så får man väl skylla sig själv. Däremot kan man få bli uppknuffad så att man kan linka tillbaks till depån om det är säkerhetsmässigt motiverat relativt att bilen står kvar. Men inte fortsätta racet.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Menar du att du har hittat ett F1-forum som inte innehåller några subjektiva inlägg?Powerslide skrev:Jo, det är klart att man kommer tillbaka hit till objektivitetens högborg nu när F1BB är på service.
Själv tycker jag nog inte att det här kan kallas det och tur är det. Vore rätt tråkigt annars. Typ rabbla upp resultatlistorna och sedan är det bra med det.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Så du har en annan tolkning av reglerna då? Eller är nedanstående din önskan om hur reglerna ska vara.
Självklart spelade det faktum att det var en tysk förare, att föraren är charmant mot den ideella personalen, och att loppet gick i Tyskland in... men nu gällde väl saken huruvida det var i enlighet med reglerna eller inte.
Den colombianska föraren kunde ju ha visat prov på större säkerhetstänkande så hade situationen inte uppstått heller...
Självklart spelade det faktum att det var en tysk förare, att föraren är charmant mot den ideella personalen, och att loppet gick i Tyskland in... men nu gällde väl saken huruvida det var i enlighet med reglerna eller inte.
Den colombianska föraren kunde ju ha visat prov på större säkerhetstänkande så hade situationen inte uppstått heller...
AndersF1 skrev:Så VM skall avgöras om tyska funktionärer vill knuffa igång förarna igen, eller inte? Har man kört av och fastnat så får man väl skylla sig själv. Däremot kan man få bli uppknuffad så att man kan linka tillbaks till depån om det är säkerhetsmässigt motiverat relativt att bilen står kvar. Men inte fortsätta racet.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Nu var det ju såhär att MS hade blivit WDC även om han blivit kvar i den tyska sandfållan!AndersF1 skrev:Så VM skall avgöras om tyska funktionärer vill knuffa igång förarna igen, eller inte? Har man kört av och fastnat så får man väl skylla sig själv. Däremot kan man få bli uppknuffad så att man kan linka tillbaks till depån om det är säkerhetsmässigt motiverat relativt att bilen står kvar. Men inte fortsätta racet.
Som åskådare gillar jag inte sand/grus fållorna, pga att bilar som ofta är funktionsdugliga allt som oftast fastnar där, efter det erbjuder de ingen underhållning! De säkerhetsmässiga arrangemangen är en annan sak.
De förare som trängts av banan och fastnat ska de oxå skylla sig själva?
Tävlingar ska göras upp på banan, inte i sandfållan.
Senast redigerad av Gonzo den tis mar 23, 2004 08:20, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Nu hade M Schumacher inte vunnit VM om inte han blivit inputtad på banan igen och tagit 3 poäng eller var det 4a?Gonzo skrev:
Nu var det ju såhär att MS hade blivit WDC även om han blivit kvar i den tyska sandfållan!
Som åskådare gillar jag inte sand/grus fållorna, pga att bilar som ofta är funktionsdugliga allt som oftast fastnar där, efter det erbjuder de ingen underhållning! De säkerhetsmässiga arrangemangen är en annan sak.
De förare som trängts av banan och fastnat ska de skylla sig själv oxå?
Tävlingar ska göras upp på banan, inte i sandfållan.
Men om nu reglerna säger att det är okej att knuffa in en förare så borde det ju vara lika för alla. Men allt som oftast så är dom snabba på att sätta på stropparna och lyfta bort bilen.
Fast nu har ju F1 aldrig varit någon rättvis sport direkt. Men det ska bli intressant och se hur det blir nästa gång någon står så och om den personen då får hjälp att komma ut igen.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är vad du tycker ja, men reglerna är fullkomligt klara på den här punkten. Dessutom var det den absolut bästa lösningen säkerhetsmässigt.AndersF1 skrev:Så VM skall avgöras om tyska funktionärer vill knuffa igång förarna igen, eller inte? Har man kört av och fastnat så får man väl skylla sig själv. Däremot kan man få bli uppknuffad så att man kan linka tillbaks till depån om det är säkerhetsmässigt motiverat relativt att bilen står kvar. Men inte fortsätta racet.
VM har avgjorts på många olika sätt genom åren, och så fort det är ett tätt mästerskap så kan det vara små detaljer och händelser under året som får en avgörande roll i mästerskapet.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Japp, det är vad jag tycker. Nej, det var inte den bästa säkerhetsmässiga lösningen. Hade funkat lika bra ifall han hade tvingats att genast uppsöka depån efter att ha blivit igångknuffad.LuckyStrike1 skrev:
Det är vad du tycker ja, men reglerna är fullkomligt klara på den här punkten. Dessutom var det den absolut bästa lösningen säkerhetsmässigt.
VM har avgjorts på många olika sätt genom åren, och så fort det är ett tätt mästerskap så kan det vara små detaljer och händelser under året som får en avgörande roll i mästerskapet.
Visst avgör små detaljer ibland, men jag är av uppfattningen att det är bra att i så stor utsträckning som möjligt minska orättvisorna som är utanför stallens kontroll, som i vilket land de råkar köra för tillfället... Men du vill ha så olika förutsättningar som möjligt, eller?
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Varför hade det varit säkrare att låta honom gå in i depån när han väl var ute på banan? Det förstår jag inte riktigt, han blev utknuffad på banan och då var det säkraste alternativet att låta honom gå i depå ...?AndersF1 skrev:Japp, det är vad jag tycker. Nej, det var inte den bästa säkerhetsmässiga lösningen. Hade funkat lika bra ifall han hade tvingats att genast uppsöka depån efter att ha blivit igångknuffad.
Visst avgör små detaljer ibland, men jag är av uppfattningen att det är bra att i så stor utsträckning som möjligt minska orättvisorna som är utanför stallens kontroll, som i vilket land de råkar köra för tillfället... Men du vill ha så olika förutsättningar som möjligt, eller?
Säkerhetsaspekten handlade snarare om hur man på det säkraste sättet fick bort bilen från den positionen den befann sig i, och nu valde man ju det säkraste sättet att få bort bilen på.
Jag tycker inte det är det minsta orättvist, och samma reglemente gäller ju för alla. Så man får ju faktiskt ta och förutsätta att funktionärerna hade knuffat ut bilen, även om någon annan hade kört den och det inte var en Ferrari - under förutsättning att den föraren hade haft samma sinnesnärvaro att inte stänga av motorn och kliva ur utan istället mana på funktionärerna att knuffa ut honom.
Sen tror jag i och för sig att Kimi numera kan få det lite svårare med hjälp från funktionärer om han fortsätter att slå dem, när han har haft en dålig söndagseftermiddag ...
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
"Hade funkat lika bra" skrev jag. Varför skulle det vara sämre säkerhetsmässigt att tvingas åka i depå och avbryta loppet? I det långa loppet lär det vara lite säkrare eftersom en presumtivt trasig bil kommer bort ifrån banan.
Jo, du kan ju tro att de tyska funktionärerna skulle hjälpt Schumis konkurrenter om VM-titeln lika snabb hjälp... Eller de italienska när det gäller Ferrari för den delen. Med 4 lopp i Tyskland och Italien och inga i Colombia eller Finland, så tror jag nog att det kan råda viss orättvisa utanför stallens kontroll.
Jo, du kan ju tro att de tyska funktionärerna skulle hjälpt Schumis konkurrenter om VM-titeln lika snabb hjälp... Eller de italienska när det gäller Ferrari för den delen. Med 4 lopp i Tyskland och Italien och inga i Colombia eller Finland, så tror jag nog att det kan råda viss orättvisa utanför stallens kontroll.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Förstår inte riktigt varför du tittar på F1 om du tror att det hela är en tysk-italiensk konspiration för att ge Schumacher och Ferrari så många segrar som möjligt.
Visst sprang de tyska funktionärerna säkert lite fortare än vad de hade gjort om det hade stått en Williams med colombiansk förare i bankanten med bakdäcken i gruset. Men jag tror att de hade sprungit då också ...
Funktionärer är trots allt racingfans först och främst - inte tifosis eller hängivna Schumacher fans som står vid sidan av banan och hejar fram Schumacher och Ferrari till äran och segrarna.
Och det positiva med det här är att nästa gång en förare hamnar i en liknande situation, oavsett vem det är, så kommer både han och funktionärerna att veta vad man får göra ...
Visst sprang de tyska funktionärerna säkert lite fortare än vad de hade gjort om det hade stått en Williams med colombiansk förare i bankanten med bakdäcken i gruset. Men jag tror att de hade sprungit då också ...
Funktionärer är trots allt racingfans först och främst - inte tifosis eller hängivna Schumacher fans som står vid sidan av banan och hejar fram Schumacher och Ferrari till äran och segrarna.
Och det positiva med det här är att nästa gång en förare hamnar i en liknande situation, oavsett vem det är, så kommer både han och funktionärerna att veta vad man får göra ...
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Vill du inte se racing? Jag ser hellre att förarna får köra och fajtas på banan. Nu är ju reglerna skrivna som de är och om man tycker de är fel får man arbeta för att ändra dem.
AndersF1 skrev:"Hade funkat lika bra" skrev jag. Varför skulle det vara sämre säkerhetsmässigt att tvingas åka i depå och avbryta loppet? I det långa loppet lär det vara lite säkrare eftersom en presumtivt trasig bil kommer bort ifrån banan.
Jo, du kan ju tro att de tyska funktionärerna skulle hjälpt Schumis konkurrenter om VM-titeln lika snabb hjälp... Eller de italienska när det gäller Ferrari för den delen. Med 4 lopp i Tyskland och Italien och inga i Colombia eller Finland, så tror jag nog att det kan råda viss orättvisa utanför stallens kontroll.
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:54
Ponera att man tillämpat samma bestraffning på "Den Store Guden" då han tvingade ut Alonso i gräset i 300 km/h (Silverstone 2003).......El Scorcho skrev:Den där jävla drivethru bestraffningen för Montoya på Indy förra året..ja..den avgjorde VM..bl.a. Sen skadade det ju inte att Williams är så smarta så att de har konkurrentens bror i samma stall;-) och däckstjatet..och så vidare.
Väntar med spänning på vad som ska hända i år ifall det blir jämnt...
'Mansell is slowing it down, taking it easy. Oh no he isn't! It's a lap record.' - Murray Walker
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Varför måste jag tycka att hela F1 är en tysk-italiensk konspiration bara för att jag vill rätta till den lilla orättvisa som jag tycker finns i denna regel?LuckyStrike1 skrev:Förstår inte riktigt varför du tittar på F1 om du tror att det hela är en tysk-italiensk konspiration för att ge Schumacher och Ferrari så många segrar som möjligt.
Så allt är strålande bra med F1 och inget kan bli bättre, men råkar någon tycka att det finns en viss favör i en regel så anser den personen genast att allt är en konspiration och bör därför sluta titta på F1. Balanserad reaktion. Hur är det Lucy, är det du som skrivit den där regeln själv, eller?
Kanske du är rädd att ditt hatobjekt Kimi möjligen kan anses vara den mer välförtjänte mästaren av någon och därför har lite panik?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Då antar jag att du gillar amerikansk racing som CART, där förarna bogseras igång och ut på banan igen om det är möjligt, efter diverse misstag? Allt för showen och att ingen skall sakna just sina idoler på banan.EnzoF1 skrev:Vill du inte se racing? Jag ser hellre att förarna får köra och fajtas på banan. Nu är ju reglerna skrivna som de är och om man tycker de är fel får man arbeta för att ändra dem.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
AndersF1 skrev:Varför måste jag tycka att hela F1 är en tysk-italiensk konspiration bara för att jag vill rätta till den lilla orättvisa som jag tycker finns i denna regel?LuckyStrike1 skrev:Förstår inte riktigt varför du tittar på F1 om du tror att det hela är en tysk-italiensk konspiration för att ge Schumacher och Ferrari så många segrar som möjligt.
Så allt är strålande bra med F1 och inget kan bli bättre, men råkar någon tycka att det finns en viss favör i en regel så anser den personen genast att allt är en konspiration och bör därför sluta titta på F1. Balanserad reaktion. Hur är det Lucy, är det du som skrivit den där regeln själv, eller?
Kanske du är rädd att ditt hatobjekt Kimi möjligen kan anses vara den mer välförtjänte mästaren av någon och därför har lite panik?
Menar du att Bror duktig kan ha fel eller vilja att det går dåligt för några förare? Det kan då jag inte tänka mig. För som han mässar om hur andra har minsann har en trist inställning när dom missunnar Klien eller någon annan sin plats eller position i F1. Nä, det skulle ju vara hyckleri av värsta sort och det kan jag inte tänka mig att en sådan from herre lider av.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Absolut inte, men jag förstår inte ditt problem. Det är ju inte så att MS puttades ut i strid mot reglerna. Nu har detat gynnat honom en gång och då vill du ta bort den regeln. Vad är nästa steg: alla som vinner lopp i röda bilar och kommer från västra Tyskland ska få 3 poäng istället för 10???
Jag säger ingenting om regeln är bra eller inte, däremot var denna incident helt i sin ordning och jag fattar inte vad du ska bråka om...
MAn får ju åka in i depån för en ny vinge om den pajar, ska man förbjuda det också. Eller punkteringar, ska de betyda svartflagg?
Hur mycket vill du skriva om reglerna för att dina favoriter ska ha en chans???
Jag säger ingenting om regeln är bra eller inte, däremot var denna incident helt i sin ordning och jag fattar inte vad du ska bråka om...
MAn får ju åka in i depån för en ny vinge om den pajar, ska man förbjuda det också. Eller punkteringar, ska de betyda svartflagg?
Hur mycket vill du skriva om reglerna för att dina favoriter ska ha en chans???
AndersF1 skrev:Då antar jag att du gillar amerikansk racing som CART, där förarna bogseras igång och ut på banan igen om det är möjligt, efter diverse misstag? Allt för showen och att ingen skall sakna just sina idoler på banan.EnzoF1 skrev:Vill du inte se racing? Jag ser hellre att förarna får köra och fajtas på banan. Nu är ju reglerna skrivna som de är och om man tycker de är fel får man arbeta för att ändra dem.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
AF1, ditt förslag om att föraren skall in i depå om de av funktionärer knuffats in på banan igen är obegripligt.
Om de åkt av och blir inputtade igen så har de torskat massor av tid, vad händer? Förhoppningsvis startar de en frenetisk kamp för att återta placeringar igen, kul racing. För det är väl det vi vill ha, men inte AF1 tydligen då han anser att man ska titta på CART istället och klankar ned på showen. Showen, dvs att bilarna tävlar mot varandra på banan är något dåligt i herr AF1 mening!
Kanske du ska titta på störtlopp istället AF1.
Om de åkt av och blir inputtade igen så har de torskat massor av tid, vad händer? Förhoppningsvis startar de en frenetisk kamp för att återta placeringar igen, kul racing. För det är väl det vi vill ha, men inte AF1 tydligen då han anser att man ska titta på CART istället och klankar ned på showen. Showen, dvs att bilarna tävlar mot varandra på banan är något dåligt i herr AF1 mening!
Kanske du ska titta på störtlopp istället AF1.
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Bra inlägg Gonzo!
Låt gnällspikarna hålla på... vi andra ser hellre att det görs upp på banan än via en massa knpeiga regler. Det har redan ändrats tillräckligt för att försöka peta ned Ferrari och MS från tronen, inget hjälper!
Snart börjar gokartsäsongen och då kommer Dr ¤F1 ändå inte att titta på loppen längre... då blri det bara en massa anti-schumachergnäll... snart börjar han skriva på fria ordet också...
Låt gnällspikarna hålla på... vi andra ser hellre att det görs upp på banan än via en massa knpeiga regler. Det har redan ändrats tillräckligt för att försöka peta ned Ferrari och MS från tronen, inget hjälper!
Snart börjar gokartsäsongen och då kommer Dr ¤F1 ändå inte att titta på loppen längre... då blri det bara en massa anti-schumachergnäll... snart börjar han skriva på fria ordet också...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Hade du tyckt att det var en orättvisa i regeln om t.ex Montoya hade knuffats ut på banan istället? Jag upplever det som att du tyckte det var orättvist att Schumacher knuffades ut på banan bara för att det var han och det var i tyskland ... särskilt som du i nästa andetag påpekar att det är orättvist? med två lopp i Tyskland och två lopp i Italien ... antyder ju att du anser att några förare eller stall behandlas annorlunda än de andra av nationalistiska skäl ...AndersF1 skrev:Varför måste jag tycka att hela F1 är en tysk-italiensk konspiration bara för att jag vill rätta till den lilla orättvisa som jag tycker finns i denna regel?
Nej, allt är inte strålande. Men just den regeln den här diskussionen har kommit att handla om tycker jag är strålande, lysande, fantastisk ... välj de superlativ du vill. Jag ser inte heller hur den skulle gynna en del förare mer än andra. Möjligen gynnar den förare som ofta fastnar i sandfållorna med halva bilen, och då borde den ju gynna Montoya och Kimi mer än Schumacher, för just MS fastnar ju extremt sällan i gruset ... det är faktiskt extremt sällan han ens kör av.Så allt är strålande bra med F1 och inget kan bli bättre, men råkar någon tycka att det finns en viss favör i en regel så anser den personen genast att allt är en konspiration och bör därför sluta titta på F1. Balanserad reaktion. Hur är det Lucy, är det du som skrivit den där regeln själv, eller?
För jag föredrar att se så många bilar som möjligt på banan, inte fast i sandfållorna. Om det fungerar säkerhetsmässigt så skulle jag gärna se att alla bilar som fastnar i gruset med motorn igång får möjlighet att komma tillbaka i loppet. Jag skulle också gärna ha obligatoriska startmotorer i bilarna, så förarna kan starta om bilen om de i samband med en snurrning skulle få motorstopp. I MotoGP och en del standardvagnsklasser samt rally finns ju den möjligheten och jag tycker det höjer underhållningsvärdet betydligt.
Kimi är inte alls mitt hatobjekt, snarare tvärtom. En av de mer spännande supertalangerna som kommit fram till F1 på senare år. För mig är Schumacher den mest välförtjänte mästaren ifjol för han vann flest lopp och tog flest poäng och det är vad det handlar om. Kimi gjorde en lysande säsong under sina förutsättningar - kanske för lysande. För mina förväntningar på honom inför den här säsongen är extremt stora och kanske är jag därför lite besviken på honom så här långt. Så den här kommentare från dig tycker jag är patetisktKanske du är rädd att ditt hatobjekt Kimi möjligen kan anses vara den mer välförtjänte mästaren av någon och därför har lite panik?
Ifjol vann han trots allt bara ett lopp, sitt enda, men det gjorde också Alonso. Och Kimi har så här långt i sin F1-karriär haft betydligt bättre förutsättningar än Alonso. Så mina förväntningar inför det här året på Kimi var att han skulle visa att han kan höja sig ett steg ytterligare.
Nu har säsongen börjat uselt med en usel bil - men jag spårar redan en viss frustration i Kimi som tar sig uttryck i ett rätt omoget beteende. Michael Schumacher i samma situation uppträder inte på samma sätt, och Kimi tar förhoppnignsvis den här säsongen som en erfarenhet han kan lära sig av: hur man uppträder när motgångarna kommer för att komma starkare ur dem och bli ännu mer framgångsrik.