Ecclestone om kvalet

Kungaklassen av motorsport...
RacerBice

Ecclestone om kvalet

Inlägg av RacerBice »

Han verkar ha tröttnat på envarvskval, den gode Bernie, och längtar tydligen tillbaka till den gamla goda tiden. Inte för att han väl någonsin var den ivrigaste påhejaren av det nya formatet.... Ska bli intressant i alla fall att följa den fortsatta debatten. Själv har jag helt och hållet struntat i att se de 5-6 senaste kvalen, som ju kort och gott är för jävla skittråkiga för att plåga sig igenom. Frågan är dock om Ferraris dominans kanske skulle öka än mer med en återgång till den gamla ordningen. Och det är väl i dagsläget (om de ska fortsätta att vara så överlägsna som under den gångna helgen) inte något man vill stimulera, direkt....
Transalp

Inlägg av Transalp »

Vore rologare med det gamla kvalformatet samt kvaldäck som de har i motoGP.. Så de verkligen plockar ur max ur bilarna under 1 varv..
Användarens profilbild
Boxerman

Inlägg av Boxerman »

Skulle man inte kunna göra så att man fick ett försök på sig men att man fick göra det på 4 varv eller liknande, går man i depå är det färdigt :quest: :-?
Joakim Quensel

Inlägg av Joakim Quensel »

Jag tycker att det sämsta med dagens kvalregler är att bilarna har olika mycket bränsle. Tidigare var det en härlig prestige-kamp (speciellt mellan teamkamrater) i att kunna köra snabbast under ett varv.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Jag upprepar det jag skrev i en annan sträng: varför ha kval överhuvud taget? Placera de snabbaste sist så händer det åtminstone något under loppet!
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Cuscino skrev:Jag upprepar det jag skrev i en annan sträng: varför ha kval överhuvud taget? Placera de snabbaste sist så händer det åtminstone något under loppet!
En tanke god som vilken annan, men vilken ordning längst bak?
Det blir massor med omkörningar iaf, fast jag kan tänka mig att de snabbaste blir lite småsura.
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Gonzo skrev:En tanke god som vilken annan, men vilken ordning längst bak?
Förslagsvis efter hur de placerat sig i föregående lopp. Tänk dig följande startuppställning i Malaysia:

1. Kimi Raikkonen
2. Zsolt Baumgartner
3. Mark Webber
4. Gianmaria Bruni
5. Nick Heidfeld
6. Felipe Massa
7. Giorgio Pantano
8. Olivier Panis
9. Cristiano da Matta
10. Christian Klien
11. Giancarlo Fisichella
12. Takuma Sato
13. David Coulthard
14. Jarno Trulli
15. Jenson Button
16. Juan Pablo Montoya
17. Ralf Schumacher
18. Fernando Alonso
19. Rubens Barrichello
20. Michael Schumacher

Håll med om att man skulle se fram mot det racet mer än vad man gör i dagsläget?
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Det skulle nog bli väldigt spännande...men det finns en hake, vartannat lopp så vill man komma sist för att kunna starta först i nästa lopp, då kommer tävligen handla både om att komma sist och först, skulle vara kul o se hur 10 bilar kryper fram mot målflaggan....
Tänk vilken fördel Kimi skulle ha i ditt exempel!
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Gonzo skrev:Det skulle nog bli väldigt spännande...men det finns en hake, vartannat lopp så vill man komma sist för att kunna starta först i nästa lopp, då kommer tävligen handla både om att komma sist och först
Det tror jag inte. Men rätt strategi har toppstallen definitivt kapacitet att vinna även från sista startposition, möjligen undantaget extremfallet Monaco.
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Jo det är möjligt, men det blir iaf väldigt svårt för den som startar sist att vinna och det troligaste är väl ändå att han inte vinner.

Men hursomhelst skulle det vara kul och se hur en sån säsong utvecklade sig, de är ju bra på att anpassa sig efter nya regler även om denna nog aldrig blir genomförd. Fast det tror jag inte att du trodde heller.
Användarens profilbild
El Scorcho

Inlägg av El Scorcho »

men..förra året tycker jag kvalet var väldigt bra upplagt..i år..vad i h-e var det för nåt..första varvet var dåligt..

håller delvis med..tycker de borde köra de här shoot-out varven..ett försök..eller kör två och ta bästa tiden..eller lägg ihop eller vad ni vill..men låt teamen fylla på bränsle till loppet så att man ser vem som är snabbast på ett varv..
Användarens profilbild
Boxerman

Inlägg av Boxerman »

Gonzo skrev:Det skulle nog bli väldigt spännande...men det finns en hake, vartannat lopp så vill man komma sist för att kunna starta först i nästa lopp, då kommer tävligen handla både om att komma sist och först, skulle vara kul o se hur 10 bilar kryper fram mot målflaggan....
Tänk vilken fördel Kimi skulle ha i ditt exempel!
På detta sätt skulle man inte vinna ett VM på :D
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Troligtvis inte!