Lönekaruesllen i F1

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
gringo
Inlägg: 1456
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Hultsfred

Lönekaruesllen i F1

Inlägg av gringo »

Funderade lite precis. Skulle det inte gå att, som Bernie säger, införa ett lönesystem som bygger på inkörda poäng istället för en fast summa? I den ädla sporten speedway är ju detta så gott som vedertaget överallt. En garanti + poängbonus. Men, det finns riktigt många som bara kör för poängpengar.

Vad tror ni?

/gringo
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

F1 är en marknad styrd av utbud och efterfrågan. F1-stallen kommer att betala det de anser förare och övrig personal är värd och vad de har råd med. Idag har i princip alla stall lönesystem där bonusar för antalet poäng ingår till såväl förare som mekaniker, ingenjörer o.s.v.

Jag tror inte att det är rätt väg att gå genom att någon annan bestämmer hur mkt stallen ska betala. Tack vare sidoavtal med sponsorer o.s.v kommer stallen ändå att betala mer än så för nyckelpersoner. En stor del av Schumachers lön betalas ju t.ex av Marlboro och inte av Ferrari.

Så jag tror inte det - just nu är det stallens marknad och därmed betalar de ut lägre löner. Se bara på Ralf Schumacher som inte får igenom sina lönekrav hos Williams för tillfället. Det där är bäst att lämna åt stallen och marknadskrafterna at justera, och istället lägga energi på att begränsa kostnaderna i det tekniska reglementet.
Användarens profilbild
gringo
Inlägg: 1456
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Hultsfred

Inlägg av gringo »

Menar ju naturligtvis att det ska vara individuellt bland stallen men någon slags system som reglerar det i alla fall. Bland speedwayförarna är det ju samma sak, vissa har mer per poäng än andra.

/gringo
Mika
Inlägg: 24
Blev medlem: fre jun 28, 2002 02:00
Ort: Karlstad

Inlägg av Mika »

Saxar in lite "fakta" från Aftonbladet. Är verkligen Skummis lön så överlägsen? Har för mig att jag läste att Kimis lön för 2004 skulle vara ca 50 miljoner dollar :argh: , men det har jag inte en aning om det stämmer.

Sportbladet granskar: så höga är F1-förarnas löner
Michael Schumacher/Ferrari.
Årsinkomst: 540 miljoner kronor.

Ralf schumacher/Williams.
Årsinkomst: 100 miljoner kronor.

David Coulthard/McLaren.
Årsinkomst: 75 miljoner kronor.

Rubens Barrichello/Ferrari.
Årsinkomst: 64 milj.

Juan Pablo Montoya/Williams.
Årsinkomst: 55 milj.

Giancarlo Fisichella/Jordan (i år Sauber).
Årsinkomst: 50 milj.

Jarno Trulli/Renault.
Årsinkomst: 44 milj.

Kimi Räikkönen/McLaren.
Årsinkomst: 42 milj.

Oliver Panis/Toyota.
Årsinkomst: 37 milj.

Jenson Button/BAR.
Årsinkomst: 31 milj.

Christiano da Matta/Toyota.
Årsinkomst: 18 milj.

Mark Webber/Jaguar.
Årsinkomst: 13 milj.

Nick Heidfeld/Sauber (i år Jordan).
Årsinkomst: 12 milj.

Fernando Alonso/Renault.
Årsinkomst: 11 milj.

Björn Wirdheim/Jaguar.
Årsinkomst: Noll kronor.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

gringo skrev:Menar ju naturligtvis att det ska vara individuellt bland stallen men någon slags system som reglerar det i alla fall. Bland speedwayförarna är det ju samma sak, vissa har mer per poäng än andra.

/gringo
Förstår inte riktigt .. om det ska vara indivduellt för stallen, som det är idag, vad ska man då reglera???

Alla stall idag har redan bonussystem för sina anställda baserat på antal pallplatser, segrar, poäng o.s.v.
F1-fan
Inlägg: 223
Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12

Inlägg av F1-fan »

Låt kapitalet styra det är ingen idé att krångla med massa konstiga bonussystem.
När stallen får dålig ekonomi kommer lönerna att sjunka och när de går bra höjs lönerna.
Har faktiskt svårt att förstå regler som är tänkt att sänka kostnaderna i F1.
Titta bara på de stora lagen i fotboll så sent som igår hörde jag att Van Nistelroy i Manchester U har en lön på 90 000 pund i veckan och det är bara en spelare i truppen.
Tänk om fotbollen skulle komma med nya regler för att sänka kostnaderna tex inga dubbar under skorna eller bara en avbytare på bänken etc.
Det enda sättet tror jag att sänka kostnaderna i F1 är att bara tillåta en däcksfabrikant allt annat tror jag bara fördyrar sporten.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Mika skrev:Saxar in lite "fakta" från Aftonbladet.
Tyvärr är fakta och Aftonbladet två totalt inkompatibla begrepp... :wink:
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Lönekarusell är inget specifikt problem bara för F1 utan i stort sett hela sport och nöjesbranschen lider av samma problem (storbolagsdirektörer skulle säkert någon vilja lägga till på listan oxå).
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Linnofil
Inlägg: 260
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Gothenburg, Sweden

Inlägg av Linnofil »

Du har rätt Lemon, det är tyvärr inget specifikt F1 problem. Jag lider också av lönekarusellen. Men jag vet inte om jag riktigt skulle kalla den för karusell. Nedåtgående spiral känns mer likt.... :cry:

Cuscino har också rätt! :D
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Idag har alla rätt.Bild eller va det igår?

Va de rätt?

En sak är säker iallafall, med tanke på att de faktiskt riskerar livet så är de väl värda en slant för besväret. Men 5 - 10 mille måste väl ända vara mer än tillräckligt.
Användarens profilbild
Linnofil
Inlägg: 260
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Gothenburg, Sweden

Inlägg av Linnofil »

Jag riskerar också livet! Jag jobbar i en hög byggnad och kör till jobbet med dåliga bromsar, men inte får jag något för det... :cool2:
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Looser..........Bild
Användarens profilbild
erc
Inlägg: 18
Blev medlem: mån sep 29, 2003 14:33
Ort: Karlstad, Sverige

Inlägg av erc »

...hmmm, mycket har man hört - men ideér om socialistiska fördelningsteorier i samband med det kanske mest kommersiella och kapitalistiska fenomen på hela planeten är ju helt befängt! Survival of the fittest är vad som gäller, och det räcker inte att ha lite talang för att vinna bland de bästa av de bästa. Se på herrar Michael Schumacher, Ron Dennis, Frank Williams: Inte har de fått mycket gratis, deras framgång är baserad på att de är enormt bra på vad de gör!

Efterlyser man en allt igenom sportsligt rättvis motorsportserie får man nog vända sig till Folkrace. Om ens det...
"I am not here to make it interesting, I'm here to win." (Michael Schumacher 2001)
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Visst, om marknadskrafterna får styra helt fritt så kommer F1 att bara bli dyrare och dyrare och ett flertal konkurser är att vänta som den ultima konsekvensen! Det kan stjälpa hela F1 cirkusen.

Survival of the fittest...den starke slår ut den svage, är det ett mantra som skulle vara bra tycker du?

Dessutom giller inte tesen "Survival of the fittest", utan "Survival of the riches" är nog mer adekvat.
Användarens profilbild
erc
Inlägg: 18
Blev medlem: mån sep 29, 2003 14:33
Ort: Karlstad, Sverige

Inlägg av erc »

Om utveckligen leder till att verksamheten blir ohållbart dyr och att konkurserna blir fler än nyetableringarna, ja då lär cirkusen självläka. Jag menar alltså att den negativa konsekvens du beskriver aldrig kommer att tillåtas av de inblandade marknadskrafterna - och särmed aldrig kommer att inträffa.

Ja, jag tycker det är utmärkt att de starka slår ut de svaga. Det är ett utmärkt sätt att motivera utveckling!

Fittest/richest - det går ju hand i hand liksom. Vore det bättre att de sämsta och fattigaste hade det lättast i F1!?!?!
"I am not here to make it interesting, I'm here to win." (Michael Schumacher 2001)
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

erc skrev:Om utveckligen leder till att verksamheten blir ohållbart dyr och att konkurserna blir fler än nyetableringarna, ja då lär cirkusen självläka. Jag menar alltså att den negativa konsekvens du beskriver aldrig kommer att tillåtas av de inblandade marknadskrafterna - och särmed aldrig kommer att inträffa.
Nej stopp å belägg här!
Förhoppningsvis inser F1 branschens medlemmar problemet, vilket de redan gjort, Ron Dennis har föreslagit ett möte för att specifikt tala om kostnadsspiralen och vad göra åt den! Konkurs är den "värsta" konsekvensen om inget görs! Vad du menar med "marknadskrafterna" är lite otydligt, låter på dig som om du likställer det med en medveten orginsation...Vilket det naturligtvis inte är!...F1 branschen och marknadskrafterna som påverkar densamma är absolut inte samma sak!(Detta är dock fel forum för att diskutera vad marknadskrafter är för något).
erc skrev:Ja, jag tycker det är utmärkt att de starka slår ut de svaga. Det är ett utmärkt sätt att motivera utveckling!
Motivationen att utveckla bilarna vidare handlar enbart om att försöka vinna, slå de övriga placeringsmässigt. Konsekvensen av det, blir att de som kommer efter teoretiskt är "svagare". Syftet är aldrig att knäcka, eller slå ut dem för gott.
erc skrev:Fittest/richest - det går ju hand i hand liksom. Vore det bättre att de sämsta och fattigaste hade det lättast i F1!?!?!
Ja varför inte...För mig handlar F1 om racing där så många olika stall ska vara med och rejsa som möjligt. Om de monitärt svagare stallen slås ut så anser jag det ha en negativ effekt på sporten. Toyota lär ha den största budgeten av alla, trots det är de inte starkast (än iaf)!
Användarens profilbild
Linnofil
Inlägg: 260
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Gothenburg, Sweden

Inlägg av Linnofil »

Är det någon som tycker som jag, att Ralf är lite pinsam och uppenbar när han klagar på att Frank inte gjorde nog för att behålla Montoya, Frank borde ha kämpat, erbjudit honom något för att stanna o.s.v. Det vore tråkigt om Williams skulle mista sina båda förare... Är det smidigt att förhandla via pressen?

Ut med idioten, skicka honom och hans lönekrav till Toyota! In med BW och Webber till -05!
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Linnofil skrev:Är det någon som tycker som jag, att Ralf är lite pinsam och uppenbar när han klagar på att Frank inte gjorde nog för att behålla Montoya, Frank borde ha kämpat, erbjudit honom något för att stanna o.s.v. Det vore tråkigt om Williams skulle mista sina båda förare... Är det smidigt att förhandla via pressen?

Ut med idioten, skicka honom och hans lönekrav till Toyota! In med BW och Webber till -05!
Precis :up:
Bort med raffe och in med några vettiga.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Ja, man kan undra vad de håller på med hos Williams egentligen.
Ralf valsar runt i pressen och gnäller. Han borde vara innerligt tacksam att något stall vill betala för hans tjänster överhuvudtaget.
Sen verkar ju FW inte va någon skoj kille heller för den delen...
Kom ihåg att han sparkade en regerande Mästare, varför vet jag inte men så gör man bara inte. OK, Ville blev mästare året efter, men sen var utförskana för Williams.

Så man tycker ju att nu när de fått ordning på bitarna igen så vore det ju synd om man skulle stupa på att man inte kan hålla sams inom de egna leden.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Williams bestämde sig redan 1995 för att sparka Hill och ta in Frentzen. HHF ville dock inte byta sitt kontrakt med Sauber för 1996, som då endast var muntligt, av lojalitetsskäl till Peter Sauber. Williams skrev därför redan 1995 ett kontrakt med Frentzen för 1997. Så under hela 95 och 96 hade Williams redan klart med Villeneuve och Frentzen för 1997, så beslutet om att sparka Hill togs långt innan han var världsmästare.

Villeneuve lämnade stallet för BAR efter 1998, stallet ville behålla honom men kunde inte matcha BAR:s lön. Så Villeneuve fick inte heller sparken.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

OK. Tack för informationen, fullödigt som vanligt.

Fortfarande verkar det dock som att det inte är så hamoniskt inom leden i Williams. Det kommer inte att räcka med bara bra bilar, bra förare och bra tekniker om man inte kan få allt att samverka.

Ska man spöa en perfektionist med matjord i fickorna så får man inte lämna nåt handicap i onödan, menar jag...