Lönekaruesllen i F1
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
Lönekaruesllen i F1
Funderade lite precis. Skulle det inte gå att, som Bernie säger, införa ett lönesystem som bygger på inkörda poäng istället för en fast summa? I den ädla sporten speedway är ju detta så gott som vedertaget överallt. En garanti + poängbonus. Men, det finns riktigt många som bara kör för poängpengar.
Vad tror ni?
/gringo
Vad tror ni?
/gringo
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
F1 är en marknad styrd av utbud och efterfrågan. F1-stallen kommer att betala det de anser förare och övrig personal är värd och vad de har råd med. Idag har i princip alla stall lönesystem där bonusar för antalet poäng ingår till såväl förare som mekaniker, ingenjörer o.s.v.
Jag tror inte att det är rätt väg att gå genom att någon annan bestämmer hur mkt stallen ska betala. Tack vare sidoavtal med sponsorer o.s.v kommer stallen ändå att betala mer än så för nyckelpersoner. En stor del av Schumachers lön betalas ju t.ex av Marlboro och inte av Ferrari.
Så jag tror inte det - just nu är det stallens marknad och därmed betalar de ut lägre löner. Se bara på Ralf Schumacher som inte får igenom sina lönekrav hos Williams för tillfället. Det där är bäst att lämna åt stallen och marknadskrafterna at justera, och istället lägga energi på att begränsa kostnaderna i det tekniska reglementet.
Jag tror inte att det är rätt väg att gå genom att någon annan bestämmer hur mkt stallen ska betala. Tack vare sidoavtal med sponsorer o.s.v kommer stallen ändå att betala mer än så för nyckelpersoner. En stor del av Schumachers lön betalas ju t.ex av Marlboro och inte av Ferrari.
Så jag tror inte det - just nu är det stallens marknad och därmed betalar de ut lägre löner. Se bara på Ralf Schumacher som inte får igenom sina lönekrav hos Williams för tillfället. Det där är bäst att lämna åt stallen och marknadskrafterna at justera, och istället lägga energi på att begränsa kostnaderna i det tekniska reglementet.
-
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Hultsfred
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: fre jun 28, 2002 02:00
- Ort: Karlstad
Saxar in lite "fakta" från Aftonbladet. Är verkligen Skummis lön så överlägsen? Har för mig att jag läste att Kimis lön för 2004 skulle vara ca 50 miljoner dollar , men det har jag inte en aning om det stämmer.
Sportbladet granskar: så höga är F1-förarnas löner
Michael Schumacher/Ferrari.
Årsinkomst: 540 miljoner kronor.
Ralf schumacher/Williams.
Årsinkomst: 100 miljoner kronor.
David Coulthard/McLaren.
Årsinkomst: 75 miljoner kronor.
Rubens Barrichello/Ferrari.
Årsinkomst: 64 milj.
Juan Pablo Montoya/Williams.
Årsinkomst: 55 milj.
Giancarlo Fisichella/Jordan (i år Sauber).
Årsinkomst: 50 milj.
Jarno Trulli/Renault.
Årsinkomst: 44 milj.
Kimi Räikkönen/McLaren.
Årsinkomst: 42 milj.
Oliver Panis/Toyota.
Årsinkomst: 37 milj.
Jenson Button/BAR.
Årsinkomst: 31 milj.
Christiano da Matta/Toyota.
Årsinkomst: 18 milj.
Mark Webber/Jaguar.
Årsinkomst: 13 milj.
Nick Heidfeld/Sauber (i år Jordan).
Årsinkomst: 12 milj.
Fernando Alonso/Renault.
Årsinkomst: 11 milj.
Björn Wirdheim/Jaguar.
Årsinkomst: Noll kronor.
Sportbladet granskar: så höga är F1-förarnas löner
Michael Schumacher/Ferrari.
Årsinkomst: 540 miljoner kronor.
Ralf schumacher/Williams.
Årsinkomst: 100 miljoner kronor.
David Coulthard/McLaren.
Årsinkomst: 75 miljoner kronor.
Rubens Barrichello/Ferrari.
Årsinkomst: 64 milj.
Juan Pablo Montoya/Williams.
Årsinkomst: 55 milj.
Giancarlo Fisichella/Jordan (i år Sauber).
Årsinkomst: 50 milj.
Jarno Trulli/Renault.
Årsinkomst: 44 milj.
Kimi Räikkönen/McLaren.
Årsinkomst: 42 milj.
Oliver Panis/Toyota.
Årsinkomst: 37 milj.
Jenson Button/BAR.
Årsinkomst: 31 milj.
Christiano da Matta/Toyota.
Årsinkomst: 18 milj.
Mark Webber/Jaguar.
Årsinkomst: 13 milj.
Nick Heidfeld/Sauber (i år Jordan).
Årsinkomst: 12 milj.
Fernando Alonso/Renault.
Årsinkomst: 11 milj.
Björn Wirdheim/Jaguar.
Årsinkomst: Noll kronor.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Förstår inte riktigt .. om det ska vara indivduellt för stallen, som det är idag, vad ska man då reglera???gringo skrev:Menar ju naturligtvis att det ska vara individuellt bland stallen men någon slags system som reglerar det i alla fall. Bland speedwayförarna är det ju samma sak, vissa har mer per poäng än andra.
/gringo
Alla stall idag har redan bonussystem för sina anställda baserat på antal pallplatser, segrar, poäng o.s.v.
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
Låt kapitalet styra det är ingen idé att krångla med massa konstiga bonussystem.
När stallen får dålig ekonomi kommer lönerna att sjunka och när de går bra höjs lönerna.
Har faktiskt svårt att förstå regler som är tänkt att sänka kostnaderna i F1.
Titta bara på de stora lagen i fotboll så sent som igår hörde jag att Van Nistelroy i Manchester U har en lön på 90 000 pund i veckan och det är bara en spelare i truppen.
Tänk om fotbollen skulle komma med nya regler för att sänka kostnaderna tex inga dubbar under skorna eller bara en avbytare på bänken etc.
Det enda sättet tror jag att sänka kostnaderna i F1 är att bara tillåta en däcksfabrikant allt annat tror jag bara fördyrar sporten.
När stallen får dålig ekonomi kommer lönerna att sjunka och när de går bra höjs lönerna.
Har faktiskt svårt att förstå regler som är tänkt att sänka kostnaderna i F1.
Titta bara på de stora lagen i fotboll så sent som igår hörde jag att Van Nistelroy i Manchester U har en lön på 90 000 pund i veckan och det är bara en spelare i truppen.
Tänk om fotbollen skulle komma med nya regler för att sänka kostnaderna tex inga dubbar under skorna eller bara en avbytare på bänken etc.
Det enda sättet tror jag att sänka kostnaderna i F1 är att bara tillåta en däcksfabrikant allt annat tror jag bara fördyrar sporten.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Gothenburg, Sweden
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Gothenburg, Sweden
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: mån sep 29, 2003 14:33
- Ort: Karlstad, Sverige
...hmmm, mycket har man hört - men ideér om socialistiska fördelningsteorier i samband med det kanske mest kommersiella och kapitalistiska fenomen på hela planeten är ju helt befängt! Survival of the fittest är vad som gäller, och det räcker inte att ha lite talang för att vinna bland de bästa av de bästa. Se på herrar Michael Schumacher, Ron Dennis, Frank Williams: Inte har de fått mycket gratis, deras framgång är baserad på att de är enormt bra på vad de gör!
Efterlyser man en allt igenom sportsligt rättvis motorsportserie får man nog vända sig till Folkrace. Om ens det...
Efterlyser man en allt igenom sportsligt rättvis motorsportserie får man nog vända sig till Folkrace. Om ens det...
"I am not here to make it interesting, I'm here to win." (Michael Schumacher 2001)
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Visst, om marknadskrafterna får styra helt fritt så kommer F1 att bara bli dyrare och dyrare och ett flertal konkurser är att vänta som den ultima konsekvensen! Det kan stjälpa hela F1 cirkusen.
Survival of the fittest...den starke slår ut den svage, är det ett mantra som skulle vara bra tycker du?
Dessutom giller inte tesen "Survival of the fittest", utan "Survival of the riches" är nog mer adekvat.
Survival of the fittest...den starke slår ut den svage, är det ett mantra som skulle vara bra tycker du?
Dessutom giller inte tesen "Survival of the fittest", utan "Survival of the riches" är nog mer adekvat.
-
- Inlägg: 18
- Blev medlem: mån sep 29, 2003 14:33
- Ort: Karlstad, Sverige
Om utveckligen leder till att verksamheten blir ohållbart dyr och att konkurserna blir fler än nyetableringarna, ja då lär cirkusen självläka. Jag menar alltså att den negativa konsekvens du beskriver aldrig kommer att tillåtas av de inblandade marknadskrafterna - och särmed aldrig kommer att inträffa.
Ja, jag tycker det är utmärkt att de starka slår ut de svaga. Det är ett utmärkt sätt att motivera utveckling!
Fittest/richest - det går ju hand i hand liksom. Vore det bättre att de sämsta och fattigaste hade det lättast i F1!?!?!
Ja, jag tycker det är utmärkt att de starka slår ut de svaga. Det är ett utmärkt sätt att motivera utveckling!
Fittest/richest - det går ju hand i hand liksom. Vore det bättre att de sämsta och fattigaste hade det lättast i F1!?!?!
"I am not here to make it interesting, I'm here to win." (Michael Schumacher 2001)
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Nej stopp å belägg här!erc skrev:Om utveckligen leder till att verksamheten blir ohållbart dyr och att konkurserna blir fler än nyetableringarna, ja då lär cirkusen självläka. Jag menar alltså att den negativa konsekvens du beskriver aldrig kommer att tillåtas av de inblandade marknadskrafterna - och särmed aldrig kommer att inträffa.
Förhoppningsvis inser F1 branschens medlemmar problemet, vilket de redan gjort, Ron Dennis har föreslagit ett möte för att specifikt tala om kostnadsspiralen och vad göra åt den! Konkurs är den "värsta" konsekvensen om inget görs! Vad du menar med "marknadskrafterna" är lite otydligt, låter på dig som om du likställer det med en medveten orginsation...Vilket det naturligtvis inte är!...F1 branschen och marknadskrafterna som påverkar densamma är absolut inte samma sak!(Detta är dock fel forum för att diskutera vad marknadskrafter är för något).
Motivationen att utveckla bilarna vidare handlar enbart om att försöka vinna, slå de övriga placeringsmässigt. Konsekvensen av det, blir att de som kommer efter teoretiskt är "svagare". Syftet är aldrig att knäcka, eller slå ut dem för gott.erc skrev:Ja, jag tycker det är utmärkt att de starka slår ut de svaga. Det är ett utmärkt sätt att motivera utveckling!
Ja varför inte...För mig handlar F1 om racing där så många olika stall ska vara med och rejsa som möjligt. Om de monitärt svagare stallen slås ut så anser jag det ha en negativ effekt på sporten. Toyota lär ha den största budgeten av alla, trots det är de inte starkast (än iaf)!erc skrev:Fittest/richest - det går ju hand i hand liksom. Vore det bättre att de sämsta och fattigaste hade det lättast i F1!?!?!
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Gothenburg, Sweden
Är det någon som tycker som jag, att Ralf är lite pinsam och uppenbar när han klagar på att Frank inte gjorde nog för att behålla Montoya, Frank borde ha kämpat, erbjudit honom något för att stanna o.s.v. Det vore tråkigt om Williams skulle mista sina båda förare... Är det smidigt att förhandla via pressen?
Ut med idioten, skicka honom och hans lönekrav till Toyota! In med BW och Webber till -05!
Ut med idioten, skicka honom och hans lönekrav till Toyota! In med BW och Webber till -05!
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
PrecisLinnofil skrev:Är det någon som tycker som jag, att Ralf är lite pinsam och uppenbar när han klagar på att Frank inte gjorde nog för att behålla Montoya, Frank borde ha kämpat, erbjudit honom något för att stanna o.s.v. Det vore tråkigt om Williams skulle mista sina båda förare... Är det smidigt att förhandla via pressen?
Ut med idioten, skicka honom och hans lönekrav till Toyota! In med BW och Webber till -05!
Bort med raffe och in med några vettiga.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Ja, man kan undra vad de håller på med hos Williams egentligen.
Ralf valsar runt i pressen och gnäller. Han borde vara innerligt tacksam att något stall vill betala för hans tjänster överhuvudtaget.
Sen verkar ju FW inte va någon skoj kille heller för den delen...
Kom ihåg att han sparkade en regerande Mästare, varför vet jag inte men så gör man bara inte. OK, Ville blev mästare året efter, men sen var utförskana för Williams.
Så man tycker ju att nu när de fått ordning på bitarna igen så vore det ju synd om man skulle stupa på att man inte kan hålla sams inom de egna leden.
Ralf valsar runt i pressen och gnäller. Han borde vara innerligt tacksam att något stall vill betala för hans tjänster överhuvudtaget.
Sen verkar ju FW inte va någon skoj kille heller för den delen...
Kom ihåg att han sparkade en regerande Mästare, varför vet jag inte men så gör man bara inte. OK, Ville blev mästare året efter, men sen var utförskana för Williams.
Så man tycker ju att nu när de fått ordning på bitarna igen så vore det ju synd om man skulle stupa på att man inte kan hålla sams inom de egna leden.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Williams bestämde sig redan 1995 för att sparka Hill och ta in Frentzen. HHF ville dock inte byta sitt kontrakt med Sauber för 1996, som då endast var muntligt, av lojalitetsskäl till Peter Sauber. Williams skrev därför redan 1995 ett kontrakt med Frentzen för 1997. Så under hela 95 och 96 hade Williams redan klart med Villeneuve och Frentzen för 1997, så beslutet om att sparka Hill togs långt innan han var världsmästare.
Villeneuve lämnade stallet för BAR efter 1998, stallet ville behålla honom men kunde inte matcha BAR:s lön. Så Villeneuve fick inte heller sparken.
Villeneuve lämnade stallet för BAR efter 1998, stallet ville behålla honom men kunde inte matcha BAR:s lön. Så Villeneuve fick inte heller sparken.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
OK. Tack för informationen, fullödigt som vanligt.
Fortfarande verkar det dock som att det inte är så hamoniskt inom leden i Williams. Det kommer inte att räcka med bara bra bilar, bra förare och bra tekniker om man inte kan få allt att samverka.
Ska man spöa en perfektionist med matjord i fickorna så får man inte lämna nåt handicap i onödan, menar jag...
Fortfarande verkar det dock som att det inte är så hamoniskt inom leden i Williams. Det kommer inte att räcka med bara bra bilar, bra förare och bra tekniker om man inte kan få allt att samverka.
Ska man spöa en perfektionist med matjord i fickorna så får man inte lämna nåt handicap i onödan, menar jag...