Frågor kring Italien och Monza

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Averell

Frågor kring Italien och Monza

Inlägg av Averell »

Jag är tacksam för tips kring Italiens GP. Var är bästa stället att sitta? Eller skall man skippa läktare? Bästa sättet att köpa biljett på? I förväg online eller på plats? Någon som har erfarenhet av att köpa biljetter via gpticket.com? Alla tips tas tacksamt emot...
500 Mondial

Inlägg av 500 Mondial »

Dags att bli av med oskulden på det här forumet...mitt första inlägg.

Jag besökte Monza GP år 2001 då Montoya tog sin första GP-seger.
Beslutet att åka ner blev lite hastigt så alla läktarplatser var slutsålda.
Jag köpte biljetter till "övrig yta utom läktare" via den biljettförmedling som fanns på nedlagda DailyF1.com. Inga problem.

Jag stod vid kurva Grande och såg förvånansvärt bra. Man kommer närmare banan än vid läktare. Coulthard blev stående och gick tillbaka någon meter från åskådarna till italienarnas stora förtjusning. :lol:
Du har inte någon tillgång till bildskärmarna...men något ska man ju få för priset till en sittplats.
Även om du inte väljer läktare måste du vara där tidigt tidigt...gå upp typ 5 på morgonen.

Vilken feststämning...Åk dit!!!

Hotell? Kan rekomendera www.hotelcagrande.it
Bra pris, centralt och hjälpsamma med råd om hur du tar dig till och från Monza...som italienarna gör.

Hoppas du har mer tur än jag så du kan se Ferrari defilera en dubbelseger...
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Köp biljett och köp biljett innan, och köp en läktarbiljett.

Jag har bara varit på Monza en gång, och då satt vi vid läktaren vid första chikanen. Det var ifjol och hade varit perfekt om det inte var så att det var ett stort träd mitt i vägen så man såg bilen först när de styrde in i chikanen. Man såg inte riktigt hela inbromsningen tyvärr, vilket annars hade varit en mäktig syn från 360 km/t ner till 70 km/t. Hade man suttit längre upp mot start- och målrakan på den läktaren hade man däremot inte varit skymd av trädet.

Annars skulle jag föreslå läktaren vid ingången till andra chikanen där det brukar hända en hel del.
500 Mondial

Inlägg av 500 Mondial »

Skulle jag suttit på läktare hade jag nog också valt vid Prima Variante eller vid de båda Lesmokurvorna där det som sagt brukar hetta till...minns 2003 kampen mellan MS vs PM...

Köp i förväg...du vill inte ödsla tid på att stå i kö för en biljett när du kommit dit.

Har bilder från platsen där jag stod ifall du är intresserad.
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Välkommen Mondial, ser fram emot att utväxla inlägg med dig!

MVH

/Gonzo
Ace Ventura

Inlägg av Ace Ventura »

Jag och ett par kompisar ska ner i år till Monza!
Vi köpte våra biljetter på Nickes Sport Resor och dom verkar vara väldigt bra.
Eftersom vi ville ha ett packet pris med allt includerat så tyckte vi att detta alternativ var bäst.

Vi ska sitta vid Parabolica kurvan på nummrerade platser och med storbilds tv.

Hoppas du ska ner för då kanske vi kan ses där.

Välkomen till forumet föresten. :wave:
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

edit....se nedan
Senast redigerad av guuben den lör feb 14, 2004 07:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Jag har suttit i mitten på start- och målrakan, vid Parabolican och vid första chikanen. Och jag skulle rekommendera... eh, jag vet inte. Alla ställen hade sin tjusning. Nu var jag där på sunkracet 2000 där halva startfältet decimerades efter 800 meter, men om man vill se racing är första chikanen bra. Vill man få en imponerande fartupplevelse är start- och mål bra. Vill man studera förarnas körstil och samtidigt få lite fart är Parabolican bra.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

http://www.gpticketshop.com/italy/map_en.shtml (biljetter, hotell, events etc)
GLÖMDE NÄMNA I FÖRRA INLÄGGET:
PÅ WEBPLATSEN HITTAR DU LÄKTAR-VIDEOUPPTAGNINGAR FRÅN MÅNGA BANOR. RÄTT BRA KVALITETET OCKSÅ.

Du hittar också all info att gå via http://f1.racing-live.com.

OCH!!!! Forzas sidor > länkar > resor,biljetter samt en egen plats för ett resebyråföretag.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Averell

Tackar

Inlägg av Averell »

Tackar för tipsen. Just nu lutar det åt Ascari. Är det någon som har köpt biljetter på gp-ticket.com och vad har ni för erfarenheter? Det är ju något billigare att köpa via Monzanet.com direkt, någon med såna erfarenheter? Nåt annat ställe?
Användarens profilbild
gringo

Inlägg av gringo »

Var där samma år som Anfran, visserligen lite tråkigt med inledningen av loppet. Speciellt när Rubens hade pole (har jag för mig?). Satt vid Parabolica och njöt i fulla drag! Har svårt att föreställa mig ett lopp med mer känsla att vara på, det liksom bara vibrerar klassisk mark och stämning i luften. Du kommer inte bli besviken om du åker dit i vilket fall!

/gringo
Användarens profilbild
erc

...beror ju kanske på plånboken

Inlägg av erc »

Jag har varit på Monza i samband med F1-lopp fyra gånger, 1996, 1999, 2000 och 2003. Första gången "råkade" jag bara vara i närheten och köpte en "General Admission"-biljett för hela helgen. Detta ger dig tillgång till alla platser vid fria träning men bara till grönområden (onumrerade platser med eller utan läktare). Den gången såg jag racet från utgången av parabolica med översikt över depåinfarten. 1999 köptes biljetter på samma sätt och jag satt på samma ställe. 2000 köptes återigen samma biljetter, men av Nickes Sportresor i förväg (oroliga medresenärer - i mitt tycke helt onödigt och dyrt). Nu satt jag på ickenumrerad läktare i ingången till parabolica. Här fanns nu även bildskärm. 2003 köpte jag General Admission till bara söndagen, kom sent (runt 11:00) och satt (stod) först i utgången av parabolica men flyttade sedan längs med parabolica på insidan bort till mittan av rakan innan parabolica. Det har aldrig varit några som helst problem med att få biljetter på plats. Inte alls långt från banan finns ett stort köpcenter med tillhörande jätteparkering. Där har jag vid flera tillfällen sovit i bilen - går utmärkt.

Alla år utom 2003 har jag bilat hela vägen ner. 2003 flög vi till Frankfurt med Ryanair (SEK500 t/r) och hyrde en Audi A8 4.2 Quattro -03 och körde de 70 milen till Monza. På väg hem, i Frankfurt avslutades resan med ett besök på bilmässan (rekommenderas!).

Rekommendation: Köp General Admission för hela helgen på plats. Köp INTE av svartförsäljarna du stöter på innan banan. Gå upp idiottidigt på söndagen och skaffa dig en plats i utgången av parabolica. Snåla inte med filmen i kameran! :) Lycka till!
"I am not here to make it interesting, I'm here to win." (Michael Schumacher 2001)