Imola!
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: mån feb 09, 2004 18:19
- Ort: Karlshamn
Imola!
Hade velat se det sista loppet på San marino innan det tas bort...
Åka ner och hylla världens störste racingförare genom alla tider!
Vila i Frid Ayrton Senna 10 år sedan du dog och fortfarande kan ingen bli bättre än dig...
Åka ner och hylla världens störste racingförare genom alla tider!
Vila i Frid Ayrton Senna 10 år sedan du dog och fortfarande kan ingen bli bättre än dig...
FORZA MINARDI
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Det var en tragisk helg det som hände där för 10 år sedan. Både förlusten av Ratzenberger och Senna.
Senna var jätteduktig, kanske inte så lysande under ett helt lopp, men oerhört bra på att köra snabbt ett varv.
Nog har han överglänsts av åtminståne 3 förare mig veterligen. (Fangio, Prost och Schumacher.) Nog så bör väl Schumacher hyllas som den störste så här långt. 6 titlar är sagolikt när man betänker att han kört och slagit storheter som Senna, Hill, Häkkinen och Villeneuve (han ledde överlägset och hade vunnit de 3-4 första loppen då Senna förulyckades och skulle i Benneton blivit WDC oavsett Sennas tragiska död) Men visst, håller med dig, Senna var oerhört duktig och mycket stor kvalare och i viss mån racer under sin levnad.
Han blev något av en martyr då han tragiskt gick bort och vi tenderar att tillskriva martyrer bättre egenskaper än de i själva verket hade. Men han är en av mycket få med 3 WDC titlar och det kan ingen ta ifrån honom.
Vila i frid Roland och Ayrton.
Senna var jätteduktig, kanske inte så lysande under ett helt lopp, men oerhört bra på att köra snabbt ett varv.
Nog har han överglänsts av åtminståne 3 förare mig veterligen. (Fangio, Prost och Schumacher.) Nog så bör väl Schumacher hyllas som den störste så här långt. 6 titlar är sagolikt när man betänker att han kört och slagit storheter som Senna, Hill, Häkkinen och Villeneuve (han ledde överlägset och hade vunnit de 3-4 första loppen då Senna förulyckades och skulle i Benneton blivit WDC oavsett Sennas tragiska död) Men visst, håller med dig, Senna var oerhört duktig och mycket stor kvalare och i viss mån racer under sin levnad.
Han blev något av en martyr då han tragiskt gick bort och vi tenderar att tillskriva martyrer bättre egenskaper än de i själva verket hade. Men han är en av mycket få med 3 WDC titlar och det kan ingen ta ifrån honom.
Vila i frid Roland och Ayrton.
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: sön sep 28, 2003 21:05
- Ort: Luleå
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Att kategoriskt hävda att Senna skulle vara en bättre förare än Prost är önsketänkande. Det går självfallet att hävda det, men Prost bevisade att hans paket var det mest framgångsrika av de båda.
Mycket gott kommer från Frankrike. Ofantligt goda ostar, utsökta viner, Calvados, Cognac, Champagne, Bayonneskinka, halvtaskiga bilar, samt Alain "Professorn" Prost. Har för mig att Jean "1 victory" Alesi var Fransman.
Mycket gott kommer från Frankrike. Ofantligt goda ostar, utsökta viner, Calvados, Cognac, Champagne, Bayonneskinka, halvtaskiga bilar, samt Alain "Professorn" Prost. Har för mig att Jean "1 victory" Alesi var Fransman.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Två lopp hade han vunnit. Senna tog pole i båda, blev tvåa i det första och blev påkörd och fick bryta i första kurvan i det andra. Han tog pole i det tredje och körde av och dog när han låg i ledning.Gösta skrev:han ledde överlägset och hade vunnit de 3-4 första loppen då Senna förulyckades och skulle i Benneton blivit WDC oavsett Sennas tragiska död
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Var Sennas dödskrasch kanske ett utslag av dåliga nerver?ANFRAN skrev: Två lopp hade han vunnit. Senna tog pole i båda, blev tvåa i det första och blev påkörd och fick bryta i första kurvan i det andra. Han tog pole i det tredje och körde av och dog när han låg i ledning.
Michael Schumacher visade prov på nervkolapps i Spaniens GP 1997. Han gjorde en oigenomtänkt manöver som syftade till att hindra Jack Villenueve att bli världsmästare. Ni känner säkert till det väl. (det borde ni göra som F1 fanatiker)
En förhastad tanke, en uppdämd adrenalinsjö och slutet är nära.
Bara en spekulation!!!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Du verkar känna till detaljerna väl. Då vet du säkert också att Senna bad om att få rattstången ändrad i längd eftersom han var missnöjd med sittställningen, trots att han inte vuxit mycket sen loppet innan. Resultatet blev att rattstången brast (åtgärden var olaglig. rattstången fick inte kapas och svettsas igen utan skulle vara i ickemanipulerat skick)ANFRAN skrev:Ja, nerverna kan allt spela en ett spratt. Och göra så att bilen styr rakt fram trots fullt rattutslag till vänster.
Nervositet???
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ja, Williams kortade rattstången, men det är inte bevisat att den brast innan bilen kvaddades. Sedan vill jag minnas att FIA visst hade godkänt svetsningen även om jag inte är säker på att jag minns rätt.
Men jo, det kan ju ha varit nervositet som gjorde att Williams lanserade en rätt kass bil 1994. Så: nervositet!
Men jo, det kan ju ha varit nervositet som gjorde att Williams lanserade en rätt kass bil 1994. Så: nervositet!
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
Jag tycker mig skönja en svag och subtil ironi i ditt inlägg. Svag men fullt märkbar.
Nu gör du mig lite osäker. Om du någonstans hittar information hurvida FIA (kännde till) godkännde ingreppet i rattstången vill jag gärna ta del av det. Jag minns det som att ingreppet var regelvidrigt och utfördes utan FIA´s vetskap. Med stark reservation.
1994 var inte Williamsbilen av samma kvalité (i en jämförelse) som den var 1996 och 1997. Benneton var oerhört starka de åren. Skall plöja igenom mina gamla VHS band för att fräscha upp mitt tynande minne i ämnet.
Jag är av övertygelsen att Ayrton´s dödskrasch var ett resultat av stressig situation/miljö i kombination med en farlig bana och dåligt svetsarbete.
Nu gör du mig lite osäker. Om du någonstans hittar information hurvida FIA (kännde till) godkännde ingreppet i rattstången vill jag gärna ta del av det. Jag minns det som att ingreppet var regelvidrigt och utfördes utan FIA´s vetskap. Med stark reservation.
1994 var inte Williamsbilen av samma kvalité (i en jämförelse) som den var 1996 och 1997. Benneton var oerhört starka de åren. Skall plöja igenom mina gamla VHS band för att fräscha upp mitt tynande minne i ämnet.
Jag är av övertygelsen att Ayrton´s dödskrasch var ett resultat av stressig situation/miljö i kombination med en farlig bana och dåligt svetsarbete.
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: fre apr 23, 2004 18:00
Har svårt att hänga med i dina vingliga argument, har du druckit nu igen Gösta?Gösta skrev:Jag tycker mig skönja en svag och subtil ironi i ditt inlägg. Svag men fullt märkbar.
Nu gör du mig lite osäker. Om du någonstans hittar information hurvida FIA (kännde till) godkännde ingreppet i rattstången vill jag gärna ta del av det. Jag minns det som att ingreppet var regelvidrigt och utfördes utan FIA´s vetskap. Med stark reservation.
1994 var inte Williamsbilen av samma kvalité (i en jämförelse) som den var 1996 och 1997. Benneton var oerhört starka de åren. Skall plöja igenom mina gamla VHS band för att fräscha upp mitt tynande minne i ämnet.
Jag är av övertygelsen att Ayrton´s dödskrasch var ett resultat av stressig situation/miljö i kombination med en farlig bana och dåligt svetsarbete.
-
- Inlägg: 8027
- Blev medlem: mån apr 19, 2004 17:07
- Ort: Solna
redhot skrev:Har svårt att hänga med i dina vingliga argument, har du druckit nu igen Gösta?Gösta skrev:Jag tycker mig skönja en svag och subtil ironi i ditt inlägg. Svag men fullt märkbar.
Nu gör du mig lite osäker. Om du någonstans hittar information hurvida FIA (kännde till) godkännde ingreppet i rattstången vill jag gärna ta del av det. Jag minns det som att ingreppet var regelvidrigt och utfördes utan FIA´s vetskap. Med stark reservation.
1994 var inte Williamsbilen av samma kvalité (i en jämförelse) som den var 1996 och 1997. Benneton var oerhört starka de åren. Skall plöja igenom mina gamla VHS band för att fräscha upp mitt tynande minne i ämnet.
Jag är av övertygelsen att Ayrton´s dödskrasch var ett resultat av stressig situation/miljö i kombination med en farlig bana och dåligt svetsarbete.
Att du inte hänger med beror på helt andra saker. Vissa har det, andra inte, det får du lära dig leva med.
-
- Inlägg: 105
- Blev medlem: sön sep 28, 2003 21:05
- Ort: Luleå