Win XP Pro eller XP Home för spel?

Här diskuteras spel som bland annat anknyter till motorsport.
Användarens profilbild
Linnofil

Win XP Pro eller XP Home för spel?

Inlägg av Linnofil »

Jag skall installera en ny dator. (AMD 2600, 512Mb, 36Gb SATA) Jag funderar på vad som gäller på operativsystemsidan när det gäller spelprestanda? Tidigare har NT/2000 varit sega för spel. Gäller samma för XP pro? Eller gäller det bara "gamla" spel? I så fall vilka?

På det hela taget, är XP segare att köra än Win 98? Jag kör 98 på en annan maskin (P2-450, 256Mb, 13GB) och funderar på att uppgradera den. Vore det ett misstag?

Saken är den att jag har en XP pro uppgrade hemma. Är det värt att försöka fixa en XP home? (Antar att jag kan köra med samma licensnummer?)

Ska jag köra med uppgrade eller ska jag fixa en version som installerar från början?
lazyboy

Inlägg av lazyboy »

xp pro är inte (nämnvärt)tyngre att köra än homeversionen.Det som skiljer mest är möjligheter att kontrollera datorn på distans o nätverksrelaterade funktioner.Däremot är xp betydligt tyngre att köra än 98, så jag skulle säga att din p2-maskin inte kommer att tycka att det är så kul med det operativsystemet, även om du nog har tillräckligt med internminne.
Loranga

Inlägg av Loranga »

Mac OS X 8)
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Loranga skrev:Mac OS X 8)
Jo, till den finns ju alla spel - speciellt de som går bra under Win98. 8)
Användarens profilbild
Linnofil

Inlägg av Linnofil »

Tack Lazyboy! Menar du att spel kommer att gå bra att köra på XPH eller menar du att XPP inte tynger ner maskinen rent allmänt mer än XPH. Jag har dålig erfarenhet av just spel på NT4/2000. DOS spel? (www.elastomania.com addict!)

Spel jag vill köra är t.ex.
Colin McRae 2 (även 1:an kanske?, hur man nu gör med DirectX skiten.)
F1 GP3
F1 RS3
F1-2001
GPL
Elastomania
Quake 2/3

Är det någon som spelar dessa på en XPP maskin, hur går det? Kör någon på Athlon och hur är det med speltillverkarnas snack om att det måste vara 100% Pentiumkompatibelt för att gå att köra, bara skitsnack?

Mer om maskinen:
Proc. - AMD ATHLON XP 2800+ 2.083GHZ SOCKETA 333MHZ BARTON
Moderkort - ASUS A7N8X DELUXE NFORCE2 SOCKET A 400
HD - WESTERN DIGITAL RAPTOR 36.7GB 10000RPM S-ATA
RAM - DIMM DDR 512MB PC3200 400MHZ, SAMSUNG
Grafik - HERCULES 3D PROPHET 9600SE 128MB DVI AGP
lazyboy

Inlägg av lazyboy »

Att du har athlon kommer inte att inverka om du kan spela spelen eller inte. Det är bara prestanda det hänger på, och där lär ju din processor hänga med. Speltillverkarna brukar angen prestandakrav hos pentiummodeller därför att essa är vanligast. Kompabilitetsproblem med spelen tror jag inte heller det kommer att bli, jag har då inte provat nåt spel som inte funkat i XP( jag kör pro). DirectX finns ju i XP så det är inga problem. Alltså prestandamässigt menar jag att det inte spelar nån roll om du kör home eller pro, men att XP ju tar mer resurser än 98. Men din maskin är snabb nog, så det borde inte spela nån roll. Dessutom har jag för mig att det har slutat komma ut nya directX-versioner till 98, så om du skulle installera detta kan det hända att du inte kan spela spel som kommer ut i framtiden.
Hoppas det hjälpte
/Anders
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag har XP Pro och har utan problem spelat Colin McRae 2, GP3 och GP3 2000 (förutom de vanliga problemen med de spelen i form av buggar, inställningar och annat :x ) av de du nämnde. Ett gäng andra spel har också fungerat utan problem i XP Pro, så XP ska inte behöva sätta stopp för dina spel så länge de inte är hemskt gamla.

GPL däremot fungerar inte i XP utan att man laddar ner en massa konverteringspatchar. Jag har inte själv gjort det eftersom jag aldrig riktigt har fått GPL att funka för mig. Bristfälliga datorkunskaper som inte sträcker sig så mycket längre än plug 'n play gör det svårt för mig att fixa specialinställningar.

Men om du kikat på AtlasF1 (www.atlasf1.com) racing simulators forum, så finns där en topic om GPL och XP, där det finns en hel del bra tips och länkar till sidor som beskriver hur man får GPL att funka i XP.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Linnofil

Inlägg av Linnofil »

Tack för all hjälp. Jag har nu installerat Win XP Pro. Det gick utmärkt att spela de få spel jag provade. Quake 1 (!) och Across/Elastomania. (Blev sent och flyttade bara de spel som fick plats på mitt USB minne.)

Ett problem med Colin McRae är att ettan bara funkar med DirektX5 och att man måste installera högre revisioner för att köra 2:an. Dessutom måste jag (enl. Logitech) ha DX8 för att köra min MOMO läderratt med alupedaler.

Funderar på att installera dualboot och köra en W98 för Colin 1. Men då måste jag köra Colin 1 med knapparna, då är det knappast värt det.

Är det nån som kör Colin 1 nu för tiden? Hur har ni gjort?

Tack LS1 för tipset om Atlas BBS. Trodde även den kostade pengar, så jag är aldrig där nu för tiden.