FIAs: Regler och paragrafer

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

FIAs: Regler och paragrafer

Inlägg av Gonzo »

Tänkte iom att så många frågor dyker upp om FIA regler och paragrafer så kan vi samla de frågorna här.
-------------------------------------------------------------------------------------
FredrikF1 skrev: Är det någon som vet vilka regler som gäller angående vikten på bilarna. Finns det någon tollerans som dom måste hålla sig inom??

Tacksam för svar!
Dessa regler avser säsong 2003 och kan vara föremål för förändringar till årets säsong:

4.1 Minimum weight :
The weight of the car must not be less than 605 kg during each
qualifying practice session and no less than 600 kg at all
other times during the Event.

Fredrik hade även frågor om ballast.
4.2 Ballast :
Ballast can be used provided it is secured in such a way that
tools are required for its removal. It must be possible to fix seals
if deemed necessary by the FIA technical delegate.

Källanvisning: www.fia.com
FredrikF1
Inlägg: 65
Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41

Inlägg av FredrikF1 »

Bugar och bockar!!

Intressant det där med viktfördelningen på bilen. Kommer man ner under dom där 605kg, har man ju fördelen att med hjälp av ballast kunna justera viktfördelningen på bilen och då få bättre köregenskaper.

Undrar hur många kg ballast dom använder sig av..
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

Ett officiellt tack till Gonzo som har förstått hur enkelt det kan vara när man har struktur på topics, både för gamla forumrävar och nya dito! :wor:

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Joakim Quensel
Inlägg: 1346
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Joakim Quensel »

FredrikF1 skrev: Undrar hur många kg ballast dom använder sig av..
Jag har hört snackas om upp till 100kg.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

En fundering som jag har, sen pratet om Badoer i en tredje Sauber på fria fredagsträningen. Eftersom det är en fri träning behöver väl inte bilen "helt" överenstämma med regelverket. Rent hypotetiskt skulle han inte kunna ha en egen bil med sig (typ en Ferari 2004) så att däcktesterna han ska syssla med blir meningsfull.

Tjaffsa nu inte om fusk eller ej. Utan vet någon om det skulle vara lagligt. 8)
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Eftersom ämnet där detta ursprungligen befann sig är låst och dessutom handlar om något annat så för jag över informationen hit!
guuben skrev:Görs dessa kraschtester helt och hållet simultant med datorprogram - Mclaren hade ju problem förra året att klara kraschtestet och det medförde ju även att "allt gick åt skogen" med nya bilen.
Görs det inga som helst kraschtester av bilarna "in situ" - exempelvis där ramen och förarbrunnen är som på en "riktig bil" (d.v.s. förövrigt avskalad) som i personbilskraschtester ?
Gonzo skrev:Det här är officiell information gällande år 2000, de kan ju ha ändrat en del men bör i huvudsak stämma!

1.1) Crash and structure testing:
Before use in an Event, all car types have to be subjected to three impact tests, one frontal, one
side and one rear, as well as to a dynamic test on the collapsible steering column. Each car
type also has to be subjected to a load test on the two roll structures and the side of the nose
box.
Every chassis produced by each constructor also has to be subjected to five different static
load tests.
- Survival cell side tests
- Fuel tank floor test
- Cockpit rim test
- Nose push off test
- Side intrusion test

All the above tests have to be carried out before the first Event, the first one normally taking
place around the beginning of December.
FredrikF1
Inlägg: 65
Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41

Inlägg av FredrikF1 »

Jag läste på renaults hemsida att förarna håller på att öva manuell växling. Genom att ligga 300rpm fel i upprepande växlingar under ett varv, kan man tydligen förlora flera tiondelar (på varvet).

Är det någon som vet om det är manuell växling som gäller den här säsongen? :quest:

Letade i reglerna på f.i.a:s hemsida, men den verkar inte vara uppdaterad?

Någon som vet??
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Ja, inga automatlådor denna säsong. Bara semiautomatik, d.v.s. växlingen sker när föraren trycker på padeln bakom ratten. Själva växlingsförfarandet d.v.s. både koppling och växling sker med elektronik, men föraren måste så att säga, säga till när det ska ske...
FredrikF1
Inlägg: 65
Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41

Inlägg av FredrikF1 »

En bra ändring av reglerna tycker jag. Det är ju inte bara bilarna som skall tävla, utan även förarna.

Tack för svaret. :)
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Om jag försått rätt så blir det tack vare de nya reglerna intressanta starter eftersom från 2004 faller bort det "förprogrammerade automatprogrammet" för de första 200-300 metrarna "Ännu förra året så gjorde bilen allting själv utom styrde ratten vid start".
Nu blir det faktiskt förarna som visar hur bra dom är på starterna och inte som förut när alla trodde att "den och den" är bra eller dålig på starter.
OJOJOJ vad spännande första starten skall bli i Melbourna.

Finns det nånstans ett videoclipp på en kraschtest att kolla in? (Antagligen är det hemligt material men.....kanske nånstans ändå)
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Jag har ingen video men lite bilder. Monococken testas på en ramp som är 15 meter lång och lutningen varierar, men är ca 11-15 grader. För den intresserade rekomenderas Nigel MacKnight's bok "Technology of the Formula 1 Car". Ett kapitel handlar just om detta. Den kan med fördel köpas via Forza: https://f1.tauzero.se/main.php?url=books så vi får lite provision.
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Pastis skrev:Jag har ingen video men lite bilder. Monococken testas på en ramp som är 15 meter lång och lutningen varierar, men är ca 11-15 grader. För den intresserade rekomenderas Nigel MacKnight's bok "Technology of the Formula 1 Car". Ett kapitel handlar just om detta. Den kan med fördel köpas via Forza: https://f1.tauzero.se/main.php?url=books så vi får lite provision.
Tack för upplysningen.
Men kan du som har kunskapen (och litteraturen) berätta på vilket sätt det syns så klart att 2004 McLarens framvinge har "Gurnsey-list"
Jag ställde tidigare frågan i McLaren topiken:"Vi har experter här som säkert kan förklara hur Gurnsey-listens principer har här beaktats i designen. "Här ser du Gurnsey-trimmen tydligt".....jag (Guuben) vet inte ens i närheten vad det är.
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Menar du Gurney flaps? Det är en liten L format list (ett liggande L)som sitter längst bak på front och/eller bakvingarna eller andra ytor. Den lilla detaljen samt "end plates" d.v.s. sidoplatterna på vingarna har oerhört stor betydelse i förhållande till deras storlek och kan bidra med ca 30 procent downforce!!! Sidoplatterna förhindrar luftströmmen att "spilla" ut på sidorna och Gurney flaps ger mycket downforce med lite motstånd (drag).
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad
Inlägg: 841
Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35

Inlägg av guuben »

Så "flapsen", "trimmen","tabsen" eller "listen" är precis samma sak?

EDIT: Från Google http://www.mytsn.com/products/image.aspi?prid=83
NU först märkte jag att det var på bakkanten av framvingen man ser dom....och det helt tydligt (jag lurades av att det var bara "korta bitar" och konturutformade dessutom)
Det jag hittade på Google vara bara typ dom hätr långa trimtabsen så finns även i min länk.
1/8 · 1/10 235mm · 1/10 200mm · 1/10 190mm · Decals · Wings · Misc.
Guerney-strip lexan + mountingset 1/8

Part: 1722
Public price: not available
Lexan Gurney-trim to mount on top of the wing. Used to make quick changes to the balance of the car. Set includes nylon fasteners. Width 250mm (1/8 scale size).
Noblesse oblige - ingen dumt i signaturen nu. (temporär snällhet på grund av att vädret ser bra ut idag - åtminstone bättre)
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Ja det stämmer. Det var amerikanen Dan Gurney som var först med detta på sina bilar. På frågan vad det vad för något sade han att det bara var för att förstärka vingens struktur. Tyvärr (för Gurney), gick ingen på det och gick hem och räknade/testade...