F1 SNETT UTE
-
- Inlägg: 106
- Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39
F1 SNETT UTE
Jag har följt F1 sedan 1969 och måste säga att F1 verkar hamnat i en återvändsgränd.Det är helt enkelt för professionellt och för få nya förare som får chansen samt så blir antalet stall bli allt förre. Snart finns det nog bara fem stall och c:a 10 bilar på startlinjen eller 15 om man kräver 3 bilstall vilken kan bli en framtidalösning.Stall som Jordan, Minardi, Sauber, Jaguar och Bar kommer att få svårt att överleva . Ibland tycker jag att som på 60-70 talet var då ibland att storstallen sålde sina fjolårsbilarna till mindre enbilsteam skulle kunna vara en lösning för att få störrw startfält. Varje konstnadsbesparingsregel man inför som nu med en motor för hela helgen tycks göra att det bara blir svårare för de mindre stallen. Att som nu ta betalt för en testkörning verkar ju inte klokt och som Jordan verkar ha tagit in en massa tvivelaktiga förare på test som betalar känns ganska oseriöst. När det gäller Björns W chans så är nog en testförarplasen hos Jaguar kanske inte fel men för deras orutinerade andreförare kan detta vara förödande att ha en som kanske bättre förtjänat platsen som testförare.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Håller med dig Hasse, den inslagna linjen verkar egentligen bara vara ett sätt att långsamt fasa ut de mindre stallen till förmån för de stora biltillverkarna. F1 börjar bli ett gigantiskt skyltfönster för att marknadsföra biltillverkarnas egna bilar. Situationen med förarna är inte heller särskilt uppmuntrande längre!
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Hemligt
Man borde definitivt, som Hasse redan påpekat, få köpa de stora stallens gamla bilar. Man borde även sänka startavgiften. Det finns ju flera stall, som Arden, som vill köra F1 men inte har råd. Men samtidigt måste man behålla vissa krav så att vi inte får nya team i stil med Andrea Moda, Coloni, Simtek, Pacific, Forti, Life, EuroBrun och Fondmetal.
-
- Inlägg: 106
- Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39
Med dagens mått så lyxkades Onyx med lill-lövis som förare 1989 riktigr bra med en pallplats redan förstsa året, sånt går inte idag eller hur Toyota.Man borde kanske införa en F1 serie för fjolårsbilar för förare som villll upp, tex tredjeföraren i teamen. När det gäller Björn W så är han en förare som inte kraschar utan blir snabbare varv för varv och detta gör att han på ett kort pass med en ny bil nog har lite svårt att övertyga
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
Hej Hasse, håller med det i det mest. Men en sak förbryllar i din post och det är den där headbangande punkarsmileyn, är det bra eller dåligt att vissa av stallen kommer attt få det svårt att överleva? Av texten får man intrycket att du tycker det är tråkigt men....
Det är inte lätt det där med smileys. Kilroyx eller Gonzo borde kanske ge oss lektioner i hur man "hitttarenlöjligsmileyförprecisalltochallasituationersomfinnsihelavärldenochlivet"
Det är inte lätt det där med smileys. Kilroyx eller Gonzo borde kanske ge oss lektioner i hur man "hitttarenlöjligsmileyförprecisalltochallasituationersomfinnsihelavärldenochlivet"
-
- Inlägg: 106
- Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39
Jag testade smilen lite. det blev kanske lite fel. När det gäller att sälja fjolårsbilar så är det kanske det Ferrari gjort till Sauber. På 70-talet kunde man köpa ett nytt March F1.chasse för c:a 300 000 lika det fabriksteamet körde och så kostade motorn c:a 200 000 sedan var det bara att anmäla sig och köra GP.
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41
Är det inte så att teknikutvecklingen har gjort bilarna väldigt dyra? Med allt runt omkring såsom vindtunlar o.s.v. Detta slår väl ut dom mindre teamen som inte har råd med dom här nödvändiga investeringarna. För egen del tycker jag att F1 handlar mycket om teknik och utveckling av bilen ....men gillar inte tanken av att biltillverkarna är dom som styr sporten...då försvinner entusiasmen och det skulle inte jag tycka om.
-
- Inlägg: 176
- Blev medlem: fre mar 07, 2003 18:38
Jag kan känslomässigt hålla med dig att det är synd att så få kan vara med i cirkusen,men jag tycker även att man måste vara försiktig med att släppa iväg besparingarna för långt. F1 är F1 och skall vara den yttersta spjutspetsen inom motorsporten där utveckling och ingenjörskonst ska få stort spelrum,jag tycker det är synd att stall som Minardi ska fungera som rundningsmärken för dom som verkligen satsar framåt. Ok att dom "fattigare"stallen kan fungera som plantskola för unga förare,men den idén faller ju lite när det krävs så mycket sponsorpengar för att ta sig in. Jag blir förbannad när P.Stoddart säger att han är berättigad till stöd för att han har ett av de äldsta stallen i F1,man tycker ju att karln borde åstadkommit några resultat under alla dessa år.
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 00:48
- Ort: Sthlm
Jag tycker detta är som F1 ska vara, utvecklingens yttersta förfining till vilken kostnad som helst. De som inte har tillräcklig budget får köra något annat, det kostar att ligga på topp. Alla förare som kan köra tävlingsbil och har gott om sponsorer kan även ta sig in i F1, helt okay. Synd för våran egen Björn, men det ordnar sig i alla fall ser det ut som.
-
- Inlägg: 106
- Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 19:38
- Ort: Stockholm
Re: F1 SNETT UTE
Helt sant, Hasse, det äör det som är F1:s stora problem.HASSE skrev:Jag har följt F1 sedan 1969 och måste säga att F1 verkar hamnat i en återvändsgränd.Det är helt enkelt för professionellt och för få nya förare som får chansen samt så blir antalet stall bli allt förre. Snart finns det nog bara fem stall och c:a 10 bilar på startlinjen eller 15 om man kräver 3 bilstall vilken kan bli en framtidalösning.Stall som Jordan, Minardi, Sauber, Jaguar och Bar kommer att få svårt att överleva.
Om man gämförde CART på vanlig bana med F1 så tycker jag att CART är överlägset, mindre datastyrning och slicks, få tillverkare av chassien och motorer, så i princip alla kan vinna.
Körskickligheten och depåstoppen är absolut viktigast, inte bilarna.
tyvärr verkar det som om CART försvinner nu.
IRL, ja det gåt väöl an men, NASCAR är ju faktiskt mycket roligare.
Sami, det handlar inte om att hitta, det handlar om att fatta, och hur du får fram den enklaste html-kod.Sami skrev:Det är inte lätt det där med smileys. Kilroyx eller Gonzo borde kanske ge oss lektioner i hur man "hitttarenlöjligsmileyförprecisalltochallasituationersomfinnsihelavärldenochlivet"
Jari, HELA Karelen har ALDRIG tillhört Finland.
Jari skrev:Vem har påstått att "hela karelen" har varit finskt?
Jari skrev:till och med östkarelen har hört till finland långt efter Nöteborg.
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Problemet är att det alltid finns pengar att göra av med i formel 1, får man inte göra starka motorer kan man lägga dom pengarna på chassiet och aerodynamiken. Men man kanske skulle ta och förbjuda vindtunnlar och simulerings bänkar, inte heller ha så många testdagar. Det skulle va intressant. Stallen får utföra det störta arbetet på banan där dom hör hemma. Kul idé endast.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Min kommentar till sami (Skrivet: Sön Jan 25, 2004 20:02) tycks ha tagits bort (cencur?) så jag lägger dit den igen!Sami skrev: Det är inte lätt det där med smileys. Kilroyx eller Gonzo borde kanske ge oss lektioner i hur man "hitttarenlöjligsmileyförprecisalltochallasituationersomfinnsihelavärldenochlivet"
- Håll dig till sakfrågan Sami, det här är inte klotterplanket!
Kanske Hasse tycker som jag att storfinansens inflytande på F1 verkar menligt på branschen, ur konkurrenssynpunkt och rent sportsligt!
-
- Inlägg: 106
- Blev medlem: sön jan 25, 2004 15:39
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Tycker mig kunna se en tendens till att de större bilarna söker sig till sporten, BMW, Toyota, Renault...
så om fem år kan jag tänkta mig att Volkswagen koncernen har ett av sina märken på gridden. Tror inte heller att det är omöjligt att se andra märken med.
så om fem år kan jag tänkta mig att Volkswagen koncernen har ett av sina märken på gridden. Tror inte heller att det är omöjligt att se andra märken med.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring