2004 års Ferrarimodell
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
2004 års Ferrarimodell
Årets Ferrari kommer ha en ny annorlunda framvinge som kommer att förvåna. Det avslöjar Jean Todt enligt Planet-F1, den 26/1 får vi se!
Bara den inte blir lika ful som Williams...........nej det går bara inte, det är inte möjligt!
Personligen skiter jag i vad den nya Ferrarin har för modellbeteckning eftersom detta inlägg inte avsåg att diskutera detta.
Bara den inte blir lika ful som Williams...........nej det går bara inte, det är inte möjligt!
Personligen skiter jag i vad den nya Ferrarin har för modellbeteckning eftersom detta inlägg inte avsåg att diskutera detta.
Senast redigerad av Gonzo den tis jan 20, 2004 23:34, redigerad totalt 3 gånger.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:54
Ferrari 655's Front Wing To 'Surprise Everyone' January 20 05:46
So you thought the front end of the radically-new FW26 was something special?
Ferrari's team principal Jean Todt has now hinted that the ever-transmuting world of Formula One may not have seen anything yet.
Talking to the press at the annual ski/media briefing in the Dolomites, Todt - a Frenchman - was asked about the soon-to-be-launched new Ferrari F1 car.
Set to be designated Ferrari '655', the racer will be unveiled on January 26.
Todt insisted that the newest scarlet racer should stay a surprise to the assembled few who will witness it's unwrapping in Maranello later this month.
But he offered the following teaser; Ferrari 655, to wear the coveted 'number 1', boasts a front wing section that could 'surprise everyone.'
So you thought the front end of the radically-new FW26 was something special?
Ferrari's team principal Jean Todt has now hinted that the ever-transmuting world of Formula One may not have seen anything yet.
Talking to the press at the annual ski/media briefing in the Dolomites, Todt - a Frenchman - was asked about the soon-to-be-launched new Ferrari F1 car.
Set to be designated Ferrari '655', the racer will be unveiled on January 26.
Todt insisted that the newest scarlet racer should stay a surprise to the assembled few who will witness it's unwrapping in Maranello later this month.
But he offered the following teaser; Ferrari 655, to wear the coveted 'number 1', boasts a front wing section that could 'surprise everyone.'
'Mansell is slowing it down, taking it easy. Oh no he isn't! It's a lap record.' - Murray Walker
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
Iofs så pratas det endast om vingen inte nosen. Sen tycker jag ferrari gör rätt i att byta namn på bilarna. f1-2000 och f2001 är inte så spännande namn. McLarens namn har ju alla fall en innebörd.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
Bilen kommer att heta F2004 !! ??
655 är bara bilens projektnummer.
Alla bilar som ferrari bygger har sådana nummer enligt www.theprancinghorse.co.uk
655 är bara bilens projektnummer.
Alla bilar som ferrari bygger har sådana nummer enligt www.theprancinghorse.co.uk
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Enligt tyska Bild, som lade fram en skiss över Ferraris nya framvinge så kommer den att ha samma "egenskaper" som Williams men i ett helt annat utförande = "En lång smal öppen nos med rejält utåtgående böjda framvingsfästen". Konstruktören för dagens Williamsvingar Antonia Terzi, jobbade för två år sedan hos Ferrari.
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
http://www.theprancinghorse.co.uk/news/ ... 04/26.html har en skiss.
Kan det månne vara något sådant ferrari kommer med ??
Inte särskilt sensationellt tycker jag i alla fall.
Fast det skall bli jäkligt kul att se vad de har hittat på den 26 januari !
Kan det månne vara något sådant ferrari kommer med ??
Inte särskilt sensationellt tycker jag i alla fall.
Fast det skall bli jäkligt kul att se vad de har hittat på den 26 januari !
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Tack, för linken. Kompisen som berättade till mig om "Bild-artikeln" hade uppfattat att nosen skulle vara tydligt smalare än tidigare hade setts så på det sättet så har vi, som du säger, ett spänningsmoment till den 26 januari.F1-fan skrev:http://www.theprancinghorse.co.uk/news/ ... 04/26.html har en skiss.
Kan det månne vara något sådant ferrari kommer med ??
Inte särskilt sensationellt tycker jag i alla fall.
Fast det skall bli jäkligt kul att se vad de har hittat på den 26 januari !
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Super-Nase fur Ferrari? :
http://www.bild.t-online.de/BTO/
-
klicka vidare på "Nase"artikeln - här är skissen
http://www.bild.t-online.de/BTO/
-
klicka vidare på "Nase"artikeln - här är skissen
-
- Inlägg: 37
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:54
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
"Intressantaste" ludret hittar du om du klickar vidare, nämligen William-vingens skapare "Frau Dr. Superschlau (Sie konstruierte Ralfs neuen BMW)" = som är madam Antonia Terzi, 35 år ung - hon ser ganska ____ ut.Sprint RS skrev:Jag tyckte artikeln till höger var mer intressant:
"Weltkarte der Boxenluder"
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Nepp, tyvärr kan inte jag ta åt mig den äran....tyvärrGonzo skrev:Ha ha, det skulle vara häftigt med en plog! Du läste det förmodligen samtidigt som du skrev det!guuben skrev:det här läste jag nånstans:
Ferrari har monterat en plog framme på nya modellen.
Men i morgon får vi se hur den ser ut....liknar den kanske på Williams Caterpillar (flodhästen har jag också hört) eller McLarens delfin eller är det nåt helt oväntat eller bara "konventionell" design.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
du fick rätt, från F1-live...tyvärr kan jag inte ännu heller metoden hur man klistrar in bilder hit. En bra bild finns på http://www.f1racing.net/photo_large.php ... &startat=0 :Hampus skrev:Hampus skrev:Tror överaskningen ligger i att de inte har en ny design på nosen...
De försöker nog bara stirra upp det övriga fältet.
Vad var det jag sa?
Technical specifications
For the new F2004 [26/01/04 - 12:17]
Ferrari F2004
n Monday Ferrari unveiled the car they hope will carry them to Championship glory in both the 2004 Drivers' and Constructors' Championships. Although the car looks very similar to last year's F2003-GA there are a few differences.
"En riktigt ordentlig antiklimax-grej denhär Ferraripresentationen" - bilen kan ju förstås vara suverän för det.
Technical Specs
Model: F2004
Engine: Ferrari Type 053, V10, cylinder block in cast aluminium
Total Displacement: 2,997 cm3
Timing Gear: Pneumatic distribution, 40 valves
Fuel Feed: Magneti Marelli digital electronic injection
Ignition: Magneti Marelli static electronic ignition
Transmission: Ferrari longitudinal gearbox. Limited-slip differential. Semiautomatic sequential electronically controlled gearbox, 7 gears + riverse
Chassis: Carbon-fibre and honeycomb composite structure
Front Suspension: Independent suspension, push-rod activated torsion springs
Rear Suspension: Independent suspension, push-rod activated torsion springs
Brakes: Ventilated carbon-fibre disc brakes
Length: 4545 mm
Width: 1796 mm
Height:959 mm
Wheelbase: 3050 mm
Front Track: 1470 mm
Rear Track: 1405 mm
Weight with water, lubricant and driver: 605 kg
Wheels (front and rear): 13"
Tyres: Bridgestone
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Kul kille den där Jean Todt!!!! Ny nos...? Nåja den är fortfarande tjusig!
F2004 är myket lik förra årets bil, en intressant detalj som jag genast lade märke till är dock att man kortat hjulbasen med 5 cm, säkerligen för att förbättra prestanda i lågfartskurvorna där b la Williams spöade dem hela tiden!
Dessutom verkar de bantat vikten rejält på bilen! Kanske beroende på vilken förare de sätter i brunnen förstås....
F2004 är myket lik förra årets bil, en intressant detalj som jag genast lade märke till är dock att man kortat hjulbasen med 5 cm, säkerligen för att förbättra prestanda i lågfartskurvorna där b la Williams spöade dem hela tiden!
Dessutom verkar de bantat vikten rejält på bilen! Kanske beroende på vilken förare de sätter i brunnen förstås....
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Synd att jag inte kan föra in bilden hit som jag fick:
Bild rakt uppifrån på 2003.n och 2004,n = jaa, nog fick man kolla in för att se några små skillnader.
MEN, detta betyder förstås inte att bilen inte skulle vara otroligt snabb och bra.
Todt har å andra sidan nu klankat på Williams och McLarens nya bilar och sagt att han är inte alls imponerad av tiderna dom presterat så till den delen låter det som Todt är "lite skraj för vad komma skall" - den som är säker på eget koncept pratar inte nervärderande om andra.
Bild rakt uppifrån på 2003.n och 2004,n = jaa, nog fick man kolla in för att se några små skillnader.
MEN, detta betyder förstås inte att bilen inte skulle vara otroligt snabb och bra.
Todt har å andra sidan nu klankat på Williams och McLarens nya bilar och sagt att han är inte alls imponerad av tiderna dom presterat så till den delen låter det som Todt är "lite skraj för vad komma skall" - den som är säker på eget koncept pratar inte nervärderande om andra.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
- Ort: Sthlm
-
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 19:38
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Tycker det är bättre att länka bilder (man får ta hänsyn till de som sitter o surfar över vanliga modem), så jag hjälpte dig lite traven!guuben skrev:Synd att jag inte kan föra in bilden hit som jag fick:
Bild rakt uppifrån på 2003.n och 2004,n = jaa, nog fick man kolla in för att se några små skillnader.
'Ferrari 2002, 2003, 2004 sett ovanifrån' + ett fotomontage 2004/2003.
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Jäkligt bra jobbat Gonzo...keep up the good work (and spirit).Gonzo skrev:Tycker det är bättre att länka bilder (man får ta hänsyn till de som sitter o surfar över vanliga modem), så jag hjälpte dig lite traven!guuben skrev:Synd att jag inte kan föra in bilden hit som jag fick:
Bild rakt uppifrån på 2003.n och 2004,n = jaa, nog fick man kolla in för att se några små skillnader.
'Ferrari 2002, 2003, 2004 sett ovanifrån' + ett fotomontage 2004/2003.
I synnerhet var det ett bra fotomontage med fifty/fifty bilen.
Tackar allra ödmjukast. Hälsning Guuben
förresten en sak: Jag kan inte länka till min (inkommande) epostlåda eller dator.
Senast redigerad av guuben den mån jan 26, 2004 17:05, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 3263
- Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
- Ort: Malmö
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Nosen är ju inte ens lika. titta på den så ser du att den är mkt smalare och den ser mycket tunnare ut på undersidan.
Den ser ut som en viddare utveckling på 2003.n men det blir ju upp till bevis hur bra den är. tror dom försökt o förbättra 2003.n svaga sidor och där fick vi 2004.n.
Den ser ut som en viddare utveckling på 2003.n men det blir ju upp till bevis hur bra den är. tror dom försökt o förbättra 2003.n svaga sidor och där fick vi 2004.n.
Senast redigerad av Ankan den mån jan 26, 2004 17:13, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Sami skrev:Vad tråkiga dom är som ställer ut samma skrot en gång till och bara döper om den till F2004-5-56 eller vad den nu heter?
Idébrunnen verkar vara helt uttömd.
Dom kör tydligen med "har det funkat förr så funkar det igen".
Personligen tror jag - med iaktagande av endel uttalanden de senaste dagarna - att Ferrari kommer att plagiera Williams frontvinge.
Man kunde läsa från Ferrarihåll att "egentligen hade vi den där (Williams) vingen redan för två år sedan men då använde vi inte den.
Det kan faktist ligga endel sanning i påståendet. Käringkonstruktören A. Tenzi på Ferrari slutade där för två år sedan eftersom hon inte fick en chefspostutnämning som hon hade räknat med. Å andra sidan så är det ingen helt ny idé.
Vi får se - spänningen stiger för var dag inför första loppet.
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Utvisad
- Inlägg: 841
- Blev medlem: sön mar 09, 2003 08:35
Kan inte låta bli att föra in den hit från ett annat forum....ang. alla inlägg idag om Ferraris revolutionerande nos:
"Doesn't look radical to me... It kinda looks like Sauber"
Edit: och det här läste jag just på tyska RTL....dom är inte nådiga:
"F2004 ist ein grosser Bluff Ferrari hat bei der Vorstellung des Wagens für die neue Saison geblufft. Chefdesigner Rory Byrne gab zu, dass der F2004 aussieht wie sein Vorgänger. etc."
"Doesn't look radical to me... It kinda looks like Sauber"
Edit: och det här läste jag just på tyska RTL....dom är inte nådiga:
"F2004 ist ein grosser Bluff Ferrari hat bei der Vorstellung des Wagens für die neue Saison geblufft. Chefdesigner Rory Byrne gab zu, dass der F2004 aussieht wie sein Vorgänger. etc."
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41
Det ser ut som om avgasutsläppen sitter längre in mot centrum av bilen om man jämför med fjolårets bil...
Någon som vet om den nya motorn är smalare än förra årets??
Man kanske gjort som renault och bytt till 72 graders vinkel?
Aerodynamiskt ser det inte ut att vara mycket nytt på bilen...men den kan ju vara snabb ändå!!
Någon som vet om den nya motorn är smalare än förra årets??
Man kanske gjort som renault och bytt till 72 graders vinkel?
Aerodynamiskt ser det inte ut att vara mycket nytt på bilen...men den kan ju vara snabb ändå!!
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nosen kommer att ändras en del.
Bland annat kommer man enligt rai att testa framvingar i olika konfigurationer under testerna i februari.
De säger ju själva att bilen inte kommer att se ut som den gjorde i dag vid första loppet i mars.
Som grundidé har man haft 2003-GA som utgångspunkt men förbättrat den på 2003:ans svaga punkter.
Vevaxeln är sänkt 2 mm!! Snacka om att man jagar mm och gram i denna sport.
Hoppas bara att Bridgestone pallar trycket nu
Bland annat kommer man enligt rai att testa framvingar i olika konfigurationer under testerna i februari.
De säger ju själva att bilen inte kommer att se ut som den gjorde i dag vid första loppet i mars.
Som grundidé har man haft 2003-GA som utgångspunkt men förbättrat den på 2003:ans svaga punkter.
Vevaxeln är sänkt 2 mm!! Snacka om att man jagar mm och gram i denna sport.
Hoppas bara att Bridgestone pallar trycket nu
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Mm det återstår att se om Williams framvinge bara är radikal, eller om den är både radikal och revolutionerande!guuben skrev: Personligen tror jag - med iaktagande av endel uttalanden de senaste dagarna - att Ferrari kommer att plagiera Williams frontvinge.
Personligen tror jag varken Ferrari eller någon annan kommer hoppa på den lösningen i år!
Hur var det nu med testtiderna....ja en slutsats man skulle kunna dra är att Williams inte är snabbare än något annat toppstall, trots ny bil och radikal nos. Och framförallt inte snabbare än Ferrari fjolårsbil. Men som sagt man ska inte dra allt för stora växlar på detta men det kan vara en indikation.
Ferrari kommer fortsätta förfina och utveckla det man redan har i första hand verkar det som.
Utifrån detta ser jag det som mindre troligt att Ferrari skulle haka på gaffeltrucksdesignen!