TF104

Kungaklassen av motorsport...
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

TF104

Inlägg av Ankan »

Inga bards-boards på denna hlr. annars ser den ju skaplöig oxå. liknande Williams lösning vid nosen.
Användarens profilbild
Styggve
Inlägg: 271
Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
Ort: Sthlm

Inlägg av Styggve »

Bild Bild från första testet på Paul Ricard

Ja man blev lika upphetsad som när grannen köpte ny diskmaskin. Lite av en besvikelse att större inovativitet inte infann sig.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

:quest: På vilket sätt är nosen liknande Williams?
Ankan
Inlägg: 797
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: 08 land :)

Inlägg av Ankan »

Sami skrev::quest: På vilket sätt är nosen liknande Williams?
Såg lite fel :) tyckte den såg dubbel kölig ut först.
Användarens profilbild
Sami
Inlägg: 3263
Blev medlem: tor okt 24, 2002 02:00
Ort: Malmö

Inlägg av Sami »

Bilen är väldigt lik förra årets. Det känns inte som att Toyota kommer att ta några steg framåt om man ska gå efter hur den ser ut.
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Styggve skrev:Bild Bild från första testet på Paul Ricard

Ja man blev lika upphetsad som när grannen köpte ny diskmaskin. Lite av en besvikelse att större inovativitet inte infann sig.
Har dom satt en myra i sittbrunnen, ser ut som när min mamma skulle köra Volvo amazon, hon såg heller inte över ratten.

Men inget revolutionerande med bilen på utsidan vad man kan se!
Användarens profilbild
Styggve
Inlägg: 271
Blev medlem: fre maj 16, 2003 01:20
Ort: Sthlm

Inlägg av Styggve »

Fick jag inte med det i de jag skrev?
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

Skrev du oxå om en myra?
Det måste varit en ohyggligt liten text då :D för jag ser den då inte!

Sen kan man ju inte avfärda alla ev. inovativiteter. Det kan ju faktiskt finnas någon under skalet, därför skrev jag inte som du!
FredrikF1
Inlägg: 65
Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41

Inlägg av FredrikF1 »

Tror att Toyota-teamet skyndar långsamt....kanske bättre att utveckla och samla in data på det man har innan man ger sig på nya innovationer.
Men med ett sådant företag bakom ryggen, som har sådana resurser tror i alla fall jag att då kommer bli grymt farliga om några år....
:saucy:
Användarens profilbild
Gonzo
Inlägg: 1217
Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!

Inlägg av Gonzo »

När man läser deras officiella uttalanden så verkar det så, dvs att man i princip vidareutvecklar det man har i första hand.
Ändå har de rättså gott självförtroende och tror sig kunna klättra i tabellen och ta pallplatser
Vad bygger de detta goda självförtroende på kan man undra??
FredrikF1
Inlägg: 65
Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41

Inlägg av FredrikF1 »

Ja den som det visste, dom kanske är rädda om sin budget. Tror inte dom kommer aspierera på pallplatser, men kan kanske få bättre tillförlitlighet på bilen och en strarkare team-känsla.
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

Som sagt så är det så att en bil behöver inte se speciell ut för att vara snabb, en konventionell bil kan vara snabb ändå om man bara får "paketet" att fungera ihop.

Det finns ju ingen anledning att styla på bilen för att den skall se annorlunda ut och då få beröm för innovation och sen inte kunna prestera.

Jag tror nog att det här är det bästa Toyota fått fram ihop med det som finns innanför skalet och då behövs det inga valrosständer därfram....

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
FredrikF1
Inlägg: 65
Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41

Inlägg av FredrikF1 »

Ja, håller med till viss del, förutom det där med valrosständerna... :) Jag tror att dom hittat något där (williams) med den där nosen. Ser väldigt logisk ut rent aerodynamiskt, lättare att styra luftströmmarna med den nya nosen, utan att gå in på detaljer för mycket. :wink:
Användarens profilbild
LOL
Inlägg: 273
Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
Ort: varande

Inlägg av LOL »

Det är så att Williams framvingedesign inte är speciellt ny som idé, det är bara det att ingen annan genomfört det innan då fördelarna inte var så stora.

Geoff Willis BARs technical director:

"We had that idea a few years ago," Geoffrey told Autosport, "but we didn't think it was worthwhile pursuing it because the merits of such a design were so small.

Ser man historiskt så är konstruktionen inte alls ny, men på dagens Williams så kan konstruktionen vara framgångsrik då den troligen passar bra ihop med resten av bilen.

Bildjämförelse förr/nu
Bild

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
FredrikF1
Inlägg: 65
Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41

Inlägg av FredrikF1 »

Ville bara delge mina funderingar. Enligt vad jag läst till mig så vill man få bort den luftströmmen som passerar över mitten av framvingen, detta gör väl dom flesta stallen med hjälp av bards-boards på sidorna, och detta gör man för att styra bort luftströmmen så den inte stör luftflödet över bakvingen.

När det då gäller williams framvinge med betarna, tror jag att man lättare kan styra den luft som kommer över mitten av vingen, mellan betarna för att sedan leda den utåt med barge-boards. Detta för att få en bättre fungerande bakvinge. Och detta blir lättare helt enkelt för att man gjort öppningen större, (mellan betarna) samt att man kortat nosen så att den inte stör luftflödet så mycket.

Men detta är bara egna funderingar, synd att man inte har en vintunnel.... :)
FredrikF1
Inlägg: 65
Blev medlem: tis jan 06, 2004 13:41

Inlägg av FredrikF1 »

Några enstaka skillnader på chassit mellan TF 103/TF 104...


Bild