”inte särskilt klassika förare” som han sa om Montoya när denne körde om Schumacher och om Michelinsstallens däckfuskande som aldrig visade sig vara fusk gjorde att mycket var precis som vanligt hos Ferrari.
Vad kom beviset att det inte var fusk? Sen att man kan tolka den regel olika är en annan sak.
krönikan - 5 bästa stallen
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Aj aj aj aj, nu är du ute på hal is......
Man får inte kritisera F1-krönikor här, iaf inte om krönikan är skriven av juanitos störste beundrare (som samtidigt inte är så förtjust i Ferrari), jag kritiserade en sån krönika en gång och då blev skribenten mycket upprörd och syrak på mig!
Däckstopicen var ju ganska lång he he och var det fusk eller ej, lite av en tolkningsfråga faktiskt, eftersom det fanns en lucka i regeln som utnyttjats.
Mickelingrabbarna karvade sen bort lite gummi från däcken iaf, fast det var nog mest för att gummit höll på att ta slut, eller....nåt!
P.S
Det visade sig senare att en anställd hos Mickelin tillverkade egna "Black Jacks" och stal en massa gummi, vilket var den egentliga orsaken till alltihopa. Ross hade på Frasse Williams förfrågan ställt till med rabaldret för att vilseleda och dölja det faktum att det var Frasse som köpte dessa kondomer sådär vid sidan om!
Man får inte kritisera F1-krönikor här, iaf inte om krönikan är skriven av juanitos störste beundrare (som samtidigt inte är så förtjust i Ferrari), jag kritiserade en sån krönika en gång och då blev skribenten mycket upprörd och syrak på mig!
Däckstopicen var ju ganska lång he he och var det fusk eller ej, lite av en tolkningsfråga faktiskt, eftersom det fanns en lucka i regeln som utnyttjats.
Mickelingrabbarna karvade sen bort lite gummi från däcken iaf, fast det var nog mest för att gummit höll på att ta slut, eller....nåt!
P.S
Det visade sig senare att en anställd hos Mickelin tillverkade egna "Black Jacks" och stal en massa gummi, vilket var den egentliga orsaken till alltihopa. Ross hade på Frasse Williams förfrågan ställt till med rabaldret för att vilseleda och dölja det faktum att det var Frasse som köpte dessa kondomer sådär vid sidan om!
-
- Inlägg: 273
- Blev medlem: mån sep 01, 2003 09:31
- Ort: varande
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Ja men nu kom kritiken från dig iaf..........positiv kritik och då är det nog godkänt! Jag ska ta tillfället i akt att stämma i bäcken...Ankan skrev:Det var inge kritik mer en undring av mej krönikan var den bästa jag läst på år o dagar den har räddat mina 2 senaste dagar
En ovanligt liberal krönika (med några få undantag), färgerna var lite blekare än vad vi sett tidigare men ett positivt steg i rätt riktning.
-
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 19:38
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1217
- Blev medlem: sön aug 10, 2003 18:19
- Ort: Vettershagabron, precis vid kanten!
Tveksamt om Ross Brawn någonsin påstod att Mickelin fuskade, som jag minns det så påstod han att deras framdäck var för "breda" efter loppen och FIA borde undersöka detta! Slutsatsen "fusk" tror jag andra har gjort.
Vad är fusk?
Man bör nog inse att "man" gjort åtskillnad på juridisk och "moralisk" överträdelse i detta fall, tveksamt om det finns så mycket moral i F1 men ändå!
Avsikten med regeln var nog förhållandevis tydlig men inte tillräckligt tydligt reglerad, så detta var med stor sannolikhet inget fusk i någon juridisk mening iaf.
FIA mfl (Ferrari B-Stone) ansåg dock att avsikten med regeln överträddes (en slags moraliskt överträdelse), vilket medförde att FIA förtydligade regeln med en mindre omskrivning för att den bättre skulle stämma överrens med avsikten!
Vi ska dock inte glömma att i F1 så försöker alla utnyttja "kryphål" i reglerna så långt det går om det för någon fördel med sig, detta är snarare "regel" än undantag. Bridgestone hade med all säkerhet oxå nyttjat detta om det givet dem någon fördel. Till spelets "regler" innebär oxå att finna konkurrenternas överträdelser...
Att Ferrari fick kritik för att de klagade har jag därför ingen förståelse för, samtliga toppstall hade gjort likadant om det gynnat deras sak.
FIAs agerande i fallet är dock under all kritik, FIA skulle naturligtvis ändrat i regeln efter avslutad säsong, pga av deras egna oförmåga att defeniera regeln tillräckligt tydligt och själva därmed varit orsak till "kryphålet".
Många påstår att FIA dansar efter Ferraris pipa, om det ligger någon sanning i det så tror jag att övriga stall gemensamt kommer att göra något åt den saken.
Det vore naivt att tro ett de tillsammans inte skulle kunna utöva någon påverkan på FIA..
Till sist måste jag kommentera den allra senaste krönikan "Förarna", analysen är mycket neutral och är mycket välskriven , mycket bra, den bästa helt enkelt!
Vad är fusk?
Man bör nog inse att "man" gjort åtskillnad på juridisk och "moralisk" överträdelse i detta fall, tveksamt om det finns så mycket moral i F1 men ändå!
Avsikten med regeln var nog förhållandevis tydlig men inte tillräckligt tydligt reglerad, så detta var med stor sannolikhet inget fusk i någon juridisk mening iaf.
FIA mfl (Ferrari B-Stone) ansåg dock att avsikten med regeln överträddes (en slags moraliskt överträdelse), vilket medförde att FIA förtydligade regeln med en mindre omskrivning för att den bättre skulle stämma överrens med avsikten!
Vi ska dock inte glömma att i F1 så försöker alla utnyttja "kryphål" i reglerna så långt det går om det för någon fördel med sig, detta är snarare "regel" än undantag. Bridgestone hade med all säkerhet oxå nyttjat detta om det givet dem någon fördel. Till spelets "regler" innebär oxå att finna konkurrenternas överträdelser...
Att Ferrari fick kritik för att de klagade har jag därför ingen förståelse för, samtliga toppstall hade gjort likadant om det gynnat deras sak.
FIAs agerande i fallet är dock under all kritik, FIA skulle naturligtvis ändrat i regeln efter avslutad säsong, pga av deras egna oförmåga att defeniera regeln tillräckligt tydligt och själva därmed varit orsak till "kryphålet".
Många påstår att FIA dansar efter Ferraris pipa, om det ligger någon sanning i det så tror jag att övriga stall gemensamt kommer att göra något åt den saken.
Det vore naivt att tro ett de tillsammans inte skulle kunna utöva någon påverkan på FIA..
Till sist måste jag kommentera den allra senaste krönikan "Förarna", analysen är mycket neutral och är mycket välskriven , mycket bra, den bästa helt enkelt!