National Geographic
22:00 Några sekunder från döden (22:30)
Ayrton Sennas dödskrasch. Enligt många är Ayrton Senna den störste racerföraren genom tiderna. 1994 bevittnade miljoner tv-tittare hur han omkom i en krasch mot en betongbarriär. Detta är sanningen bakom hans omdebatterade död.
För de som kan titta på den kanalen... Sänds bland annat över Bredbandsbolagets PC-tv
Om Senna på National Geographic
-
-
-
-
Jag vet inte hur nytt det är men det påstod att bilen skulle ha bottnat ut och därmed tappat grepp. De använde sig av telemetrin i bilen för att kartlägga förloppet. Enligt den skulle han tydligen ha parerat en sladd och bromsat precis innan vägen tog slut. Det betyder alltså att rattstången skulle varit hel, vilket "bevisades" av att rattstången belastades hela tiden...
De bilder vi har sett, inne från cockpit, där ratten förflyttas neråt precis innan förklarades med att den var gjort för att klara det. Detta demonstrerades i en liknande bil där en person förflyttade ratten några centimeter.
De bilder vi har sett, inne från cockpit, där ratten förflyttas neråt precis innan förklarades med att den var gjort för att klara det. Detta demonstrerades i en liknande bil där en person förflyttade ratten några centimeter.
-
-
Jag har för mig att det är David Coulthard som sitter i en cockpit och demonstrerar rattens böjlighet som är uppemot en decimeter från centrum. Anledning till att man gjorde stången böjlig var att minimera risken för att föraren tappade ratten då han utsattes för 4G som i t ex Tamburello. Alltså g krafterna skulle göra att han inte orkade hålla kvar händerna på ratten. Om rattstången gått av borde det sett annorlunda ut, som vid en vattenplaning antar jag.
"The faster you drive around the Ring, the less you know. Maybe that's the best thing to do" - Jackie Stewart, 1973, Nürburgring