Mclaren MP4-19

Kungaklassen av motorsport...
Goran

Mclaren MP4-19

Inlägg av Goran »

Mclaren kommer bli det första stallet som testar sin nya bil...Dom kommer testa den nya MP4-19 på Valencia den 25-28 november 2003!!!
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Någon som tror att vi får se den på gridden någon gång under 2004 :roll:
ElectroPete

Inlägg av ElectroPete »

Nisse skrev:Någon som tror att vi får se den på gridden någon gång under 2004 :roll:
:lol:
Användarens profilbild
LOL

Inlägg av LOL »

Ni kan skratta och göra er lustiga över McLaren men jag tror att pga att de kan starta så pass tidigt med en helt "ny" bil gör att de kommer få ett stort övertag i F1 åtminstone i början av säsongen.

Jag tror att McLaren blir teamet att jaga 2004, särskilt med en såpass vass kille som KR i sätet.

/ :D
"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Har du inte förstått att 2004 är Davids år?
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
LOL

Inlägg av LOL »

Razor skrev:Har du inte förstått att 2004 är Davids år?
Ja så kan det ju vara...
Sa ju bara att KR är vass, INTE att det är han som skulle vinna :aha:

"Slits inte däcken på grund av att dom trycks mot banan?" (TV4:s Artur Ringart, Spaniens GP i Formel 1, högst oväntad fråga till sin bisittare.)
Användarens profilbild
Hampus

Inlägg av Hampus »

LOL skrev:Ni kan skratta och göra er lustiga över McLaren men jag tror att pga att de kan starta så pass tidigt med en helt "ny" bil gör att de kommer få ett stort övertag i F1 åtminstone i början av säsongen.

Jag tror att McLaren blir teamet att jaga 2004, särskilt med en såpass vass kille som KR i sätet.

Tyvärr kör de med Mercedes motorer och med de nya motorreglerna har nog McLaren ett STORT handikapp. Tror vi får räkna med åtskilliga motorras hos McLaren nästa säsong.
Alfa

Inlägg av Alfa »

Kan du förklara för en mindre vetande varför just Mercedes skulle ha motorproblem?
Användarens profilbild
Hampus

Inlägg av Hampus »

För att deras motorer brukar gå upp i rök. Kanske inte den här säsongen men två senaste var det många motorer som inte höll.

Att de varit tillförlitliga den här säsongen tolkar jag bara som att det tar lång tid för dem att få dem så här tillförlitliga.

Nästa säsong är det nya motorregler där tillförlitligen blivit mycket viktigare och jag tror inte att mercedes klarar att göra tillräckligt hållbara motorer direkt.

Fast det är ju bara jag som spekulerar. Självklart hoppas jag att jag har fel då jag håller på McLaren.
Alfa

Inlägg av Alfa »

ok, tack för förklaringen :)
Vi får hoppas att du har fel, men vi kan ju också hoppas att mclaren inte är allt för snabba utan att det blir en jämn kamp mellan Mclaren, BMW, Ferrari (och Renault)!
Användarens profilbild
Bopper

Inlägg av Bopper »

Vi kan ju hoppas på en jämn kamp mellan Williams och Mercedes också... :P :wink:
Keep on Boppin´
Alfa

Inlägg av Alfa »

Det blev lite mixade namn där jo, men ni förstår nog vad jag menar :D
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Ilmor har väl mindre att säga till om numera. Mercedes har slängt in ett stort gäng motortekniker som ska få ordning på motorbyggandet.
Peevo

Inlägg av Peevo »

I sådana fall blir det väl karaktärslösa motorer som låter som symaskiner.
Användarens profilbild
Hampus

Inlägg av Hampus »

Mercedes nya skall sätta nya riktlinjer vad gäller hästkrafter och varvtal. Tycker det känns lite osäkert när de uppger att den nya motorn är baserad på MP4-18s motor. Dvs en motor som inte behöver hålla lika länge som nästa säsongs motorer.

http://www.f1racing.net/news.php?ID=65445
Användarens profilbild
westerberg

Inlägg av westerberg »

Så var det äntligen dags då! Bilderna på f1-live visar att den bär starka drag av mp4/18 med sina små sidepods och karaktäristiska nos,enligt mclaren själva så ska man testa med mp4:18,19&17d men man påstår att DC ska köra 19-bilen så man får väl lita på att det är den på bilderna och inte en uppdaterad 18. Jag kan aldrig tro att herrar Dennis&Whitmarsh skulle fara med osanningar :wink:
Peevo

Inlägg av Peevo »

Bild

Kanske inte dom bästa två bilderna... Det får duga.

Dom är ju helt klart slående lika 18 och 19, frågan är vad som skiljer/inte skiljer dom åt?

Motorkåpan är inte identisk på båda, men det kan iofs ändras mellan två olika lopp och är inte en del av själva grundchassiet.

Fram med era tränade ögon.

Oops. glömde avgasrören, det var det första som inte stämde när jag såg 19.
Ankan

Inlägg av Ankan »

LOL skrev:Ni kan skratta och göra er lustiga över McLaren men jag tror att pga att de kan starta så pass tidigt med en helt "ny" bil gör att de kommer få ett stort övertag i F1 åtminstone i början av säsongen.

Hur långt kom mp/18 :D

En annan skillnade på nya och gamla Mclaren är nos partiet.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Har funderat lite på det där med McLarens nya bil.

Ifjol visade väl McLaren upp MP4-18 för första gången någonstans runt Imolas GP, säsongens fjärde lopp. Bilen kom aldrig ut på banan men skulle hela tiden komma ut på banan tills den aldrig kom ut. Det tog stallet 12 lopp från att de visade bilen för första gången tills de var klara med testerna och avskrivit den.

Med samma utvecklingstakt och lika mycket testande kanske det är rimligt att anta att MP4-19 nu kommer att tävlingsdebutera någonstans runt 12 lopp in på säsongen. Alltså - är det rimligt att anta att eftersom McLaren är så tidigt ute med den här ankungen, så kommer de att tävlingsdebutera den på Hockenheim när Tysklands GP körs nästa sommar?

Frågan är då - vilken museirelik ska man damma av tills dess och låta Kimi och Coulthard köra med under de 11 första loppen?

Bara en fundering ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Hur kan du få alla månaders vintertestande + 12 lopp att bli lika mycket som MP4-18 testades?
Det blev ju ett väldigt långt testförbud tämligen kort efter att MP4-18 kom ut ifjol, så de hann nog inte testa särskilt mycket. Newey sa dessutom att det var ett stort problem att utveckla och testa två bilar samtidigt, eftersom MP4-17D hela tiden behövde förbättras för att hänga med. Speciellt då de mitt i alltihop drabbades av ett långt testförbud. Anledningen till förseningen var visst nån ändrad regel som jag inte kommer ihåg vad det gällde. Den här gången behöver de ju bara utveckla en bil och kan satsa alla resurser på det, plus att det är en väldig massa testdagar kvar tills premiären.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Man behöver inte ta allting på 110% allvar heller ...

Men du kan väl göra en omfattande statistisk analys av alla olika scenarior och återkomma.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Enligt Pomperipossa finns det väl bara 100%, så hur kan man ta något på 110% allvar?
Men det är klart, vi lever ju fortfarande i Monismanien, till 120%. :(

PS. Pomperipossa är för övrigt en alldeles lysande artikel/saga, speciellt för de som tror att höjd skatt löser alla problem. DS.
Goran

Inlägg av Goran »

Den nya Mclaren MP4-19 satte idag Torsdag 27/11-03 ett nytt varvrekord på Valencia med tiden 1.10.021. Den nya Mclaren ser ut att bli svårslagen nästa säsong! Nu kommer Ferrari att bli krossade!

1 D. Coulthard McLaren (MP4-19) 1.10.021 70
2 J.P. Montoya Williams 1.10.217 56
3 J. Trulli Renault 1.10.424 111
4 J. Wilson Jaguar 1.10.527 127
5 R. Schumacher Williams 1.10.603 73
6 M. Gené Williams 1.11.011 88
7 F. Montagny Renault 1.11.035 126
8 A. Wurz McLaren (MP4-17D) 1.11.145 95
9 R. Briscoe Toyota 1.11.918 108
10 M. Webber Jaguar 1.12.129 78
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Härligt att det är bra fart i den direkt. Hoppas nu tillförlitligheten blir av god standard. Det känns lovande det här 8)
Användarens profilbild
LOL

Inlägg av LOL »

Inte direkt oväntat att en ny bil slår en fjolårsbil och med utveckling på den så har onekligen McLaren ett finfint utgångsläge inför 2004.

Tror som jag sagt tidigare, fortfarande är McLaren stallet att slå 2004. Att börja testa en ny bil såpass tidigt är tror jag ger ett riktigt bra försprång.

Williams, Ferrari beware!!! :)

Sprint RS

Inlägg av Sprint RS »

En stor skillnad mellan 18 och 19 är avgasrörens placering. På MP4/18 mynnade avgasrören i diffusorn medan dom på MP4/19 mynnar på ovansidan av motorkåpan.

I fallet med MP4/18 ledde detta till man tappade greppet i snabb kurva när man släppte gasen. Lite väl svårt att hantera....
'Mansell is slowing it down, taking it easy. Oh no he isn't! It's a lap record.' - Murray Walker
Användarens profilbild
manson

Inlägg av manson »

LuckyStrike1 skrev:Har funderat lite på det där med McLarens nya bil.

Ifjol visade väl McLaren upp MP4-18 för första gången någonstans runt Imolas GP, säsongens fjärde lopp. Bilen kom aldrig ut på banan men skulle hela tiden komma ut på banan tills den aldrig kom ut. Det tog stallet 12 lopp från att de visade bilen för första gången tills de var klara med testerna och avskrivit den.

Med samma utvecklingstakt och lika mycket testande kanske det är rimligt att anta att MP4-19 nu kommer att tävlingsdebutera någonstans runt 12 lopp in på säsongen. Alltså - är det rimligt att anta att eftersom McLaren är så tidigt ute med den här ankungen, så kommer de att tävlingsdebutera den på Hockenheim när Tysklands GP körs nästa sommar?

Frågan är då - vilken museirelik ska man damma av tills dess och låta Kimi och Coulthard köra med under de 11 första loppen?

Bara en fundering ...
Intressant fundering faktiskt! Känns som de nästan måste starta med MP4-19 vilket jag oxå tror de gör i Melbourne!! Tror faktiskt lite på BAR nästa år med Michelinsulor. Tror de kan ta steget upp och placera sig mellan Renault och de övriga mittenstallen. Det enda som talar emot det är en halvgalen japs, men Button kan bli lite farlig 2004!
Peevo

Inlägg av Peevo »

Sprint RS skrev:En stor skillnad mellan 18 och 19 är avgasrörens placering. På MP4/18 mynnade avgasrören i diffusorn medan dom på MP4/19 mynnar på ovansidan av motorkåpan.

I fallet med MP4/18 ledde detta till man tappade greppet i snabb kurva när man släppte gasen. Lite väl svårt att hantera....
Det låter nästan som att stå upp och lyfta sig själv i håret. Men vad vet jag?
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Intressant fundering faktiskt! Känns som de nästan måste starta med MP4-19 vilket jag oxå tror de gör i Melbourne!! Tror faktiskt lite på BAR nästa år med Michelinsulor. Tror de kan ta steget upp och placera sig mellan Renault och de övriga mittenstallen. Det enda som talar emot det är en halvgalen japs, men Button kan bli lite farlig 2004!
Ja, McLaren säkerligen starta med Mp4-19.
BAR tror jag kommer ha det lite tufft på nya sulor. Dom kommer nog att halka runt lite över hela banan som McLaren gjorde under stora delar av 2002. Sedan kommer den där galna japsen var bäst i BAR! :bang:
Goran

Inlägg av Goran »

Då var det dags för yttligare ett varvrekord av den nya McLaren MP4-19, denna gång på Jerez, Spanien.

1 P. de la Rosa McLaren MP4-19 1.16.210 54
2 F. Alonso Renault 1.16.705 118
3 M. Gené Williams 1.17.162 88
4 J. Montoya Williams 1.17.339 62
5 A. Wurz McLaren MP4-17D 1.17.665 67
6 F. Montagny Renault 1.17.777 106
7 L. Badoer Ferrari 1.18.335 75
8 R. Barrichello Ferrari 1.18.371 62
9 T. Sato BAR 1.18.433 71
10 C. da Matta Toyota 1.18.584 71
11 C. Klien Jaguar 1.18.726 92
12 M. Webber Jaguar 1.18.776 66
13 O. Panis Toyota 1.18.835 69
14 J. Button BAR 1.19.656 51
15 N. Jani Sauber 1.20.271 94
16 H. Tung Williams 1.22.082 41
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Kanske för tidigt att säga men Mclaren ser onekligen starka ut, hoppas de inte gör en "Ferrari" bara.

Asså blir för bra som Ferrari var 2002!
Goran

Inlägg av Goran »

Dessutom så var det kanske inte den absolut bästa föraren som satt i bilen heller, skulle vilja se Kimi köra den.
Användarens profilbild
Razor

Inlägg av Razor »

Goran skrev:Dessutom så var det kanske inte den absolut bästa föraren som satt i bilen heller...
Nej, han kör ju för Ferrari
(Gösta ser lite kroatisk ut när jag tittar på honom. Undrar om det gör honom till rasist?)

Äntligen!
Användarens profilbild
Sami

Inlägg av Sami »

Razor skrev:
Goran skrev:Dessutom så var det kanske inte den absolut bästa föraren som satt i bilen heller...
Nej, han kör ju för Ferrari
Fel, :saucy:
F1 fans have voted for his rival Juan Pablo Montoya as their International Driver of the Year.
enligt Autosport award
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Ja hur ska man tolka det...Autosport är en erkänd blaska men deras utnämning är ju bara baserad på subjektiva uppfattningar.

Ett tröstpris till juanito kanske????

Sett över hela säsongen var M.Schumacher bäst....baserat på fakta!

Men autosports läsare ville väl markera något......kanske till hela F1 branschen..när en förare får denna utnämning även fast han bara vunnit 2 ynka lopp då är det något galet!

Men vad vet jag, jag är ju bara en enkel F1 nörd!!
Användarens profilbild
LOL

Inlägg av LOL »

Man blir lite imponerad av nya McLaren-bilen när man läser Pedros kommentar om bilen när han satte varvrekordet i Spanien:

He said: 'The team wanted me to slow down, but I told them: 'I'm not pushing'.'

Hua, den bilen blir att räkna med.

DC blir svårslagen!

Ankan

Inlägg av Ankan »

LOL :D Din tagg e ju skönast ;D

Jo, Mclarens nya kärra blir vass. tror knappast vi får se Ferrari vinna ett år till även fast jag vill det :D
Goran

Inlägg av Goran »

Hoppas verkligen att den nya Mclaren bilen, MP4-19, krossar allt motstånd nästa år. Kimi vinner och DC kommer två! :)
Användarens profilbild
llowgren

Inlägg av llowgren »

Det vore väl en sorglig utveckling? Jag hoppas att både Renualt, Williams, Mclaren och Ferrari får till bra bilar nästa år så att det blir riktigt spännande.
Användarens profilbild
Kilroyx

Inlägg av Kilroyx »

Helt rätt lövet... :o
Jari, HELA Karelen har ALDRIG tillhört Finland.
Jari skrev:Vem har påstått att "hela karelen" har varit finskt?
Jari skrev:till och med östkarelen har hört till finland långt efter Nöteborg.
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Instämmer i att ett jämnt startfält är det bästa som kan hända F1.

Ett överlägset team är boring vad det nu än må heta!
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Jag måste göra mitt strå till stacken eftersom ingen har i år skrivt i MP 4-19 topiken! - fastän mitt inlägg inte är egentligen längre nån nyhet:

Nytt banrekord av KIMI och ännu idag oslaget!

11 January, Jerez - Spain

1 K. Raikkonen McLaren (MP4-19) 1.16.125 32

2 M. Gené Williams (FW25B) 1.16.341 63
3 R. Schumacher Williams (FW26) 1.16.769 86
4 P. de la Rosa McLaren (MP4-19) 1.17.240 118
5 R. Briscoe Toyota (TF103B) 1.18.562 103
6 J. Button BAR 1.18.575 39
7 T. Sato BAR 1.19.866 35

KIMI hade skällt ut bilen dagarna före banrekordet som" riktigt dålig" och att "jag inte ser ordentligt från förarplatsen", "obekväm", mycket sämre att köra än 4-17" etc. Sällan KIMI gnäller på det sättet om egna stallet till pressen - endel del av dessa uttalandena hade han gjort enbart till den finska pressen.
Efter banrekordet hade han förstås skinit som solen!
Som ni alla säkert känner redan till så gjordes det en hel del ändringar i förarplatsen efter KIMI.s första tester.
(Utom topiken: J.Ville hoppas ännu på ett kontrakt hos Jordan. Ville tycker att han behövs så att inte "Formel-1 startfältet blir fullt av förare som Räikkönen")
Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Det hjälpte tydligen att skälla ut bilen, wow wow gläfs gläfs. Räkan har blivit en riktig boxer.Bild
Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

.E de nån som vet nåt mer att berätta om Mclarens nya revolutionerande dubbelkoppling. Den här kopplingen skall teoretiskt spara in c. 30 sekunder på ett lopp eftersom drivmomentet inte försvinner ens för en "mikrosekund" mellan växlingarna.
(hur många tävlingar får McLaren månne köra - ifall konseptet är lyckat - före man skall förklara systemet som olagligt).
En annan intressant sak som jag hörde var att det kommer att bli många bilar som blir kvar på startrutan med de nya reglerna - de nya reglerna kommer att ställa mer krav av föraren vid startögonblicket. Jag iaf tycker att det är jäkligt bra att man går tillbaka med "gammal hederlig kopplingsstart".....som i den gamla goda tiden utan computerstarter.
Ännu en sak: McLaren skall i skrivande stund (eller dagarna) visa upp den nya bakvingen så man får gärna sätta in en bild på den här den som hittar den först på nätet - tack på förhand.
Senast redigerad av guuben den fre jan 23, 2004 14:18, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
LOL

Inlägg av LOL »

Som jag och Gonzo hela tiden sagt, det är DC alla får jaga iår!

Nu har han varit ute och gasat i Valencia och satt nytt banrekord.

Today's Times 22/1

1 D. Coulthard McLaren (MP4-19) 1.09.697 80
2 K. Raikkonen McLaren (MP4-19) 1.10.068 38

Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

BE: "season will be good.... Ferrari won't dominate anymore.... we will have a new champion."

Question: " What do you think about Kimi's potential?"

BE: "That's what I meant"

Så sade Bernie :D
Användarens profilbild
LOL

Inlägg av LOL »

Börni Äckelsten har tyvärr fel, DC tar hem det!!!

Användarens profilbild
Gonzo

Inlägg av Gonzo »

Användarens profilbild
guuben
Utvisad
Utvisad

Inlägg av guuben »

Gonzo och LOL .............tycker ni inte att ni börjar upprepa er lite väl mycket i samma sak.
Ni MÅSTE INTE skriva samma sak efter varje inlägg angående McLaren eller "KIMI - ther Dangerous one - Räikkönen".
Användarens profilbild
LOL

Inlägg av LOL »

Jag hänvisar till att vi lever i ett fritt samhälle och därmed får man säga vad man tycker hur ofta man vill och var man vill.
Så svaret blir på;

Fråga 1:
Nej, det är viktigt att inte glömma bort vad vi tycker.
Fråga 2:
Nej, ni måste komma ihåg att det är DC som kommer att vinna detta!

Fler frågor?